Hoppa till innehåll

.

Veckans Fisk v. 27 - andez

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
10 replies to this topic

#1 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2008, 22:37

Just nu pågår tävlingsperioden för v.27 måndag - söndag.

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.
Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast måndag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.
Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga en veckans fisk keps.
För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.
Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.
Sista tid för uppladdning är måndag kl 24:00 i nästkommande vecka.
Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset, en "Veckans fisk" keps skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera :)

Lycka till!
Håkan Andersson
www.edgeflyfishing.com

-------------------------------------------------------------
Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer.
Efter att omgången är avgjord kommer jag ändå att radera samtliga inlägg utom själva tävlingsbidragen och eventuellt informativa inlägg. Därefter låser jag tråden.... :)
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#2 OFFLINE   StaffanNo

Advanced Member

• Edgemember
  • 118 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2008, 21:21

Fångstdatum: 30/6-08
Ras: Öring
Vikt: ca 1,6 (Samsonite)
Längd: 52,3 cm
Spö: Klass 5 reservspö (knäckte toppen på min arbetshäst dagen innan  :'( )
Flytlina: Rio Mainstream (Satt på reservspöt , den visade sig fungera rätt okej..)
Tafs: 0,20
Fluga: Nybunden Ytgåeende Streamer. (Svartglittrig med inslag av rosa vid huvudet)
Fångstplats: Mindre å i Västernorrlands inland. (Värnar om mindre vattens anonymitet)

Jag fångade denna ''Gris'' i en mindre Å i Västernorrlands inland för att vara exakt.
Jag la ut linan i en grubba ca 3 meter nedströms och tänkte ''här måste det ju bara stå en fisk''.. Mycket riktigt så plaskade det till över min ytgående streamer, en 4hg's öring såg det ut som först och jag trodde att det var en sådan i minst en minut, men va f*n va stark den var. Den parkerade ute i strömmen och jag började inse att något inte stod rätt till..vad har jag på kroken? Efter att ha jäckat mig genom att inte visa sig såg jag en enormt fet öring vältra sig i ytan! 3 kg! tänkte jag.. men icke!. Den rusade inte så mycket, vilket var tur på grund av alla träd som låg i ån. Jag lyckades trötta ut den i ett forsande parti. Väl inne såg jag att gälen blivit skadad, så det var ingen tvekan att denna fisk skulle upp. Räckte för övrigt till middag för hela familjen. Det blev inga fina action-kort på plats pga att min kamera ligger nedpackad i en flyttlåda, men ni får ha överseende.

En riktigt rolig öring. Nu är min sommar räddad..

( Tack plind för editeringen av bilden! Den va lite mörk innan.. men va gör man när man har alla grejjer nerpackade..;) )

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Lilla Grisen.JPG

Bifogad fil(er)

Man ångrar alltid en för tunn tafs.

#3 OFFLINE   StaffanNo

Advanced Member

• Edgemember
  • 118 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2008, 21:44

Tackar!

Glömde skriva att när jag undersökte vad öringen ätit fann jag resterna av 4 stycken harrar på 6-10 cm.
Snacka om att man kör med små flugor i förhållande till va dessa öringar äter.. och då är denna ändå inte en jätte.
Man ångrar alltid en för tunn tafs.

#4 Gäst_kenzo_*

• Guests

Skrivet 03 Jul 2008, 09:29

Vild öring, med den skönheten tagen i dessa trakter måste ju bara bli veckans fisk! ;)
Fantastisk fisk!
Den fick ju simma åter så det finns hopp för oss andra!
CIAO

#5 OFFLINE   andez

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1148 Inlägg:

Skrivet 03 Jul 2008, 10:57

Citat

Grattis Andez, den var riktigt fin!

Tackar Mange!  :)

Citat

Vild öring, med den skönheten tagen i dessa trakter måste ju bara bli veckans fisk! ;)
Fantastisk fisk!
Den fick ju simma åter så det finns hopp för oss andra!
CIAO

Tack för ditt stöd kenzo  ;) .. Vild öring ja, det glömde jag nämna .. hoppas det är självskrivet .. en skönhet var det vekligen
.. tack för fisketuren förresten, kul att träffas ..
Postad bild
"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”
troutwaters.se - wild trout flyfishing

#6 OFFLINE   guldskallen

Advanced Member

• Edgemember
  • 5195 Inlägg:

Skrivet 03 Jul 2008, 12:17

Vet ej om man får nominera en släkting......men jag gör det i alla fall.
I natt så tog dom dessa grisar i Sorsele........öringen på 78cm och 4,8 kg tog på en Zonker kl 02:20 i natt ;D ;D..........rödingen väger 2,5 kg..........SNACKA OM DRÖMFISKE 8) ;D ;D ;D

Guldis

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Kusin o Polare.JPG

Bifogad fil(er)

You never walk alone!

#7 OFFLINE   Becken

Advanced Member

• Edgemember
  • 171 Inlägg:

Skrivet 03 Jul 2008, 17:53

Lyckades fånga en liten fisk i norge i veckan.
Plats: Tydal, Norge
Vatten: En liten liten tjärn sammanbunden med ån Tya.
Fluga: En liten svart spent spinner variant i stl 16.
Spö: Harvest Traveller klass 5.
Lina: SA ED med en 18 fots tafs med en spets på 0,13.

Vi var på kvällsfiske i ån tya när vi fick syn på en stor öring som lugnt gick och plockade sländor i en liten "sidotjärn".
Vi smög och kastade på den i över en timme innan jag slutligen lyckades få den att hugga. Därförinnan hade den simmat under tafsen utan att ta notis om flugan otaliga gånger. Men flugbyten och knottbett visade sig vara värda mödan!  :)

Vikten? Ja, tyvärr var vågen fuktskadad efter tidigare strapatser så vi kunde bara gissa. Vi gissar någonstans mellan 1,5-2,0 kg.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: DSC_0118.jpg

Bifogad fil(er)

Markus Bäck
www.fiskebroder.com

#8 OFFLINE   Becken

Advanced Member

• Edgemember
  • 171 Inlägg:

Skrivet 03 Jul 2008, 17:55

Lägger upp en lite större bild ist.  ::)

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: DSC_0118.jpg

Bifogad fil(er)

Markus Bäck
www.fiskebroder.com

#9 OFFLINE   plind

Advanced Member

• Edgemember
  • 2496 Inlägg:

Skrivet 04 Jul 2008, 15:16

Hatten av för alla fina Brunöringar den här veckan :)  Kan väl anmäla min finaste Havsöring hittills på Västkusten.

Vikt: 2,02 kg.

Längd: 57cm.

Datum: 080701(080702, den tog efter midnatt)

Plats: Utanför Åsa

Spö: GuideLine "LeCie" 9,6ft.  #5

Lina: Loop "Optistream"  #5

Fluga: Svart "Wooly Bugger"

Tafs: Flätad intermediate med 0,18 spets full av kastknutar :o

Fiskade natt ihop med "Bowen" med våra nya flytringar. Bowen tröttnade rätt snabbt på ringen och fiskade från land medan jag härdade ut i de sega dyningarna nån timme till.
Till slut tvingade sjösjukan mig iland där Bowen stod o snackade fiske med en tredje flytringsfiskare som avslutat sitt fiske.
Satte mig och fikade en stund för att därefter ställa mig och kasta mot samma plats där jag tidigare legat med ringen. Någon gång strax efter kl.01 dunkar den största på och ger sig genast till känna med ett tungt plask. Efter en tuff kamp lyckades jag baxa in den min för dagen lite underdimensionerade håv(harr+öring) :D 

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Den närmast spöet.

Postad bild

#10 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 10 Jul 2008, 09:37

Citat

Grattis staffan!!

Var själv ute vid en å igår kväll och tog en öring jag tycker är värd en nominering till veckans fisk .. lite mindre än staffans men omständigheterna och den välskapta hannen till öring gör den ändå värdig i mina ögon ..

I en större hölja i ån ser jag en fisk som går och tar något strax under ytan .. lugna vak som bildar stora virvlar .. storöring tänker jag .. men jag ser inga insekter på ytan .. sporadiska ringar på ytan skvallarar om kläckning och allt som finns i luften är gula bäcksländor och fjädermygg .. bäcksländorna håller sig till de mer strömmande partierna då det är äggläggning på gång så jag hänger på en fjädermyggskläckare stl.18 .. fisken rör sig i cirklar i ena kanten av höljan och efter en stund kan jag se ett möster i hans gång .. jag lägger ut flugan, väntar .. ytan bubblar till nån halvmeter från min mygga .. måste ha is i magen nu.. i nästa sekund försvinner även mig fluga i en grov virvel .. mothugg och fast fisk!! ytan exploderar .. fisken går mot botten .. kraftig spöböj .. den är lugn och går mest och stöter och drar .. då och då skriker rullen till i kortare rusher.. tecken på stor öring .. efter en 15-20 min kan vi håva min största bäcköring för säsongen .. uppskattad till närmare 50 cm, ordentligt fet och med en redig puckel, samt med tänder som gör en mindre gädda avundsjuk ..  :D

Öring (Bäcköring)
Vikt: ??
Längd: Närmare 50 cm
Spö: Winston Boron IIx 8,6' #3
Tafsspets: 5x (~0,15 mm)
Fluga: Fjädermyggskläckare stl.18
Fångstplats: En å utanför GBG
Knivig omgång även denna vecka :)
Trots allt så gillar vi en halvmeter Bäcköring!
Grattis andez!
Skicka över din adress så kommer det en keps på posten!
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#11 OFFLINE   andez

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1148 Inlägg:

Skrivet 10 Jul 2008, 11:07

Freaking sweet !!  :D

Det är med stor ödmjukhet jag tackar för utmärkelsen Veckans Fisk v.27.. jag vet hur hårfin min seger måste varit.. hatten av för alla bidrag denna vecka .. alla värdiga vinnare i mina ögon.

Tack också för alla fina ord från Er andra .. min finaste fisk i detta vatten någonsin .. tack tack  :)

Mvh
Anders
Postad bild
"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”
troutwaters.se - wild trout flyfishing

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar