Har jag sagt A...får jag väl säga B...
Så här är det....
Clynelish byggdes 1819 utanför den lilla byn Brora i högländerna. Destilleriet uppfördes av Markisen av Stafford.
Utvidgades och drevs av en man vid namn Lawson under 1800-talets mitt, som drev destilleriet tillsammans med ett jordbruk i 50 år.
Whiskyn hade gott rykte och hade vid denna tid endast privata kunder.
Stängdes mellan 1931 och 1945.
1967 byggdes ett nytt destilleri på samma gård, dessa drevs från början tillsammans och kallades Clynelish A och Clynelish B.
Det gamla destilleriet lades ner efter nåt år, men blendedmarknaden skrek efter rökig whisky och man startade upp det gamla destilleriet igen.
Man tillverkade här endast whisky för blendedmarknaden och den hade ett ppm på 40. Dvs rökigare än tex Laphroaig.
Dock fanns det en lag från 1800 som sade att två så vitt skilda whiskytyper inte fick ha samma namn och man döpte om det gamla destilleriet efter byn där det låg. Brora.
Brora stängdes i mars 1983. Den whisky från Brora som idag finns på marknaden finns till största delen hos oberoende buteljerare, då destilleriet aldrig gjorde någon OB.
Det nya Clynelish gav ut sin första offiiciella buteljering 2003 och whiskyn lagras på Bourbon och Sherryfat. Man använder ibland även sk "Gordas", gigantiska Sherryfat på 600 liter. Faten lagras idag i det nedlagda Broras lagerhus.
Produktionen ligger idag på ca 3000000 liter/år.
Ån Brora är för övrigt ett utmärkt flugfiskevatten....
Alltså...Brora är Clynelish...Clynelish är Brora...och Brora finns inte...
Punkt.
Ps. Att kalla det ett av "de stora", är väl dessutom ett skämt då whiskyn inte ens gjordes för att säljas som Single Malt.
Detta inlägg har redigerats av Uigeadail: 17 May 2012, 16:03