Hoppa till innehåll

.

Insekter i Storbritannien och Sverige

6 replies to this topic

#1 OFFLINE   Joppjopp

Advanced Member

• Edgemember
  • 470 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2009, 22:16

Hej!

Som nybörjare inom flugfiske är hela komplexet kring flugor som liknar insekter, dess kläckningar och fortsatta liv spännande men det känns också frustrerande krångligt. Jag har liksom svårt att få ett grepp om det hela. Nu till en fråga som kanske bringar viss ordning bland alla mina andra frågor: Jag prenumererar på den brittiska tidningen Flyfishing & flytying (fick en schysst Orvislina när jag tecknade prenumerationen). Tidningen känns väldigt gedigen och innehåller varje månad, förutom en massa fakta om själva fisket, 25-45 flugmönster. Men vad jag inte vet hur många av dessa mönster som faktiskt kan tillämpas i Sverige - alltså hur mycket av insekterna i Storbritannien finns här. Är insektslivet ungefär detsamma? Kan någon hjälpa mig att reda ut detta?

Jesper

Detta inlägg har redigerats av Joppjopp: 30 Jan 2009, 10:35

#2 OFFLINE   Sunray

Advanced Member

• Edgemember
  • 1297 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2009, 23:09

Insikter om insekter alltså? ;)

Nu är jag inte mycket till puppmetare, men jag skulle nog tro att insektslivet i Götaland och Svealand till stor del liknar det som finns i Storbritannien. Uppe i fjällvärlden är det väl en annan femma, kan man tänka.

Ett bra råd ( som jag själv fick som nybörjare ) är att satsa på mönster som är "allmänt insektslika" och alltså kan föreställa allt möjligt krafs. Skall man försöka binda realistiska imitationer till en mängd olika insekter så får man ju hålla på ett tag, och sen har man ändå ett h-e att välja fluga vid vattnet.
Med ett tiotal olika sådana här mönster i lite olika storlekar så klarar du dig väldigt långt.
Jag vet inte om jag är ambivalent eller bara har svårt att bestämma mig...

#3 OFFLINE   Superpuppan

Advanced Member

• Edgemember
  • 600 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2009, 00:26

Antagligen förenklar jag förargelseväckande mycket nu....

Men vad finns?
Dagsländor, nattsländor, bäcksländor, flugor, knott, myror och steklar. Kanske någon bärfis...
Färger? Svart, brun, grå, grön, oliv, gul, beige och vit? Kanske någon med lite rött i?

Sen heter de lite olika på latin. Säkert ooooolika sorters sländor.
Men troligen stämmer utseendena ovan.

Skillnaden bortsett från namnet? Antagligen att kläckningarna börjar tidigare i London än Kiruna.
Och att visa arter inte förekommer i alla vatten.

Och framför allt, att Linné vrider sig i graven i detta nu! ;)
www.superpuppan.se

#4 OFFLINE   Isoperla

Advanced Member

• Edgemember
  • 1785 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2009, 08:03

Visa inläggSunray på Jan 29 2009, 23:09 sade:

Insikter om insekter alltså? ;)

Nu är jag inte mycket till puppmetare, men jag skulle nog tro att insektslivet i Götaland och Svealand till stor del liknar det som finns i Storbritannien. Uppe i fjällvärlden är det väl en annan femma, kan man tänka.

Ett bra råd ( som jag själv fick som nybörjare ) är att satsa på mönster som är "allmänt insektslika" och alltså kan föreställa allt möjligt krafs. Skall man försöka binda realistiska imitationer till en mängd olika insekter så får man ju hålla på ett tag, och sen har man ändå ett h-e att välja fluga vid vattnet.
Med ett tiotal olika sådana här mönster i lite olika storlekar så klarar du dig väldigt långt.

Manga av de insekter som finns i varan fjällvärld finns ocksa i Skottland, sa det är inte sa stor skillnad även om det finns undantag. Det är ofta sa att arterna finns pa bada hall, men att dominansen av enskilda arter kan se annorlunda ut. Men i liknande vattendrag sa bör det se rätt sa lika ut. Jämför inte kalkström i södra England med en skogsälv i Norrbotten eller en fjälljokk. En älv pa skotska höglandet kan däremot ha liknande insektsliv som ett fjällvatten i Sverige.

#5 OFFLINE   Bohinj

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2009, 15:20

;) Om du har en bra bok om Svenska insekter, med de latinska namnen angivna. kan du läsa mitt inlägg, på > Entomologi > Ospecificerat benämnt, 'Vilka insekter finner jag, när jag reser ut i Europa'. Med hjälp av det jag skrivit där kan du plocka fram artlistor med de latinska namnen.

John Goddards bok Trout Flies of Britain and Europe är den bästa boken (för fiskare) över insektslivet i Storbritanien.

I mitt inlägg på > Entomologi > Bäcksländor har jag skrivit lite om bäcksländor.

Men allmänt sett hittar du ungefär samma kryp i Storbritanien som i Sverige.

Ha det Bert

#6 OFFLINE   Joppjopp

Advanced Member

• Edgemember
  • 470 Inlägg:

Skrivet 01 Feb 2009, 16:46

Tack för de snabba och bra svaren. <_< Förutom att jag fått klarhet i själva frågan var ju svaren i sig bra, alltså att det i stort handlar om samma kryp. Då kan jag alltså fortsätta att studera bindbeskrivningar i Flyfishing & flytying. Men man hinner ju bara testa en bråkdel, de har ju så många med i varje nummer. Snacka om I-landsproblem. :(

Jesper

#7 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2009, 20:30

Visa inläggJoppjopp på Feb 1 2009, 16:46 sade:

Tack för de snabba och bra svaren. :) Förutom att jag fått klarhet i själva frågan var ju svaren i sig bra, alltså att det i stort handlar om samma kryp. Då kan jag alltså fortsätta att studera bindbeskrivningar i Flyfishing & flytying. Men man hinner ju bara testa en bråkdel, de har ju så många med i varje nummer. Snacka om I-landsproblem. :unsure:

Jesper

Jag köper själv den tidningen emellanåt och jag slås av hur britternas mönster ofta skiljer sig rätt rejält från "våra". Deras är fortfarande ganska traditionella, jag får intryck av att tiden står rätt still där borta. Därmed inte sagt att det är en bra tidning för det tycker jag verkligen. Den vidgar vyerna och ger många tips om flugbindning.
Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar