.
Single Malt Whisky
#1 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 18:00
Har ju förstått att det finns många "malt-älskare" bland oss fiskare... :D
Tänkte det kunde vara roligt att öppna en liten plats för oss...där vi kan utbyta erfarenheter...få tips...svar på frågor om udda buteljeringar tex...byten...mm mm
Kul oxå att få höra vad ni har för favoriter och så...
Finns väl inget som att efter en lång fiskedag få tända en brasa, luta sig tillbaka och, med halvslutna ögon avnjuta en liten malt...eller..?? 8)
Jag börjar väl..."the one" för närvarande (man ändrar sig ju med jämna mellanrum.. ::)) är Laphroaig Quarter Cask...älskar bara dess "2 ansikten"...från att först vara som att sitta bakom ett fyrspann vilda mustanger till att, med lite vatten, bli som en stilla fjällå vid midnatt...utan att förlora sin kraft...
Tätt följd av en evig idol...Ardbeg...well, vad säger man...som att komma runt ett hörn på Konsum...och få en rak höger...utan att hinna se vem som slog...
Och en, i mitt tycke underskattad, Talisker...har ju allt man vill ha...rök, torv,kryddighet och denna djupa sötma...som att stå och fiska i "sol-regn"...och känna åskvädret komma rullande nerför fjällbranten...
Det var 3 av mina det... ;D
Få höra vad ni andra har för fiske-favoriter... ;)
Slainthe
Stefan
"I am haunted by waters"
http://www.alvdalenfiske.se/
#3 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 18:24
Föredrar de något rökigare varianterna.
Min första och absolut största kärlek är Lagavulin. :D
En liten skvätt vatten i och bara låta den stå ett tag, och hela lägenheten luktar nytjärad båt....
Kärlek!!
Andra godingar (precis som Du nämner Stefan) är Ardbeg, Laphroaig, men icke att förglömma Caol Ila som är en relativt ny bekantskap för mig.
Och varför inte en Oban eller en Bowmore när man är på humör för något snällare... ;)
Tyvärr slarvas det med inköpen och då jag gärna njuter av en liten whisky efter jobb så står oftast hyllan tom, även om intentionen är att bygga upp ett litet lager av goda whisky. :'(
#4 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 18:27
Citat
Det är jag övertygad om! :D
Med sådana goda egenskaper och så gott omdöme kan en människa inte vara annat än trevlig.... ;)
#5 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 18:35
De är kraftfulla men ändå väldigt harmoniska och balanserade. Inga egendomliga smaker som sticker ut och gör whiskyn svårdrucken. Jag är även förtjust i en del mildare sorter som Bushmills malt (Gillar dock inte den 16-åriga. Jag vill ha den 10-åriga.) Clontarf, även den en irländare, är rätt god. Auchentoshan är ju mild som en irländare fast den är skotsk. Gillas också. Även Oban.
Förra helgen köpte jag en 15-årig Longmorn, som nästan står sig mot de absoluta favoriterna. Den är Highland, vilket jag inte brukar vara så förtjust i. Longmorn har en lungnare och mer harmonisk smak än de flesta högländare, men är ändå väldigt kraftfull i smaken.
Jag skulle gärna skaffa mig en liten fin samling som står och skryter med sin tillvaro i en hylla, men tyvärr så konsumeras allt jag köper i för hög takt för det. ;D
#7 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 19:00
Citat
Med sådana goda egenskaper och så gott omdöme kan en människa inte vara annat än trevlig.... ;)
Lika övertygad här... ;D
Självklart glömmer vi inte Caol Ila...har några du nog skulle gilla...bla en -85...och en specialutgåva i97 ex...jag har 3 av dom... 8) ;)
Har oxå varit på Caol Ila 5 ggr...trevligt ställe... :)
Lagavulin...ja det tackar man ju inte nej till inte...finns en -88 och en -89 Distillers Edition...KÖP DOM om du ser dom...-88:an antagligen den bästa Lagavulin jag druckit... ;D
Jag nämde bara tre för jag tänkte...om jag ska räkna upp alla jag gillar, så får jag fan sitta hela natten... ::)
Har lyckats skrapa ihop ett litet lager under åren...ska kasta in en bild snarast...
Jo...en till storfavorit...Highland Park mmmmmmm!!!
"I am haunted by waters"
#8 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 19:06
Citat
Självklart glömmer vi inte Caol Ila...har några du nog skulle gilla...bla en -85...och en specialutgåva i97 ex...jag har 3 av dom... 8) ;)
Har oxå varit på Caol Ila 5 ggr...trevligt ställe... :)
Lagavulin...ja det tackar man ju inte nej till inte...finns en -88 och en -89 Distillers Edition...KÖP DOM om du ser dom...-88:an antagligen den bästa Lagavulin jag druckit... ;D
Jag nämde bara tre för jag tänkte...om jag ska räkna upp alla jag gillar, så får jag fan sitta hela natten... ::)
Har lyckats skrapa ihop ett litet lager under åren...ska kasta in en bild snarast...
Jo...en till storfavorit...Highland Park mmmmmmm!!!
Jo, det blev ju fler än tre tyvärr (är ju lite svårt att välja....)
Förstår att Du fått prova Dig igenom mycket gott och spännande under åren.
En annan har precis börjat "nosa" på utbudet..
Det är just sådan här information en glad amatör är mycket tacksam över.
Att finna pärlorna.... ;) :D
#9 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 19:08
Mina 3
Longmorn 15år
Laphroaig 10år
Dalwhinnie 15år
Kan egentligen räkna upp 50 till som är ungefär lika goda. Ofta är det stämningen och upplevelsen som gör whiskyn god.
#10 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 19:16
Citat
Mina 3
Longmorn 15år
Laphroaig 10år
Dalwhinnie 15år
Kan egentligen räkna upp 50 till som är ungefär lika goda. Ofta är det stämningen och upplevelsen som gör whiskyn god.
Håller med dig fullkomligt...stämningen och tillfället är så viktigt...
Sanslöst svårt att välja...när man är förtjust i så där 400 st... ::)
3 supertrevliga...med ett stort spann mellan smakerna... ;)
"I am haunted by waters"
#11 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 19:20
Citat
1. Glenlivet - 12 årig
2. Glenmorangie - vanliga tioåriga
3. Auchentushan - triple distilled
FINNS INGA MESIGA SINGLE MALTS... ;D ;D ;D
Slog just upp en liten Ardbeg Serendipity... 8)
Antagligen påverkad av alla inlägg... :)
"I am haunted by waters"
#12 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 19:26
Tyvärr är hyllan för tillfället tom (väntar ju svar på om det blir några Still Young) :'(
Men skall ner på "Trivas" strax (gillar namnet på det stället....) och hoppas att de har något gott på sin hylla. ;)
#13 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 19:35
Citat
Tyvärr är hyllan för tillfället tom (väntar ju svar på om det blir några Still Young) :'(
Men skall ner på "Trivas" strax (gillar namnet på det stället....) och hoppas att de har något gott på sin hylla. ;)
Trivsamt namn...hoppas du hittar nå´t kul... :D
Måste oxå röra på mig...tro´t eller ej...men grannen står på sin veranda, med ett brett leende, och viftar med en Strathisla 12:a... ;D Det är synd om mig... ::)
"I am haunted by waters"
#14 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 19:36
Citat
Måste oxå röra på mig...tro´t eller ej...men grannen står på sin veranda, med ett brett leende, och viftar med en Strathisla 12:a... ;D Det är synd om mig... ::)
Stackare..... ;D
#15 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 20:49
Tyvärr har flaskan med 18-årig Caol Ila precis tagit slut. Måste snarast införskaffa en ny.
Mjuka och sensuella som få - Glenmorangie, Auchentoshan och Dalwhinnie.
Lite mer uppkäftig - Ardbeg.
På bettet - Glenfiddich. Mjuknar med ett par droppar vatten.
När plånboken är tunn - McLeod's Islay, överraskande positiv och rökig upplevelse för 295 kr (För övrigt verkar Caol Ila Chieftain's 10 Years 1996 komma från samma producent).
Ett "jaha, och...?" ger jag till Highland Park, McLeod's Spayside och Famous Grouse.
Tummen ner för Drumguish.
#16 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 20:51
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.
#17 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 21:19
Citat
Tummen ner för Drumguish.
Vill man gå upp bara ett litet snäpp i pris, så tycker jag att det finns riktigt mycket god whisky som ligger ungefär mellan 310 och 350 kr: Aberlour, Bunnahabhain, Caol Ila (länge sedan jag drack den, men har för mig att jag gillar den) Longmorn och The Ileach.
#18 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 21:28
Citat
Vill man gå upp bara ett litet snäpp i pris, så tycker jag att det finns riktigt mycket god whisky som ligger ungefär mellan 310 och 350 kr: Aberlour, Bunnahabhain, Caol Ila (länge sedan jag drack den, men har för mig att jag gillar den) Longmorn och The Ileach.
Bunnahabhain hade lätt kunnat vara med på min lista. Dessutom har den en kulig sailortomte på etiketten... ;)
#21 Gäst_pedgren_*
Skrivet 08 Sep 2006, 22:12
Pröva och njut!
#22 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 22:53
Kostar 15,90 Euro på tyska Lidl och är klart jämförbar med riktigt dyra sorter, en riktig finwiskey för 15,9Euro! Har ni chansen prova! :)
Jag blev i possitiv bemärkelse rejält chockad.
#23 OFFLINE
Skrivet 08 Sep 2006, 23:54
Citat
Besökte dom och deras excellenta whiskyutbud på min trettioårsdag (många år tillbaka).
Och utbudet var sjukt bra (precis som maten).
Kan dra mig till minnes att en 40 årig Bowmore kostade då ca 1300:-/cl.
Angels share (en mycket poetisk och vacker tanke) är ju ganska så rejäl på en sådan tunna, så man förstår priset.... :)
#24 OFFLINE
Skrivet 09 Sep 2006, 00:00
Black ribbon, en riktigt trevlig whisky som passar de flesta (som gillar whisky).
#25 OFFLINE
Skrivet 09 Sep 2006, 12:08
Rörande överens med många av er...Drumguish funkar som spolarvätska...på sin höjd...sen...Hur i helvete kan man komma på tanken att sätta skruvkork på flaskjäveln...??? :o
De andra som provat har tack o lov bytt tillbaka...tex Auchentoshan & Glenfarclas (jävligt trevlig Spey, by the way...) ;)
Yes...riktigt bra whisky till bra priser...Ileach. McLeod´s Island & Islay...Saluförs ju av bolag som köper in original-whiskyn från destillerierna och tappar på egen flarra under eget namn. Oftast är denna whisky yngre än originalet (så är fallet i dessa 3 bla...)
Vill man ha "original" så finns ju några riktigt bra whiskies till bra pris...som nämnts Aberlour, Bunnahabhain, Caol Ila, Longmorn...
Ett par tips till...Old Pulteney 12...fr hamnstaden Wick, längst upp i norr, en högländare med tydligt inslag av salt havsbris...299:- (!!!) Sanslöst mycket malt för pengarna...(tycker jag...)
Den ultimata fiskeflaskan...Speyburn 10...både på flaskan och "burken" finns en bild av en lax som hoppar i en av Spey´s forsar..!!! ;D Whiskyn är väl en mild standardspey, men etiketten är fan värd pengarna...299:- tror jag...
Två udda...runt 4-hundringen...Isle of Jura Superstition...klassisk Jura, blandad med Jura som är lika rökig som Laphroaig...resultatet är kul...Dessutom är flaskan idiotsnygg...
Glenfiddich (ja faktiskt..) Caoran Reserve...en G-F gjord på det gamla receptet...förr var ju all whisky rökigare...klara inslag av torv & rök...den första G-F som stått på egna ben...Än en gång...snygg flaska...kolsvart med silveretikett...(enda problemet: flaskan är ogenomskinlig, så man vet aldrig hur mycket man har kvar...)
Lägga några 10:or till..?...för sherry-älskaren...3 högländare Glen Rothes, Edradour & Blair Athol...som att stoppa huvet i en påse russin & julgodis... ::)
Jorå...Folke Andersson heter svensken som blandar...
Flisan: Kan det vara Black Bowmore 1964...??? Druckit den...!! ::) ::) ::) Den är nästan "svart" och gudomlig...Plåtade den...ska sätta in ett kort...så får vi se om du känner igen den... ;D
8) 8) 8)
"I am haunted by waters"
#26 OFFLINE
Skrivet 09 Sep 2006, 12:41
Citat
8) 8) 8)
Tyvärr var det inget jag smakade... :'(
Kommer ihåg att jag hajade till när man såg priset... :o
På trettioårsdagen var det kvantitet som gällde, inte kvalitet...... ;)
Är den verkligen så fantastisk som man kan tro?
(vill gärna se bild på den...)
#28 OFFLINE
Skrivet 09 Sep 2006, 13:50
Citat
Joo...det är därför jag bara dricker whisky numer... ;)
"I am haunted by waters"
#29 OFFLINE
Skrivet 09 Sep 2006, 14:07
Citat
Kommer ihåg att jag hajade till när man såg priset... :o
På trettioårsdagen var det kvantitet som gällde, inte kvalitet...... ;)
Är den verkligen så fantastisk som man kan tro?
(vill gärna se bild på den...)
Men...? Du fyller ju bara 30 en gång... ;)
Skämt åsido...allt är ju relativt...
Den är fanimej ljuvlig...men värd pengarna...beror väl på hur stor plånbok man har... ::)
Är Glenfiddich 1937 värd 149.000:- för en pava...??? knappast...men en upplevelse att smaka...
Såg en Macallan fr 1926 för några år sen...fanns bara 40 flaskor...(resten hade gått till änglarna...) Betingade det blygsamma priset av 282.000:-... :o Värd pengarna...??? Well...köpte den inte... ::)
Sätter in nå´ra bilder imorron...så du får drömma lite... ;)
"I am haunted by waters"
#30 OFFLINE
Skrivet 10 Sep 2006, 14:15
Självklart beror det på många faktorer som styrka, vilken whisky det är, smak och tycke m.m.
Men jag tänkte rent generellt.
Själv är jag en "spädare" (men bara en liten skvätt rumstempererat) och tycker att det oftast blir betydligt bättre. Jag tycker smakerna blir tydligare och framförallt fler.....
Har jag rätt eller skall man låta bli att späda whisky?
Men givetvis finns det även tillfälle när man vill ha den "smockan"....... ;)
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar