Hoppa till innehåll

.

Min hyvel

• Vänligen logga in för att kunna svara
16 svar till detta ämne

#1 Gäst_hells angler_*

Gäst_hells angler_*
  • Guests

Postad 28 May 2008, 10:44

Jag byggde om min hyvel, en Stanley 9 1/2, efter att ha läst en artikel i "The Planing Form".
Dels har den ett spår i sulan och dels en liten anordning som håller den helt paralell med toppen på hyvlingsformen. Detta gör att man har lättare att hålla vinklarna och dessutom så går det faktiskt fortare att hyvla eftersom man hela tiden får exakt jämntjocka spån. Och man riskerar aldrig att hyvla i mallen..

Nån mer som gjort såhär?

Bifogad fil(er)

#2 OFFLINE   Nils Ingvar

Nils Ingvar

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1186 inlägg

Postad 28 May 2008, 12:34

Ja det har jag gjort men just nu använder jag Tom Morgan Hand Mill för det mesta. Jag har en Veritas hyvel som jag skall göra spår i och precis som du så läste jag artikeln av John Bokstrom i Planing Form.

Veritas hyvlar är riktiga Rolls Roys i hyvelsamman hang, men dyra som attan.

#3 Gäst_hells angler_*

Gäst_hells angler_*
  • Guests

Postad 28 May 2008, 17:57

Kollade lite på Tom Morgans sajt!  Det ser ju väldigt fint ut. Funkar hand millen bra? Den är rätt dyr men antar att det lönar sig om man bygger väldigt många spön..  men om man är hobbybyggare som jag så tycker jag det räcker med en hyvel typ min. Har ibland lekt med tanken på nån fräsanorning att fräsa ut ämnen med, dvs den första otaperade strippen

#4 OFFLINE   L-G Dahlin

L-G Dahlin

Advanced Member

• Edgemember
  • 325 inlägg

Postad 28 May 2008, 18:59

Hej.
Det första jag gjorde med min Stanlys hyvel var att slipa ett spår i sulan har fungerat under alla år,
nu har byggt en egen version av Tom Morgans system med trämallar istället

#5 Gäst_hells angler_*

Gäst_hells angler_*
  • Guests

Postad 28 May 2008, 19:30

Spåret är kanon men den där lilla vagnen efter hyveln adderar ytterligare en dimension till det hela.  Men LG, nu blev jag väldigt nyfiken, har du några bilder på din Tom Morgan anordning??  För som den verktygs fettischist man är kan man inte få nog av fina verktyg och manicker!!! :)

#6 OFFLINE   Nils Ingvar

Nils Ingvar

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1186 inlägg

Postad 29 May 2008, 06:25

Kollade lite på Tom Morgans sajt!  Det ser ju väldigt fint ut. Funkar hand millen bra? Den är rätt dyr men antar att det lönar sig om man bygger väldigt många spön..  men om man är hobbybyggare som jag så tycker jag det räcker med en hyvel typ min. Har ibland lekt med tanken på nån fräsanorning att fräsa ut ämnen med, dvs den första otaperade strippen

Ja millen funkar bra men precis som med allt annat får man lära sig att använda den på rätt sätt. Jag bygger både sexkant, femkant och fyrkant men fyrkantspöna tilltalar mig inte så jag har bara byggt ett. Det går även att hålbygga i den fluted hollow och star som jag inte har prövat än. Ja den har kostat en del men det har jag fördelat över åren och precis som du så är jag ett verktygsfreak. Kolla LG:s mill denfinns på hans hemsida eller kom hit upp till hösten och titta på grejorna.

#7 Gäst_hells angler_*

Gäst_hells angler_*
  • Guests

Postad 29 May 2008, 07:59

Jag såg LGs apparat!  Det ser kul ut fast jag förstår fortfarande inte riktigt hur den funkar.. Jag skall läsa lite på Tom Morgans sajt så kanske det klarnar.  Använder man andra hyvlingsmallar än vid normal hyvling?

Jag kommer gärna upp och besöker dig vid tillfälle! Har lite planer på att åka norrut och då kanske man kan slinka in och få se hur det går till på riktigt!

#8 OFFLINE   L-G Dahlin

L-G Dahlin

Advanced Member

• Edgemember
  • 325 inlägg

Postad 29 May 2008, 16:02

Hej.
Med den typ av hyvel så hyvlar man färdig vikel, man ställer in två stål i en fixtur, i 60,72,90 grader beror på viket man vill bygga, stippen läggs med ryggen ner på mallen, mallen är höj och sänkbar som man vill efter tapperingen

#9 Gäst_hells angler_*

Gäst_hells angler_*
  • Guests

Postad 29 May 2008, 21:33

Fräsigt!! en sån måste man ju bara ha!!!!  Du har inga ritningar möjligtvis?  Eller vet var man kan hitta dylika?

#10 OFFLINE   rodwizard

rodwizard

Advanced Member

• Edgemember
  • 914 inlägg

Postad 01 Jun 2008, 21:19

Nån mer som gjort såhär?

Jag har en sån till laxbuttarna och använder den endast till dem.
Jag känner att jag förlorar ett viktigt moment i byggandet nämligen kontakten med bambun vid användande av både denna o Morgan Hand Mill.

#11 OFFLINE   Nils Ingvar

Nils Ingvar

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1186 inlägg

Postad 02 Jun 2008, 06:21

Håller inte med dig helt om det här, jag har använt Morgan Millen rätt länge nu och visst är det annorlunda än att hyvla med en Stanley eller vad man nu har för hyvel. Det är inte en hyvel egentligen utan en kombination av scraper och hyvel. När det gäller hyvel med spår i så ser jag ingen skillnad mot en utan spår du hyvlar på samma sätt och slipper hyvla i mallen. Men som sagt smaken är som baken  :)

#12 Gäst_hells angler_*

Gäst_hells angler_*
  • Guests

Postad 02 Jun 2008, 08:00

Jag tyckte det kändes lite bakvänt i början med min moddade hyvel..Inte pga spåret för där är det faktiskt ingen skillnad förutom att det är bättre!! Men med extra handtaget som sitter ovanpå blir det lite annorlunda. Man håller inte alls i hyveln utan den hänger under "vagnen" i en axel.. och det kändes lite avigt i början. Hela ekipaget blir ju lite högre. Men det går f-n så bra att hyvla och fort!

Fast det skulle vara ännu roligare med en Hand Mill :D

#13 OFFLINE   L-G Dahlin

L-G Dahlin

Advanced Member

• Edgemember
  • 325 inlägg

Postad 02 Jun 2008, 14:30

Fräsigt!! en sån måste man ju bara ha!!!!  Du har inga ritningar möjligtvis?  Eller vet var man kan hitta dylika?

Hej.
jag har inte ritat upp varken hyvel eller mallar, visserligen har gjort ett par stycken, ritningen på hårdisken under mössan.

#14 OFFLINE   rodwizard

rodwizard

Advanced Member

• Edgemember
  • 914 inlägg

Postad 07 Jun 2008, 10:20

Jag vet inte riktigt om tidsaspekten har här att göra - då börjar det likna vilken produktion som helst och man kanske börjar lämna bambubyggandets själ.

Som test tog jag tiden igår då jag hyvlade en strip till en 8' underdel, med ½mm övermått i buttänden, med en vanlig 9½:

Från det att jag avlägsnat emaljen till den var färdigtaperad tog det 4 minuter o 15 sek.

Detta är inget sätt jag vill bygga på då jag anser att den "dialog" man bör föra med bambun, under byggandet - för att få fram det bästa, går förlorad.

#15 OFFLINE   Nils Ingvar

Nils Ingvar

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1186 inlägg

Postad 07 Jun 2008, 12:41

Att det skulle gå fortare att tillverka en klinga med Morgan Hand Mill är inte sant. När det gäller 6-kantiga spön så är skillnaden försumbar. Jag bygger f.ö. mina sexkantspön i hyvelmall som jag alltid har gjort. Tidsaspekten har jag aldrig funderat på eftersom jag inte lever på spöbyggandet

Ron Barch säger att det tar c:a 20 timmar att bygga en 2 delad klinga med 2 toppar. Det handlar om en limmad klinga inget efterarbete ingår. ( Ron Barch driver the  Planing Form newsletter)

När det gäller dom andra formerna 4-5 kant så har jag ingen erfarenhet av handhyvling.

#16 OFFLINE   L-G Dahlin

L-G Dahlin

Advanced Member

• Edgemember
  • 325 inlägg

Postad 08 Jun 2008, 12:24

Hej.
Det hyvelsystemet jag gjort tar det nog lika lång tid att hyvla, framförallt går det riktigt tungt att hyvla fyrkant på det sättet,lägger man ihop båda sidorna så blir det en del yta att hyvla, särskilt butdelarna. 

#17 Gäst_hells angler_*

Gäst_hells angler_*
  • Guests

Postad 09 Jun 2008, 09:22

Jag vet inte riktigt om tidsaspekten har här att göra - då börjar det likna vilken produktion som helst och man kanske börjar lämna bambubyggandets själ.

Som test tog jag tiden igår då jag hyvlade en strip till en 8' underdel, med ½mm övermått i buttänden, med en vanlig 9½:

Från det att jag avlägsnat emaljen till den var färdigtaperad tog det 4 minuter o 15 sek.

Detta är inget sätt jag vill bygga på då jag anser att den "dialog" man bör föra med bambun, under byggandet - för att få fram det bästa, går förlorad.

Okej okej!! Det är kanske mer en känsla jag har att det går fortare.. Jag tyckte bara att eftersom man hela tiden får helt uniforma hyvelspån och mao tar lika mycket över hela strippen vid varje tag så känns det som man arbetar sig ner något snabbare.  Om man "bara" håller hyveln i handen så kommer den att vicka (om än oändligt lite) i sidled och då ge lite ojämna spån = något längre tid...

Jag har väldigt svårt att se nackdelen med att processen går lite fortare.. Det får givetvis inte gå ut över kvaliten. Och det tycker jag  inte det gör heller. Det blir enligt min mening snarare bättre med en hyvel som håller sig parallel med mallen..
Återigen har jag svårt att se nackdelen... Jag menar att det är faktiskt det man försöker göra även när man håller hyveln löst i handen... 

Givetvis gäller inte ovan nämda resonemang Ulf Löfdal, han håller sin hyvel helt parallel utan att vicka..! Jag däremot, som bara är en vanlig enkel snickare måste ta till en del fusk för att uppnå samma resultat... Fast, riktigt lika bra blir det nog aldrig!!!

Ang testet så ser jag inte riktigt vart det leder?? det tog 4min och 15 sek med en vanlig 9-1/2... Jaha, och...?

Okej, Nu skall jag ta på mig dumstruten, gå och ställa i mig hörnet och fortsätta att "snabbhyvla" mina själlösa bambupinnar. ::)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar