Jag vet inte riktigt om tidsaspekten har här att göra - då börjar det likna vilken produktion som helst och man kanske börjar lämna bambubyggandets själ.
Som test tog jag tiden igår då jag hyvlade en strip till en 8' underdel, med ½mm övermått i buttänden, med en vanlig 9½:
Från det att jag avlägsnat emaljen till den var färdigtaperad tog det 4 minuter o 15 sek.
Detta är inget sätt jag vill bygga på då jag anser att den "dialog" man bör föra med bambun, under byggandet - för att få fram det bästa, går förlorad.
Okej okej!! Det är kanske mer en känsla jag har att det går fortare.. Jag tyckte bara att eftersom man hela tiden får helt uniforma hyvelspån och mao tar lika mycket över hela strippen vid varje tag så känns det som man arbetar sig ner något snabbare. Om man "bara" håller hyveln i handen så kommer den att vicka (om än oändligt lite) i sidled och då ge lite ojämna spån = något längre tid...
Jag har väldigt svårt att se nackdelen med att processen går lite fortare.. Det får givetvis inte gå ut över kvaliten. Och det tycker jag inte det gör heller. Det blir enligt min mening snarare bättre med en hyvel som håller sig parallel med mallen..
Återigen har jag svårt att se nackdelen... Jag menar att det är faktiskt det man försöker göra även när man håller hyveln löst i handen...
Givetvis gäller inte ovan nämda resonemang Ulf Löfdal, han håller sin hyvel helt parallel utan att vicka..! Jag däremot, som bara är en vanlig enkel snickare måste ta till en del fusk för att uppnå samma resultat... Fast, riktigt lika bra blir det nog aldrig!!!
Ang testet så ser jag inte riktigt vart det leder?? det tog 4min och 15 sek med en vanlig 9-1/2... Jaha, och...?
Okej, Nu skall jag ta på mig dumstruten, gå och ställa i mig hörnet och fortsätta att "snabbhyvla" mina själlösa bambupinnar. ::)