Köpte en lina, en CLW spole och lite backing till spöt igår för lite över tusenlappen
.
Flugtokens Fiskedagbok
#242 OFFLINE
Skrivet 08 Jan 2012, 12:29
flugtoken på 29 Dec 2011, 10:51 sade:
Köpte en lina, en CLW spole och lite backing till spöt igår för lite över tusenlappen
vart har du köpt den lina??
#244 OFFLINE
Skrivet 07 Mar 2012, 20:50
Var nere till ån idag för att testa lite gädda. Fick lov av skolan att åka ner då det varit friluftsdag idag
Gick trögt på morgonen. Eftersom det har varit kallt de senaste dagarna så var det på vissa ställen is längs kanterna.
Efter bara ett känn (kunde varit en gren) på ett par timmar så flyttade jag mig uppströms för att se om det kanske stod kvar någon gös.
Efter att inte fått något på mina favoriter (Fin-S) tänkte jag att det kanske vorde idé att gå ner i storlek eftersom det var kallt. Så jag satte mig ner och gick igenom boxen. Hittade då ett par små Soft 4play. Jag satte på dom och kastade ut.
I det tredje kastet högg det! Rikigt roligt att få känna på årets första fisk
Efter bara några kast hugger det igen! Denna var det lite mera fart i och framför allt, mycker rundare än den andra gäddan.
Båda fick såklart gå tillbaka.
#246 OFFLINE
Skrivet 10 Mar 2012, 22:28
Jag har ju aldrig fått en Asp tidigare så jag tyckte att det var rikigt roligt att få känna på en. Dessvärre var den felkrokad.
Detta inlägg har redigerats av flugtoken: 18 Mar 2012, 20:31
#247 OFFLINE
Skrivet 18 Mar 2012, 20:30
Var nere idag igen för att fiska lite Gädda. Men nu hade jag med mig flugspöt och sjunklina. Eftersom Gäddorna fortfarande är tröga kanske de vill ha ett långsamt fiskat bete. Då passar ju fluga utmärkt. Jag kastade snett uppströms och lät sedan linan sjunka. Strömmen förde in linan längs kanten. I andra kastet gjorde om det hela. Efter att ha fiskat in en bit gjorde ett långt stopp och lät flugan hänga. Då kände jag hur det ryckte till. Jag gjorde mothugg och jag trodde nästan jag hade fått en gren eller liknande (en riktigt aggressiv gren då som biter på flugorna). Gäddan följde mest bara med när jag hankade in den. Men det blev mer fart på den när jag skulle ta upp den. Hur som helst var det rikigt kul att se att fluga även fungerade nere i ån
#248 ONLINE
Skrivet 19 Mar 2012, 05:08
flugtoken på 18 Mar 2012, 20:30 sade:
Var nere idag igen för att fiska lite Gädda. Men nu hade jag med mig flugspöt och sjunklina. Eftersom Gäddorna fortfarande är tröga kanske de vill ha ett långsamt fiskat bete. Då passar ju fluga utmärkt. Jag kastade snett uppströms och lät sedan linan sjunka. Strömmen förde in linan längs kanten. I andra kastet gjorde om det hela. Efter att ha fiskat in en bit gjorde ett långt stopp och lät flugan hänga. Då kände jag hur det ryckte till. Jag gjorde mothugg och jag trodde nästan jag hade fått en gren eller liknande (en riktigt aggressiv gren då som biter på flugorna). Gäddan följde mest bara med när jag hankade in den. Men det blev mer fart på den när jag skulle ta upp den. Hur som helst var det rikigt kul att se att fluga även fungerade nere i ån
Härligt. Kul när det funkar. En annan gick bom igår när jag flugade gädda.
#249 OFFLINE
Skrivet 26 Mar 2012, 15:07
Var iväg igår till Sörämtern i villingsberg för att flytringsfiska lite. När vi kom ner vid 10-taget (vi hade inge brottom att a oss dit) var det helt tomt på folk. Det felsta trodde väl att isen fortfarande låg. Det är iaf vad som står på kilsbergens sida. Dom hade rätt på sätt och vis, då havla sjön fortfarande låg. Men tack vare värmen och blåsten så försvann nästan all is tills källen.
Fisket var trögt under dagen och det kom inte igång förs på kvällen. Jag såg att mitt favoritställe hade blivit isfritt. Jag simmade dit och tänkte att på vägen tid kunde jag ju lika gärna trolla lite med trattflugan efter mig på sjunklina. När jag kom fram till platsen så högg det. Jag kände på en gång att det var stort! Minst 3 kg. Jag såg ryggen bryta ytan.
"Röding!", skrek jag... eller jag tyckte det iaf såg ut som en till en början. Svårt att se när ljuset blir sämmre.
Jag fick in den till ringen och såg att det var en båge. Landningen blev svår då jag hade lång tafs och var utan håv. Efter att ha knackat henne så välde det ut flera hekto med rom. Det var bara att hålla ut henne över vattnet för att inte få det allt i knät. Men när jag kom in till land med fångsten, så släppte den ut ytterligare några hekto rom. Och denna gången var jag inte med, utan fick det hela i flytringen.
Jag sköljde av rommen och åkte ut igen. För nu hade Röding blivit galen och vakade överallt. Snabbt byte får sjnuk till flytlina, på med en 0,12 tafsspets och en stl 18 Griffin's gnat. Gjorde ett kast... Då trasslade tafsen. Finns det någon värre än tafstrassel mitt i en vakfest? När jag satt där ute i flytringen och svor för mig själv samtidigt som jag försökte få upp trasslet, hade jag minst ett 20-tal vak runt omkring mig. De närmsta var inte mer än 3 meter ifrån mig och när jag väl redit ut trasslet var vakfesten över. Nu var det bara några enstaka vak då och då. Jag försökte ändå se om jag kunde ta en Röding på torrfluga. Fötterna hade domnat bort för länge sen, men det sket jag i och fortsatte fiska. Tillslut fick jag ta och dra mig tillbaka in till land för att packa ihop grejerna och åka hem.
Detta inlägg har redigerats av flugtoken: 27 Mar 2012, 12:47
#252 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2012, 16:06
Åkte ner för att fiska abborre, men bytte till gäddgrejer efter ett tag. I första kastet small det. Trodde först det var en liten gädda, sen började den sprattla som en abbborre (en rikigt stor då), men sen kom världens jäkla rusning (så abborre var bara att uttesluta). När jag fick in den såg jag att det var en fin asp på 5-5,5 kg.
Det är alltså min största fisk jag har fått. Tidigare var det en gädda på 4,5 kg. Efter det var jag så nöjd så jag åkte hem och aspen fick simma tillbaka. Var bara nere i 30 minuter
#253 ONLINE
Skrivet 15 Apr 2012, 18:09
Är det Blackriver i Örebro du fiskar i?
Synd att nån skulle lägga dit ett spinnspö framför dig när det skulle tas kort
#254 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2012, 19:49
Annars är det en karpsläkting med ruskigt bra drag i.
Brukar fiska på ett ställe under sommaren där det samlas enorma mängder löja, asparna och abborrarna terroriserar så att det flyger småfisk åt alla håll.
#255 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2012, 20:52
MathiasÅ på 15 Apr 2012, 18:09 sade:
Är det Blackriver i Örebro du fiskar i?
Synd att nån skulle lägga dit ett spinnspö framför dig när det skulle tas kort
Kan klippa bort spinnspöt om du vill och påstå att den högg på fluga
Det roliga var att när jag hade släppt tillbaka den och kollade jiggen så var den helt söndertrasad i ryggen och krokskaftet på jigghuvudet var böjt
TechMark på 15 Apr 2012, 19:49 sade:
Annars är det en karpsläkting med ruskigt bra drag i.
Brukar fiska på ett ställe under sommaren där det samlas enorma mängder löja, asparna och abborrarna terroriserar så att det flyger småfisk åt alla håll.
Det är bara synd att de flesta tar upp asp ifall de får en.
När jag fick upp min så var det en familj som var där och fiska. När jag skulle släppa tillbaka den så frågade dom varför jag skulle det. Jag berättade att den är fredad och att jag vägrar ta upp asp. Då frågade dom om jag kunde strunta i att den var fredad och ge den till dom istället, när jag ändå skulle släppa tillbaka den. Jag sa samma sak, att den är fredad och släppte tillbaka den. Den hade mycket ork kvar och drog iväg på direkten.
Tycker det är synd att folk inte respekterar sånt som fredad fisk, fiskeförbud och minimått
Detta inlägg har redigerats av flugtoken: 15 Apr 2012, 20:53
#256 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2012, 21:46
flugtoken på 15 Apr 2012, 20:52 sade:
När jag fick upp min så var det en familj som var där och fiska. När jag skulle släppa tillbaka den så frågade dom varför jag skulle det. Jag berättade att den är fredad och att jag vägrar ta upp asp. Då frågade dom om jag kunde strunta i att den var fredad och ge den till dom istället, när jag ändå skulle släppa tillbaka den. Jag sa samma sak, att den är fredad och släppte tillbaka den. Den hade mycket ork kvar och drog iväg på direkten.
Tycker det är synd att folk inte respekterar sånt som fredad fisk, fiskeförbud och minimått
Håller med dig, tragiskt att respekten för fredning är så dålig.
Själv har jag bara skänkt bort en asp en enda gång och den hade krokat så illa att den förblödde så den överlevde inte återutsättningen.
Skänkte den till en överlycklig estländare som kom när jag höll på att plocka ihop. Dock är aspen inte fredad i Mälaren sommartid, bara under leken i anslutande vattendrag.
Värt att notera är att i alla fall asp och gädda (gäller säkert de flesta arter) har "pulsådern" till gälarna i mitten av käkens nederdel i höjd med gälarna.
Punkterar man den med en krokspets vid djup krokning så försämras fiskens överlevnadschans avsevärt, den förblöder helt enkelt.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar