Innan man kan sätta igång behöver man såklart en håvjigg och att tillverka en sådan kräver stor noggranhet om de håvar man gör i den ska bli bra.. men jag kommer skippa att förklara hur jag gjort den för de kommer bli rätt mkt bilder ändå.. :)
Börjar med att välja ut fina fanérremsor som lägges i blöt i varmt vatten nån timma (för att kunna böjas utan att knäckas!). I detta fall användes två teak remsor och en i ek.
1. Nästa steg är limningen av bågen. Limmet jag använder är ett polyuretanlim som kräver att trät är lite blött för att härda som det ska. Man kan använda vattenspruta om trät vill torka för snabbt. Jag tar faneren direkt från varmvattnet, stryker på lim och ner i håvjiggen. Handtaget limmar jag inte i denna fas. Låter detta torka över natten även om det står tre timmar på limmet..
2. Hitta en fin träbit som man sågar ut handtagscentrumet ur, i detta fall rötad rönn!
Limma handtaget på plats. Före jag gör detta har jag kollat bågen så att det inte finns några glipor mellan fanéren. Eftersom PU-lim expanderar skumlikande när det härdar så krävs naturligtvis att man tar bort detta för att kolla glipor.. Gör man enklast med en vass kniv (om man inte har tillgång till bandslip el dyl...)
3. När limmet torkat ordentligt kan man så börja grovforma håven med hjälp av rasp och fil.
Redigerat av Limpan, 05 Oct 2008, 23:24.