Hoppa till innehåll

.

Gotland

gotland havsöring

318 svar till detta ämne

#61 OFFLINE   Joliet

Joliet

Advanced Member

• Edgemember
  • 528 inlägg

Postad 18 Aug 2011, 22:19

Precis vad jag åxo funderar på. Har tankar att åka i mitten av november när det har blivit kallt i vattnet igen.

#62 OFFLINE   JonasA

JonasA

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1401 inlägg

Postad 19 Aug 2011, 07:55

Jag tänkte åka innan november, med tanke på just kylan :unsure:
Slutet september / början oktober. Är det fortfarande för varmt i vattnet då?

#63 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 01 Oct 2011, 20:04

Inte så många Gotlandsfiskare här?
Nåja. Jag tänkte i alla fall fiska v 41-42 på västsidan norr om visby. Inte säker på att det kommer att bli nått med tanke på hur varmt det e just nu men jag hoppas på lite skitväder :)

Om nån har en åsikt om flugor o sånt till oktoberfisket så kom o tyck till :)
Själv har jag nog tänkt prova pattegris o mina nya skedflugor, kanske med märla som upphängare (aldrig fiskat med upphängare men trassel och svordommar har ju oxå sin charm )

Redigerat av Swarte, 02 Oct 2011, 07:34.

#64 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 14 Oct 2011, 10:21

En kort morgontur avslutad. Höga vågor och 6-7 m/s över hö axel. Nån fisk blev det inte men väl en övning i tålamod och en lektion i vikten av att kunna kasta tighta bågar över "fel" axel...

Glömde så klart skedar o grisar hemma. Mickey finn var inte melodin (eller Kan det ha varit mitt frustrerande ytpiskande?)

#65 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 17 Oct 2011, 12:16

Varit ute nån timme dagligen senaste dagarna. Fisken lyser med sin frånvaro, kanske inte så konstigt. Inga märlor räkor eller småfisk i vattnet heller.
Men jag blir bättre o bättre på att dunka ut lina i vind (18 -22 regelbundet o får jag till det så lämnar 25m markeringen spöringarna :)

Btw. Kompisar som fiskar mycket på ön har lyckats få fisk så den finns här

Redigerat av Swarte, 17 Oct 2011, 12:18.

#66 OFFLINE   Joliet

Joliet

Advanced Member

• Edgemember
  • 528 inlägg

Postad 17 Oct 2011, 15:54

Låter bra att det börjar röra sig på ön. Jag åker dit om en månad.

#67 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 17 Oct 2011, 17:54

Då lär det vara full fart :)
Fast är det som idag får man tillbax hälften av kasten i en hög vid fötterna...

#68 OFFLINE   salomontrutta

salomontrutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 977 inlägg

Postad 17 Oct 2011, 20:44

När du använder upphängare så knyt fast upphängaren med så kort stump du kan , 3-4 cm med en ögle knut så trasslar det minialt. Ett tips bara

#69 OFFLINE   Joliet

Joliet

Advanced Member

• Edgemember
  • 528 inlägg

Postad 16 Nov 2011, 12:17

På torsdag bär det av till ön! Är det någon som kan rapportera bra fiske där nu? :)

/J

#70 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 16 Nov 2011, 20:48

Farsan var ute förra veckan. Då var det rätt dött men nu har det varit betydligt kallare så jag tror nog oddsen e på din sida om du har bil o möjlighet att jaga efter rätt vindar och prova platser efter hand :)

#71 OFFLINE   Sam på ön

Sam på ön

Member

• Members
  • PipPip
  • 77 inlägg

Postad 17 Nov 2011, 17:17

Var över förra helgen. Jämfört med tidigare bomturer så var det kalas med många hugg och några upp. Enligt ryktet från de locals jag känner så är det mycket smått vilket känns kul för framtida äventyr. Det bekräftades även av våra fångster. Lördagen var stilla med lättkastat väder. Började blåsa upp mot kvällen. Polaren fick två även på söndagen så nog fanns de där, men som alltid är det en fråga om att ha flugan i vattnet och inte i luften eller på land. Själv tappar jag sugen över 5 m/s så då blir det inte så mycket öring hur man än gör. I gruppen hade vi bra hugg på flashiga flugor, typ dansken och rosa flash-räkor. Pattegrisen har jag inget förtroende för längre. Mina blir som en lång rastafläta efter några kast.

Provade linkorg för första gången och det hjälpte betydligt. Klassikern med uppochnedvänd ikea-pall funkade kalas. Betydligt lättare att fiska av områden snabbare när inte runninglinan trasslar i tång och sten.
Säsongen är igång. Skitfiske på er.

/S
"Inga andra fiskare i världen kan fara från senegal till spanien i en pirog"

#72 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 19 Dec 2011, 13:25

Om nån ska till eller e på Ön efter nyår så ska jag dit v 1-3 och tänkte isa ner utrustningen så ofta jag kan (har bil med mej)

#73 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 04 Jan 2012, 10:20

Men va fan!
2 v på gotland, dom enda veckorna jag har tid att fiska på riktigt innan mars (nått träningspass på bryggan eller gräset räknas inte riktigt)

en enda dag som inte ska blåsa 8 m/s + (med 12-16 i byarna) :unsure:

och jag som ville testa nya 5an... i 12 m/s byar e jag väldigt glad om jag inte krokar kind! (fan, måste träna ännu mer....)

just nu är det 26ms i byarna :blink:

#74 OFFLINE   karki

karki

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1187 inlägg

Postad 04 Jan 2012, 10:24

Men va fan!
2 v på gotland, dom enda veckorna jag har tid att fiska på riktigt innan mars (nått träningspass på bryggan eller gräset räknas inte riktigt)

en enda dag som inte ska blåsa 8 m/s + (med 12-16 i byarna) :unsure:

och jag som ville testa nya 5an... i 12 m/s byar e jag väldigt glad om jag inte krokar kind! (fan, måste träna ännu mer....)

just nu är det 26ms i byarna :blink:

Hehehe en femma på gotlandskusten? Inte ens i dom bästa vindarna om du frågar mig. Landas fett med fisk där just nu så. . . .
Ut och kriga i vinden med tyngre grejer - Öringkarma.

Redigerat av karki, 04 Jan 2012, 10:30.

#75 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 04 Jan 2012, 10:48

:)
jo lite överoptimistiskt att hoppas på en vindstilla morgon.

fast i byarna här nere blir flugfiske lika farligt för mej som för fisken även med 7an (som är med som 1a val såklart)

#76 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 04 Jan 2012, 10:50

kan det bara hålla sig till 7-8 ms några dagar ska det fiskas, tyvärr så är det mer byar än basvind just nu :/

#77 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 10 Jan 2012, 23:12

Några turer blev det 3 bom (vatten som vågig mjölk) bra vatten idag. 2 landade 52 och 54cm tog en blank till middag (magen full av märlor o små räkor) en besa som simmar vidare och tre tydliga hugg som missades. allt på oliv räka

Fick en loop runt krokböjen så flugan planade. Tog linan i handen för att dra in o lossa, hårt hugg precis när jag höll änden av fluglinan i handen! Var nära att förorena vadarna. MYcket ineffektivt mothugg kan man väl lugnt säga.... Hade släppt innan jag fick linan på spöt igen :/ synd annars hade det blivit en bra brasanekdot (ca 10 fot tafs, hugget kom kanske 2m från mej)

#78 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 14 Jan 2012, 09:47

Kul och läsa!

Funderar själv på att dra till Gotland snart över en långhelg snart.
Jag har ibland kört med en snabb femma till HÖ vid lugnt vatten/vind.

Jag tycker det är rätt skönt att gå med en lätt utrustning och lägga långa, tysta kast med en LB-lina och en liten märla i taffsänden.

Men kanske ska tillägga att det var ett TCR 590. Så det kan nog inte räknas som en femma vid kast och än mindre vid drill:)

//Marcus
//Marcus

#79 ONLINE   paloma

paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 767 inlägg

Postad 14 Jan 2012, 10:23

Fiskade nv gotland första dagarna efter nyår blev bara två dagar med effektivt fiske, 10 landande mellan 0,8 & 2kg några blanka o några färgade. Kändes riktigt het när det blåste en medelvind 22 mps med 29 i byarna. Stil och finess!

#80 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 16 Jan 2012, 06:58

Fiskade nv gotland första dagarna efter nyår blev bara två dagar med effektivt fiske, 10 landande mellan 0,8 & 2kg några blanka o några färgade. Kändes riktigt het när det blåste en medelvind 22 mps med 29 i byarna. Stil och finess!

Härligt å höra, stort grattis! Verkar som om det verkligen är hett på ön nu.

Vad tog dom på?

//Marcus
//Marcus

#81 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 17 Jan 2012, 13:37

om man bara hittar klart vatten så finns fisken där :)

om man mot förmodan får lite lugna vindar så funkar en 5'a utmärkt :wub:
bror min kör med 6'a även blåsiga dagar. själv använder jag gärna min snabba 5'a lugna dagar men när det går över 12 m/s i byarna tycker jag det blir väl korta kast och bättre chans att kroka mej än silvret (har tackat fiskegudarna för hullinglöst fiske mer än en gång)

#82 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 15 Feb 2012, 12:36

Tänkte dra till Gotland nu i helgen. Tar färjan över på torsdag kväll och drar hem på söndag.

Vädret ser helt okej ut för helgen.
Planen kommer vara att fiska av många ställen (polaren fick en ny amarock igår som måste provas grundligt) och söka efter fisken, låta termometern visa vägen.

Vi har några ställen som varit bra vid pålandsvind. Men jag tror vi ska köra på frånlandsvind som rör upp varmt vatten. Flugvalet lutar åt räkor(efter rekommendationer). Blir nog räka å märla som upphängare.

Någon annan som ska till Gotland eller varit där nyligen?

//Marcus
//Marcus

#83 OFFLINE   karki

karki

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1187 inlägg

Postad 15 Feb 2012, 12:57

Har en kompis som bor där och fiskar runt 200 dagar per år.
Som sagt, räkor. Gärna i starka färger. Även märlor i starka färger. Orange, knallrosa, vitt och såklart salmonpink :).
Det som har funkat tidigare vintrar har varit zonkers också.

Som alltid när det gäller Gotland så blir det många mil i bil för att hitta fisken. Ligger delvis is på ostsidan av gotland. Men bara på några ställen.
Frånlandsvind tanken är inte helt fel. Hoppas dom inte står för långt ut bara.

Kör hårt! Väntar spännt på rapport :).
Skitfiske på er.
/ John

Redigerat av karki, 15 Feb 2012, 12:58.

#84 OFFLINE   dry fly

dry fly

Member

• Members
  • PipPip
  • 12 inlägg

Postad 15 Feb 2012, 13:20

Jo v 24 ska jag till Gotland för att köra lite MC på Gotland Ring, tänkte även ta med mig fiskeprylarna för att svinga lite på kvällarna :-)

Har dock aldrig fiskat på gotland så tipps om platser för tidpunkten mottages gärna :-)

Kommet att ta med mina spinnprylar men är även sugen på att prova lite m fluga. kan jag köra med mitt Sjösländan Pro och en 5/6 rulle?
Vad kör man med för linor? flugor?

Alla tipps är bra!

#85 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 15 Feb 2012, 22:41

Har en kompis som bor där och fiskar runt 200 dagar per år.
Som sagt, räkor. Gärna i starka färger. Även märlor i starka färger. Orange, knallrosa, vitt och såklart salmonpink .
Det som har funkat tidigare vintrar har varit zonkers också.

Som alltid när det gäller Gotland så blir det många mil i bil för att hitta fisken. Ligger delvis is på ostsidan av gotland. Men bara på några ställen.
Frånlandsvind tanken är inte helt fel. Hoppas dom inte står för långt ut bara.

Kör hårt! Väntar spännt på rapport .
Skitfiske på er.
/ John

Jo det ska bli kul, är så sjukt fiskesugen just nu! (våga vägra isfiske!)
Kollat mkt flygfoton och pratat med lokalbor i området vi ska bo i (katthammars vik?). Verkar finnas många fina ställen där. Har aldrig fiskat den delen av Gotland så ska bli riktigt kul.

Blev lite nytt i asken idag

Bifogad tummbild(er)

• ImageUploadedByTapatalk1329342164.302636.jpg

Redigerat av L0ranga, 15 Feb 2012, 22:42.

//Marcus

#86 ONLINE   JesperP

JesperP

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4711 inlägg

Postad 15 Feb 2012, 23:08

Kollat mkt flygfoton och pratat med lokalbor i området vi ska bo i (katthammars vik?). Verkar finnas många fina ställen där. Har aldrig fiskat den delen av Gotland så ska bli riktigt kul.

Skitfiske på er!
Hoppas ni tar en riktigt stor!
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#87 OFFLINE   karki

karki

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1187 inlägg

Postad 16 Feb 2012, 08:51

Snygg bild! Kommer leverera. :)

#88 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 16 Feb 2012, 12:45

Snygg bild! Kommer leverera.

Tack tack!

Har analyserat sönder närområdet, väder, vattentemp, vattenstånd och månfas. 20cm under normalt vattenstånd känns sådär. Fast å andra sidan kanske man inte ska grotta in sig för mycket utan bara njuta:)

Snackade med en riktigt inbiten spinnkille som bor granne med båtar hus och han sa "jag har riktigt många sega efterföljare på spinn, dupp/bombarda är grymt och fluga är överlägset nu när det är kallt. Räkor kommer ge fisk!"

//Marcus
//Marcus

#89 ONLINE   JesperP

JesperP

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4711 inlägg

Postad 16 Feb 2012, 13:03

Tack tack!

Har analyserat sönder närområdet, väder, vattentemp, vattenstånd och månfas. 20cm under normalt vattenstånd känns sådär. Fast å andra sidan kanske man inte ska grotta in sig för mycket utan bara njuta:)

Snackade med en riktigt inbiten spinnkille som bor granne med båtar hus och han sa "jag har riktigt många sega efterföljare på spinn, dupp/bombarda är grymt och fluga är överlägset nu när det är kallt. Räkor kommer ge fisk!"

//Marcus

Det låter ju inte fel!
Önskar er lycka både vad gäller väder och fiske! :)
Är definitivt avis och hoppas kunna åka dit i mars.
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#90 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 17 Feb 2012, 20:17

Dagens fiske var svårt där vi befann oss. Det gick kraftig sjö från nattens storm, men vi fiskade av en revtunga med sjön emot oss och vinden i ryggen. En godkänd upp på spinn men flera stötar och virvlar. Verkar vara mest aktiva mitt på dagen. Riktigt jävla kallt i vattnet!

Har bundit upp ett gäng pattegrisar i strl 8 som ska få jobba imorgon.

Är riktigt nöjd med nya vibe 85 int. Tror den kommer vara en bra konkurrent till coastal.

//Marcus
//Marcus

Svara

Även taggad med gotland, havsöring

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar