Hoppa till innehåll

.

Nu står de som spön i backen

246 replies to this topic

#61 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1873 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2009, 21:54

mm vidvinkel o optiskt zoom kollade jag med som verkade bättre på lumixen+ annan grejj inte så viktig men ändå 2-10 sekunders självutlösarehar en panasonic kompakt innan jag e nöjd me oxå.
Inte bara fisket/fisken som är viktig, lika viktigt o träffa o tjöta med nya människor.kastar kassst men njuter o får fisk ändå(ibland iaf:))

presentation av mej http://www.edgeflyfi...__1#entry155077

#62 OFFLINE   munki

Advanced Member

• Edgemember
  • 95 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2009, 23:20

jag har en pentax av vattentät modell, betekningen kommer jag ej ihåg ^=) men jag är då skit nöjd med den
haft den i 3år snart o inte några problem alls med den

#63 ONLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1515 Inlägg:

Skrivet 27 Apr 2009, 20:41

Har inhandlat en Panasonic nu. Inte hunnit testköra den i vatten och så men än så länge ser det lovande ut. Enda nackdelen med HD-filmningen är att den tar rejält med minne!

#64 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 28 Apr 2009, 08:21

Visa inläggTwitcher på Apr 27 2009, 20:41 sade:

Har inhandlat en Panasonic nu. Inte hunnit testköra den i vatten och så men än så länge ser det lovande ut. Enda nackdelen med HD-filmningen är att den tar rejält med minne!

Härligt!

Vi väntar med spänning på både bilder och omdöme!

#65 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1873 Inlägg:

Skrivet 28 Apr 2009, 09:21

håller med föregående
Inte bara fisket/fisken som är viktig, lika viktigt o träffa o tjöta med nya människor.kastar kassst men njuter o får fisk ändå(ibland iaf:))

#66 OFFLINE   pette

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3582 Inlägg:

Skrivet 05 May 2009, 08:18

nu är den beställd, Canons nya Powershot D10:) :) hoppas att man blir nöjd med den :wub:

http://www.pconline....-powershot-d10/

Detta inlägg har redigerats av pette: 05 May 2009, 08:19

bor i e-tuna med min sambo och har 1 barn

min sida på Backpacking.se

http://www.backpacking.se/MemberProfile.as...mp;Submit=S%F6k

#67 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 05 May 2009, 09:34

Visa inläggmunki på Apr 16 2009, 22:20 sade:

jag har en pentax av vattentät modell, betekningen kommer jag ej ihåg ^=) men jag är då skit nöjd med den
haft den i 3år snart o inte några problem alls med den

Hur går det med nya kameran?

Vi vill se bilder!

#68 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1873 Inlägg:

Skrivet 05 May 2009, 10:40

En tjejkamera ju :D förmodligen har Paris Hilton en sån med :D B) :P (obs bara skujja lite)

Hoppas du blir nöjd o att vi får se bilder sen

Visa inläggpette på May 5 2009, 08:18 sade:

nu är den beställd, Canons nya Powershot D10:) ^_^ hoppas att man blir nöjd med den ^_^

#69 OFFLINE   pette

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3582 Inlägg:

Skrivet 05 May 2009, 11:34

Visa inläggKamen på May 5 2009, 11:40 sade:

En tjejkamera ju B) förmodligen har Paris Hilton en sån med :D B) :P (obs bara skujja lite)

Hoppas du blir nöjd o att vi får se bilder sen
men jag är ju lite tjejig av mej så den kommer att passa mej perffa :D :D
funderat på att fixa en snygg rosa blingbling handväska att lägga kameran i med :D ^_^ ^_^

Detta inlägg har redigerats av pette: 05 May 2009, 11:35

#70 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5942 Inlägg:

Skrivet 06 May 2009, 14:57

Visa inläggpette på May 5 2009, 09:18 sade:

nu är den beställd, Canons nya Powershot D10:) ;) hoppas att man blir nöjd med den :P

Var inne i inetData och köpte kameran,man får med en 4gb minne till
så nu är det bara motiv som saknas för att testa B)
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#71 OFFLINE   Sulan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 113 Inlägg:

Skrivet 14 May 2009, 22:40

Är det någon av ägarna till de kameror som nämns som kan komma med en personlig utvärdering efter en tids användande. Jag har precis tvingat OnOff att köpa tillbaka min Pentax Optio W60 efter att jag uppptäckt att den var värdelös när jag fotograferade i dåliga ljusförhållanden (gryning/skymning/inomhus på kvällen), så det är dags att hitta en ny. Att den skal vara vattentät är ett absolut krav, dels för fisket och dels för att jag åker bräda och skidor på vintrarna. Allt har på något sätt att göra med vatten... :wub:
"Om inte 50% av människorna runt omkring dig blir provocerade av dina åsikter så anstränger du dig inte tillräckligt hårt" - Yvon Chouinard, founder of Patagonia

#72 ONLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1515 Inlägg:

Skrivet 14 May 2009, 22:51

Har inte hunnit utvärdera min kamera ordentligt än (Panasonic Lumix). Ett par saker kan jag bidra med iaf:

1. Det är trevligt med HD-filmning (förutom att ett 8GB kort är väldigt lite...)!
2. Har testat vattentätheten och den verkar bra, badade ofrivilligt med den idag och har testat några andra dagar. Inga problem!
3. Bildkvalitén blir bra vid hyfsade ljusförhållanden, snabbt kornigt vid sämre ljus. Gäller både stillbild och film.
4. Lättanvänd. Det mesta görs med ett knapptryck.
5. Ansiktsigenkänning och andra finesser funkar sueveränt bra.

Har uteslutande fotat med systemkamera senaste åren och det är ju vissa skillnader men jag tycker ändå det blir bra resultat med tanke på storleken på grejorna. En bild tagen med kameran återfinns under säljes (Loop Blueline).

#73 OFFLINE   pette

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3582 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 17:29

en bild tagen med Canons nya Powershot D10 kamera,trodde faktiskt att det skulle bli bättre kvalitè på bilderna än det blir,
får väl ta lite mer bilder och se hur bilderna blir,jag har inte tagit så mycket bilder med den ännu, vissa bilder jag tagit inomhus i dålig belysning blir gryniga :D :lol:

man får ta lite bilder under vatten ytan med o se hur dom blir.

har för visso tagit några bilder när vi har varit på babysim med dottern men där är det ju klart och rent vatten o dom blev helt okej,så vatten tät är den ju iallafall :lol:

/pette

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: fors_kyrka.JPG

Detta inlägg har redigerats av pette: 15 May 2009, 17:33

#74 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 17:33

Undrar när den första vattentäta som hanterar RAW och har en hyfsad vidvinkel kommer? Då blir det köp... :D
"There he stands, draped in more equipment than a telephone lineman, trying to outwit an organism with a brain no bigger than a breadcrumb, and getting licked in the process."

~by Paul O'Neil, 1965~

#75 ONLINE   plind

Advanced Member

• Edgemember
  • 2496 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 17:42

Visa inläggpette på May 15 2009, 16:29 sade:

en bild tagen med Canons nya Powershot D10 kamera,trodde faktiskt att det skulle bli bättre kvalitè på bilderna än det blir,
får väl ta lite mer bilder och se hur bilderna blir,jag har inte tagit så mycket bilder med den ännu,men vissa bilder jag tagit inomhus med dålig belysning blir gryniga :lol: B)

man får ta lite bilder under vatten ytan med o se hur dom blir.

/pette

Eskilstunaån? :lol:

Det finns bara ett sätt att undviks gryniga bilder med kompaktkameror och det är att aldrig gå över iso200(i vissa fall iso100).
Har man "autoläget" inställt och man fotar utan blixt ökar kameran iso-värdet för att kompensera för det sämre ljuset.
Använd istället det manuella läget om sådant finns eller det halvautomatiska"P"-läget.
Där kan du själv ställa in iso-värdet. Följden blir ju förstås långa exponeringstider och stor risk för skakoskärpa.
Avhjälps med stativ(såvida motivet inte rör sig.. :D )

Nästan alla kompaktkameror lider av det här problemet. Den bästa jag haft(en Fuji F30) var duktig på detta och klarade ända upp till iso400 innan det blev grynigt. Tyvärr "badade" jag med den under Lapplandsresan förra året :lol:
Nu är den ersatt med en modern Olympus "Tough 6000" som är stöt o vattentålig. Brusar vid höga iso gör den dock..

#76 OFFLINE   pette

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3582 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 17:55

Visa inläggplind på May 15 2009, 18:42 sade:

Eskilstunaån? :D

Det finns bara ett sätt att undviks gryniga bilder med kompaktkameror och det är att aldrig gå över iso200(i vissa fall iso100).
Har man "autoläget" inställt och man fotar utan blixt ökar kameran iso-värdet för att kompensera för det sämre ljuset.
Använd istället det manuella läget om sådant finns eller det halvautomatiska"P"-läget.
Där kan du själv ställa in iso-värdet. Följden blir ju förstås långa exponeringstider och stor risk för skakoskärpa.
Avhjälps med stativ(såvida motivet inte rör sig.. :D )

Nästan alla kompaktkameror lider av det här problemet. Den bästa jag haft(en Fuji F30) var duktig på detta och klarade ända upp till iso400 innan det blev grynigt. Tyvärr "badade" jag med den under Lapplandsresan förra året :lol:
Nu är den ersatt med en modern Olympus "Tough 6000" som är stöt o vattentålig. Brusar vid höga iso gör den dock..

japp Eskilstunaån syns på bilden :lol: helt rätt B) .

tack för tipset och svaret :lol: ,då ska jag testa det.

mvh/pette

#77 ONLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1515 Inlägg:

Skrivet 16 May 2009, 10:38

Visa inläggaspen på May 15 2009, 18:33 sade:

Undrar när den första vattentäta som hanterar RAW och har en hyfsad vidvinkel kommer? Då blir det köp... :D
Då blir det dyrt också :lol: Gällande vidvinkel så har min kamera absolut hyfsad vidvinkel.

Visa inläggplind på May 15 2009, 18:42 sade:

Eskilstunaån? :lol:

.........
Hellre skarpt och grynigt än tvärtom! Jag tror att min Panasonic är en vidareutveckling av Tough 6000/8000. De är misstänkt lika. Panasonic och Olympus samarbetar ju så det stöder teorin.

Detta inlägg har redigerats av Twitcher: 16 May 2009, 10:39

#78 OFFLINE   aspen

Årets Tursammaste Edgare

• Edgemember+
  • 9658 Inlägg:

Skrivet 16 May 2009, 10:40

Visa inläggTwitcher på May 16 2009, 11:38 sade:

Då blir det dyrt också :lol: Gällande vidvinkel så har min kamera absolut hyfsad vidvinkel.

Hellre skarpt och grynigt än tvärtom! Jag tror att min Panasonic är en vidareutveckling av Tough 6000/8000. De är misstänkt lika. Panasonic och Olympus samarbetar ju så det stöder teorin.
Dyrt blir det först när det inte är värt pengarna.. :D
"There he stands, draped in more equipment than a telephone lineman, trying to outwit an organism with a brain no bigger than a breadcrumb, and getting licked in the process."

~by Paul O'Neil, 1965~

#79 ONLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1515 Inlägg:

Skrivet 16 May 2009, 10:46

Sant!

#80 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1873 Inlägg:

Skrivet 18 May 2009, 18:58

köpte en 6000 idag blir test i havet imorgon kväll

#81 Gäst_PA_*

• Guests

Skrivet 18 May 2009, 19:20

Jag har köpt en Tough 8000 som kommer om ett par dagar. Då hoppas man att det äntligen kan bli lite schysta UV-bilder.
:)

#82 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1873 Inlägg:

Skrivet 18 May 2009, 19:40

nice

#83 OFFLINE   plind

Advanced Member

• Edgemember
  • 2496 Inlägg:

Skrivet 18 May 2009, 19:51

Postad bild

Postad bild

Min "Tuffing6000" :)

Postad bild

UV-bild

#84 ONLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 18 May 2009, 22:28

Skillnaden mellan Olympus och Panasonic är att Olympus nästan aldrig får några goda omdömen vad gäller bildkvaliteten, medan Panasonic får det väldigt ofta...

Jag tror inte att Panasonicen är en vidareutveckling av Olympusen.

Visa inläggTwitcher på May 16 2009, 10:38 sade:

Då blir det dyrt också :) Gällande vidvinkel så har min kamera absolut hyfsad vidvinkel.

#85 Gäst_PA_*

• Guests

Skrivet 19 May 2009, 06:41

Ulf har ju tagit en hel del rätt så bra bilder med sin Olympus SW 1030 Johan
så jag tror att det kan vara lite överdrivet dåligt rykte för dom kamerorna.
:) :)

Dessutom så vann ju Though 8000 TIPA detta året.
http://www.tipa.com/english/award-details....ugged+D-Compact

#86 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 19 May 2009, 07:52

Det konstiga är att det inte står någonting om att kameran tar bra bilder...

De flesta kameror i den prisklassen tar bra bilder under bra förhållanden. Det är vid sämre, svåra förhållanden som kameran visar sina kvaliteter. T.ex. vid högre ISO-tal. Jag har också några bilder jag är nöjd med som jag tog med min vattentäta Olympus, men summan av bilderna var under mina krav och därför sålde jag kameran. Det är väl jättebra om folk är nöjda med sina Tough-kameror, men jag är definitivt ingen "Olympuskille"... :)

// Johan

Visa inläggPA på May 19 2009, 05:41 sade:

Ulf har ju tagit en hel del rätt så bra bilder med sin Olympus SW 1030 Johan
så jag tror att det kan vara lite överdrivet dåligt rykte för dom kamerorna.
:) :)

Dessutom så vann ju Though 8000 TIPA detta året.
http://www.tipa.com/english/award-details....ugged+D-Compact

#87 Gäst_PA_*

• Guests

Skrivet 19 May 2009, 08:19

Visa inläggBigsalmon på May 19 2009, 08:52 sade:

Det konstiga är att det inte står någonting om att kameran tar bra bilder...

De flesta kameror i den prisklassen tar bra bilder under bra förhållanden. Det är vid sämre, svåra förhållanden som kameran visar sina kvaliteter. T.ex. vid högre ISO-tal. Jag har också några bilder jag är nöjd med som jag tog med min vattentäta Olympus, men summan av bilderna var under mina krav och därför sålde jag kameran. Det är väl jättebra om folk är nöjda med sina Tough-kameror, men jag är definitivt ingen "Olympuskille"... :)

// Johan

Det har vi nog förstått Johan. :) Jag har inte varit någon Olympus buff heller men jag efter jag
sett Ulfs bilder bland annat en Cover page så vet jag att det räcker för mitt fotande med compact kamera och om
det innfinner sig andra fotomöjligheter så tar jag fram DSLR istället. För mig är det bara UV och stötsäkertheten
som gör att jag köper en sådan här kamera.
Mvh P-A

#88 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1515 Inlägg:

Skrivet 09 Jul 2009, 21:46

Utlovade lite bilder från min Panasonic DMC-FT1. Vet inte om det är något bra exempel då det är bilder fotade en sommarkväll. Kameran får problem med grynighet vid högre ISO. I övrigt ger den fina bilder! Och den presterar lite bättre vid filmning i vetten under dåliga ljusförhållanden än vid stillblidsfoto.

Bilderna visar en standardharr från Rena! Den andra är croppad från den första bilden.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Rena_harr_helbild_1_.jpg

Detta inlägg har redigerats av Twitcher: 09 Jul 2009, 21:48

#89 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1515 Inlägg:

Skrivet 09 Jul 2009, 21:46

Och andra bilden som alltså är utskuren från den första. Den första bilden gör sig inte alls rättvisa i det storleksformatet.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Harr_Rena_1_.jpg

Detta inlägg har redigerats av Twitcher: 11 Jul 2009, 12:59

#90 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7227 Inlägg:

Skrivet 09 Jul 2009, 21:59

Visa inläggTwitcher på Jul 9 2009, 21:46 sade:

Och andra bilden. Den första bilden gör sig inte alls rättvisa i det storleksformatet.

Det ser ju fantastiskt bra ut! Är andra bilden i 100% storlek?

Och en viktig fråga: har kameran linsskydd när den inte är påslagen?

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar