Hoppa till innehåll

.

Latrin de e svårt de

45 replies to this topic

#31 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 14:28

Visa inläggBohinj på Jan 15 2009, 14:14 sade:

:P Skönt att du inte är purist och bara talar med torrflugfiskare!

Håller med om att poängen är att vi har ett namn som alla kan förstå, sen är ju frågan om alla kan förstå namnet förståss.

I Monte Negro skulle vi hur som helst få problem, för flugfiskarna därnere är inte alltid (läs, ganska sällan) några hejare på vare sig engelska, tyska, latin eller svenska. Ryska kan ju en hel del av dom lite äldre förståss.

Har du nått bra mönster på skorv föresten?

Ha det Bert

sjukt överdressat guldribbat och öringtuggat haröra stl. 10 - stripat i racerfart!
torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#32 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 14:29

Visa inläggtrigger hammer på Jan 14 2009, 20:43 sade:

Skryta om fångsten var det ju -_- och 10 pounds hit och dit B) .

:P Pounds Sterling?

#33 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 15:07

Visa inläggsempai på Jan 14 2009, 20:44 sade:

Är det från det Latent kommer ? alltså, det kan föreligga risk för namnändring hela tiden -_-
Latin - ryggradslös - latent ? eller kan det vara så ? Latrin... jaa, han hade det latent, så det blev latrin... rörigt :P

Men jag håller med, man har ju tufft nog att minnas alla arter och så ändrar dom "hipp som happ"

B) Kunde aldrig tro att min parkinson skulle medföra en sån debatt. På QWERTY-tangentbordet ligger ju t och r bredvid varandra (ett rent sabotage alltså).

Om jag verkligen menat latrin skulle jag ju självklart skrivit lavatrina, eller?

:P ha det Bert

Detta inlägg har redigerats av Bohinj: 27 Jan 2009, 12:24

#34 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 15:29

Visa inläggjonnipuma på Jan 14 2009, 20:49 sade:

u tha man! fast nu utgår du ifrån att den bredvid dej på flyget är en flugfiskare!? för om han bara är en entomolog från uzbekistan så kan han ju kanske de latinska benämningarna men inte "flugfiskiska"... B) tror ändå att min poäng är lite småvettig - nån slags internationell terminologi och systematik underlättar ju förståelsen för organismers beteenden - latinska betäckningar bygger ju ofta på släktskap, utseenden, habitat o.dyl. - precis som yellow och mayfly gör.

:P Om nu inte några språkbegåvade britter, med professor emiritus i spetsen, då och då fick bestämma att yellow skulle betyda nånting helt annat, och vi alla skulle behöva köpa det.

Namnen bygger nog inte så ofta på släktskap, utseende eller habitat. Om inte de flesta arter lever och ser ut som oss. Det är ju ganska vanligt att den som får bestämma namnet på en art eller kanske tom ett släkte hedrar någon kolega, eller föregångare i branschen. Jag tror inte att det är för att vetenskapsmannen ifråga såg så stora likheter mellan säg en nattslända och sin kolega?
Systematiken ner till ordning är dock något som funkar bra.

Ha det Bert

#35 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 15:35

Visa inläggjonnipuma på Jan 14 2009, 20:56 sade:

fan, här i lappland räcker det gott med att konstatera att det är "gott om skörven på vattne´ ikväll!" B)

:P Det säger dom ju alltid, efter det jag badat i ån.

Men nog skulla jag springa ner till vattnet medbringande mitt fiskeutstyr.

-_- Ha det Bert

#36 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 15:38

Visa inläggtrigger hammer på Jan 14 2009, 21:05 sade:

:P

B) Green i meningen nykläckt eller?

Ha det Bert

#37 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 15:44

Visa inläggUigeadail på Jan 14 2009, 22:59 sade:

Förra året när jag och 14 fiskade harr, och hon fick en finfin harr, frågade jag...
-"Vad hade du för fluga"...???
Hon svarade glatt....
-"Den snygga"...!!!!

Varför göra det svårt....?? :P :P

B) Den hade jag klarat, The Beautifull Stonefly - Paragnetina immarginata.

Var i östra USA fiskade ni?

-_- Ha det Bert

#38 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 15:47

Visa inläggBohinj på Jan 15 2009, 15:29 sade:

:P Om nu inte några språkbegåvade britter, med professor emiritus i spetsen, då och då fick bestämma att yellow skulle betyda nånting helt annat, och vi alla skulle behöva köpa det.

Namnen bygger nog inte så ofta på släktskap, utseende eller habitat. Om inte de flesta arter lever och ser ut som oss. Det är ju ganska vanligt att den som får bestämma namnet på en art eller kanske tom ett släkte hedrar någon kolega, eller föregångare i branschen. Jag tror inte att det är för att vetenskapsmannen ifråga såg så stora likheter mellan säg en nattslända och sin kolega? B)
Systematiken ner till ordning är dock något som funkar bra.

Ha det Bert

Point taken! Helt riktigt har dagens (och säkert den kommande) systematiken - med benämningarna - de bekymmer den alltid haft med att namnen är ologiska och gränsdragningarna tvivelaktiga... men nog finns det ändå fördelar om en organism har samma namn på alla språk?? vi kanske ska be den där uzbekiska limnologen om uzbekiska (eller vilket tugg han nu föredrar??) benämningar på våra skôrvar? -_- eller så nöjer vi oss med "skôrven"!?
torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#39 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 15:50

Visa inläggLinus Salve på Jan 15 2009, 09:07 sade:

Jo.. det finns fler ställen i Sverige där det inte är så svårt att välja fluga!!!

Fråg en "inföding" från Funäs va han använder....
Så blir svaret ganska ofta --flögu !!...
Linus

:P Det skulle jag möjligen ha sett. Eller är det ett lokalt/dialektalt namn på något kryp?

Ha det Bert

Detta inlägg har redigerats av Bohinj: 19 Jan 2009, 11:00

#40 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 16:09

Visa inläggHåkanViskafors på Jan 15 2009, 13:50 sade:

Här i trakta flyger det E12:or framåt sommarn......

:P Vilken tur att det inte är B52:or, dom tycker jag inte om.

E12:or tycker jag däremot om.

Ha det Bert

#41 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 16:18

Visa inläggjonnipuma på Jan 15 2009, 15:47 sade:

Point taken! Helt riktigt har dagens (och säkert den kommande) systematiken - med benämningarna - de bekymmer den alltid haft med att namnen är ologiska och gränsdragningarna tvivelaktiga... men nog finns det ändå fördelar om en organism har samma namn på alla språk?? vi kanske ska be den där uzbekiska limnologen om uzbekiska (eller vilket tugg han nu föredrar??) benämningar på våra skôrvar? B) eller så nöjer vi oss med "skôrven"!?

:P Vore lyckligare med, en bamsing till brun nattslända! till exempel.

Det skulle jag nog kunna förstå till och med på engelska eller tyska. Min uzbekiska är till och med sämre en mitt latin!

Ha det Bert

#42 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10171 Inlägg:

Skrivet 15 Jan 2009, 21:04

Visa inläggBohinj på Jan 15 2009, 15:07 sade:

:P Kunde aldrig tro att min parkinson skulle medföra en sån debatt. På QWERTY-tangentbordet ligger ju t och y bredvid varandra (ett rent sabotage altså).

Om jag verkligen menat latrin skulle jag ju självklart skrivit lavatrina, eller?

-_- ha det Bert
Tjena gubben B)

Välkommen till kanten/Tony
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#43 OFFLINE   X-8050

Advanced Member

• Edgemember
  • 402 Inlägg:

Skrivet 09 Jul 2009, 13:18

...och J39or med för den delen... ;)
"Enbart snårskog och vildsvin." /mewh, MMX

#44 OFFLINE   Salmonoid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Skrivet 09 Jul 2009, 13:25

Den lustigaste av förväxlingar jag sett var när jag skulle förkovra mig i insektslära och sålunda googlade "entomologi" varefter jag fick upp någon sida av typen "entomologi - läran om orden och deras ursprung". Höll på att skratta ihjäl mig. Här var det uppenbarligen ett gäng experter på just underliga ord som blandat ihop sin egen vetenskap - etymologi, med just entomologi. ;)
"Fly-Fishing helps you understand just how important your big real life problems really aren't."

#45 OFFLINE   Greenling

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3931 Inlägg:

Skrivet 09 Jul 2009, 13:44

Ja se etymologer... ;)

...som språkmänniska vill jag påpeka det är inte latinets fel att man måste byta namn på arterna utan DNA-teknikens framsteg.... en flugjävel som till förbannelse liknande en annan flugdjävel måste byta släkt bara för att DNA:et inte stämmer. Morfologi är inte lätt varken för latin eller insekter...

Själv undrar jag vad den där knallblåa trollsländan som jag såg i storån är för nån fluga... men till det ska det nog vara en annan tråd...

#46 OFFLINE   Greenling

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3931 Inlägg:

Skrivet 09 Jul 2009, 13:45

Visa inläggSalmonoid på Jul 9 2009, 14:25 sade:

Den lustigaste av förväxlingar jag sett var när jag skulle förkovra mig i insektslära och sålunda googlade "entomologi" varefter jag fick upp någon sida av typen "entomologi - läran om orden och deras ursprung". Höll på att skratta ihjäl mig. Här var det uppenbarligen ett gäng experter på just underliga ord som blandat ihop sin egen vetenskap - etymologi, med just entomologi. :D
Förresten var det nog inte etymologer utan lexikologer (även om de nog brukar sammanfalla i extensionen) som klantat sig ;)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar