Hoppa till innehåll

.

Gotland

gotland havsöring

319 svar till detta ämne

#91 ONLINE   JesperP

JesperP

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4715 inlägg

Postad 17 Feb 2012, 21:04

Dagens fiske var svårt där vi befann oss. Det gick kraftig sjö från nattens storm, men vi fiskade av en revtunga med sjön emot oss och vinden i ryggen. En godkänd upp på spinn men flera stötar och virvlar. Verkar vara mest aktiva mitt på dagen. Riktigt jävla kallt i vattnet!

Har bundit upp ett gäng pattegrisar i strl 8 som ska få jobba imorgon.

Är riktigt nöjd med nya vibe 85 int. Tror den kommer vara en bra konkurrent till coastal.

//Marcus

Mysigt med en godkänd i alla fall!
Provade ni riktigt långa stopp?
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#92 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 17 Feb 2012, 21:08

Öppet långgrunt vatten. Nya pattegrisar och kallt i vattnet...
Jag är inte alls avundsjuk!!

Hitta vatten som inte ser ut som kalkmjölk och ni kommer att få mej ännu mer inte avis när bildbevisen kommer.

Skitfiske hela helgen på er :)

#93 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 17 Feb 2012, 21:28

Jag körde riktigt sakta. Ändå var det på ett livligt spinnbete den tog. Men den var ju iof liten och oklok rackare, inte någon kräsen, blank 5plusare hellre äter riktigt snyggt bundna räkor än ett epoxydrag som flänger fram;)

Tack Daniel!
Vi får se vart vinden för oss imorgon:)

//Marcus
//Marcus

#94 ONLINE   JesperP

JesperP

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4715 inlägg

Postad 17 Feb 2012, 21:39

Det verkar som tempen kommer ligga runt 1 grad och vinden kommer öka lite för er imorgon tyvärr.
Skitfiske på er i alla fall.

Jesper

#95 OFFLINE   karki

karki

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1190 inlägg

Postad 17 Feb 2012, 23:15

Snackade med Gotlandspolaren och han sade att lågvattnet gjorde det svårt. Fisken stod långt ut och följde betet länge innan den valde att hugga (dem hade fått ett par fiskar på spinn). Så våga håll farten också. Ge inte öringen en chans att kunna kolla för mycket på grejerna. När spinn funkar brukar fluga ha det svårare, och ibland har man oturen att pricka en sådan period. Ev djuprännor som bryter in i pallen kan ge fisk.
Annars kör på a la vinterstyle med stopp och så. ;).

Om inget funkar imorgon och du håller på att ge upp. Testa en flashfluga modell 10cm typ och strippa fort, med snabba stopp.
Skitfiske imorgon. Håller tummarna att något ska hända!

Redigerat av karki, 17 Feb 2012, 23:18.

#96 OFFLINE   karki

karki

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1190 inlägg

Postad 17 Feb 2012, 23:19

Öppet långgrunt vatten. Nya pattegrisar och kallt i vattnet...
Jag är inte alls avundsjuk!!

Hitta vatten som inte ser ut som kalkmjölk och ni kommer att få mej ännu mer inte avis när bildbevisen kommer.

Skitfiske hela helgen på er :)

Möjligheten finns att det färgade vattnet är varmare. Men svårare för öringen att hitta sakerna då iofs.

#97 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 18 Feb 2012, 12:25

Fiskade av revet nu på morgonen. Vinden har tilltagit, men det är helt okej att fiske i medvinden. Började med smygfiske på vägen ut med prickskytte på stenar och i djuphålor med räka på en 5m tafs. Vattnet är kristallklart och iskallt (-1.8 visar termometern som säkert fått spel) Sedan byttes taktik till långa kast ut på djupet med vit/uw bugger. Inte en kontakt, men det är ju HÖfiske:). Tror spinnfiskaren drog resans bad. Eller tre i rad vart det:)

Men vackert är det, det ser hett ut överallt (galet jävla hett!) skönt att testa nya utrustningen, nya flugor, ja skönt att bara få kasta av sig lite!

Nu blir det västsidan och djupa kanter.

Blir nog ladda tunga spöet med en klump och en vit trattkiller ala Bauer på 10cm. Kanske en coastal fast int.

//Marcus
//Marcus

#98 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 02 Mar 2012, 11:39

Äntligen!
Ikväll e det färjan sen blir det en vecka på Ön. En hel del tid ska läggas på att vara pappa :wub: men ALL övrig tid skall tillägnas dängandet!

Ser ut som en blåsig vecka så #7 med Outbound blir receptet men får jag en stiltjedag så åker femman fram.

Nån som vet hur senaste veckorna sett ut?

Hur gick det till slut L0ranga? blev det nått?

Om nån e på ön under helgen/veckan så skicka pm. fiske e alltid roligare med sällskap :D

#99 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 07 Mar 2012, 13:31

Fint! Vi fick en liten blank. Det var riktigt kallt i vattnet. Hur länge ska du stanna?

//Marcus
//Marcus

#100 OFFLINE   karki

karki

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1190 inlägg

Postad 07 Mar 2012, 14:17

Äntligen!
Ikväll e det färjan sen blir det en vecka på Ön. En hel del tid ska läggas på att vara pappa :wub: men ALL övrig tid skall tillägnas dängandet!

Ser ut som en blåsig vecka så #7 med Outbound blir receptet men får jag en stiltjedag så åker femman fram.

Nån som vet hur senaste veckorna sett ut?

Hur gick det till slut L0ranga? blev det nått?

Om nån e på ön under helgen/veckan så skicka pm. fiske e alltid roligare med sällskap :D

Fisken har stått långt ut enligt rapporterna. :)
Skitfiske.

Redigerat av karki, 07 Mar 2012, 14:17.

#101 ONLINE   JesperP

JesperP

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4715 inlägg

Postad 07 Mar 2012, 15:40

Jag vill också åka till gotland. :(

#102 OFFLINE   Martin G

Martin G

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2089 inlägg

Postad 07 Mar 2012, 16:00

Jag ska till Gotland över midsommar. Tänkte fiska lite då också.
Vi bor strax söder om Katthammarsvik, 300 m från vattnet, en bit under udden (Hammarudden?) som sticker ut där.
Är det bra trakter, eller är det bättre att jag gör en riktig fisketur och drar till en annan del av ön?
Är det bara kväll och natt som gäller?
Tips mottages tacksamt!

/Martin

#103 OFFLINE   olfa

olfa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 183 inlägg

Postad 07 Mar 2012, 16:48

Runt midsommar kan du hoppas på att det fortfarande är kallt i vattnet. Tidig morgon och i kvällningen är det jag skulle ha satsat på. Dagtid brukar sällan leverera så sent på säsongen av min erfarenhet. Ligger det på bra med sjö nån dag kan vattentempen gå ner rejält på vissa ställen (runt pallkanter) där du har stora djup utanför och då är det bara att passa på när det lugnat ner sig lite, fortfarande morgon och kväll som gäller!

/Olof

#104 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 07 Mar 2012, 20:32

Dra över nu den 16e Jesper?;)

//Marcus
//Marcus

#105 ONLINE   JesperP

JesperP

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4715 inlägg

Postad 08 Mar 2012, 11:06

Dra över nu den 16e Jesper? ;)

//Marcus

Jag har ju två möten den 16:e. :( Dels med min professor men också ett med Tetra Pak på eftermiddagen. Hade ni åkt på fredag kväll eller helgen efter hade jag lätt varit på. :)

Redigerat av JesperP, 08 Mar 2012, 11:07.

#106 OFFLINE   Martin G

Martin G

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2089 inlägg

Postad 08 Mar 2012, 12:26

Runt midsommar kan du hoppas på att det fortfarande är kallt i vattnet. Tidig morgon och i kvällningen är det jag skulle ha satsat på. Dagtid brukar sällan leverera så sent på säsongen av min erfarenhet. Ligger det på bra med sjö nån dag kan vattentempen gå ner rejält på vissa ställen (runt pallkanter) där du har stora djup utanför och då är det bara att passa på när det lugnat ner sig lite, fortfarande morgon och kväll som gäller!

/Olof

Tackar!
Det är en bra bit ut till pallkanterna där (om jag har förstått rätt), men botten ser halvintressant ut ändå.

#107 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 08 Mar 2012, 12:38

Jag har ju två möten den 16:e. :( Dels med min professor men också ett med Tetra Pak på eftermiddagen. Hade ni åkt på fredag kväll eller helgen efter hade jag lätt varit på. :)

Det var plannerat att vi skulle åka med båten på torsdag kväll.
Men hejsan hoppsan! Det vart visst EMån för mig istället, perfekt att få kasta in nya switchspöt till sommarens vandringsöring;)
//Marcus

#108 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 08 Mar 2012, 12:40

Tackar!
Det är en bra bit ut till pallkanterna där (om jag har förstått rätt), men botten ser halvintressant ut ändå.

Vart bor du på Gotland? Katthammarsvik?
//Marcus

#109 OFFLINE   olfa

olfa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 183 inlägg

Postad 08 Mar 2012, 12:47

Tackar!

Hela utsidan norr om sandviken är typ pall, men vadare behövs ju för att komma ut ordentligt. Får vi en kall vår så kan du fiska överallt.. hänger mycket på vattentempen. Ledorden är tidig morgon (och då menar jag tidig), kväll och kallt vatten :).

Redigerat av olfa, 08 Mar 2012, 12:49.

#110 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 08:36

Inte mycket aktivitet här (inga gutar?)
Nåja. Var ute två svängar igår. Hittade ett stim vid 13 tiden en liten 40cm up och i igen (ingen bild. Avkrokad i vattnet)
Tappade en (som självklart var Mycket större ;) och missade ett par mothugg. Ett par långsamma head n tail vak såg jag oxå. Bra tur men all aktivitet skedde under en halvtimme eller så.
Allt tog på en liten discoräka

Tog en sen kvällstur oxå men det var helt dött (dock i det närmaste vindstilla så #5 fick lite motion)

#111 OFFLINE   Martin G

Martin G

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2089 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 09:04

Vart bor du på Gotland? Katthammarsvik?

Nej, lite söder om Klintehamn, jag skrev fel! Andra sidan alltså.
Söder om den stora udden där. Har för mig att det är vid Kvarnåkershamn. Det finns en liten, liten å där, men den antar jag att man inte får fiska i. Om man skulle få det ...

Hela utsidan norr om sandviken är typ pall, men vadare behövs ju för att komma ut ordentligt. Får vi en kall vår så kan du fiska överallt.. hänger mycket på vattentempen. Ledorden är tidig morgon (och då menar jag tidig), kväll och kallt vatten :).

Jag undrar om jag har fattat vad "pallen" är för något egentligen. Där söder om udden söder om Klintehamn ser det ut på satellitkartan som att den går en bra bit ut.

#112 OFFLINE   Joliet

Joliet

Advanced Member

• Edgemember
  • 529 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 11:18

Om 2 veckor är jag på ön och halar silver :)
Någon som vill byta lite hotspots?

/J

#113 OFFLINE   trigger hammer

trigger hammer

Classic Member

• Edgemember
  • 17682 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 11:48

Premiär för fiske på Gotland under förra veckoslutet och helgen, och ön är lik vacker för det ändamålet som att fritera svålen där på sommaren.Hm? fisket var väl inte varken direkt bra eller för den delen lätt när vi var där och jag kan väl villigt erkänna att jag kände mig stundatals rätt så liten ute på pallkanterna i stora bränningar med flugspöt i hand... fick ett par i bröstet som hette duga!.Vi for runt ön i jakt på fisken och även lä det västa dagarna och vi träffade på lite fisk vid Folshammar där jag fick det otrevliga nöjet att se en större blank fisk kliva av vid ett av det luftsprången den gjorde :( vi kom i kontakt med lite fisk ute vid Haustre och såg några fiskar vid Åminne men annars trögt ute på Fårö och runt Hall.Sista dagen körde vi lite vid Lummelunda och där fick vi några fiskar varav jag fick en stor färgad fisk som drog bra i grejorna och det värmde lite grann ändå och trots trögt fiske och stundtas hårt väder så gav det mersmak och troligen bär det av nästa vår igen :) .

Redigerat av trigger hammer, 16 Apr 2012, 11:52.

En anings piggare samt några hg lättare

#114 OFFLINE   Backe

Backe

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 inlägg

Postad 22 Apr 2012, 14:30

Jag undrar om jag har fattat vad "pallen" är för något egentligen. Där söder om udden söder om Klintehamn ser det ut på satellitkartan som att den går en bra bit ut.

Nere vid Klintehamn är det inte så typiskt "pallfiske". Ge dig upp på NV-kusten och kika ner mot vattnet från klintkanten så kommer du komma till insikt.

#115 OFFLINE   niklas1986

niklas1986

Newbie

• Members
  • Pip
  • 1 inlägg

Postad 30 Apr 2012, 17:10

Drar ut på sydvästra sidan ikväll, säg till om nån vill hänga på.

#116 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 30 Apr 2012, 19:03

Oooh! Skulle så gärna :wub:

sitter tyvärr fast på jobbet i fjollträsk.....

Skitfiske och säg till om näbbisarna dykt upp runt ön :)

#117 OFFLINE   Backe

Backe

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 inlägg

Postad 03 May 2012, 09:00

Inga näbbespjut vad jag vet, kallt och nordan de sista dagarna. Men nu vänder det.

#118 ONLINE   salmonsalar

salmonsalar

Frontline Member

• Edgemember
  • 1229 inlägg

Postad 14 Jul 2012, 18:26

Va nere i visby och pratade med Per pa active store, det ar bra fiske nu. Attans att man skall hem imorgon.
Har dock planerat in en tur hit i november.
N姯n som vill h䮧a p忀
Postad bild

#119 OFFLINE   Joliet

Joliet

Advanced Member

• Edgemember
  • 529 inlägg

Postad 14 Jul 2012, 21:05

Jag kom idag och blir kvar en vecka. Tänkte ta Karkis råd om sena kvällar på allvar och prova sommarsilver medans familjen sover :)

/J

#120 ONLINE   salmonsalar

salmonsalar

Frontline Member

• Edgemember
  • 1229 inlägg

Postad 14 Jul 2012, 22:03

De tappade visst 4 mitt p堤agen i stralande solsken sa aven det funkar...
Postad bild

Svara

Även taggad med gotland, havsöring

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar