Trådarna som handlar om nattfiske i östersjön brukar fort dö ut..Någon som har gedigna erfarenheter inom detta område? Själv sträcker sig mina egna erfarenheter till endast ett försök. Är dock grymt sugen på att komma igång med det.
jag har fiskat öring på kvällar nätter och mornar i snart 15 år men aldrig på gotland. Jag var mest ute efter lite olika platser eftersom jag aldrig fiskat på gotland och kusten är inte som min hemmaplan i pukaviksbukten.
Ska du fiska öring på sommaren så är oftast kväll till morgonfiske bäst om det inte är busväder då går det bra mitt på dagen oxå.
Den viktigaste faktorn är vindarna. Pålandsvind är ofta en nackdel, speciellt om vindarna är ihållande dagar, veckor i sträck.
Frånlandsvind vid kuststräckor med djupt vatten nära land verkar var mycket bra. Då blåser det varma ytvattnet ut och kallare vatten från djupet kommer in.
Jag har ena dagen med pålandsvind haft 18-20 grader då har vinden vänt till frånalandsvind och tempen har på ett dygn gått ner till 8-10 grader. Speciellt vid öppna kustavsnitt som tex stenshuvud, där det är djupt vatten utanför.
Där är nätet till bra hjälp, kolla eniro mm så kan du hitta var det är sådana platser där du fiskar.
En annan sak är att sätta fart på betet. Jag började fiska spinn och då fiskade jag oftast med snaps eller vicke, båda i 20 g varianten. Det verkade som att ju fortare jag vevade ju mer gillade öringarna det. Hög hastighet i kombination med något spinnstopp då o då var en bra medicin som öringarna gillade.
Det viktigaste av allt, tålamod. Ge inte upp bara för att det inte nappar de första 10 ggr du är ut, bara nöt på. Prata med andra fiskare då sparar du en del tid.
Ola