Hoppa till innehåll

.

Havsöring Skåne-området

7078 replies to this topic

#6541 OFFLINE   agertoft

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2012, 14:50

Tjena! Har sökt det skånska silvret utan framgång. Jag brukar fiska på hittarpsrevet i helsingborg, men misstänker att jag fiskar på fel ställe av revet.

Jag har vadare så det ska inte vara några problem att komma till fiskeplatserna, jag behöver bara hitta dem!
Undrar bara om någon av er kan tipsa om vart på revet jag ska fiska? De gula prickarna visar vart jag brukar stå och blöta kroken.

Ni får jättegärna låna bilden och markera vart man bör fiska!
hittarp1
Uploaded 07 Feb 2012, 14:49

#6542 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2012, 18:13

Visa inläggagertoft på 07 Feb 2012, 14:50 sade:

Tjena! Har sökt det skånska silvret utan framgång. Jag brukar fiska på hittarpsrevet i helsingborg, men misstänker att jag fiskar på fel ställe av revet.

Jag har vadare så det ska inte vara några problem att komma till fiskeplatserna, jag behöver bara hitta dem!
Undrar bara om någon av er kan tipsa om vart på revet jag ska fiska? De gula prickarna visar vart jag brukar stå och blöta kroken.

Du borde vara lite försiktig med att lägga ut så utförlig data på var du fiskar om du inte vill att det ska bli för tok överbefolkat! Men som du säger, du får ju ingen fisk ;)

Det kan gå väldigt många fisketimmar mellan varje fisk, tror inte det är ett dåligt ställe, bara otur. Förflytta dig runt så ska du se att de släpper.

#6543 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 816 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2012, 20:05

Visa inläggagertoft på 07 Feb 2012, 14:50 sade:

sluta stå, börja gå!
Super Natural British Columbia

#6544 OFFLINE   agertoft

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 19:57

okej, tackar! Förresten, är det nån hit att pimpla genom isen?

#6545 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 22:32

Visa inläggagertoft på 08 Feb 2012, 19:57 sade:

okej, tackar! Förresten, är det nån hit att pimpla genom isen?

Det funkar!
Men det är ett litet område du täcker av, så sannolikheten att få fisk är ju avsevärt mycket mindre än om de hade varit öppet vatten.

Nä, vänta på lite finväder istället så slipper du bli less på kyla :)

#6546 OFFLINE   agertoft

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Skrivet 09 Feb 2012, 22:34

Jag gjorde som ni sa, och rörde på mig. Men inte en kontakt eller ens efterföljande fisk:(

Börjar tappa sugen nu efter min 7 tur utan att jag ens med säkerhet stött på öringen, har inte ens sett efterföljare:( (kan ha haft ett par kontakter, men det kan lika gärna ha varit botten)

#6547 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 09 Feb 2012, 23:10

Visa inläggagertoft på 09 Feb 2012, 22:34 sade:

Jag gjorde som ni sa, och rörde på mig. Men inte en kontakt eller ens efterföljande fisk:(

Börjar tappa sugen nu efter min 7 tur utan att jag ens med säkerhet stött på öringen, har inte ens sett efterföljare:( (kan ha haft ett par kontakter, men det kan lika gärna ha varit botten)

Tålamod!

Mina tidigare säsonger har det inte börjat släppa ordentligt förrän i mitten av mars - början på april.

Som sagt, vänta ut lite mildare väder istället. Anledningen till att säsongen började så bra för många är nog pga den tidigare milda vintern. Nu när det har blivit så kallt igen så uppfattar jag det som att fisken har ett annat rörelsemönster och går således inte så nära land då vattnet kanske är för kallt.

Men, tålamod, tålamod, tålamod. Det kan gå många timmar och desto fler bomturer mellan varje fisk.

:)

#6548 OFFLINE   c_hristian

Member

• Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2012, 08:18

Tror oxå mer på Mars - April. . . :)
www.headandtailjump.com

#6549 OFFLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2586 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2012, 08:51

Det som slår mig varje år är hur allt fler kommer ut på forumet och tror att havsöringsfiske längs kusten är lätt??? Hur kommer man fram till det? Är det för att det bara redovisas fångster och inte bomturer i samma utsträckning? Även med erfarna havsöringsfiskare är det inte alls ovanligt med 5-10 bomturer på raken och ska man ta i beaktning att det är minusgrader i vattnet så kan den siffran utökas.

DET ÄR INTE LÄTT! Det ska inte vara lätt.Gillar man inte det, gör något annat.
www.medfluga.se

#6550 OFFLINE   magnus.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1265 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2012, 09:14

Man får kanske lite skev bild av fisket om man bara läser tråden.

När jag själv började fiska, utan guidning eller hjälp, så tog det långt fler gånger än sju innan första fisken landades. Men det är ju charmen!

#6551 ONLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 567 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2012, 10:43

Visa inläggjeppe på 10 Feb 2012, 08:51 sade:

Det som slår mig varje år är hur allt fler kommer ut på forumet och tror att havsöringsfiske längs kusten är lätt??? Hur kommer man fram till det? Är det för att det bara redovisas fångster och inte bomturer i samma utsträckning? Även med erfarna havsöringsfiskare är det inte alls ovanligt med 5-10 bomturer på raken och ska man ta i beaktning att det är minusgrader i vattnet så kan den siffran utökas.

Stämmer som du säger det ska inte vara lätt, tror kanske att man får den skeva bilden om man kommer från P&T vatten med fisk varenda gång.

Jag vet hur det var för mig när jag flyttade från P&T vattnet och man kände sig som en mästare till jakten på gädda, många bomturer blev det.

Men med detta i åtanke så känns 6-7 bomturer HÖ ändå som en ok sak, jag vet att det kommer och det kommer för dig med agertoft ge det tid och tålamod så ska du se att det smäller till ... tror nog att jag har minst 15-20 bomturer bakom mig på HÖ mest för att jag fiskat när det kanske inte är så optimalt :)

Skitfiske!

Detta inlägg har redigerats av Skanerost: 10 Feb 2012, 10:44

Gäddan är min kryptonit!

#6552 ONLINE   leopardbotten

Advanced Member

• Edgemember
  • 476 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2012, 16:40

Havsöringsfiske är en kultur. En livstil. Vissa lär sig att förstå sig på den, andra tröttnar och lägger av. Det är inget drillfiske.
Att folk kan leva ett helt liv utan fiske måste vara en folksjukdom...

http://www.myspace.com/nudelmarv

#6553 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2012, 16:43

Visa inläggSkanerost på 10 Feb 2012, 10:43 sade:

Stämmer som du säger det ska inte vara lätt, tror kanske att man får den skeva bilden om man kommer från P&T vatten med fisk varenda gång.

Jag vet hur det var för mig när jag flyttade från P&T vattnet och man kände sig som en mästare till jakten på gädda, många bomturer blev det.

Men med detta i åtanke så känns 6-7 bomturer Hö ändå som en ok sak, jag vet att det kommer och det kommer för dig med agertoft ge det tid och tålamod så ska du se att det smäller till ... tror nog att jag har minst 15-20 bomturer bakom mig på Hö mest för att jag fiskat när det kanske inte är så optimalt :)

Skitfiske!

Bara 15-20 bomturer?! De måste ju vara denna säsongen enbart?? :D

#6554 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12631 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2012, 17:12

Visa inläggjeppe på 10 Feb 2012, 08:51 sade:

Äh, skitlätt!! Jag har 3 vändor till Skåne och fått 4-5 öringar.. -_-
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#6555 OFFLINE   agertoft

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2012, 17:34

Har aldrig trott att det ska vara lätt, trodde bara inte att det skulle vara så svårt haha!

Näe Jag fortsätter att fiska på, det är ju trotts allt en trevlig upplevelse, med eller utan fisk. (men jag vill ändå fånga nått haha)

Ja, tack så mycket för hjälpen, jag rapporterar när jag fångat någon firre :)

#6556 OFFLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 370 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 14:05

Agertoft kämpa på bara! Här uppe i Sthlm kan man köra ca: 50 bompass i sträck utan att få något.

#6557 OFFLINE   G.Hiller

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 15:16

Kunde inte stå emot det strålande vädret idag på sydkusten. Solen riktigt värmde i ansiktet. Lågt och kristallklart vatten och en del is kvar inne vid reven. På tredje kastet fick jag en sprallig liten grönländare, som snabbt fick simma tillbaka. Efter ett tag drog dimma in och det blev snabbt rått och kallt, då fick det räcka för min del. Hoppas på mildväder framöver.

#6558 ONLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1133 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 23:15

Jaha. Ser ut som våren kommer till Skåne nästa vecka.
Ha't så kul då.

<_<

#6559 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 23:24

Visa inlägglagrace på 13 Feb 2012, 23:15 sade:

Jaha. Ser ut som våren kommer till Skåne nästa vecka.
Ha't så kul då.

<_<

Va nere en sväng idag & kikade.
Våren må komma, men först ska ett 250m långt istäcke försvinna.

#6560 OFFLINE   Grekpeter

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 161 Inlägg:

Skrivet 15 Feb 2012, 20:25

Ligger det is runt Kivik?

#6561 ONLINE   diesel82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 296 Inlägg:

Skrivet 15 Feb 2012, 20:28

Visa inläggGrekpeter på 15 Feb 2012, 20:25 sade:

Ligger det is runt Kivik?

tjenare peter!
var och rekade lite i söndags och då var det MYCKET is.. vet dock inte om den håller att gå på..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Mvh Ola

#6562 OFFLINE   Grekpeter

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 161 Inlägg:

Skrivet 15 Feb 2012, 20:42

Piss såg att det skulle vara plus grader nu över helgen och började hoppas på att få komma ut lite. Ska vara västliga vindar de kommande dagarna får hoppas att isen spricker upp och driver ut.

#6563 ONLINE   diesel82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 296 Inlägg:

Skrivet 15 Feb 2012, 20:46

Visa inläggGrekpeter på 15 Feb 2012, 20:42 sade:

Piss såg att det skulle vara plus grader nu över helgen och började hoppas på att få komma ut lite. Ska vara västliga vindar de kommande dagarna får hoppas att isen spricker upp och driver ut.

ja man får hoppas det, var väldigt mycket flak och drivis..
kollade bara från vitemölla till hamnen men kan tänka mig det ser lika dant ut hela
kuststräckan,, kolla på http://www.surfinvik.se/
Mvh Ola

#6564 ONLINE   salomontrutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 16 Feb 2012, 17:01

Visa inläggGrekpeter på 15 Feb 2012, 20:42 sade:

Har du tur med vindarna Peter så kan isen vara uppbruten och borta på ett part dagar. Det beror på vindarna helt o hållet.

Med vänlig hälsning, Ola

#6565 OFFLINE   nerylf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 48 Inlägg:

Skrivet 17 Feb 2012, 22:29

Om man kan lita på dmi så ska det bli en hel del öppet vatten till på söndag. Man får hoppas o tro!

#6566 OFFLINE   Phuphisk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 128 Inlägg:

Skrivet 19 Feb 2012, 01:01

Blir det isfritt och fiskbart imorgon i NV Skåne mån tro? :D

#6567 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 19 Feb 2012, 01:07

Visa inläggPhuphisk på 19 Feb 2012, 01:01 sade:

Blir det isfritt och fiskbart imorgon i NV Skåne mån tro? :D

Njae, tror inte det.
Va nere idag & kikade en sväng (hbg området) och det låg is ca 60-70m ut. MEN den börjar luckras upp.

Tror att om de fortsätter såhär så tidigast onsdag vad gäller mina lokaler. Möjligt att det finns andra lokaler där det ismässigt ligger betydligt bättre till. :)

#6568 OFFLINE   Sk

Advanced Member

• Edgemember
  • 507 Inlägg:

Skrivet 19 Feb 2012, 15:05

Två tre timmar både igår och idag. Igår var det isfritt på många platser dock låg drivsen och lurade en bit ut.
Idag hade vinden gått upp mera på västlig och isen packa på men den börjar malas ner rätt bra av den grova sjön som rullar in med den hårda SSV vinden.Hittade dock en rev som var isfri på norr sidan så det blev en skön tur i hög sjö, brrrrr vad jag bli blöt :wacko:
Mer på flugfiskekungen-bengt-uno.se
Laxfiske är beroendeframkallande, men det blir ingen ohällsa bara man får bedriva det så mycket man själva bara orkar och hinner..
http://www.sportfisk...ugbindarekungen
http://www.jaktsidan...ur-upplevelser/
Hemsida. http://www.flugfiske...en-bengt-uno.se

#6569 OFFLINE   Pada

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2566 Inlägg:

Skrivet 19 Feb 2012, 15:56

:lol:

#6570 OFFLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2586 Inlägg:

Skrivet 19 Feb 2012, 16:36

Visa inläggSk på 19 Feb 2012, 15:05 sade:

Två tre timmar både igår och idag. Igår var det isfritt på många platser dock låg drivsen och lurade en bit ut.
Idag hade vinden gått upp mera på västlig och isen packa på men den börjar malas ner rätt bra av den grova sjön som rullar in med den hårda SSV vinden.Hittade dock en rev som var isfri på norr sidan så det blev en skön tur i hög sjö, brrrrr vad jag bli blöt :wacko:
Mer på flugfiskekungen-bengt-uno.se

Självutnämd flugfiskekung, inte illa, inte illa alls... ^_^
www.medfluga.se

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar