Man kan värma upp sin rök på en massa olika sätt. Ved, briketter, t-sprit är väl dom vanligaste.
El kan även förekomma.
Denna ugnen jag byggt drivs av ved. Eldar med björkved för tillfället. För att få en go rök, för det e röken som ger smaken så använder jag mig av alspån samt enris som kastas in i elden med jämna mellanrum. Ska nog gå över till alved när jag får tag på det.
Det är ganska viktigt att kunna reglera värmen i ugnen. På min ugn styr jag det med hjälp av dom spjällen som sitter i kaminen som jag använder som eldstad. Dessutom har jag ett spjäll på skorstenen till rökskåpet. Jag brukar hålla en temperatur av 80 grader som jag kontrollerar med en enkel ugnstermometer. Då tar det ungefär 30-40 min o röka en enkilosöring. Ett bra sätt att kolla om fisken är klar är att dra i bröstfenorna. Dom ska lossna relativt lätt. Färgen på fisken säger också en del om den är klar. Den ska vara gyllenbrun.
Finns säkert massa olika "recept" på temperaturer och röktid. Detta är vad jag har hunnit testa hittills.
En annan sak som är väldigt viktig är att salta fisken. Har provat lite olika varianter. Alla med endast grovsalt, inte testat saltlag.
Det som gav bäst var att salta försiktigt i buken. Sedan lägga fisken på en saltbädd samt strö lite på ovansidan med. Vände fisken efter 12 timmar och lät den ligga lika länge till.
Så alla där ute som är sugen, bygg en egen rök. Behöver inte alls vara så komplicerad.
Här kommer lite bilder på mitt bygge:
Röklåda samt rökkanal i rostfritt. En gammal kamin som eldstad. Bra med reglagen på kaminen.
Termometer samt spjället. Spjället ör helt öppet när jag eldar upp ungen i temp. Sedan stängs det helt för att behålla röken i lådan.
Inredningen. Rostfria galler. Man kan ta från gammla kylskåp, men det kom jag inte över.
Ligger denna tråd rätt? Visste inte vart jag skulle lägga den riktigt. Admin får gärna flytta till bättre plats om så önskas.
Edit: Bilderna som ligger på annan server verkar krångla ibland. Lägger upp bilderna på forumet också!
Detta inlägg har redigerats av Zelle: 04 Sep 2008, 22:15