Hoppa till innehåll

.

Gotland

gotland havsöring

319 svar till detta ämne

#31 OFFLINE   turtola

turtola

Advanced Member

• Edgemember
  • 359 inlägg

Postad 18 Mar 2010, 13:04

Tror det går att finna öring lite överallt.
Då svärisarna bor på ön har det blivit några turer kring klintehamn(kovik,eksta kusten) och fast jag inte haft någon speciell koll på fisket har jag nästan alltid varit i kontakt med fisk. Dock inte så många som följt med hela vägen upp :)

Sen finns det väl många fina platser i norr. Ireviken, lickershamn, sigsarve, osv osv.

Min svåger har stuga vid Ljugarn. Det går att fiska på ostkusten och få HÖ vid alla uddarna som sticker ut typ Sjaustru, Grynge och Sysne tom i slutet på maj. FAst då var det roligar att fiska Näbbgädda! Det gäller nog att hitta bra bottnar och ha ork att nöta.
DT

#32 OFFLINE   Beskman

Beskman

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1074 inlägg

Postad 18 Mar 2010, 13:23

Jag tar mig friheten att småkapa tråden lite och frågar hur sommarfisket efter HÖ på Gotland kan tänkas vara, om det ens är lönt? Blir förmodligen bjuden till Gotland till sommaren. Stället heter Rävudden och jag tror att det ligger ganska nära Visby.

//Joel

#33 OFFLINE   KuRtaN

KuRtaN

Member

• Members
  • PipPip
  • 53 inlägg

Postad 20 Mar 2010, 00:24

Tackar för bra svar! Verkar alltså inte helt omöjligt att få lite fisk bara man kan läsa av vattnet någorlunda. Brukar klara det ganska bra.
Har hört att fiskimitationer som hämtas hem väldigt fort skall vara effektivt också.
Facebook @ Vi som fiskar öring runt göteborg
Over & Out // Mathias

#34 OFFLINE   Samuel Eketorp

Samuel Eketorp

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 inlägg

Postad 29 Oct 2010, 19:13

Tackar för bra svar! Verkar alltså inte helt omöjligt att få lite fisk bara man kan läsa av vattnet någorlunda. Brukar klara det ganska bra.
Har hört att fiskimitationer som hämtas hem väldigt fort skall vara effektivt också.

Lite sent svar kanske på denna tråd men mina tips för Gotland är att i så stor omfattning det är möjligt, dela upp er i grupper om ni är flera som fiskar, åk till varsin lokal och känn efter i en 20-30 minuter. Ring och hör efter hur det går för andra gänget. Man känner på sig om fisket är hett eller inte. Titta i vattnet och se om det är lätt kalk-grumligt. Kristallklart vatten innebär att det inte rör runt något och att vattnet är näringsfattigt. Sök av vattnet och förflytta er hela tiden längs med kusten. Något kast, några steg, något kast, några steg. Sök efter sprickor i pallkanten (läs av vågornas rörelse). Avsaknad av bryt innebär lokalt djupare botten och där är det då stor chans.

Variera hela tiden hemtagning. Snabbt, långsamt, ryckigt, tvåhandsdrag... Variera variera variera. Det är som sagt mycket kust så man måste vara rörlig. Finns öringarna där hugger dom, det gäller bara att vara på samma plats och enda sättet att lösa den biffen är att söka av så stora områden så snabbt som möjligt.

/S

#35 OFFLINE   salomontrutta

salomontrutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 983 inlägg

Postad 29 Oct 2010, 20:05

Håller med dej Samuel!

Flugan i vattnet så mycket så möjligt och sök av så mycket vatten så möjligt. Fiska mycket, ju mer fiske ju mer fisk. ganska enkelt men det glömmer man ibland :blush: .

Ola

#36 OFFLINE   devetdu

devetdu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 129 inlägg

Postad 25 Dec 2010, 22:32

Tänkte ut och vispa lite i luften imorgon.
En fråga. Det ska blåsa ca 6m/s NV. Skulle ni fiskat pålandsving eller lä?
Fiska in mot land eller ut mot pallkant?

Tack på förhand

#37 OFFLINE   devetdu

devetdu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 129 inlägg

Postad 26 Dec 2010, 08:56

Många som läst tråden
0 som svarat. Dum fråga från mig?

Tack för hjälpen!
Not

#38 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32510 inlägg

Postad 26 Dec 2010, 09:48

Tänkte ut och vispa lite i luften imorgon.
En fråga. Det ska blåsa ca 6m/s NV. Skulle ni fiskat pålandsving eller lä?
Fiska in mot land eller ut mot pallkant?

Tack på förhand

Svårt o säga så här.
Beror på temp mm.
Med tanke på att det ska vara ca minus 3-6c så blir det nog kyligt oavsett.
Jag skulle iaf fiska i lä.
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#39 OFFLINE   PatrikN

PatrikN

Frontline Member

• Edgemember
  • 4623 inlägg

Postad 26 Dec 2010, 09:48

Hej.

Jag har bott på den vackra ön i 6 år och fiskat en del men är ingen expert alls på HÖ-fisket ute hos dig.

När vinden kommer från N så blir det ju om möjligt ännu jävligare ;)
Jag skulle fiske den östra sidan av ön och gärna hitta en spetsudde där vind och vatten pressar förbi och du kan stå i lite lä/sidvind och kasta ut mot den udden.
(förstod du)
Strax söder om Slite finns det lokaler som kan bjuda på just detta och bra fiske i sin tur.

Skitfiske!

Ta hand om ön... :wub:

//Patrik
"Att tillstå att man misstagit sig, är bara att erkänna att jag idag är klokare än igår.

Stöd Fiskejournalen

#40 OFFLINE   karki

karki

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1195 inlägg

Postad 28 Dec 2010, 16:06

Många som läst tråden
0 som svarat. Dum fråga från mig?

Tack för hjälpen!
Not

Alla kanske inte vet. Så kan det vara ibland.

Jag hade fiskat lä. Jag söker lä när tempen är låg i vattnet.

#41 OFFLINE   devetdu

devetdu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 129 inlägg

Postad 29 Dec 2010, 09:11

Alla kanske inte vet. Så kan det vara ibland.

Sant! Men många är nog duktigare än vad de vill erkänna.
Fiskade lä 1h på två olika ställen. Solen tittade fram och värmde fint. Inget varken på fluga eller spinn.

Tack!

#42 OFFLINE   JonasA

JonasA

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1401 inlägg

Postad 02 Feb 2011, 11:05

Tänkte ta en tur till Gotland runt v. 12 för att fiska havsöring.
Någon som kan tipsa om något bra boende?

#43 OFFLINE   devetdu

devetdu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 129 inlägg

Postad 02 Feb 2011, 15:39

Lättast är om du vet ungefär vart du kommer att fiska mest. Svårt att förutspå vindar mm men på ett ungefär. Jobbigt att bo på norra ön om du ska fiska mycket på södra etc. då blir det 1h enkel resväg i värsta fall. det bör finnas massor av ställen att bo på som bed and brekfast eller mindre stugor att hyra.

Kan tyvärr inte komma med kontret tips på boende.

Lycka till!

#44 OFFLINE   Joliet

Joliet

Advanced Member

• Edgemember
  • 529 inlägg

Postad 02 Feb 2011, 17:43

Om du ska bo billigt på östkusten så tipsar jag om http://www.koburg.se/
Ligger i Ljugarn som är ungefär mitt på ön. Jag har bott där på sommaren och det är helt ok.
Jag ska själv till Gotland v15 så det är bra om du "ruggar upp" silvret lite innan jag kommer :)

#45 OFFLINE   Lars J

Lars J

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 274 inlägg

Postad 02 Feb 2011, 19:03

Fins lite intresse för Gotland här med.
Vad är det för regler som gäller för Gotland.
Bara att stövla ner till vattnet som här på bästkusten :rolleyes:
LJ

#46 OFFLINE   archtop

archtop

Advanced Member

• Edgemember+
  • 199 inlägg

Postad 02 Feb 2011, 19:13

Tänkte ta en tur till Gotland runt v. 12 för att fiska havsöring.
Någon som kan tipsa om något bra boende?

Borgvik, det ligger i kattvik på östsidan. Fint ställe, bodde där på min bröllopsnatt.

http://www.borgvik.com

Redigerat av archtop, 02 Feb 2011, 19:17.

#47 OFFLINE   archtop

archtop

Advanced Member

• Edgemember+
  • 199 inlägg

Postad 02 Feb 2011, 19:15

Fins lite intresse för Gotland här med.
Vad är det för regler som gäller för Gotland.
Bara att stövla ner till vattnet som här på bästkusten :rolleyes:
LJ

Vissa ställen är fredade (typ utlopp), kolla fiskeland Gotlan. Finns broschyrer på ön annars.

#48 OFFLINE   karki

karki

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1195 inlägg

Postad 02 Feb 2011, 19:50

Utloppens fredning har släppt, 1 januari.

Finns fina stugor vid lummelunda. Billiga också. Bodde där 2009. Ligger precis vid vattnet. ;)
Dock hittade jag inte dom stugorna när jag letade lite nu. Var Nicka Hellenberg som tipsade mig om dom.

Annars kan jag ge en "lägesrapport" från Gotland. Tog en spontantur över i fredagskväll. Fiskade lördag och halva söndagen. Trögt. Lågvatten. Fel månfas. Ganska hård vind.
Resultat: En efterföljare. Polarn tappade två, varav en precis när vi skulle landa den. ca 2kg knallblank. Färgerna som utlöste hugg var röd/svart. Öringarna stod precis utanför pallkanterna, precis gränsen pall/djupet.

Redigerat av karki, 02 Feb 2011, 19:50.

#49 OFFLINE   JonasA

JonasA

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1401 inlägg

Postad 03 Feb 2011, 16:56

Tack ska ni ha för hjälpen!

Får se vad det blir..
Framför allt ska jag se till att "rugga upp" silvret åt Joliet ;)

Redigerat av JonasA, 04 Feb 2011, 09:54.

#50 OFFLINE   JonasA

JonasA

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1401 inlägg

Postad 09 Feb 2011, 00:25

Det blir nog området runt Ljugarn och När..
Är det ett bra alternativ, eller hade ni valt något annat?

#51 OFFLINE   Joliet

Joliet

Advanced Member

• Edgemember
  • 529 inlägg

Postad 09 Feb 2011, 10:48

Det blir bra. Finns fina platser hela vägen upp till Slite. Ön är ju inte så stor egentligen så det går snabbt att förflytta sig.

Nu börjar frossan sätta in på allvar. Grymmesugen på att få komma igång igen.

/JJ

#52 OFFLINE   Sam på ön

Sam på ön

Member

• Members
  • PipPip
  • 77 inlägg

Postad 14 Mar 2011, 07:31

Jag hade skippat östra sidan. Ska man ha pålandsvind blåser östra sidan snabbt sönder, långgrunt med mycket tång = mycket krafs i vattnet. Västra sidan har en mer utpräglad pallkant vilket gör det lättare att leta upp vettiga lokaler. Det där med att söka upp pålandsvind behöver man nog inte hänga upp sig på, framför allt inte nu när det är kallt.

/S
"Inga andra fiskare i världen kan fara från senegal till spanien i en pirog"

#53 OFFLINE   Cricko

Cricko

Member

• Members
  • PipPip
  • 37 inlägg

Postad 13 May 2011, 14:45

Hallå!

Jag åker till Gotland med familjen två veckor från 29 Maj och framåt, vad tror ni om förutsättningarna att locka fram nån trutta från pallkanterna?
Här runt GBG börjar ju det bästa fisket nu, men det känns som vi fiskar kustöring och gotlänningar fiskar havsöring om ni förstår vad jag far efter!?
Min lilla förhoppning står till den kalla vintern som kanske har försenat säsongen en aning?
Finns det några ideer?
/Cricko

#54 OFFLINE   Lethul

Lethul

Advanced Member

• Edgemember
  • 388 inlägg

Postad 13 May 2011, 14:50

Det borde gå bra skulle jag tro!
Jag var hemma på ön över påsk och då var fisket fortfarande rätt dött (3 st på 3 man och 4 dagar), vad jag hört har det fortfarande inte riktigt kommit igång till vanlig standard heller (får hoppas att det inte är permanent).
nunca caminarás solo

#55 OFFLINE   salomontrutta

salomontrutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 983 inlägg

Postad 16 Jun 2011, 21:21

Hallå!

Jag åker till Gotland med familjen två veckor från 29 Maj och framåt, vad tror ni om förutsättningarna att locka fram nån trutta från pallkanterna?
Här runt GBG börjar ju det bästa fisket nu, men det känns som vi fiskar kustöring och gotlänningar fiskar havsöring om ni förstår vad jag far efter!?
Min lilla förhoppning står till den kalla vintern som kanske har försenat säsongen en aning?
Finns det några ideer?
/Cricko

Ett tips som är hett. Prova frånlandsvind, det är ruskigt bra på sommaröring. Jag har haft väldigt bra fiske under sommarfisket med frånlandsving. Hade varit kul att höra om du provar.
Nära till djupt vatten är ju oxå bra.

Ola

#56 OFFLINE   Frextre

Frextre

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 inlägg

Postad 18 Jun 2011, 15:36

Tja jag postade excakt samma inlägg på Fiskesnack.com så inlägget är inte 100% Flugfiskebaserat.

Hemse, Norra Centrala Gotland, tips sökes!
Goddag Goddag kära fiskemedmänniskor!

Nu på onsdag åker jag med familjen till Gotland där vi kommer att låna ett hus som ligger vid Hemse, jag har ett Flugspö #6, 18 grams Spinnspö och ett jerkspö.

Jag som är 22 år och lite självständig skulle då hemskt gärna inte följa med min familj och spana in kulturella platser 100% av tiden utan jag skulle hemskt gärna ta mig ett härligt fiskeäventyr med cykel eller bil.

Nu har jag försökt läsa mig till lite info och det verkar finnas en del Abborre, havsöring, Lax, näbbgädda, flundra m.m runt om vid kusterna. Så min plan är att skita i Jerkspöet och Gäddorna och ta med mig spinnspöet till att bottenmeta Flundra medans jag samtidigt flugfiskar efter t.ex Öring, Näbbgädda och Abborre.

Jag skulle vilja ha lite tips på vilket fiske ni tror jag kommer kunna lyckas bäst med så här års, sedan några bra platser som ligger i närheten av Hemse, sedan vilken typ av flugor som fungerar etc.

Jag har även spanat in en å som ligger öster om hemse som heter Närkån! Kan den vara värd att prova, eller är det fiskeförbud/fisktorrt där? Åns mynning, kan den vara het?

Ja, dela med er av allt ni kan så blir jag superglad!

#57 OFFLINE   salomontrutta

salomontrutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 983 inlägg

Postad 26 Jun 2011, 07:32

Jag undrar vart ni fiskar havsöring på somrarna på gotland, om ni överhuvudtaget gör det. Är på gotland just nu och har varit ute en natt på närsholme. Ni ska givetvis inte ge ut era smultronställe utan kanske bara tala om om ni bedriver fiske efter öring på sommaren.

#58 OFFLINE   leopardbotten

leopardbotten

Advanced Member

• Edgemember
  • 643 inlägg

Postad 28 Jun 2011, 21:45

Jag undrar vart ni fiskar havsöring på somrarna på gotland, om ni överhuvudtaget gör det. Är på gotland just nu och har varit ute en natt på närsholme. Ni ska givetvis inte ge ut era smultronställe utan kanske bara tala om om ni bedriver fiske efter öring på sommaren.

Trådarna som handlar om nattfiske i östersjön brukar fort dö ut..Någon som har gedigna erfarenheter inom detta område? Själv sträcker sig mina egna erfarenheter till endast ett försök. Är dock grymt sugen på att komma igång med det.

Att folk kan leva ett helt liv utan fiske måste vara en folksjukdom...

http://www.alvraddarna.se/

#59 OFFLINE   salomontrutta

salomontrutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 983 inlägg

Postad 01 Jul 2011, 10:22

Trådarna som handlar om nattfiske i östersjön brukar fort dö ut..Någon som har gedigna erfarenheter inom detta område? Själv sträcker sig mina egna erfarenheter till endast ett försök. Är dock grymt sugen på att komma igång med det.

jag har fiskat öring på kvällar nätter och mornar i snart 15 år men aldrig på gotland. Jag var mest ute efter lite olika platser eftersom jag aldrig fiskat på gotland och kusten är inte som min hemmaplan i pukaviksbukten.
Ska du fiska öring på sommaren så är oftast kväll till morgonfiske bäst om det inte är busväder då går det bra mitt på dagen oxå.
Den viktigaste faktorn är vindarna. Pålandsvind är ofta en nackdel, speciellt om vindarna är ihållande dagar, veckor i sträck.
Frånlandsvind vid kuststräckor med djupt vatten nära land verkar var mycket bra. Då blåser det varma ytvattnet ut och kallare vatten från djupet kommer in.
Jag har ena dagen med pålandsvind haft 18-20 grader då har vinden vänt till frånalandsvind och tempen har på ett dygn gått ner till 8-10 grader. Speciellt vid öppna kustavsnitt som tex stenshuvud, där det är djupt vatten utanför.
Där är nätet till bra hjälp, kolla eniro mm så kan du hitta var det är sådana platser där du fiskar.
En annan sak är att sätta fart på betet. Jag började fiska spinn och då fiskade jag oftast med snaps eller vicke, båda i 20 g varianten. Det verkade som att ju fortare jag vevade ju mer gillade öringarna det. Hög hastighet i kombination med något spinnstopp då o då var en bra medicin som öringarna gillade.
Det viktigaste av allt, tålamod. Ge inte upp bara för att det inte nappar de första 10 ggr du är ut, bara nöt på. Prata med andra fiskare då sparar du en del tid.
Ola

#60 OFFLINE   JonasA

JonasA

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1401 inlägg

Postad 18 Aug 2011, 15:36

Min planerade Gotlands-trip i våras blev aldrig av p.g.a. lägenhetsköp, jobb o annat trams..
Tänkte ta några dagar semester i höst istället.

När kommer HÖ-fisket igång på allvar på Gotland?
Vilken period skulle ni rekomendera?

Svara

Även taggad med gotland, havsöring

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar