Hoppa till innehåll

.

Veckans Fisk v. 35 - Doj@n

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
15 replies to this topic

#1 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 25 Aug 2008, 19:31

Just nu pågår tävlingsperioden för v.35 måndag - söndag.

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.
Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast måndag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.
Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga en veckans fisk keps.
För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.
Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.
Sista tid för uppladdning är måndag kl 24:00 i nästkommande vecka.
Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset, en "Veckans fisk" keps skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera :blush:

Lycka till!
Håkan Andersson
www.edgeflyfishing.com

-------------------------------------------------------------
Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer.
Efter att omgången är avgjord kommer jag ändå att radera samtliga inlägg utom själva tävlingsbidragen och eventuellt informativa inlägg. Därefter låser jag tråden.... :lol:
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#2 OFFLINE   Barkarby

Advanced Member

• Edgemember+
  • 708 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2008, 07:34

En regnig dag, närmare bestämt den 26Aug mötte denna granna nystigna öring sitt (tillfälliga) öde. En veckas fiske i Vindelälven, Kraddsele, med alla dess fantastiska forsar för endast 350 spänn en hel vecka, är inte det prisvärt så vet inte jag...Ja, ja öringen tog jag i Blekseleforsen vid fyratiden på dan. Den är just nystigen från Storvindeln och därför blank och vacker. Den högg på en egen komposition av tub kallad "fjollis" Cerise vinge (6cm) rosa speyhackel guldkon och junglecocksubst. Som tur är hade jag lytt rådet att använda 0,35tafs, det är jäkligt mycket sten i den forsen och man vill kunna bromsa när de rusar och det gjorde denna best många gånger. Den försökte både uppströms och nedströms att göra sig av med fjollisen, men till slut kunde jag håva den. Jag var ensam så det blev lite stressigt att väga, mäta och fota - därför denna underliga vinkel på kortet. Adrenalinstinn som man är så blir det lite fumlande med kameran, händerna hala och blöta, ja ni vet hur det är. Samtidigt skall man försöka hantera en skitförbannad öring som inget hellre vill än åter ner i drickat. Inga kommentarer om hur man skall hålla en fisk tack, jag gjorde mitt bästa för att hantera den inte alltför sammarbetsvilliga öringen. Nåväl, den vägde iaf 5kg+ (fjädervågen slog i bott.) och var 75 cm lång, kanske skulle kollat midjemåttet oxå... Ett tips, åk till Kraddsele om ni vill ha stor harr och öring. Tog en 4.4kg brunfärgad i söndags...Bifogad bild: 044.JPG
Leif Kindlund
Läs här om mitt planerande och genomförande av ett flugfiskeäventyr till FINNMARKSVIDDA

http://flugfiskeaventyr.blog.se/

#3 OFFLINE   Barkarby

Advanced Member

• Edgemember+
  • 708 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2008, 07:35

En bild till på den blankaBifogad bild: 045.JPG
Läs här om mitt planerande och genomförande av ett flugfiskeäventyr till FINNMARKSVIDDA

http://flugfiskeaventyr.blog.se/

#4 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30772 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2008, 07:43

Visa inläggkalamazoo på Aug 28 2008, 07:35 sade:

En bild till på den blankaBifogad fil 045.JPG
Blank är väl o ta i B)

Grattis till 2 grymma fiskar.
75cm är mellan 5-6kg lätt i den konditionen.

Stort grattis igen :D
Postad bild

#5 OFFLINE   DojDoj

Advanced Member

• Edgemember
  • 2860 Inlägg:

Skrivet 29 Aug 2008, 16:13

Mest för att det är lite kul, så anmäler jag denna lax. Inte för att den var speciellt stor :wub:, men för att som jag förstått det är relativt ovanligt att få lax på fluga utmed västkusten....

Art: Lax
vikt/längd: 2,4kg 65cm
Plats: En vik på Onsalahalvön
Fångstdatum: 26/8 ca:16:00
Spö:Guideline Lpxe #6
Fluga: Röd/brun Räkimitation strl 10

några alternativa köksbilder :o

Grattis till en grym öring Kalamazoo...

mvh doj@n

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: lax2.jpg
  • Bifogad bild: lax.jpg

Detta inlägg har redigerats av Doj@n: 29 Aug 2008, 16:14

#6 OFFLINE   Pada

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2566 Inlägg:

Skrivet 30 Aug 2008, 14:53

Jahapp!

Tuff konkurrens den här veckan, men nyss hemkommen från en tur på kusten, och måste få lägga in en fin fisk!

Art: Havsöring
Längd:64cm
Omkrets: 34 cm
Vikt: Tyvärr okänd, ingen våg, men ni som vill uppskatta vikten får mer än gärna komma med vad ni tror! :lol:
Plats: Engelska bryggan, Ystad
Tidpunkt: ca 13.30 tror jag...
Spö: Guideline LpxE RS #7
Rulle: Guideline IGMA
Fluga: Spiggimitation strl 10...

Den finaste öring jag fått hitills, tog bara några meter ifrån mig, så jag kunde se ganska tydligt när den tog flugan och vände iväg ifrån mig. En riktig "knäskakare"!

För att gå tillbaka i tiden lite så hade vi bestämt oss för att dra en repa längs skånska sydkusten. Och som vanligt (nästan) så hade vi vädret emot oss, och inte som i vanliga fall att det är FÖR dåligt...nä, den här gången var det FÖR bra! Solen stekte från en klarblå himmel och knappt en vindpust...inget havsöringväder direkt...Jag och Martin (marr) mötte upp Nille på en lokal som brukar ge bra med fisk, men ett nästintill kolsvart vatten gjorde att vi flyttade oss ganska omgående. Vid nästa hotspot var det något j#?&a jon som lagt ut nät, och det var garanterat innanför 3 meterskurvan, han hade täckt av precis hela udden med sina nät, så det var ju bara att hoppa in i bilen och köra vidare...fortfarande inte ett enda kast hade jag gjort än, och klockan började närma sig 09.30...solen steg allt högre...

Till slut kom vi fram till ett av mina favvis ställen där allt såg ok ut, på med grejerna, rigga spoet och ut i vattnet. I andra kastet ser jag en fin öring följa med flugan hela vägen in, jag gör ett stopp i hemtagningen, då vänder den bortåt, när jag börjar ta in den igen vänder den på en femöring ( :D ) och kommer mot flugan igen. Och vid det här laget har jag så mycket adrenalin i kroppen så jag tappar balansen från stenen jag står på och halvtrillar ner i vattnet med ett plask...gissa vad som hände med fisken... ;)
Det är inte mycket som ska till för att mina knän ska börja skaka...inte när det gäller kustöringsfiske iallafall... B)

Nu hade det blivit så varmt och "mitt på dagen" så nille gav upp...men det var (som tur är) inget för oss! Vi bestämde oss för att köra ett litet sista stopp i Ystad. Har aldrig fiskat på engelskan tidigare, men otroligt långt ut kunde man vada...tror dock det var ganska lågt vatten...hursomhelst så kändes det inte särskilt hett, med tanke på vädret och att det faktiskt inte så ut som riktiga "öringmarker"...men vi fiskade oss utåt...vi hade kommit en bra bit ut när jag plötsligt ser hur det glimmar till ordentligt vid min fluga, och den bara försvinner. Eftersom det var så soligt och så lite krusningar på vattnet kunda man följa flugan in med blicken de sista 6-7 metrarna. Och så blev det TVÄRSTOPP! Trodde först inte att den var så himla stor, för den gav inte på någon jättekamp, en relativt lång rusning direkt när den tagit, men sen gick den mest och knyckte med huvudet...många tunga knyckar blev det!

Tillslut hade Martin fått ordning på sina egna grejer och lyckats vada ut till mig, efter lite krånglande lyckades vi lotsa in den i håven...lyckan var TOTAL! :)

Mvh Patrik

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: DSC00085.JPG

Detta inlägg har redigerats av Pato: 30 Aug 2008, 22:37

#7 OFFLINE   Pada

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2566 Inlägg:

Skrivet 30 Aug 2008, 14:55

Nån liten bild till... ;)

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: DSC00088.JPG
  • Bifogad bild: DSC00086.JPG

#8 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 31 Aug 2008, 10:14

Visa inläggRB på Aug 31 2008, 10:22 sade:

riktig fin fisk Pato. grattis!!
vilken fluga hade du?

Spigg imitation http://www.flugor.se...iv/big_1537.jpg

Detta inlägg har redigerats av marr: 31 Aug 2008, 10:15

#9 OFFLINE   Hurtig

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1968 Inlägg:

Skrivet 01 Sep 2008, 11:36

Denna dam hade jag nöjet att sammanträffa med vid Dammån, i Jämtland, på lördagskvällen den 30/8.

Hon vägde 5,1 kg och mätte c:a 76 cm. Vägdes med en (kontrollvägd) samson mini. Jag använde en enhands åtta.

En sådan fisk dödar man inte. Förhoppningsvis klarar hon även det sista fiskedygnet i ån, och kan bidra med starka gener till kommande generationer.

I min tillfälliga ensamhet fick jag lära mig kamerans självutlösarfunktion, vilket väl gick sådär, men man ser i alla fall min något överviktiga date, som fick vänta i håven under mitt ficklande med kameran.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: kv_llsdate.jpg

Detta inlägg har redigerats av Hurtig: 02 Sep 2008, 12:48

"Vi simmar alla i samma båt"

#10 OFFLINE   caran

Advanced Member

• Edgemember
  • 979 Inlägg:

Skrivet 01 Sep 2008, 15:47

Datum 30/8
Art: Havsöring
Plats: Eibyelva, Norge
Vikt: Hade ingen våg
Längd 72 cm
Fluga: Liten klassisk våtfluga på dubbelkrok
Tafs 0.23

Jag o guiden besökte Alta för att köpa nya flugor för Eibyelva som är det största biflödet till Alta.
De gamla satt lite här å var längs älven efter nattens fiske. De hade hur som helst inte fallit fisken i smaken.
Killen i butiken rekomenderade små klassiska våtflugor på dubbelkrok. Vi tog ett gäng och började fiska runt 1-tiden på dagen i poolen som var max 70 cm djup. Fisken högg ändå i det klara vattnet. Guiden sa att det var en mycket stor havsöring för Eiby även om vi inte hade något att väga den med. Inget att mäta heller men jag tog mått på spöt och nu mätt hemma till 72 cm.

Fisken räddade min annars ganska misslyckade finnmarksresa. Nu blir det fiske efter vandringsfisk i fortsättningen.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: pose1.jpg

Detta inlägg har redigerats av caran672: 01 Sep 2008, 15:49

http://braviksoringen.blogg.se
Min fiskeblogg med bilder, fiskerapporter, flugbindning och resor.

#11 OFFLINE   caran

Advanced Member

• Edgemember
  • 979 Inlägg:

Skrivet 01 Sep 2008, 15:49

Bifogad bild: pose2.jpgGuiden håller i fisken också

Detta inlägg har redigerats av caran672: 01 Sep 2008, 15:50

#12 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2008, 12:39

Visa inläggHurtig på Sep 1 2008, 12:36 sade:

Denna dam hade jag nöjet att sammanträffa med på lördgskvällen den 30/8.

Hon vägde 5,1 kg och mätte c:a 76 cm. Vägdes med en (kontrollvägd) samson mini. Jag använde en enhands åtta.

En sådan fisk dödar man inte. Förhoppningsvis klarar hon även det sista fiskedygnet i ån, och kan bidra med starka gener till kommande generationer.

I min tillfälliga ensamhet fick jag lära mig kamerans sjävutlösrafunktion, vilket väl gick sådär, men man ser i alla fall min något överviktiga date, som fick vänta i håven under mitt ficklande med kameran.

Vore kul om du kunde ange fångstplats också!
...som jag förstår det så är ändå säsongen över i "din" å just nu....

#13 OFFLINE   Hurtig

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1968 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2008, 12:46

Om det ändå vore "min" å...... :)

Jo, jag märkte att jag missade det i det första inlägget, men frågan kom tidigare, så jag har skrivit det i ett senare inlägg.

Jag ändrar i det första inlägget för tydlighetens skull..... förresten är fångstplatsen Dammån i Jämtland.....

B)

Detta inlägg har redigerats av Hurtig: 02 Sep 2008, 13:02

"Vi simmar alla i samma båt"

#14 OFFLINE   caran

Advanced Member

• Edgemember
  • 979 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2008, 17:17

Visa inläggtroutboy på Sep 2 2008, 10:31 sade:

Min tanke var också att det var en stationär öring. Hursomhelst var det ett gäng riktigt svettiga öringar :)

Efter att ha titta genom lite bilder på lekfärgade havsöringar på nätet och jämfört med min fisk blir jag mer och mer osäker. kan det verkligen vara en stationär fisk?

en bild till ur ny vinkel

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: firre.jpg

#15 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2008, 21:46

Visa inläggDoj@n på Aug 29 2008, 17:13 sade:

Mest för att det är lite kul, så anmäler jag denna lax. Inte för att den var speciellt stor ;), men för att som jag förstått det är relativt ovanligt att få lax på fluga utmed västkusten....

Art: Lax
vikt/längd: 2,4kg 65cm
Plats: En vik på Onsalahalvön
Fångstdatum: 26/8 ca:16:00
Spö:Guideline Lpxe #6
Fluga: Röd/brun Räkimitation strl 10

några alternativa köksbilder :lol:

Grattis till en grym öring Kalamazoo...

mvh doj@n

Sicken vecka!
Helst skulle jag dela minst tre kepsar men nu har jag bara en......

Doj@n, en sådan fångst på västkusten händer bara en gång i livet!!
Skicka din adress så kommer det en kepa på posten :(

#16 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2008, 22:01

Grattis Doj@on
Håller med Håkan att det händer alldeles för sällan att man får en sån fångst vid västkusten
Nu är det dokumenterat
:(
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar