.
Jakt!!!
#1 OFFLINE
Skrivet 17 Jun 2008, 08:51
Själv är jag en inbiten fågeljägare främst ripjägare på fjällets sluttningar, en fröjdfylld upplevelse att åka skidor en vacker vårvinterdag på fjället. Eller att se sin hund glatt arbeta för att hitta sitt byte i en färgad höstskrud.
//Emil
Torrfluga=Status
www.miekak.com
www.heli.se
#2 OFFLINE
Skrivet 17 Jun 2008, 08:55
Själv pyrschar jag hellst Råbock, men sätter även sjöfågeljakten högt.
#4 OFFLINE
Skrivet 17 Jun 2008, 10:44
Jagar nog mer än jag fiskar egentligen och det är fågeljakten som ligger mig närmast hjärtat.
Ripjakten på fjället över stående fågelhund är svårslagen, likaså kuljakten efter ripa på vårvintern.. Toppjakten? kul som faan..
Jagar en hel del änder och gäss i Skellefteälvens mynningsområde också.
Citat
"Oscar Wilde"
#5 OFFLINE
Skrivet 17 Jun 2008, 10:53
Citat
Å fasiken.
Har ju precis flyttat hit och hoppades få arrendera jakt i år, men tyvärr fans det inget. Så i år blir jag utan egen jakt, men nästa år är jag "lovad" jakt. Otroligt fina rådjursmarker här annars har jag noterat.
Speciellt här i Båtvik, men här får man tydligen inte jaga.
Erik
#6 OFFLINE
Skrivet 17 Jun 2008, 11:36
Citat
Har ju precis flyttat hit och hoppades få arrendera jakt i år, men tyvärr fans det inget. Så i år blir jag utan egen jakt, men nästa år är jag "lovad" jakt. Otroligt fina rådjursmarker här annars har jag noterat.
Speciellt här i Båtvik, men här får man tydligen inte jaga.
Nää, dom är lite speciella markägarna (läs bönder) i "byn" där du bor..
Du har i alla fall kanonjakt på änder i Innerviksfjärden samt bakom Björnsholmen på södra sidan Ursvikensfjärden. Hade inte bönderna varit så "speciella" så hade du gärna fått följa med på jakt i höst, men då inga gästjägare är tillåtna så får du tyvärr lov att vara bösslös om du vill "haka på".
Vad gäller rådjursjakten så är det tillåtet med ett rådjur/år på Ytterviks marker.
"Oscar Wilde"
#7 OFFLINE
Skrivet 17 Jun 2008, 12:32
Citat
Själv är jag en inbiten fågeljägare främst ripjägare på fjällets sluttningar, en fröjdfylld upplevelse att åka skidor en vacker vårvinterdag på fjället. Eller att se sin hund glatt arbeta för att hitta sitt byte i en färgad höstskrud.
//Emil
Personligen jagar jag betydligt mer än vad jag fiskar.
Jakten börjar dock för egen del först i och med fågelpremiären 25 aug, då jag brukar träna min jämthund på älg och jaga fågel intensivt under en vecka. Sen kommer älgjakten och tar över allt fokus från första måndagen i september och fortsätter till dess att de tilldelade älgarna är döda eller snön är för djup för hundjakt. Det blir dock en paus med i älgjakten med jakt på spelande orrtupp under älgjaktsupphållet i månadsskiftet sept- okt (väldigt kul med bulvan)!!
Efter detta brukar jag rikta in mig på tjäder- och orrtupparna till sista dagen, dvs den 31 januari. Till 15 mars är det ripjakt som står på schemat, och i april-15 maj jagar jag Bäver då tillfälle ges!
enligt mitt sätt att se på saken är ett laxhugg en liten upplevelse i jämförelse med ett ståndskall på älg, även om jag inte vill vara utan någotdera... ;)
#9 OFFLINE
Skrivet 17 Jun 2008, 14:07
Citat
Du har i alla fall kanonjakt på änder i Innerviksfjärden samt bakom Björnsholmen på södra sidan Ursvikensfjärden. Hade inte bönderna varit så "speciella" så hade du gärna fått följa med på jakt i höst, men då inga gästjägare är tillåtna så får du tyvärr lov att vara bösslös om du vill "haka på".
Vad gäller rådjursjakten så är det tillåtet med ett rådjur/år på Ytterviks marker.
Ett rådjur per år, vad är de rädda för bönderna? Fasiken de jagar ju inget själva förutom älgjakten.
Jag söker dock efter fler marker att arrendera, men hittils utan resultat.
#10 OFFLINE
Skrivet 17 Jun 2008, 15:45
Citat
Jag skrev ju att dom var lite "speciella".... bönderna i "byn din" ;)
"Oscar Wilde"
#11 OFFLINE
Skrivet 17 Jun 2008, 15:57
Citat
Det är ju precis det som är grejjen... Får inte jag så ska ingen annan heller ha >:(
Jag skrev ju att dom var lite "speciella".... bönderna i "byn din" ;)
Pratade just med PA här i byn, inte PA på forumet alltså, han sa att du var en bra karl. :)
#12 OFFLINE
Skrivet 17 Jun 2008, 16:31
Citat
PA har för övrigt ett "extra kort" så han får ta med en jaktgäst, jag brukar låna en av hans hundar när
jag är ute och jagar änder och han är för lat för att följa med....
"Oscar Wilde"
#13 OFFLINE
Skrivet 19 Jun 2008, 05:43
#16 OFFLINE
Skrivet 10 Jul 2008, 14:06
#18 OFFLINE
Skrivet 23 Jul 2008, 20:12
Speciellt när man får ta på sig skidorna och ge sig ut i den meters tjocka snön. Tur
man inte sjunker så djupt.
Även mestadels för träningens skull så har jag skyddsjakten på soptippen här i Arvidsjaur.
Där ägnar jag mssor, massor av min lediga tid. Både med kula och Hagel. Mest med hagel.
Sjukt mycket rävar rör sig oxå där innenför stängslet i och med att renslakteriet dumpar sitt slaktavfall
in på tippen.. Underbar skräpfågeljakt samt rävjakt..
Skjut inte upp saker till imorgon som du kan skjuta idag.
#19 OFFLINE
Skrivet 23 Jul 2008, 20:28
Jagar mest skogsfågel med mina två vorsteh, men även räv, änder/gäss, älg och rådjur.
För er som är jaktintresserade finns Edge dottersida www.jaktsidan.se där vi liksom här har ett bra forum.
#21 OFFLINE
Skrivet 08 Aug 2008, 21:08
jakobj på Jul 10 2008, 16:06 sade:
Tjabba Jakob!
Undrar vem som "lockade" på vem när du "rände" efter "Vinnivardoräven" med min 22WM
Glömmer heller aldrig marsdagarna i Tjockolastugan...
Snart infaller den 25:e och Utterdalens Kaxi 1,5 år skall då efterträda SJCH Blanskvedjans Daisy(aka Kia) i tjäderskogen.
Attans granna öringar i år, Jakob!!!
MVH //age
#24 OFFLINE
Skrivet 29 Aug 2008, 17:55
Min presentation
Min företagssida
www.kastskolan.se
#25 OFFLINE
Skrivet 30 Aug 2008, 15:36
#26 OFFLINE
Skrivet 30 Aug 2008, 15:41
Förhoppningsvis kommer det en råbock eller ännu hellre en räv...........
Och sedan är det ju hjortpremiär på måndag, och det pass som jag kommer att ha har haft besök av ett gäng rejäla hel- och halvskovlar (en s.k herrklubb) nästan hela sensommaren.......så chansen finns!!
#27 OFFLINE
Skrivet 30 Aug 2008, 15:42
Martin L på Aug 30 2008, 14:36 sade:
vart i värmland?
18 år gammal och studerar på sportfiskeakademin i Forshaga.
In every catch and realese fishermans past, there´s an old, black fryingpan
#28 OFFLINE
Skrivet 30 Aug 2008, 15:47
Jakob Lundgren på Aug 29 2008, 16:55 sade:
Torin som du har av klarad kan du fortfarande tillgodo räkna dig så bara sjut upp så är du klar
Dennis Ryberg snart 41årig kock från Svedala(Malmö)
"Ingenting är omöjligt, det är bara olika svårt."
#29 OFFLINE
Skrivet 30 Aug 2008, 15:48
Flisan på Aug 30 2008, 14:41 sade:
Förhoppningsvis kommer det en råbock eller ännu hellre en räv...........
Och sedan är det ju hjortpremiär på måndag, och det pass som jag kommer att ha har haft besök av ett gäng rejäla hel- och halvskovlar (en s.k herrklubb) nästan hela sensommaren.......så chansen finns!!
Sket jakt på dig eller vad man säger
Dennis Ryberg snart 41årig kock från Svedala(Malmö)
"Ingenting är omöjligt, det är bara olika svårt."
#30 OFFLINE
Skrivet 31 Aug 2008, 08:33
Min presentation
Min företagssida
www.kastskolan.se
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar