.
jlindengrens gör-det-själv
#1 OFFLINE
Skrivet 09 Oct 2008, 11:09
Eftersom det vore roligt att se vad ni andra gör, och ev. få tillfälle att knycka några idéer, tänker jag lägga ut en del av mina projekt med kortare beskrivningar här.
Börjar med min håv, eftersom jag råkar ha en bild på den tillgänglig.
Jag började med att köpa ett nät, då det verkade vara alltför svårt att knyppla ett. Hittade ett knutlöst som är djupt nog att få ner en stor fisk i. Köpte sedan ett par meter rotting, ca. 10-12 mm. i diam. Böjde till önskad form och täljde de bitar som skulle bli handtag flata. Sedan lackade jag (med shellac för att det är så snyggt, men båtfernissa hade nog blivit hållbarare... När det torkat trädde jag i nätet, sen tog jag tre champagnekorkar, borrade hål i dem (inte helt igenom den som skulle sitta ytterst) och limmade fast dem på skaftet. När det torkat slipade jag korkarna till en lämplig form, sen lindade jag övergången mellan handtag och håv med ganska grov tråd, som knöts a´la spölindning och sedan lackades.
Som kronan på verket lindade jag dit en håvmagnet, och Presto! Jag hade en lätt, billig och funktionabel håv.
På bilden har den just gjort tjänst.
#2 OFFLINE
Skrivet 09 Oct 2008, 11:17
#4 OFFLINE
Skrivet 09 Oct 2008, 12:16
Detta inlägg har redigerats av troutboy: 09 Oct 2008, 12:16
#5 OFFLINE
Skrivet 09 Oct 2008, 12:34
#6 OFFLINE
Skrivet 09 Oct 2008, 13:18
#7 OFFLINE
Skrivet 10 Oct 2008, 07:57
Hade i många år små axelremsväskor och det fungerade hyfsat, men även med min numera nedbantade utrustning blev ryggen lite snedbelastad, väskan hade en tendens att åka fram när jag kastade samt sen jag börjat vada runt i havet släpar den i vattnet emellanåt. Började då titta på s.k. chestpacks och liknande, men de var ofta för stora, dyra, fula, samt utrustade med blixtlås i alla fickor. Jag anser blixtlås föga fältmässigt; går de sönder är det omöjligt att laga under det att ett lock alltid fungerar. Dessutom behövs det ofta två händer för att öppna ett blixtlås; en som håller emot när man drar i kläppen.
Jag blev till sist tvungen att köpa ett par meter G1000-tyg från Fjällräven och sy en sorts sele avpassad för mina behov.
Den rymmer två flugaskar, fyra spolar tafsvirke, två krokbrynen, Tafsknipsare (med "Anti-dingel-magnet" Patentsökt!), tafsar i plastfickor, flyt- & sjunkmedel samt flugbytarlampa för nattfiske. På ryggen D-ring för håvmagnet. Foambit för använda flugor är inte lika trevligt som den klassiska fårskinnsbiten, men den sistnämnda fungerer tyvärr inte på hullinglösa flugor...
#8 ONLINE
Skrivet 10 Oct 2008, 07:58
jlindengren på Oct 10 2008, 08:57 sade:
Hade i många år små axelremsväskor och det fungerade hyfsat, men även med min numera nedbantade utrustning blev ryggen lite snedbelastad, väskan hade en tendens att åka fram när jag kastade samt sen jag börjat vada runt i havet släpar den i vattnet emellanåt. Började då titta på s.k. chestpacks och liknande, men de var ofta för stora, dyra, fula, samt utrustade med blixtlås i alla fickor. Jag anser blixtlås föga fältmässigt; går de sönder är det omöjligt att laga under det att ett lock alltid fungerar. Dessutom behövs det ofta två händer för att öppna ett blixtlås; en som håller emot när man drar i kläppen.
Jag blev till sist tvungen att köpa ett par meter G1000-tyg från Fjällräven och sy en sorts sele avpassad för mina behov.
Den rymmer två flugaskar, fyra spolar tafsvirke, två krokbrynen, Tafsknipsare (med "Anti-dingel-magnet" Patentsökt!), tafsar i plastfickor, flyt- & sjunkmedel samt flugbytarlampa för nattfiske. På ryggen D-ring för håvmagnet. Foambit för använda flugor är inte lika trevligt som den klassiska fårskinnsbiten, men den sistnämnda fungerer tyvärr inte på hullinglösa flugor...
#9 OFFLINE
Skrivet 10 Oct 2008, 08:52
Jag har haft funderingar på att göra en själv ett bra tag nu. Kul att se andras lösningar.
#10 OFFLINE
Skrivet 10 Oct 2008, 08:57
sasse på Oct 10 2008, 07:58 sade:
Ja, vill man ha något som fungerar måste man göra det själv...Letade i kataloger och på nätet ett par månader innan jag fick bita i det sura äpplet...
#11 OFFLINE
Skrivet 10 Oct 2008, 11:29
jlindengren på Oct 9 2008, 13:34 sade:
/Niclas
#12 OFFLINE
Skrivet 10 Oct 2008, 18:01
jlindengren på Oct 10 2008, 07:57 sade:
Lysande snyggt jobbat ser klockren ut
Mvh.
#13 OFFLINE
Skrivet 12 Oct 2008, 19:45
http://www.edgeforum.com/index.php?showtop...amp;hl=low-tech
Det dök upp en hel del snygga lågbudget-pyssel ur de små rökpörtena redan då så säkert sitter skaran av edgare fortfarande på en hel del ännu osedda trix och knep!
så ja... Nu känns det genast bättre! Måste bara ta mig i kragen och fixa dit alla döda bilder... Vilken osis att pysselskovet inföll samtidigt som forumkraschen...
mvh.FF
Detta inlägg har redigerats av Fredrik-flugarn: 12 Oct 2008, 19:47
#14 OFFLINE
Skrivet 13 Oct 2008, 05:27
-Tröttnade på brustna toppar och trassliga linor. Tanken var att jag skulle montera dem på väggen men min inredningskonsult satte stopp för det. Nu har jag flere små moduler som är måttade efter djupet på en garderob. Bara att dra ut FLUG, spinn eller metesställningen och välja och vraka bland pinnarna. Därför är spöna delade fast jag i projektets början hade hoppats på att få beundra 9 fot flugpinne som väggprydnad (Nu har jag "gammaldags" takhöjd helt i onödan
Steg för steg
Införskaffa virke, gärna hyvlat, om du inte bor i ett snickeri
ca 1x4 tum
2st á 50 cm (kortsidorna)
1st á "så lång som ställningen får bli minus 5cm"
ca 1x6 tum
1st á "så lång som ställningen får bli minus 5 cm"
Lite skruv (står det spax på lådan så slipper du oftast förborra...
Knyck lite sammetstyg så kan du fodra urtagen för handtag och klinga. Det går säkert med skotte-rutig tartan för långhåriga skogstroll om man råkar vara lagd åt det hållet också...
Borra knökfullt med hål längs med mittlinjen på den långa1x4 brädan. Borren dimensioneras enligt det grövsta spöhantaget och nån mm till för ifall nåt grövre redan är inskrivet på jultomtens lista. Var noga som en skatteberedare med att märkena för hålen kommer på samma avstånd från dels varandra dels ändorna på brädan. annars blir det ju fult. Klyv upp brädan på längden med såg.
Skruva ihop hela härligheten. 6 tums brädan snedställs lite lagom på bottnen så att den tvingar buttarna åt sidan när spöt sticks ner. Orkar du dessutom hyvla till kanterna på 6tumsbrädan i bottnen och snedda av ändstyckena uppåt så ser den nästan fin ut.
Voila! Du har en ny och fin möbel och det är bara att börja gräla om placeringen av den i hemmet!
mvh. FF
Detta inlägg har redigerats av Fredrik-flugarn: 13 Oct 2008, 05:31
#15 ONLINE
Skrivet 13 Oct 2008, 05:37
Fredrik-flugarn på Oct 13 2008, 06:27 sade:
-Tröttnade på brustna toppar och trassliga linor. Tanken var att jag skulle montera dem på väggen men min inredningskonsult satte stopp för det. Nu har jag flere små moduler som är måttade efter djupet på en garderob. Bara att dra ut FLUG, spinn eller metesställningen och välja och vraka bland pinnarna. Därför är spöna delade fast jag i projektets början hade hoppats på att få beundra 9 fot flugpinne som väggprydnad (Nu har jag "gammaldags" takhöjd helt i onödan
Steg för steg
Införskaffa virke, gärna hyvlat, om du inte bor i ett snickeri
ca 1x4 tum
2st á 50 cm (kortsidorna)
1st á "så lång som ställningen får bli minus 5cm"
ca 1x6 tum
1st á "så lång som ställningen får bli minus 5 cm"
Lite skruv (står det spax på lådan så slipper du oftast förborra...
Knyck lite sammetstyg så kan du fodra urtagen för handtag och klinga. Det går säkert med skotte-rutig tartan för långhåriga skogstroll om man råkar vara lagd åt det hållet också...
Borra knökfullt med hål längs med mittlinjen på den långa1x4 brädan. Borren dimensioneras enligt det grövsta spöhantaget och nån mm till för ifall nåt grövre redan är inskrivet på jultomtens lista. Var noga som en skatteberedare med att märkena för hålen kommer på samma avstånd från dels varandra dels ändorna på brädan. annars blir det ju fult. Klyv upp brädan på längden med såg.
Skruva ihop hela härligheten. 6 tums brädan snedställs lite lagom på bottnen så att den tvingar buttarna åt sidan när spöt sticks ner. Orkar du dessutom hyvla till kanterna på 6tumsbrädan i bottnen och snedda av ändstyckena uppåt så ser den nästan fin ut.
Voila! Du har en ny och fin möbel och det är bara att börja gräla om placeringen av den i hemmet!
mvh. FF
Som jag sade till Jiddergren. Sådant där hör inte hemma i denna tråden. Ni två gör ju köpesaker. Snacka om att sabba ribban för en annan som gör saker som ser ut som WW2
Mycket snyggt spöställ
#16 OFFLINE
Skrivet 13 Oct 2008, 05:52
FF
#17 OFFLINE
Skrivet 14 Oct 2008, 07:37
flex på Oct 10 2008, 17:01 sade:
Mvh.
Tack! Är riktigt nöjd själv faktiskt.
#19 OFFLINE
Skrivet 14 Oct 2008, 15:44
Nocke på Oct 14 2008, 16:37 sade:
Gillar att göra egna lösningar, tyvärr prioriterar jag inte utseendet så som jag borde.
/Niclas
#20 OFFLINE
Skrivet 15 Oct 2008, 07:39
Lägger i detta sammanhang in en bild på min tobakspung, gjord av skinnet från min första havsöring (fodrad med skinn från två små skäddor). Hantverket är uselt; jag råkade ha sönder skinnet vid garvningen så jag fick skarva ihop det med symaskin, och alla sömmar är sneda och klumpiga. Men den fyller sin funktion, och varje gång jag stoppar pipan blir jag påmind om den dag jag fångade min första havsöring...
Detta inlägg har redigerats av jlindengren: 15 Oct 2008, 07:51
#21 OFFLINE
Skrivet 15 Oct 2008, 07:56
jlindengren på Oct 15 2008, 07:39 sade:
Lägger i detta sammanhang in en bild på min tobakspung, gjord av skinnet från min första havsöring (fodrad med skinn från två små skäddor). Hantverket är uselt; jag råkade ha sönder skinnet vid garvningen så jag fick skarva ihop det med symaskin, och alla sömmar är sneda och klumpiga. Men den fyller sin funktion, och varje gång jag stoppar pipan blir jag påmind om den dag jag fångade min första havsöring...
Du är skön du..
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts
Delta 3 Pro Staff
#22 OFFLINE
Skrivet 15 Oct 2008, 08:22
Runarsson på Oct 14 2008, 16:44 sade:
/Niclas
Jo visst är det så att de egenskaper du nämner ger sin egen skönhet, framförallt uppskattar jag enkelhet långt före överarbetade o översmyckade saker.
Nocke
#23 OFFLINE
Skrivet 15 Oct 2008, 08:24
jlindengren på Oct 15 2008, 08:39 sade:
Snygg i sin enkelhet utan tvekan!
Hur starkt blir garvat fiskskinn?
Nocke
#24 OFFLINE
Skrivet 15 Oct 2008, 08:45
Jag köpte en bok om garvning av fiskskinn, minns inte författarens namn just nu, men förlaget Settern säljer den. Väldigt inspirerande. Fast jag måste dra upp fler och större fiskar innan jag riktigt kan gå loss; havsöringen jag gjorde tobakspungen av var 49 cm lång, och räckte bara till ett så litet föremål. Fast det var ju på grund av min klantighet, nästa gång ska jag vara noggrannare. En kaffepåse av gäddskinn är nästa projekt, men det sitter långt inne eftersom jag inte hittat något bra (d.v.s. vadbart) gäddvatten i Göteborgstrakten...
Men en gädda kan man få ut mycket skinn av tack vare avsaknaden av ryggfena, borde gå att göra en nästan sömlös påse av en 1,5-2-kilos...
#25 OFFLINE
Skrivet 15 Oct 2008, 09:13
jlindengren på Oct 15 2008, 09:45 sade:
Jag köpte en bok om garvning av fiskskinn, minns inte författarens namn just nu, men förlaget Settern säljer den. Väldigt inspirerande. Fast jag måste dra upp fler och större fiskar innan jag riktigt kan gå loss; havsöringen jag gjorde tobakspungen av var 49 cm lång, och räckte bara till ett så litet föremål. Fast det var ju på grund av min klantighet, nästa gång ska jag vara noggrannare. En kaffepåse av gäddskinn är nästa projekt, men det sitter långt inne eftersom jag inte hittat något bra (d.v.s. vadbart) gäddvatten i Göteborgstrakten...
Men en gädda kan man få ut mycket skinn av tack vare avsaknaden av ryggfena, borde gå att göra en nästan sömlös påse av en 1,5-2-kilos...
Mycket intressant, funkar förvaring i frysen innan beredning?
Tänkte om man skulle börja samla på sig, inte lätt med tanke på hur gott hårdstekt skinn från gravad öring är!
Nocke
#26 OFFLINE
Skrivet 15 Oct 2008, 09:33
Nocke på Oct 15 2008, 08:13 sade:
Tänkte om man skulle börja samla på sig, inte lätt med tanke på hur gott hårdstekt skinn från gravad öring är!
Ja, man till och med bör frysa skinnet innan garvning. Fjälla det och skrapa bort så mycket köttrester som möjligt först.
Jo, det är svårt att bestämma sig; de få gånger jag får havsöring över måttet väljer jag oftast att grava den istället för att t.ex. göra ett par badbrallor av den....
#27 OFFLINE
Skrivet 20 Oct 2008, 12:06
Man kan ju banta ner sin fiskeutrustning hur mycket man orkar, men det som tar plats och väger är ju allt annat, inte direkt fiskerelaterat, som man måste släpa med; extra tröja, regnkläder, kaffepanna, matsäck etc. Jag ville ha en ryggsäck som var vattentålig men gjord i något tyg med "textilkänsla", fri från blixtlås samt bekväm att bära.
Oljetyg verkade vara lämpligt, så jag slaktade min gamla utslitna, Australiensiska regnrock och sydde ryggsäcken av det tyget. Gjorde en (löstagbar via tryckknappar) innerpåse i ljust fodernylon som jag försåg med fickor. En ljus insida gör det lättare att hitta i ryggsäcken. Jag monterade säcken på en bärram som jag gjort för många år sedan, efter anvisningar av en norrlandsgubbe vid namn Tore jag träffade i Nästansjö. Tore brukade bära trettiofemkilos fiskbördor över fjället, på en ram som denna, påstod han. Fast han använde ramen som den var och knöt fast plastsäckar med det han skulle bära på den. Tores ram var gjort i björk, men jag gjorde min i ek, som dels är mitt favoritträslag, dels får ryggsäcken att väga lite mer...Remmarna tog jag från en militärryggsäck, men jag sydde ett par polstringar av läder stoppat med neopren (liggunderlag).
Jag blev nöjd med säcken, den enda nackdelen var när jag hade den på Los Roques, och oljetyget blev klibbigt i värmen så att sanden fastnade och fick säcken att se ut som den var panerad...
#29 OFFLINE
Skrivet 20 Oct 2008, 21:04
Snälla säg att det är du på avataren!
#30 OFFLINE
Skrivet 20 Oct 2008, 21:18
Kanske skall låna din idé om garvat fiskskinn, har länge funderat på en bra "påse" till min sotpanna!!! Det blir till att leta upp den boken!
Har du fler hemgjorda saker så lägg upp de oxå, kanske man kan bli inspirerad till lite hobbyarbete nu i vintermörkret!
//Martin
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar