Hoppa till innehåll

.

Marr:s Fiskedagbok 2010

173 replies to this topic

#1 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 01 Jan 2009, 17:03

Nytt år, nya planer. Tänkte jag skulle försöka fota lite mer på fiskturerna i år och dela med mig till alla här av mina utflykter. Först och främst blir det havsöringsfiske vilket jag ser mig som novis på. Men ja försöker o ibland ger det faktiskt utdelning.

Fiskedag 1.
Premiär och Premiär. Inte bara premiär idag, åkte till ett ställe jag aldrig fiskat på, för att fiska med vänner jag aldrig träffat. Kan det bli bättre? Ja jag kunde ju fått fisk.
Drog hemmifrån vid halvsju imorse för o köra dem dryga 10milen från Lund till sydöstkusten. Det var ganska kallt o mörkt när jag kom fram, men vinden höll sig borta. Havet låg i princip spegelblankt. Efter en timmes planlöst fiskande utan lokalkännedom dök "streamdance" och hans trevliga fru upp. Efter lite tjatande så fiskade vi vidare ungefär lika planlöst men det är ju nötandet som gör det. Tror nästan vi fikade mer än vi fiskade pga. den låga vattentemperaturen, fötterna försvann direkt när man kom i vattnet.
Frammåt middag fick vi mer sällskap i egenskap av vår "guide" Nibor. Snacka om att han kan sina rev o stenar. Var väldigt intressant att lyssna på.
Trots kunskapen hade vi inte fått nån fisk vid 14 tiden när jag styrde näsan hemmåt för att eventuellt ladda för en tur imorgon, just nu lutar det dock åt en tur fågelskådning. Hört talas om en hökuggla i närheten som hade varit intressant att hälsa på :lol:

Lägger med en släng random bilder från dagen också. Tyvärr inga fiskar idag men dem kommer.

Bifogad bild: DSC_2116.jpgBifogad bild: DSC_2117.jpg
Bifogad bild: DSC_2119.jpgBifogad bild: DSC_2121.jpg
Bifogad bild: DSC_2122.jpgBifogad bild: DSC_2125.jpg

Detta inlägg har redigerats av marr: 16 May 2010, 18:35

#2 OFFLINE   monkeytime

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1170 Inlägg:

Skrivet 01 Jan 2009, 17:14

Fin sträck med en massa stenar. Svårvadat?

#3 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 01 Jan 2009, 17:19

Visa inläggHoodie på Jan 1 2009, 17:14 sade:

Fin sträck med en massa stenar. Svårvadat?

Smucko jag hade ju lämnat pinnen hemma =/ Fick bli väldigt försiktigt vadat. Men det mesta var fin botten att gå på :lol:

#4 OFFLINE   Tråddödarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10577 Inlägg:

Skrivet 01 Jan 2009, 17:41

Såg ju härligt ut! :lol:

#5 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 01 Jan 2009, 17:42

Visa inlägghermelin på Jan 1 2009, 17:41 sade:

Såg ju härligt ut! :lol:

Aoo de va väldigt härligt att komma ut o slippa dänga stoora gäddflugor :=)

#6 OFFLINE   nibor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 392 Inlägg:

Skrivet 01 Jan 2009, 23:07

Visa inläggmarr på Jan 1 2009, 17:42 sade:

Aoo de va väldigt härligt att komma ut o slippa dänga stoora gäddflugor :=)

Det var trevligt att träffas,alltid roligt att ha ett ansikte till alla alias. :lol:

Hls
Nibor

#7 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2009, 08:35

Ne nu drar jag ut en runda på Örnspaning. Blir eventuellt lite åfiske efter öring i eftermiddag om solen vill värma lite innan. Det kliar som attans i fingrarna efter årets första fisk.

#8 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2009, 15:03

Fiskedag 2.

Idag på förmiddagen var jag ute o spana lite fågel med en släkting. Alltid kul o vara ute med nån som kan sitt område. Vi hitta vårat mål med som var Havsörn för dagen. 4stycken såg vi som alla satt ute på ringsjöns is och hade de bra. Mäktiga som attans är dem.
Nu i eftermiddag har jag spenderat ett par kalla timmar vandrande längs ån, hon börjar bli istäckt nu. Kallt som attans var det. Hade ett par hugg o tappa några små parvlar.
Lite bilder från ån bjuder jag på.

Bifogad bild: DSC_2142.jpgBifogad bild: DSC_2144.jpg
Bifogad bild: DSC_2158.jpg

#9 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2009, 15:04

Bifogad bild: DSC_2161.jpgBifogad bild: DSC_2162.jpg
Bifogad bild: DSC_2165.jpgBifogad bild: DSC_2166.jpg

#10 OFFLINE   Greenling

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3931 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2009, 15:21

Visa inläggmarr på Jan 2 2009, 08:35 sade:

Ne nu drar jag ut en runda på Örnspaning. Blir eventuellt lite åfiske efter öring i eftermiddag om solen vill värma lite innan. Det kliar som attans i fingrarna efter årets första fisk.
sköna bilder.. jag läste "Öringspaning" och "Havsörning" två gånger innan jag fattade att det var fåglar du var ute efter... :-)

#11 OFFLINE   C_A

Advanced Member

• Edgemember
  • 1596 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2009, 15:50

Tjenar Martin!

Nu är man hemma igen.
Tack för trevligt sällskap ;)

Fy fan vad mina fötter var nerkylda tog en hel timme i husvagnen
innan jag kände dom.

Trevliga bilder ha ett gött.

Christer

#12 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2009, 16:13

Visa inläggStreamdance på Jan 2 2009, 15:50 sade:

Tjenar Martin!

Nu är man hemma igen.
Tack för trevligt sällskap :D

Fy fan vad mina fötter var nerkylda tog en hel timme i husvagnen
innan jag kände dom.

Trevliga bilder ha ett gött.

Christer

Tack själv ;) Hälsa frugan med. Hon va en fena på att grilla korv. Inte bra o frysa så mycket, förfryser man en gång sen fryser man ju alltid om dem =/

Ha d nice!

#13 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2009, 16:37

Idag har jag varit ute o testat dem skånska isarna litegrann.
Började i förmiddags med att meta regnbåge i två "egna" dammar, dock lyckades vi inte hitta nån fisk alls i dem.
Under eftermiddagen drog vi upp till en annan liten sjö som brukar hålla gott om abborre och visst var dem hemma iallafall. Årets första fisk blev en pimplad 4hg borre B) Attans så fina dem är. Vi fick ett gäng tusenbröder med men inget att skryta om.

#14 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30782 Inlägg:

Skrivet 06 Jan 2009, 05:46

Härliga bilder Marr. Ser underbart ut :)
Postad bild

#15 OFFLINE   Cannondale

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 104 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 10:12

Fina bilder från ån!

//Ulf L.

#16 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 10:14

Visa inläggCannondale på Jan 14 2009, 10:12 sade:

Fina bilder från ån!

//Ulf L.

Det är en fin liten å. Som börjar komma tillbaka mot va den har varit. Tyvärr eh fisket helt oreglerat åh de går lite i vågor med hur mycket "köttfiskare" där sitter o maskmetar o slår ihjäl allt <_<

#17 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30782 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 10:22

Visa inläggmarr på Jan 14 2009, 10:14 sade:

Det är en fin liten å. Som börjar komma tillbaka mot va den har varit. Tyvärr eh fisket helt oreglerat åh de går lite i vågor med hur mycket "köttfiskare" där sitter o maskmetar o slår ihjäl allt <_<

Tråkigt. Går det inte o prata dem tillrätta?
Postad bild

#18 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 12:43

Visa inläggsasse på Jan 14 2009, 10:22 sade:

Tråkigt. Går det inte o prata dem tillrätta?

Har provat både de ena o de andra.
Har varit många försök att starta ett fvo men ett par markägare sätter sig emot hela tiden <_<

#19 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 20 Jan 2009, 18:32

Havsöringstur i Barsebäck.
Imorse vid nio tiden mötte jag upp storebror vid tåget för att sen köra vidare.
Första stoppet blev Shell vid Centersyd för lite proviantering. Vidare åkte vi ner till Barsebäck. Började fiska i norra delen av viken som ligger bort mot kärnkraftverket. Här va de inte mycket hemma. Sakteligen fiskade vi oss bort mot hamnen, inte en dragning :I
Brorsan testa lite nya marker o gick ut på hamnpiren o fiskade sig runt den en del och ja höll mig något söder om hamnen. Precis när ja tänkt ge upp så känner ja en riktig miniatyr dragning, fattar inte att de va en fisk förrän en sekund för sent när en meter lina rusar ur handen på mig o lika fort eh fisken borta. Men inte nog med det, precis efter att den släppt måste den såklart gå upp visa hur fin den är med. Blir nästan bländad så blank den är.
Efter en timmes vidare fiske på ungefär samma ställe så beger vi oss tillbaka mot bilen för att köra norrut till campingen istället. Väl där traskar ja ner till ett ställe som brukar hålla gott om småfisk, o visst kontakt i första kastet, mothuggen sitter inte alls. Har två hugg till på bara några få kast innan ja äntligen kan kroka dit årets första. Inte stor men attans va skönt det var att få en.
Efter fisken blir stället dött o vi fiskar vidare. Händer inte mycket under den timmen, förräns precis när vi har tänkt ge upp så missar ja ännu ett hugg men brorsan 10meter bort krokar sin. En fisk i samma storlek som den första landande och även han har fått sin första öring för året.

Bilder o sånt kommer så småningom, måste hitta en sladd till den lånade olympus kameran.

Återkommer imorgon då de eh fiske med.

#20 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2009, 18:27

Havsöringsfiske.
Idag tänkte vi försöka fånga den missade igår i barsebäck.
Kl 08:40 svängde anders in på parkeringen o väckte förmodligen halva grannskapet med. Ajja dem ska upp. Vi lasta över hans prylar i min bil o styrde näsan mot kusten. Kom ner till hamnen o tänkte ta en frukost, väldigt snabbt konstaterar Anders att han glömt vadarjackan, innehållandes flugaskar. Bara o vända hem igen för o hämta prylarna.
En dryg timme senare är det dags o försöka igen. Vi fiskar oss från viken bort mot hamnen men ingen fisk eh sugen. Nöter på nån timme här utan resultat o beslutar oss för att testa campingen idag med.
På väg in i bilen konstaterar vi hungern och att varm mat hade varit nice, blir en snabbvända bort om McDs Drive in på centersyd.
Äter detta med havsutsikt o snart eh vi klara för att fiska igen.
Traskar ut till stället som levererade igår, men här va de ingen hemma. Fiskar mig bort mot piren men ingen öring vill leka med oss idag. Men vad säger man, en dålig fiskedag eh alltid bättre än en bra dag på jobbet.
Dimman drar in och på en kvart så blir det i princip ofiskbart. Vi drar oss upp på land o leker lite, provkastar Anders skjutklump på mitt spö, o jäklar vad man kan kasta med den. Har beställt mig en likadan nu ;) Kapad till ett Lpxe RS klass 7 satt som en smäck på mitt T&T klass 8. Guideline överklassar väll inte? :D
Nu sitter jag hemma o kollar väder o vindar, blir en tur med bror längs sydkusten imorgon. Inte bestämt nått ställe direkt utan vi får se vart vi hamnar.
Bilder har jag tagit idag med, men kamerans sladd har jag så dem får komma retroaktivt.
Återkommer imorgon med rapport!

#21 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2009, 19:43

Igår var jag ute på en fisketur kombinerad med en massa rekning av ställen längs sydkusten. Inte fiskat där mer än ett par gånger så vi kört mest runt o titta.
Det blev en del fiske också, den mesta effektiva fisketiden la vi nere på Engelskan i ystad utan resultat.

Idag hade ja tänkt dra ut men vinden va lite väl tråkig så ja körde till media markt o köpte mig en olympus 1030sw, kan bli ett bra komplement till min systemare. Skönt att de inte gör nått att den blir blöt ;)

#22 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2009, 14:08

Här kommer lite bilder från förra veckans fiske.

Bifogad bild: P1200044.jpgBifogad bild: P1200045.jpgBifogad bild: P1200047.jpgP1200047.jpg]
Bifogad bild: P1200048.jpgBifogad bild: P1200049.jpgBifogad bild: P1200050.jpgP1200050.jpg]
Bifogad bild: P1200051.jpgBifogad bild: P1200053.jpgBifogad bild: P1200058.jpgP1200058.jpg]
Bifogad bild: P1200060.jpgBifogad bild: P1210068.jpg

#23 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2009, 14:11

Bifogad bild: P1210073.jpgBifogad bild: P1220079.jpgBifogad bild: P1220077.jpgP1220077.jpg]Bifogad bild: P1220084.jpgP1220084.jpg]Bifogad bild: P1220075.jpgBifogad bild: P1220074.jpg[atta
chment=80827:P1210073.jpg]
Bifogad bild: P1210071.jpgBifogad bild: P1210069.jpg9.jpg]

Detta inlägg har redigerats av marr: 29 Jan 2009, 14:14

#24 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2009, 14:12

Bifogad bild: P1220085.jpgBifogad bild: P1220086.jpgBifogad bild: P1220087.jpgP1220087.jpg]Bifogad bild: P1220088.jpgBifogad bild: P1220090.jpg

#25 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2009, 14:13

Trevliga bilder! :D
Barsebäck är verkligen en strålande plats.. :D

Detta inlägg har redigerats av FlyFly: 29 Jan 2009, 14:13

Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#26 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30782 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2009, 16:38

Fina bilder. Undervattensbilderna är så läckra.
Postad bild

#27 OFFLINE   Tråddödarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10577 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2009, 16:43

Härligt Martin! :D

#28 OFFLINE   Hagis

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 561 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2009, 17:10

Ja, kul med undervattens foto, vad är det för kamera?
Vid kusten ska det va!
Håkan Hagenrud Hagis72

#29 OFFLINE   Sommar

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3597 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2009, 17:25

Från förra veckans fiske????

Copyright 2008

.....nog dax att uppdatera kalendern!

:D :D :D

Postad bild