.
Postad 19 Aug 2011, 07:55
Slutet september / början oktober. Är det fortfarande för varmt i vattnet då?
Postad 01 Oct 2011, 20:04
Nåja. Jag tänkte i alla fall fiska v 41-42 på västsidan norr om visby. Inte säker på att det kommer att bli nått med tanke på hur varmt det e just nu men jag hoppas på lite skitväder
Om nån har en åsikt om flugor o sånt till oktoberfisket så kom o tyck till
Själv har jag nog tänkt prova pattegris o mina nya skedflugor, kanske med märla som upphängare (aldrig fiskat med upphängare men trassel och svordommar har ju oxå sin charm )
Redigerat av Swarte, 02 Oct 2011, 07:34.
Postad 14 Oct 2011, 10:21
Glömde så klart skedar o grisar hemma. Mickey finn var inte melodin (eller Kan det ha varit mitt frustrerande ytpiskande?)
Postad 17 Oct 2011, 12:16
Men jag blir bättre o bättre på att dunka ut lina i vind (18 -22 regelbundet o får jag till det så lämnar 25m markeringen spöringarna
Btw. Kompisar som fiskar mycket på ön har lyckats få fisk så den finns här
Redigerat av Swarte, 17 Oct 2011, 12:18.
Postad 17 Nov 2011, 17:17
Provade linkorg för första gången och det hjälpte betydligt. Klassikern med uppochnedvänd ikea-pall funkade kalas. Betydligt lättare att fiska av områden snabbare när inte runninglinan trasslar i tång och sten.
Säsongen är igång. Skitfiske på er.
/S
Postad 04 Jan 2012, 10:20
2 v på gotland, dom enda veckorna jag har tid att fiska på riktigt innan mars (nått träningspass på bryggan eller gräset räknas inte riktigt)
en enda dag som inte ska blåsa 8 m/s + (med 12-16 i byarna)
och jag som ville testa nya 5an... i 12 m/s byar e jag väldigt glad om jag inte krokar kind! (fan, måste träna ännu mer....)
just nu är det 26ms i byarna
Postad 04 Jan 2012, 10:24
Men va fan!
2 v på gotland, dom enda veckorna jag har tid att fiska på riktigt innan mars (nått träningspass på bryggan eller gräset räknas inte riktigt)
en enda dag som inte ska blåsa 8 m/s + (med 12-16 i byarna)
och jag som ville testa nya 5an... i 12 m/s byar e jag väldigt glad om jag inte krokar kind! (fan, måste träna ännu mer....)
just nu är det 26ms i byarna
Hehehe en femma på gotlandskusten? Inte ens i dom bästa vindarna om du frågar mig. Landas fett med fisk där just nu så. . . .
Ut och kriga i vinden med tyngre grejer - Öringkarma.
Redigerat av karki, 04 Jan 2012, 10:30.
Postad 10 Jan 2012, 23:12
Fick en loop runt krokböjen så flugan planade. Tog linan i handen för att dra in o lossa, hårt hugg precis när jag höll änden av fluglinan i handen! Var nära att förorena vadarna. MYcket ineffektivt mothugg kan man väl lugnt säga.... Hade släppt innan jag fick linan på spöt igen :/ synd annars hade det blivit en bra brasanekdot (ca 10 fot tafs, hugget kom kanske 2m från mej)
Postad 14 Jan 2012, 09:47
Funderar själv på att dra till Gotland snart över en långhelg snart.
Jag har ibland kört med en snabb femma till HÖ vid lugnt vatten/vind.
Jag tycker det är rätt skönt att gå med en lätt utrustning och lägga långa, tysta kast med en LB-lina och en liten märla i taffsänden.
Men kanske ska tillägga att det var ett TCR 590. Så det kan nog inte räknas som en femma vid kast och än mindre vid drill:)
//Marcus
Postad 16 Jan 2012, 06:58
Fiskade nv gotland första dagarna efter nyår blev bara två dagar med effektivt fiske, 10 landande mellan 0,8 & 2kg några blanka o några färgade. Kändes riktigt het när det blåste en medelvind 22 mps med 29 i byarna. Stil och finess!
Härligt å höra, stort grattis! Verkar som om det verkligen är hett på ön nu.
Vad tog dom på?
//Marcus
Postad 17 Jan 2012, 13:37
om man mot förmodan får lite lugna vindar så funkar en 5'a utmärkt
bror min kör med 6'a även blåsiga dagar. själv använder jag gärna min snabba 5'a lugna dagar men när det går över 12 m/s i byarna tycker jag det blir väl korta kast och bättre chans att kroka mej än silvret (har tackat fiskegudarna för hullinglöst fiske mer än en gång)
Postad 15 Feb 2012, 12:36
Vädret ser helt okej ut för helgen.
Planen kommer vara att fiska av många ställen (polaren fick en ny amarock igår som måste provas grundligt) och söka efter fisken, låta termometern visa vägen.
Vi har några ställen som varit bra vid pålandsvind. Men jag tror vi ska köra på frånlandsvind som rör upp varmt vatten. Flugvalet lutar åt räkor(efter rekommendationer). Blir nog räka å märla som upphängare.
Någon annan som ska till Gotland eller varit där nyligen?
//Marcus
Postad 15 Feb 2012, 12:57
Som sagt, räkor. Gärna i starka färger. Även märlor i starka färger. Orange, knallrosa, vitt och såklart salmonpink
Det som har funkat tidigare vintrar har varit zonkers också.
Som alltid när det gäller Gotland så blir det många mil i bil för att hitta fisken. Ligger delvis is på ostsidan av gotland. Men bara på några ställen.
Frånlandsvind tanken är inte helt fel. Hoppas dom inte står för långt ut bara.
Kör hårt! Väntar spännt på rapport
Skitfiske på er.
/ John
Redigerat av karki, 15 Feb 2012, 12:58.
Postad 15 Feb 2012, 13:20
Har dock aldrig fiskat på gotland så tipps om platser för tidpunkten mottages gärna :-)
Kommet att ta med mina spinnprylar men är även sugen på att prova lite m fluga. kan jag köra med mitt Sjösländan Pro och en 5/6 rulle?
Vad kör man med för linor? flugor?
Alla tipps är bra!
Postad 15 Feb 2012, 22:41
Har en kompis som bor där och fiskar runt 200 dagar per år.
Som sagt, räkor. Gärna i starka färger. Även märlor i starka färger. Orange, knallrosa, vitt och såklart salmonpink .
Det som har funkat tidigare vintrar har varit zonkers också.
Som alltid när det gäller Gotland så blir det många mil i bil för att hitta fisken. Ligger delvis is på ostsidan av gotland. Men bara på några ställen.
Frånlandsvind tanken är inte helt fel. Hoppas dom inte står för långt ut bara.
Kör hårt! Väntar spännt på rapport .
Skitfiske på er.
/ John
Jo det ska bli kul, är så sjukt fiskesugen just nu! (våga vägra isfiske!)
Kollat mkt flygfoton och pratat med lokalbor i området vi ska bo i (katthammars vik?). Verkar finnas många fina ställen där. Har aldrig fiskat den delen av Gotland så ska bli riktigt kul.
Blev lite nytt i asken idag
Redigerat av L0ranga, 15 Feb 2012, 22:42.
Postad 15 Feb 2012, 23:08
Kollat mkt flygfoton och pratat med lokalbor i området vi ska bo i (katthammars vik?). Verkar finnas många fina ställen där. Har aldrig fiskat den delen av Gotland så ska bli riktigt kul.
Skitfiske på er!
Hoppas ni tar en riktigt stor!
Postad 16 Feb 2012, 08:51
Snygg bild! Kommer leverera.
Postad 16 Feb 2012, 12:45
Snygg bild! Kommer leverera.
Tack tack!
Har analyserat sönder närområdet, väder, vattentemp, vattenstånd och månfas. 20cm under normalt vattenstånd känns sådär. Fast å andra sidan kanske man inte ska grotta in sig för mycket utan bara njuta:)
Snackade med en riktigt inbiten spinnkille som bor granne med båtar hus och han sa "jag har riktigt många sega efterföljare på spinn, dupp/bombarda är grymt och fluga är överlägset nu när det är kallt. Räkor kommer ge fisk!"
//Marcus
Postad 16 Feb 2012, 13:03
Tack tack!
Har analyserat sönder närområdet, väder, vattentemp, vattenstånd och månfas. 20cm under normalt vattenstånd känns sådär. Fast å andra sidan kanske man inte ska grotta in sig för mycket utan bara njuta:)
Snackade med en riktigt inbiten spinnkille som bor granne med båtar hus och han sa "jag har riktigt många sega efterföljare på spinn, dupp/bombarda är grymt och fluga är överlägset nu när det är kallt. Räkor kommer ge fisk!"
//Marcus
Det låter ju inte fel!
Önskar er lycka både vad gäller väder och fiske!
Är definitivt avis och hoppas kunna åka dit i mars.
Postad 17 Feb 2012, 20:17
Har bundit upp ett gäng pattegrisar i strl 8 som ska få jobba imorgon.
Är riktigt nöjd med nya vibe 85 int. Tror den kommer vara en bra konkurrent till coastal.
//Marcus
Svara
Även taggad med gotland, havsöring
Flugbindning, Spö & Rullbyggnad →
Spöbyggnad →
Klingor & Komponenter →
Klinga till kustspöStartad av Sillver , 07 May 2013 |
|
|
||
Flugfiske →
Havsöringsfiske →
Havsöringsfiske! Jag kastar in handduken...Startad av Kläckaren , 24 Apr 2013 |
|
|
||
Miljö och Fiskevård →
Vattenkraft & Utbyggnad →
"Nu finns en historisk chans – släpp Nyköpingsån fri!"Startad av M Wallin , 20 Apr 2013 |
|
|
||
Flugfiske →
Havsöringsfiske →
Fiskevatten - HÖ →
Lyckad premiär skäldervikenStartad av Henkan85 , 01 Apr 2013 |
|
|
||
General →
Flugfiskekalendern →