Hoppa till innehåll

.

Veckans Fisk v. 26 - jakobj

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
20 replies to this topic

#1 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 23 Jun 2008, 11:26

Just nu pågår tävlingsperioden för v.26 måndag - söndag.

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.
Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast måndag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.
Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga en veckans fisk keps.
För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.
Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.
Sista tid för uppladdning är måndag kl 24:00 i nästkommande vecka.
Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset, en "Veckans fisk" keps skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera :)

Lycka till!
Håkan Andersson
www.edgeflyfishing.com

-------------------------------------------------------------
Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer.
Efter att omgången är avgjord kommer jag ändå att radera samtliga inlägg utom själva tävlingsbidragen och eventuellt informativa inlägg. Därefter låser jag tråden.... :)
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#2 OFFLINE   fawas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 32 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2008, 23:40

Jaja Dojan, för att dra igång tävlingen då :)

Öring
Fångstdatum: 24/6-08
Vikt: uppskattad till ca 1,2 kg
Föll för en guldribbad harörenymf
Spö: Vision 3zone, 8 fot, klass 4
Flytlina
Fångstplats: Forsen vid tjugonde slussen vid Dalsland kanal, alldeles nedströms Bengtsbrohöljen

Fisken tog efter bara några kast och jag blev lite orolig att den skulle sätta fart neråt i den strida strömmen, men jag lyckades hålla kvar den i den lite lugnare poolen där den högg. Hade väl inte vart några större problem med mitt niofotsspö, men det låg hemma pga av spöbrott. Fick därför bli mitt andra lite klenare spö och det fick verkligen visa vad det gick för. Bugade sig ordentligt ut i forsen :)

Fick sedan en till i samma storlek på ovansidan nacken. Den tog på en diptera men hade inte lika fint mönster som den första. Antog att den kom uppifrån sjön för den var silverblank.

Postad bild

Bifogad bild(er)

• Bifogad bild: 100_38222.jpg

Bifogad fil(er)

#3 OFFLINE   guidefly

Advanced Member

• Edgemember+
  • 98 Inlägg:

Skrivet 26 Jun 2008, 11:29

Var upp till tjakjaure o fiskade i helgen - början av veckan :P vi fick fin fisk men har bara bild på denna bäcköring jag fick i en bäck en bit bort.

bäckÖring vikt 0,8 - 1 kg
Fluga - guldribbat haröra
Spö - gb glass pinne lpxe
plats - Tjaktjaure/sitoätno. hemlig bäck ;)

andra kastet så fick jag denna skönhet :P

bilden är lite halvkass pga mobil kamera.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: DSC00202.jpg

Bifogad fil(er)

#4 OFFLINE   deGothia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 475 Inlägg:

Skrivet 26 Jun 2008, 23:18

Min fisk är lite av en seger för flugfisket, så jag anmäler den med. :)

Efter att ha spinnfiskat i två och en halv timme, pga kraftig vind ,(ca 10m/sek) utan att känna nå´t överhuvudtaget, bestämde jag mig för att åtminstone testa lite med flugspöt. Ställde mig på min "heta sten" och blev blöt om fötterna tack vare höga vågor och låga stövlar... :D Efter ca tio minuter tänkte jag tanken som nog många före mig har tänkt: "nu har jag väl ändå tjänat ihop till åtmintone EN fisk" och i sekunden efter : " hade det funkat så hade jag fått många fiskar vid det här laget..."
Men två minuter senare händer det, flugan fastnar i nå´t som drar i väg låååångt ut i havet. Efter en nevös kamp kan jag tillslut landa denna fisk:

Havsöring: 48cm 1,4 kilo, vägd på köksvåg ,utan innanmäte (som betod av minst tre småfiskar)
Spö: loop adventure #5
Fluga : svart wolly bugger stl 10
Plats: lilla varholmen utanför gbg
Datum: Tisdagen den 24:de juni kl. 22:20 ca
;D

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Tjockis....JPG

Bifogad fil(er)

"at the end of the line..."

#5 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2008, 00:45

Nu gör jag ett försök igen och hoppas att inte utrustningen anses överdimensionerad. ;) Fajten tog ju trots allt 3 timmar och 10 minuter... Det är sant. :o

Öring 80cm. 4,9kg
Spö, Sage Xp #5
Rulle Loop 1,5w
Tafs 0,23. (Det behövs på vissa platser..)
Torrfluga, Vulgataimitation

Behöver väl inte nämna att det är mitt livs torrflugeöring! Tagen i en sjö i Västerbotten (vild fisk) och krävs närmare beskrivning än så så får ni diska mig för mer än så säger jag icke tyvärr. :-X

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: fiskebilder -08 097.JPG
  • Bifogad bild: fiskebilder -08 100.JPG

Bifogad fil(er)

Godmorgon!

#6 OFFLINE   losmopedo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 455 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2008, 09:35

Jädrans de va en grann bit!!!

jaja... ja anmäler nattens pb iaf :D :D

Havsöring 63cm 2,80kg
Spö: Guideline Le Cie #7 9,6"
Rulle: Vision Koma 7/8
Lina: SA Expert Distance
Fluga: Sommarmasl SPECIALE (ala Tellis)
Tafs: 0,25
Fångst plats: Utanför Gbg
Tidpunkt: ca 02:00 29/6

JAg är mkt nöjd efter en del slit utan ngn grövre fisk denna säsong..... ;D ;D ;D

/
Magnus

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: pb 010 liten.JPG

Bifogad fil(er)

#7 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2008, 17:14

Tack för gratulationerna!
Har fortfarande lite värk i höger underarm. Var den absolut värsta fight jag upplevt, och då har jag haft flera runt 1,5 timme, skulle kunna skriva två sidor med alla detaljer! Högg klockan 20.55 och landades klockan 00.05. Helt otrolig fisk, vilken styrka den hade! Och det finns flera, skulle tro att det är en vecka kvar tills dom går ner på djupet och äter småfisk igen så det blir väl nåt till försök. Kanske. Känner mig ganska nöjd redan nu...
Godmorgon!

#8 OFFLINE   Mikko*

Advanced Member

• Edgemember+
  • 7380 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2008, 17:24

Citat

Nu gör jag ett försök igen och hoppas att inte utrustningen anses överdimensionerad. ;) Fajten tog ju trots allt 3 timmar och 10 minuter... Det är sant. :o

Öring 80cm. 4,9kg
Spö, Sage Xp #5
Rulle Loop 1,5w

Behöver väl inte nämna att det är mitt livs torrflugeöring! Tagen i en sjö i Västerbotten (vild fisk) och krävs närmare beskrivning än så så får ni diska mig för mer än så säger jag icke tyvärr. :-X

Grymmare öringa har jag aldrig sett, och tagen på torrt dessutom :o :o

Stort grattis :D :D

#9 OFFLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2008, 10:12

Citat

Grattis till en flott torrflugeöring!  :)

....kan dock tycka att det är oförsvarbart att det skall ta mer än tre timmar att brotta upp en 5 kilos fisk, kan inte göra annat än att tycka synd om fisken.  :- :'(

:- En bra synpunkt Martin men jag utgår från att jakob försökte få in den så fort som möjligt ;)men som sagt 3 timmar mår nog ingen fisk bra av och i detta fallet hoppas jag att fisken fick avsluta sina dagar :-  för jag tror inte att den hade klarat att bli av med den mjölksyran den dragit på sig :-.
En anings piggare samt några hg lättare

#10 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2008, 12:21

Till gnällspikarna kan jag säga att jag mycket väl visste vad som kunde krokas på. ;) Annars hade tafsspetsen varit klenare. Men att drilla en stor öring i stilla vatten från båt eller flytring tar tid. Vattentempen är runt 14 grader, då är de som starkast. Vissa stora öringar rusar inte utan vänder huvet ner och stjärten upp och går bara runt runt. Så gjorde denna och då tar det tid. Men att det kunde ta så lång tid hade jag aldrig trott! 1,5 timme har väl hänt men det här var ju det dubbla.
Jag drillar i regel fisk väldigt hårt och denna gång så hårt det överhuvudtaget gick, Man kan aldrig jämföra ström och stilla! En stor öring gör som dom vill och vill dom inte röra sig och trötta sig så gör dom inte det man kan inte pressa dom med lätt utrustning till att röra sig på ett tröttande sätt. Pröva själv..

Jag har fått flera bra mycket större strömöringar än denna och klarat alla drillar utom en under halvtimmen. Det är något helt annat från båt i sjö..
Godmorgon!

#11 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2008, 12:23

Citat

Grattis till en flott torrflugeöring!  :)

....kan dock tycka att det är oförsvarbart att det skall ta mer än tre timmar att brotta upp en 5 kilos fisk, kan inte göra annat än att tycka synd om fisken.  :- :'(

Skulle vara intressant att höra ett förslag från dig hur man skulle ha gjort istället eftersom du tycker det är oförsvarbart? Klippt linan?
Godmorgon!

#12 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2008, 12:26

Citat

Till gnällspikarna kan jag säga att jag mycket väl visste vad som kunde krokas på. ;) Annars hade tafsspetsen varit klenare. Men att drilla en stor öring i stilla vatten från båt eller flytring tar tid. Vattentempen är runt 14 grader, då är de som starkast. Vissa stora öringar rusar inte utan vänder huvet ner och stjärten upp och går bara runt runt. Så gjorde denna och då tar det tid. Men att det kunde ta så lång tid hade jag aldrig trott! 1,5 timme har väl hänt men det här var ju det dubbla.
Jag drillar i regel fisk väldigt hårt och denna gång så hårt det överhuvudtaget gick, Man kan aldrig jämföra ström och stilla! En stor öring gör som dom vill och vill dom inte röra sig och trötta sig så gör dom inte det man kan inte pressa dom med lätt utrustning till att röra sig på ett tröttande sätt. Pröva själv..

Jag betvivlar inte en sekund att du inte kunde göra det på annat sätt.
Grymmat jobbat både av dig och öringen.

Hade du kört med 10" 8/9 så hade det varit gnäll om att skjuta mygg med studsare  ;)
Postad bild

#13 OFFLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2008, 13:18

Avundsjuk pöbel? ;D Inte alls fiske var kanonfin och jakob är värd all lycka för den fina fisken,frågan var ju bara om hur en fisk mår efter tre timmar på kroken och!! vil jag poängtera det är inte för att jag tycker synd om fisken utan bara hur den skulle klara en återutsätnig? men som jag sa den borde var rätt mör efter te timmar så jag hoppas att den fick avsluta sina dagar, sedan utgår jag att jakob drillade fisken så bra han kunde vilket jag skrev tidigare.
En anings piggare samt några hg lättare

#14 OFFLINE   Sommar

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3597 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2008, 19:04

För att klargöra en sak så är jag inte det minsta avundsjuk och missunsam till fångsten! Mina gratulationer var uppriktiga!

Men, jag har svårt att se att man skall behöva tre timmar för att drilla upp en fisk - oavsett art eller storlek. För min del skulle inte det kännas bra - och skjuta mygg med studsare - hellre det än att utsätta fisken för en dylik misshandel oavsett om den skall bonkas eller inte! Det är helt klart att om jag visste och inriktade mig på fisk av den storleken skulle jag helt klart gått upp en eller flera klasser på min utrustning. Därför tycker jag det är oförsvarbart!

// Gnällspiken Martin

Postad bild

#15 OFFLINE   DojDoj

Advanced Member

• Edgemember
  • 2860 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2008, 21:23

Grattis till en "once in a lifetime" torrflugeöring Jakob :) Bättre än så blir det nog inte va, det tror jag alla håller med om?
Ang. drilltiden så är det ju faktiskt så att ska man fiska torrfluga så åker man inte ut med ett 10fots klass 9 spö. Iaf inte jag och och skulle då en 5kilos öring stiga till flugan så må det vara hänt....

mvh doj@n

#16 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2008, 22:22

Citat

För att klargöra en sak så är jag inte det minsta avundsjuk och missunsam till fångsten! Mina gratulationer var uppriktiga!

Men, jag har svårt att se att man skall behöva tre timmar för att drilla upp en fisk - oavsett art eller storlek. För min del skulle inte det kännas bra - och skjuta mygg med studsare - hellre det än att utsätta fisken för en dylik misshandel oavsett om den skall bonkas eller inte! Det är helt klart att om jag visste och inriktade mig på fisk av den storleken skulle jag helt klart gått upp en eller flera klasser på min utrustning. Därför tycker jag det är oförsvarbart!

// Gnällspiken Martin

Vad du måste förstå är att det inte är möjligt att på ett vettigt sätt fiska torrfluga på blankt vatten med 0,35 tafs och klass 9. Jag är förespråkare för kraftiga utrustningar använder ofta 14 fotare och 0,38 eller 0,43 till grövre öring i strömvatten och folk ser snett på det också. Finns alltid de som gnäller.. Drillningar gör jag alltid så snabbt det går, våldtäkt brukar kompisarna kalla det. Tog in flera insjööringar ifjol mellan 4 och 6,1kg på under 5 minuter.
Men vid torrflugefiske är det inte möjligt att göra så. Valet blir då att inte fiska eller slita tafsen om man känner att det är en stor fisk.

Vi har haft dessa diskussioner förr och jag har alltid stått på den sida som gnäller över för klen utrustning men inte nu. För vid vulgatafisket går det inte att göra så mycket åt den biten. Om det tröstar dig så använder jag som nymfspö en 7a vid sidan av torrflugespöt.
Dessutom finns det öringar som är så stora och starka att du även med ett tyngre spö i stilla vatten blir tvungen att dra ut på fajten väldigt länge.

Men det enda jag egentligen kan säga är att man nog ska vänta med att döma innan man suttit i sitsen själv! Det kanske du har, jag vet ju inte hur stora öringar du har fått, men jag antar att du inte känt den styrka vissa öringar har med tanke på ditt inlägg?
Godmorgon!

#17 OFFLINE   Erövrarn

Advanced Member

• Edgemember
  • 4091 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2008, 22:37

Det är lätt att såga en metod... eller vad det än må vara... när man enbart har tillhanda en bråkdel av detalj-informationen som finns...
Själv skulle jag MER än gärna brottas med de där öringarna du fiskar på, Jakob!!!  :P :P :P
Ditt äckel! ;)
Och är en storöring så utmattad som man förmodar att den är efter en sån otroligt lång fight... så tar man säkert beslutet att avliva kombatanten, oavsett om man hade den avsikten innan eller ej...

Och återigen; Sicken jääääääääääääääkla Paddel!!!  :o :o :o

(dock är Losmos HÖ vackrare) ;) :P

Pär Andreasson
(Digital-)tryckarjävel, sambo, 2 underbara döttrar! Gbg!
Min EdgePresentation

#18 OFFLINE   StaffanNo

Advanced Member

• Edgemember
  • 118 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2008, 21:39

All kredit till dig! Imponerad!!!

Att fighten tog så lång tid har jag inte svårt att förstå.. det är som du beskrivit tidigare i tråden, de är inte lätt att pumpa upp de stora när man väl är ute i ringen eller båten - De tar den väg de väljer.

Jag har haft problem att få upp öringar strax över kilot när jag varit i flytring.. armen får regäl syra! Du måste ha varit lite skakis efteråt :). Jag är iaf AVIS!

mvh Staffan
Man ångrar alltid en för tunn tafs.

#19 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2008, 23:31

Citat

Öring 80cm. 4,9kg
Spö, Sage Xp #5
Rulle Loop 1,5w

Kan inte mer än att gratulera dig till en ny keps på hatthyllan Jakob!

En fångst som många av oss andra bara längtar efter hela livet!

Skicka över din adress till mig så kommer det en kepa på posten :)
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#20 OFFLINE   Bowen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1351 Inlägg:

Skrivet 03 Jul 2008, 02:49

Denna sägs väga 7kg på samma längd?
http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/showim...0&sort=date

Din ser ju med fet och fin ut ju?
Han måste vägt snett...

#21 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 03 Jul 2008, 14:50

Citat

Denna sägs väga 7kg på samma längd?
http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/showim...0&sort=date

Din ser ju med fet och fin ut ju?
Han måste vägt snett...

Det låter lite mycket på 80 cm. men i grym kondition så kan det väl stämma. Den där på fiskesnack ser ju ut att ha nån ryggskada så den kanske skulle vara 90 om man rätade ut den? ;)

Har fått ganska många över 80 med topp på 86 men dom största har inte riktigt orkat upp till 7kg trots fin kondition. Men är öringen bara riktigt kraftig så kan den ju väga otroligt mycket för sin längd!

Citat

Med den stjärtfenan förstår jag att den orkade kämpa lite, vilket jävla roder!

En otroligt vacker öring Jakob, all creds till dig!

Hur mycket lina drog den som mest? Nu när den inte rusade så långt.

2 meter backing ute som mest.. försökte flera gånger ro ifrån den för att kunna fajta den från sidan men den kom bara in och gick ner på botten igen. Mycket jobbig kamp. Upplevde exakt samma sorts kamp med en öring ifjol, helt hopplöst att få avstånd till fisken utan dom har bara gått in för att få linan rakt uppifrån. Då orkar dom länge!

Citat

Kan inte mer än att gratulera dig till en ny keps på hatthyllan Jakob!

En fångst som många av oss andra bara längtar efter hela livet!

Skicka över din adress till mig så kommer det en kepa på posten :)

Tack! Då har jag en att ge kompisen nu! Han vill så gärna ha en! (Men det vet han inte om att han vill än) ;)
Godmorgon!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar