Hoppa till innehåll

.

Latrin de e svårt de

45 replies to this topic

#1 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 15:53

:wub: Det är få förunnat att kunna använda latin, entomologer i allmänhet har stora problem.
Personligen förstår jag inget alls.

Namnsättningen av insekter är en ständigt pågående procedur (detta gäller även fisk, stackars Oncorhynchus mykiss, vackrast av dom alla).
Sålunda skall inte Ephemerella ignita (den kära) längre ha detta namn, för nu heter hon Seratella ignita.
Ephemerella major (den feta) får heta Torleya major. Baetis muticus (den lilla) får heta Alainites muticus.
Baetis digitatus och B. niger (de mörka) får släktnamnet Nigrobaetis, möjligen ändrat tillbaka till Baetis igen.
Negerbollar får ju inte längre heta negerbollar, men det är kanske inte ett latinskt namn, förexten?

Denna utveckling har pågot allt sedan käre Linne's tid, numera ofta kallad (L.), inte som förr det stolta L.

Ha det Bert <_<

Detta inlägg har redigerats av Bohinj: 10 Mar 2009, 12:37

#2 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 16:10

<_<

Är det en freudiansk felskrivning i rubriken, eller är det meningen att det ska stå så...

#3 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 16:26

Visa inläggBigsalmon på Jan 14 2009, 16:10 sade:

<_<

Är det en freudiansk felskrivning i rubriken, eller är det meningen att det ska stå så...

:wub: De va meningen att de skulle va så. Om ingen blir förbannad förståss.

Ha det Bert

#4 OFFLINE   Tråddödarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10577 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 16:50

Att det byts namn och tillhörigheter hela tiden beror på att det finns Entmologer, Ichtyloger etc. som måste ha något att komma med hela tiden annars skulle de bli arbetslösa. Så det får vi lekmän leva med.

#5 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 17:05

Visa inläggBigsalmon på Jan 14 2009, 16:10 sade:

;)

Kanske det språk man talar i Latrinamerika :)
En anings piggare samt några hg lättare

#6 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6743 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 17:13

Visa inläggtrigger hammer på Jan 14 2009, 17:05 sade:

Kanske det språk man talar i Latrinamerika :)
Fyndigt Clas ;)
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#7 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 18:19

Visa inläggBohinj på Jan 14 2009, 15:53 sade:

:lol: Det är få förunnat att kunna använda latin, entomologer i allmänhet har stora problem.
Personligen förstår jag inget alls.

Namnsättningen av insekter är en ständigt pågående procedur (detta gäller även fisk, stackars Oncorhynchus mykiss, vackrast av dom alla).
Sålunda skall inte Ephemerella ignita (den kära) längre ha detta namn, för nu heter hon Seratella ignita.
Ephemerella major (den feta) får heta Torleya major. Baetis muticus (den lilla) får heta Alainites muticus.
Baetis digitatus och B. niger (de mörka) får släktnamnet Nigrobaetis, möjligen ändrat tillbaka till Baetis igen.
Negerbollar får ju inte längre heta negerbollar, men det är kanske inte ett latinskt namn, förexten?

Denna utveckling har pågot allt sedan käre Linne's tid, numera ofta kallad (L.), inte som förr det stolta L.

Ha det Bert :)

har du fått ta del av nån källa som på ett enkelt & överskådligt vis redovisar vilka de nya namnen för dagsländorna är? vilka har bytt namn? har alla fått byta namn??? är det nån som vet varför (förutom att det ska skapas jobb åt limnologer o.dyl ;) ...) namnbytena skett - de brukar ju vara nya forskningsrön som leder till det (att man finner nya släktskap eller nåt sånt?) ...precis som man började ha koll på de gamla... :lol:
torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#8 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 19:56

Visa inläggUlf B på Jan 14 2009, 17:24 sade:

Då får man använda Svenska å Engelska namn på krypena istället.
Förresten är väl Blue Winged Olive eller Pale Morning Dun snyggare än något på latin?

U
Jupp! lite åslända; sydlig åslända liten/stor vasslända mm funkar väl bra och vem blir gladare om det kläcker Heptagenia Sulphurea när alla ser att det är gula forssländor på ytan.

#9 OFFLINE   lillefar

Advanced Member

• Edgemember
  • 4142 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 20:01

Eller nattsländs, dagslända och trollslända, svårare än så behövre det inte vara. :)
Sen TV:n kom har ljugartraditionen alltmer försvunnit. Nu finns det inga ljugare, bara lögnare. För ljugaren är ljugandet en konst, för lögnaren är det ingen konst att ljuga.

#10 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 20:05

Visa inläggtrigger hammer på Jan 14 2009, 19:56 sade:

Jupp! lite åslända; sydlig åslända liten/stor vasslända mm funkar väl bra och vem blir gladare om det kläcker Heptagenia Sulphurea när alla ser att det är gula forssländor på ytan.

det finns ju en viss poäng med att man kan ha internationellt erkända benämningar för de insekter vi imiterar med flugorna - speciellt när nån utsocknes utböling till utlänning frågar vad det är för skorvar fisken tar, eller när du nån gång hamnar bredvid en icke svensksspråkig renrasig homo sapiens (flugfiskare) på flyget o vill skryta med dina fångster för denne?
torrt, smått & grått

#11 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 20:11

Visa inläggjonnipuma på Jan 14 2009, 20:05 sade:

det finns ju en viss poäng med att man kan ha internationellt erkända benämningar för de insekter vi imiterar med flugorna - speciellt när nån utsocknes utböling till utlänning frågar vad det är för skorvar fisken tar, eller när du nån gång hamnar bredvid en icke svensksspråkig renrasig homo sapiens (flugfiskare) på flyget o vill skryta med dina fångster för denne?
I got my 20 pounds brown trout on a yellow mayfly imitation size 12 no hackel style.

#12 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 20:43

Visa inläggUlf B på Jan 14 2009, 20:38 sade:

Den fete öringen har du aldrig berättat om!!!!!!!!!!!!
Skryta om fångsten var det ju ;) och 10 pounds hit och dit :) .

#13 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10171 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 20:44

Är det från det Latent kommer ? alltså, det kan föreligga risk för namnändring hela tiden ;)
Latin - ryggradslös - latent ? eller kan det vara så ? Latrin... jaa, han hade det latent, så det blev latrin... rörigt :)

Men jag håller med, man har ju tufft nog att minnas alla arter och så ändrar dom "hipp som happ"
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#14 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 20:49

Visa inläggtrigger hammer på Jan 14 2009, 20:11 sade:

I got my 20 pounds brown trout on a yellow mayfly imitation size 12 no hackel style.

u tha man! fast nu utgår du ifrån att den bredvid dej på flyget är en flugfiskare!? för om han bara är en entomolog från uzbekistan så kan han ju kanske de latinska benämningarna men inte "flugfiskiska"... :) tror ändå att min poäng är lite småvettig - nån slags internationell terminologi och systematik underlättar ju förståelsen för organismers beteenden - latinska betäckningar bygger ju ofta på släktskap, utseenden, habitat o.dyl. - precis som yellow och mayfly gör.
torrt, smått & grått

#15 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 20:53

Visa inläggjonnipuma på Jan 14 2009, 20:49 sade:

u tha man! fast nu utgår du ifrån att den bredvid dej på flyget är en flugfiskare!? för om han bara är en entomolog från uzbekistan så kan han ju kanske de latinska benämningarna men inte "flugfiskiska"... :) tror ändå att min poäng är lite småvettig - nån slags internationell terminologi och systematik underlättar ju förståelsen för organismers beteenden - latinska betäckningar bygger ju ofta på släktskap, utseenden, habitat o.dyl. - precis som yellow och mayfly gör.
Tja kanske för en entomolog :lol: men för flugfiskare runt om i världen tror jag det kvittar och kan dom bara engelska så så tror jag att det löser sig bra vilket land dom må en vara ifrån ;) .

#16 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 20:56

Visa inläggtrigger hammer på Jan 14 2009, 20:53 sade:

Tja kanske för en entomolog :lol: men för flugfiskare runt om i världen tror jag det kvittar och kan dom bara engelska så så tror jag att det löser sig bra vilket land dom må en vara ifrån :) .

fan, här i lappland räcker det gott med att konstatera att det är "gott om skörven på vattne´ ikväll!" ;)
torrt, smått & grått

#17 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 20:59

Visa inläggjonnipuma på Jan 14 2009, 20:56 sade:

fan, här i lappland räcker det gott med att konstatera att det är "gott om skörven på vattne´ ikväll!" :)
Helt riktigt och här i västergötland räcker det gott att någon säger att det är mycket bôs i lufta i kväll vid vattnet.

#18 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 21:05

Visa inläggUlf B på Jan 14 2009, 21:04 sade:

Ett ungefärligt citat från husguden:

There was an old man, dressed in bibs, that outfished most of the people on the river.
After a while i broke down and went over and asked him what fly he used.
"-Them bugs are green son, so ye gotta use a green fly!"
Sometimes things are just that easy.
:)

#19 OFFLINE   Uigeadail

Advanced Member

• Edgemember+
  • 28081 Inlägg:

Skrivet 14 Jan 2009, 22:59

Förra året när jag och 14 fiskade harr, och hon fick en finfin harr, frågade jag...
-"Vad hade du för fluga"...???
Hon svarade glatt....
-"Den snygga"...!!!!

Varför göra det svårt....?? :) ;)
Pain is temporary...glory is forever.......Trout Bum & Bamboozer....Boogieman...Whisky Exorcist....Mora/Älvdalen.....oerhört välbevarad & synnerligen vacker 49-åring....Hillbilly Pro Staff.
"I am haunted by waters"
http://www.alvdalenfiske.se/

#20 Gäst_PA_*

• Guests

Skrivet 14 Jan 2009, 23:18

Visa inläggUigeadail på Jan 14 2009, 22:59 sade:

Förra året när jag och 14 fiskade harr, och hon fick en finfin harr, frågade jag...
Hon svarade glatt....
-"Den snygga"...!!!!

En redig tös det.
:lol:

#21 OFFLINE   Linus Salve

Member

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 09:07

Visa inläggUigeadail på Jan 14 2009, 22:59 sade:

Hon svarade glatt....
-"Den snygga"...!!!!

Jo.. det finns fler ställen i Sverige där det inte är så svårt att välja fluga!!!

Fråg en "inföding" från Funäs va han använder....
Så blir svaret ganska ofta --flögu !!...
Linus

#22 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 13:06

Visa inlägghermelin på Jan 14 2009, 16:50 sade:

Att det byts namn och tillhörigheter hela tiden beror på att det finns Entmologer, Ichtyloger etc. som måste ha något att komma med hela tiden annars skulle de bli arbetslösa. Så det får vi lekmän leva med.

:) Det hade jag ingen aning om!!

Men måste vi flugfiskare leva med det?

#23 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 13:14

Visa inläggUlf B på Jan 14 2009, 17:24 sade:

Då får man använda Svenska å Engelska namn på krypena istället.
Förresten är väl Blue Winged Olive eller Pale Morning Dun snyggare än något på latin?

U

:) Vad tycks om Beatifull Stonefly i stället för Paragnetina immarginata?
Perlidae är väl lika fint som Golden Stones.

Detta inlägg har redigerats av Bohinj: 16 Jan 2009, 15:03

#24 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 13:29

Visa inläggjonnipuma på Jan 14 2009, 18:19 sade:

har du fått ta del av nån källa som på ett enkelt & överskådligt vis redovisar vilka de nya namnen för dagsländorna är? vilka har bytt namn? har alla fått byta namn??? är det nån som vet varför (förutom att det ska skapas jobb åt limnologer o.dyl ;) ...) namnbytena skett - de brukar ju vara nya forskningsrön som leder till det (att man finner nya släktskap eller nåt sånt?) ...precis som man började ha koll på de gamla... :lol:

:) Enkel och överskådlig? Näe, dessvärre inte.
I princip alla har bytt namn sen Linne´s tid och sen dess många gånger. Ephemera vulgata L. är ett av de få undantagen.

I början klassades många dagsländor, nattsländor och bäcksländor till samma familj eller tom. släkt, det var kanske en lite väl grov indelning. Som att kalla alla fiskar Fiskar t.ex.

Håller med om att det är lätt att tappa kollen.

Ha det Bert

#25 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 13:44

Visa inläggtrigger hammer på Jan 14 2009, 19:56 sade:

:P Jag blir inte gladare, men glad blir jag! Det blir jag alltid om det pågår en fin kläckning.

Det värsta e att du borde skrivit Heptagenia sulphurea (Muller, 1776). Med tyskt y i Muller förståss. Då hade i alla fall entomologerna blivit gladare.
Tidigaste namnet var förståss Ephemera sulphurea Muller, 1776. Men hade du skrivit så, hade nog de flesta sett ut som frågetecken??

Det var liasom de häringa svårigheterna gubben ville belysa.

Ha det Bert

#26 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 13:50

Här i trakta flyger det E12:or framåt sommarn......
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#27 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 13:56

Visa inlägghermelin på Jan 14 2009, 16:50 sade:

:P Dessutom min vän får man kanske skriva in sitt namn i analerna.

Ephemera mullerus Stromberg, 2009. Eller varför inte Ephemera mullerus S., 2009.
Det vore väl nått för mig om jag var tillräckligt högfärdig?
Men som det är skulle det nog inte vara det.
Bland entomologerna har vi de jag tycker mer om, dvs samlarna - som ju gärna finner likheter och därigenom håller nere antalet artnamn.
Sen har vi splittrarna - som gärna vill bli historiska genom att ha namnsatt en art.

Ha det Bert

#28 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 14:02

Visa inlägglillefar på Jan 14 2009, 20:01 sade:

Eller nattsländs, dagslända och trollslända, svårare än så behövre det inte vara. :P

B) Nu när jag tagit på mig glasögonen, vill jag nog ha en litet bättre beskrivning.
Men liten gråoliv daglända skulle jag gladeligen köpa.

Krypen varierar ju ganska mycket i form, storlek och levnadsätt inom var och en av dessa ordningar.

Ha det Bert

#29 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 14:14

Visa inläggjonnipuma på Jan 14 2009, 20:05 sade:

:P Skönt att du inte är purist och bara talar med torrflugfiskare!

Håller med om att poängen är att vi har ett namn som alla kan förstå, sen är ju frågan om alla kan förstå namnet förståss.

I Monte Negro skulle vi hur som helst få problem, för flugfiskarna därnere är inte alltid (läs, ganska sällan) några hejare på vare sig engelska, tyska, latin eller svenska. Ryska kan ju en hel del av dom lite äldre förståss.

Har du nått bra mönster på skorv föresten?

Ha det Bert

#30 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 14:27

Visa inläggtrigger hammer på Jan 14 2009, 20:11 sade:

:P Only 20, and on such a huge fly?

-_- I only use size 20 and smaller dry's on my 9X leaders, using my old 6' handplaned bamboo and my favourite AFTM 000 silk line, of course, using at least 35 yard reach or curve casts. And I almost never catch brownies under 25 pounds.

B) Then again, when I come to think about it, I never catch any trout over 25 pounds either.

Have a nice day Bert

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar