Hoppa till innehåll

.

Södra långvattnet GBG

32 replies to this topic

#1 OFFLINE   Andreas Bengtsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 820 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2008, 20:47

eller mölndal iallfall! nån här som fiskar/fiskat där det senaste? hur är det med kvalite´n på fisken? vilken odling köps den ifrån? ja många fråågor men vill som sagt ha lite info samt om det kan vara värt 100-120/dag. bor inte alltför långt ifrån och jag vet att fler här e från kommun, kanske nån av er har sjön som klubbvatten?

väntar med spänning..... :blink:
www.teamcommando.com Ny hemsida uppe! Med Liverapportering och grejer! Kom in och kika!

#2 OFFLINE   Helljammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2782 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2008, 21:28

häftig sjö eftersom det är ett sånt jävla siktdjup i den, börjar bli många år sedan jag fiskade där, men på den tiden fanns rätt fin regnbåge och en jävla massa harr där.
Catch & Relapse

#3 OFFLINE   Andreas Bengtsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 820 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2008, 19:48

Okej! jag var uppe och kollade lite igår på dagen och det såg då trevligt ut men ingen aktivitet på den halvtimmen jag spenderade vid sjön! Ingen mer som har nåt matnyttigt???
www.teamcommando.com Ny hemsida uppe! Med Liverapportering och grejer! Kom in och kika!

#4 OFFLINE   Henke Wermelin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Skrivet 10 Dec 2008, 02:32

Jag fiskade en del här för några år sen och då var det ofta bra fiske. Gjorde en comeback i sjön vid två tillfällen i år men då var det HEEEEEELT dött. Förutom en tappad kilosfisk. Känns som om det har stagnerat; ingen info på hemsidan, inga uppdateringar. Dock lär de sätta i fisk emellanåt, men visst det känns inte kul att betala utan att det ges någon ledtråd om tillståndet i sjön. Har ingen aning om odling men vi drog en del 1,5-2,0 kilosfiskar som var av vanlig regnbågsstatus. Dock fick vi bara regnbåge. Och abborre.
Fisk som ska finnas bör finnas innan fisk som inte ska finnas uppfinns.

#5 OFFLINE   Andreas Bengtsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 820 Inlägg:

Skrivet 10 Dec 2008, 21:03

Ok! tack för svaret! känns dock som nån annan sjö får besök av mig men jag ska fortsätta ha koll!

OT snygg avatar, Henke! :wub:

#6 OFFLINE   Sören

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2009, 14:53

Södra Långvattnet i Mölndal är Kvarnbyns Sportfiskeklubbs kortvatten. Vi sätter kontinuerligt i fisk (under 2008 satte vi i cirka 800 kg regnbåge och cirka 100 kg öring). Vi meddelar inte på hemsidan när och om vi har satt i fisk. Eventuella andra frågor om fiske etc besvarar vi ganska omgående i vår gästbok på hemsidan http://www.kvarnbysportfiske.com.

Med andra ord, det finns alltid fångstbar fisk i sjön men "Södra" är en svårfiskad sjö vilket gör fisket till en utmaning. Några tips finns att ta del av på hemsidan. Under fiskesäsongen april-juni och september-oktober har vi klubbträffar uppe vid sjön varje onsdag mellan 18 och 20, då finns det goda möjligheter för besökare att få goda råd och tips från klubbmedlemmar.

Så Andreas och ni andra som läser detta. Hjärtligt välkomna till Södra Långvattnet för en fiskeupplevelse under 2009.

Med fiskehälsningar
Sören Finne, ordf
Kvarnbyns Sportfiskeklubb

PS! På grund av ökade priser på fisk kommer vi under 2009 att ta 120 kr för ett dagskort.DS!

Detta inlägg har redigerats av Sören: 01 Nov 2009, 13:57

#7 OFFLINE   Helljammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2782 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2009, 20:00

sätter ni harr där fortfarande?
Catch & Relapse

#8 OFFLINE   Sören

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 12 Jan 2009, 22:02

Nej tyvärr, vi har inte kunnat få tag på någon harr.
/Sören

#9 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 11:19

Några som fiskat i sjön på det senaste? Funderar på att dra ut en heldag imorgon. :P

Edit: Det blev till att testa sjön själv, 4-5 timmar, tre vak och inte en fisk. Ingen av de andra som var där fick något heller så det var nog inte bara mig det var fel på åtminstone...

Detta inlägg har redigerats av nenja: 27 Oct 2009, 19:15

#10 OFFLINE   Andreas Bengtsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 820 Inlägg:

Skrivet 29 Sep 2010, 10:43

Lyfter denna tråd! Har fått för mig att fiska i sjön i oktober nån dag! Lite regnbågsfiske har ingen dött av, hoppas bara dom är på hugget! Ingen som varit där nyss? Hur var fisket isåfall?

#11 OFFLINE   Andreas Bengtsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 820 Inlägg:

Skrivet 30 Sep 2010, 10:02

Upp! Om ni inte vill skriva ut info här så dra ett PM om ni vill! Tack på förhand!

//Andreas

#12 ONLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1559 Inlägg:

Skrivet 01 Oct 2010, 18:43

Jag skriver gärna om sjön.

Precis som Sören sa innan är Södra ingen sjö man bara slänger i flugan i och vevar in ( vilken nu det kan vara), det är svårt att lura regnbågarna, men som någon sa - thats why its called fishing not catching.

Trots detta är det en fin klarvattensjö med några grymt bra platser att fiska från. Att det ligger 20 min från byn är ju ingen nackdel, fast det tycker inte tjuvfiskarna heller.

Efter en säsong med flera turer till sjön rankar jag fisket bäst våren och sämst sommaren. Nu ska man ju ta i beaktande att det var väldigt varmt denna sommaren. När det gäller kvalisorten på fisken har alla fiskar jag vädrat haft fina fenor. Har inte lyckats lura gammelbågarna än ( tappade en fin i onsd) men dessa tar jag upp nästa år.

Som sagt, trots svårfiskad en fin sjö.

#13 OFFLINE   Andreas Bengtsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 820 Inlägg:

Skrivet 01 Oct 2010, 18:47

Tack för svaret, Richard! Är du medlem i klubben eller köper du dagskort? Ska ta en tur om ett par veckor och känna på sjön så får vi se om dom är på hugget! Trivs jag så ska jag förmodligen söka medlemskap!

#14 ONLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1559 Inlägg:

Skrivet 01 Oct 2010, 19:03

Jag är medlem.

Onsdagsträffarna är ett kanonsätt att fiska, snacka skit och grilla korv :)

#15 OFFLINE   Plupp

Advanced Member

• Edgemember+
  • 978 Inlägg:

Skrivet 01 Oct 2010, 19:36

Visa inläggRichard på 01 Oct 2010, 19:03 sade:

Jag är medlem.

Onsdagsträffarna är ett kanonsätt att fiska, snacka skit och grilla korv :)
Låter ju som en riktigt bra sjö i mina öron. Vet du hur möjligheterna är att ta sig dit kollektivt? Letar febrilt efter ett smidigt bilfritt fiske i Gbg...

#16 OFFLINE   Andreas Bengtsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 820 Inlägg:

Skrivet 01 Oct 2010, 19:53

Tror det är buss 751 som går förbi där men vet inte vad hållplatsen heter.

#17 ONLINE   ptr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 206 Inlägg:

Skrivet 25 Sep 2011, 22:13

Nån som fångat nån fisk där på sistonde ? :) varit där 3-4 gånger i sommar inte fått nån båge, bara massa aborre. tänkte ta en höst tur i veckan nämligen !

#18 OFFLINE   slowride

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 49 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 19:00

Var där för en vecka sen ca. då var det bra fart i vattnet fick väl 2st och missade massa hade en kass krokar dag.
Det var för övrigt en jävligt stor gädda i farten jag och kompisen fick varsin båge i kilo klassen som var rejält bitna av en gädda och skulle tippa på att den var i 8+ klassen. vi tror att den lyckades ta en båge efter en stund då det blev ett sjukt liv i vassen med en riktigt stor gädda som plaskade runt i säkert 5min på samma ställe.

#19 ONLINE   ptr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 206 Inlägg:

Skrivet 01 Oct 2011, 18:52

Trevligt ! :) va där i veckan och lyckades tappa 2 stycken, den tredje fick jag dock upp :)

#20 ONLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1559 Inlägg:

Skrivet 01 Oct 2011, 18:55

Var där i onsd och drog en fin på strax under kilot. Mitt tips: fiska caddis när det börjar skymma och stripa den i ytan, det gillar de :)

#21 ONLINE   ptr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 206 Inlägg:

Skrivet 01 Oct 2011, 18:59

Visa inläggRichard på 01 Oct 2011, 18:55 sade:

Var där i onsd och drog en fin på strax under kilot. Mitt tips: fiska caddis när det börjar skymma och stripa den i ytan, det gillar de :)

va där i onsdags med fast tidigt tidigt på morgonen innan jobbet, :) fick dom två första tappade på orange woolybugger, den tredje va på montana :)

#22 OFFLINE   slowride

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 49 Inlägg:

Skrivet 08 Oct 2011, 17:49

Var där ett par timmar idag och det var väldigt lugnt knappt några vak alls, men fick iaf 3st alla kring kilot, två med perfekta fenor och i mycket fin kondition! Dom fick gå tillbaka den sista var nyss isatt då den hade rätt kassa fenor så den blir rökt i morgon.
Annars en trevlig em fast lite mer fart på fisken hadde ju inte skadat

#23 OFFLINE   pena

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 18 Nov 2011, 20:56

Hej!! Är det nån som varit på Södra Långvattnet på sistone? Funderar o åka ut en sväng under helgen!!

Mvh Pena....

#24 ONLINE   ptr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 206 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2011, 00:08

någon som vet vart man köper fiskekort nu ? den gamla statoil macken har ju lagt ner och den nya säljer inga kort , jobbigt !

#25 OFFLINE   danielk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 41 Inlägg:

Skrivet 25 Dec 2011, 12:46

http://www.kvarnbysportfiske.com/ , Strömvalls och tajtlajn har jag köpt kort till Södra på under hösten iaf:) Första gången jag skulle dit o fiska åkte jag också på blåsningen med att den nya Statoilmacken inte sålde fiskekort.

#26 ONLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1559 Inlägg:

Skrivet 25 Dec 2011, 19:01

Bara så ni vet så är sjön stängd för vintern. Öppnar igen 1/5 2012

Gott nytt år!!

#27 ONLINE   ptr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 206 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 15:16

Visa inläggRichard på 25 Dec 2011, 19:01 sade:

Bara så ni vet så är sjön stängd för vintern. Öppnar igen 1/5 2012

Gott nytt år!!

God fortsättning !

Till våren, vet du om ni kommer skrivit ett kontrakt med den nya statoil macken då ? sjukt smidigt att slippa åka ända till kållered varje gång ! :)

MVH Peter

#28 ONLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1559 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 15:44

Ingen dum ide, tar upp detta på nästa möte.

/ Richard

#29 ONLINE   ptr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 206 Inlägg:

Skrivet 06 Jan 2012, 14:37

Visa inläggRichard på 05 Jan 2012, 15:44 sade:

Ingen dum ide, tar upp detta på nästa möte.

/ Richard

Grymt !

/ Peter

#30 OFFLINE   pena

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 23 Mar 2012, 20:12

Hej,,nån som vet när det är premiär på Södra Långevattnet? Var köper man fiskekort?

Ha det gött!!!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar