Hoppa till innehåll

.

Foto

Skär egna zonker-strippar!

16 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6833 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 05:52

jag har funderat hårt på hur man minimerar antalet avskurna hårstrån, får samma bredd etc. Har jävlats med stållinjaler och vattenkammat kaninskinn.
Nu har jag fått ro i själen... men känner mig lite korkad. :)

Svaret på denna en av livets stora gåtor finns på YOUTUBE då förstås...

http://www.youtube.c...feature=related

Hoppas detta sparar nån annan lite tankearbete!
(har inte provat själv men det verkar vara rätt smidigt)

mvh.FF

Redigerat av Fredrik-flugarn, 07 Jan 2009, 10:42.

#2 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32510 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 07:06

Det var jäkla smart.
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#3 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6833 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 08:49

Månne det skulle gå att lägga brickor i skäraren med så grov diameter att bladen bara skär genom skinnet till säg 70-90% av tjockleken fast man pressar på för fullt?

Då kan man lägga brutal press på skäraren utan att stripsen ser ut som ett rovfågelanfall med en massa avskuret hår?

Måste försöka bygga en sån där mojäng fast med ett ordentligt handtag så man inte behöver akta sina dyra bindarfingrar!

NÅN SOM PROVAT?

FF

#4 OFFLINE   Stef4nM

Stef4nM

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 160 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 10:04

Det där var en finurlig sak. Jag skär dock med en vass kniv så jag kan få den formen jag vill ha. Bred framtill och avsmalnande bak. Som en golfpeg ungefär. Viktigt är att man skär i hårens längdriktning.
Ja tyck dom som fiska ska ha spö!!

#5 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 10:13

Det där var en finurlig sak. Jag skär dock med en vass kniv så jag kan få den formen jag vill ha. Bred framtill och avsmalnande bak. Som en golfpeg ungefär. Viktigt är att man skär i hårens längdriktning.

Formen på strimlan hänger mycket ihop med flugmönstret. Binder jag småtuber á la Lindström är det "peg-formen" som gäller, men binder jag Lothar á la mig själv kör jag med jämntjock strimla med avsmalning längst bak.

Peg-formen gör sig liksom inte lika bra på ett tunt krokskaft som på en tub.

#6 OFFLINE   Emin Lager

Emin Lager

Frontline Member

• Edgemember
  • 3601 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 10:21

jag har funderat hårt på hur man minimerar antalet avskurna hårstrån, får samma bredd etc. Har jävlats med stållinjaler och vattenkammat kaninskinn.
Nu har jag fått ro i själen... men känner mig lite korkad. :rolleyes:

Svaret på denna en av livets stora gåtor finns på YOUTUBE då förstås...

http://www.youtube.c...feature=related

Hoppas detta sparar nån annan lite tankearbete!
(har inte provat själv men det verkar vara rätt smidigt)

mvh.FF

Youtube e riktigt bra.
Jag har en sådan skärare, gjorde en för ett bra tagsedan fast med ett smidigt litet handtag, frågan är bara vart man lagt den....
Men ett ett tips är att inte skära med pälsen liggande på ett bord eller med hårt underlag. Ta istället en spånskiva fäst en list i nederkant och i överkant, spika fast skinnet i övre listen sträck det lätt och spika fast det i undre.
Nu har du skinnet spänt och ett litet mellanrum mellan skinn och skiva, hänger du med..:)
Detta gör att du inte skadar håret eller skär av en massa onödigt hår, då blir strimlorna jätte fina.

Bra va...;)

Mvh Emin
Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!
www.h2o-flugfiske.se
Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

#7 OFFLINE   Kenta

Kenta

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5609 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 10:21

verkar vara gjort för att strimla fingrarna också :rolleyes:
Trouthunter 4 life

#8 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 10:39

Youtube e riktigt bra.
Jag har en sådan skärare, gjorde en för ett bra tagsedan fast med ett smidigt litet handtag, frågan är bara vart man lagt den....
Men ett ett tips är att inte skära med pälsen liggande på ett bord eller med hårt underlag. Ta istället en spånskiva fäst en list i nederkant och i överkant, spika fast skinnet i övre listen sträck det lätt och spika fast det i undre.
Nu har du skinnet spänt och ett litet mellanrum mellan skinn och skiva, hänger du med..:rolleyes:
Detta gör att du inte skadar håret eller skär av en massa onödigt hår, då blir strimlorna jätte fina.

Bra va...:)

Mvh Emin

Det var smart!

Han på filmsnutten får ju samma resultat när han lyfter skinnet, men med "the Emin-way" blir hela skinnet sträckt, och dessutom utan veck. Smart!

#9 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6833 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 10:41

Nu har du skinnet spänt och ett litet mellanrum mellan skinn och skiva, hänger du med..:rolleyes:

Tack Emin! Du är definitivt inte så dum som jag ser ut! :)

mvh. FF

#10 OFFLINE   Gustav F.

Gustav F.

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4406 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 11:03

Genialt :rolleyes: Nu måste man bara hitta ett fint skinn också, tror banne mig det finns lite att köpa här på forumet.

#11 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 11:55

Genialt :rolleyes: Nu måste man bara hitta ett fint skinn också, tror banne mig det finns lite att köpa här på forumet.

På flugfiskemässan brukar man kunna fynda hela skinn. Har för mig att jag betalat en hundring styck.

#12 OFFLINE   william

william

Advanced Member

• Edgemember
  • 530 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 12:08

jupp skinn finns det gott om :rolleyes:
De är kul att variera lite och t.e.x. ta ekorre, kanin,bisamråtta,min o.s.v.
Thankfully, there is no cure

#13 OFFLINE   Gustav F.

Gustav F.

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4406 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 16:12

På flugfiskemässan brukar man kunna fynda hela skinn. Har för mig att jag betalat en hundring styck.

Tack för tipset :rolleyes:

#14 OFFLINE   Stef4nM

Stef4nM

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 160 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 17:15

Jag säljer skinnbitar i några olika påsar. Det är blandat kanin, mink, iller, räv och vad det nu är för nåt. Ligger en tråd i säljes. Det är mina tre sista som jag ska sälja bort.

Kaninskinn är lätt och få tag i och billiga men min favorit är räv. Ett rävskinn av fin kvalitet är inte billigt och det kändes dumt att strimla ner ett helt skinn till små flickar men då fick jag tag på spillbitar från en hansktillverkare. Dock lite väl mycket för att binda upp under en livstid så då sprider jag ut dom lite=).

#15 OFFLINE   Stef4nM

Stef4nM

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 160 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 17:24

Formen på strimlan hänger mycket ihop med flugmönstret. Binder jag småtuber á la Lindström är det "peg-formen" som gäller, men binder jag Lothar á la mig själv kör jag med jämntjock strimla med avsmalning längst bak.

Peg-formen gör sig liksom inte lika bra på ett tunt krokskaft som på en tub.

Jag kör samma form från 12ans krok till 14cm Zonkertuber. Simmar mycket bättre tycker jag. Dock när jag ribbar fast strimlan har jag den jämntjock över hela krokskaftet. Lämnar en liten bit som får sticka ut bakom krokböjen och den avsmalnar sen binder jag en krage av samma hår. Det blir som en pegform det med. Väljer så tunt skinn som möjligt då det rör sig mer samt blir lättare att kasta.

#16 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10773 inlägg

Postad 07 Jan 2009, 23:49

Körde med bokbindarpapp, som en lite tjockare kartong ungefär, och rakblad, limma först en sen blad, limma sen 2 eller 3 kartongbitar (beroende på om man vill ha 2 eller 3 mm strippar) sen ett blad osv... vill man skära 3 remsor åt gången så blir det 4 rakblad, går säkert att ha fler blad och skära fler remsor men detta var trixigt nog, klämde sen fast med en fet klämma och en listbit på ett bord, andra änden spännde jag upp med handen och sen skär man och justerar tryck efter skinntjocklek, men borde självfallet gå att styra genom att inte lämna så mycket blad synligt, håller ett ganska bra tag, när det inte skär tillräckligt smidigt är det dags att kasta och göra ny så... inget evighetsverktyg precis.

Så, 1 kartong/1 blad/3 kartong/1 blad/3 kartong/1 blad/3 kartong/1 blad/1 kartong och så epoxy mellan allt. Innan så skär man till bitarna rektangulära och i samma stl, blir som en 4 bladad hobbykniv i bokbindarpapp, inget marc petitjean eller c&f precis, men en fin zonkerskärare :rolleyes:
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#17 OFFLINE   L0ranga

L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 380 inlägg

Postad 07 Feb 2011, 14:14

Smart!

Det måste ju gå att köra med så stora brickor att man bara skär genom skinnet och inget mer.

Lätt och otroligt smidigt!

//Marcus
//Marcus

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar