Hoppa till innehåll

Foto

Havsöring Blekinge - Rapporter

238 svar till detta ämne

#31 OFFLINE   Olamörrum

Olamörrum

Member

• Members
  • PipPip
  • 55 inlägg

Postad 05 Feb 2009, 18:52

Det är mer blankfisk i pukaviksbukten än vad det är besor. Har fiskat där i 12 år nu och mina fångster utgörs av 70 % bänkare.
Det nappar inte så ofta som på sydkusten men när det väl nappar så är de större och fler blanka.
Så ut o prova :D
www.olasaokustguide.dinstudio.se

#32 OFFLINE   Olamörrum

Olamörrum

Member

• Members
  • PipPip
  • 55 inlägg

Postad 05 Feb 2009, 19:01

Du kan fiska från karlshamns skärgård och hela vägen till Lister. Ta ett sjökort och spana in uddar och andra trevliga ställe sen är det bara o fiska. Sternö är ju fint från sandvik (badplatsen) hela vägen bort till boön. Sen på andra hållet är ju värmeverket, kofsa, gunnön, alholmens kamping hela kustremsan därifrån bort till norje gryt och vidare söderut mot sölvesborg. Har du sen tillgång till båt så kan du säga upp dej från ditt jobb o bara fiska för det finns hur mycket som helst.
Fråga gärna så ska jag försöka hjälpa dej.
Jag gör inte så mycket annat på min fritid än att jaga blekinges öring längs kusten :D .

Lycka till // Ola

#33 OFFLINE   Olamörrum

Olamörrum

Member

• Members
  • PipPip
  • 55 inlägg

Postad 05 Feb 2009, 19:14

Jaha då kan jag väl starta en Raport om öringfisket i blekinge i år. Har själv varit ute en del och fått tio talet öringar. Två över måttet resten 45 cm fiskar (stöpta i samma form) och en lekfisk.
Glädjande att det finns så mycket mindre fisk, det har jag alldrig varit med om.

Ola

#34 OFFLINE   monkeytime

monkeytime

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1170 inlägg

Postad 05 Feb 2009, 21:40

Kul, nu har man fått en spark där bak. Idag så såg jag lite småmärlor i vattnet så man får ta en tur snart
med ngn märla på tafsen. När tycker du det är bra med fiskimitationer?

#35 OFFLINE   Pada

Pada

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2640 inlägg

Postad 05 Feb 2009, 21:43

Kul, nu har man fått en spark där bak. Idag så såg jag lite småmärlor i vattnet så man får ta en tur snart
med ngn märla på tafsen. När tycker du det är bra med fiskimitationer?

Baitfish funkar alltid kompis! :D Året runt...:)

#36 OFFLINE   Olamörrum

Olamörrum

Member

• Members
  • PipPip
  • 55 inlägg

Postad 05 Feb 2009, 21:47

Det kan alltid vara bra med fiskimitationer men man får prova sej fram. Jag har ingen speciell fluga nu när det är kallt i vattnet, det är inte det viktigaste utan mer att man är effektiv när man fiskar. Stå inte o mal på samma ställe utan rör på dej. Som när du fiskar lax gör ett kast ta fyra fem steg, gör ett nytt och så vidare.
Försök inte att kasta så långt så möjligt varje gång utan använd en linlängd som du behörskar bra och kör på med den.
Bättre att kasta 15 m och fiska av mer kust än attkasta 30 m o fiska av hälften så mycket kust.

Ola

#37 OFFLINE   monkeytime

monkeytime

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1170 inlägg

Postad 05 Feb 2009, 22:07

Stå inte o mal på samma ställe utan rör på dej.

Schyssta tips allihop. Jag är bekväm och åker till skåne och vadar på sandbotten istället för att härda ut bland storstenarna :D

Baitfish funkar alltid kompis! :wub: Året runt...:wub:

Ja det var jäklar, när man fiskar gädda så kommer öringarna och när man fiskar öring så äre gäddor... :) Det är öringarna som vet när de är fredade :wub:

#38 OFFLINE   Pada

Pada

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2640 inlägg

Postad 05 Feb 2009, 22:56

Schyssta tips allihop. Jag är bekväm och åker till skåne och vadar på sandbotten istället för att härda ut bland storstenarna :wub:

Ja det var jäklar, när man fiskar gädda så kommer öringarna och när man fiskar öring så äre gäddor... :wub: Det är öringarna som vet när de är fredade B)

:) :wub: B) :o Vart åker du då?? Har vi sandbotten i Skåne? Inte dom ställena du o jag var på iallafall...o inga andra ställen jag varit på heller dör den delen... :D vet du nåt som inte jag vet? ;) :wub:

#39 OFFLINE   Flisan

Flisan

Frontline Member

• Edgemember
  • 1309 inlägg

Postad 06 Feb 2009, 05:37

Jaha då kan jag väl starta en Raport om öringfisket i blekinge i år. Har själv varit ute en del och fått tio talet öringar. Två över måttet resten 45 cm fiskar (stöpta i samma form) och en lekfisk.
Glädjande att det finns så mycket mindre fisk, det har jag alldrig varit med om.

Ola

Härligt att Du levererar som vanligt , Ola!! :D

Hoppas att folk får upp ögonen för vilken fantastisk kust ni har där.............kan vara lite väl mycket fokus på skånekusten ibalnd....
"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan

#40 OFFLINE   Olamörrum

Olamörrum

Member

• Members
  • PipPip
  • 55 inlägg

Postad 06 Feb 2009, 07:55

Jo, det är väl så att har man nära till ett vatten kan man ju fiska ofta och det är väl det som gör att man får fisk. Vet inte varför folk inte fiskar i blekinge.
Visst, det är ett rent helvete vid vissa kustavsnitt men med en vadarstav så underlättar det sen hugger det inte så ofta som i skåne.
Även om det mesta man får vid detta laget i skåne är utlekt fisk så är det alltid kul när det hugger.
Men sen i gengäld så är det lite större fisk i blekinge än på andra ställe. Så man får träna psyket om man ska fiska i blekinge, det är lite som att fiska i Mörrumsån. Det går många kast på en fångad lax men sen är fisken destomer uppskattad.
Du är välkommen upp flisan så kan vi ta ett pass och prata lite över en whiskey :D
Förresten jag hörde inte av mej igår ang bilderna, jag fick feber och mådde helt kass efter att du messat mej. Det kom som en blixt från klar himmel.

vi hörs // Ola

#41 OFFLINE   Flisan

Flisan

Frontline Member

• Edgemember
  • 1309 inlägg

Postad 06 Feb 2009, 08:36

Jo, det är väl så att har man nära till ett vatten kan man ju fiska ofta och det är väl det som gör att man får fisk. Vet inte varför folk inte fiskar i blekinge.
Visst, det är ett rent helvete vid vissa kustavsnitt men med en vadarstav så underlättar det sen hugger det inte så ofta som i skåne.
Även om det mesta man får vid detta laget i skåne är utlekt fisk så är det alltid kul när det hugger.
Men sen i gengäld så är det lite större fisk i blekinge än på andra ställe. Så man får träna psyket om man ska fiska i blekinge, det är lite som att fiska i Mörrumsån. Det går många kast på en fångad lax men sen är fisken destomer uppskattad.
Du är välkommen upp flisan så kan vi ta ett pass och prata lite över en whiskey :wub:
Förresten jag hörde inte av mej igår ang bilderna, jag fick feber och mådde helt kass efter att du messat mej. Det kom som en blixt från klar himmel.

vi hörs // Ola

Tack för inbjudan!! :D
Det är inte omöjligt att jag tittar om ett tag.............

Och jodå, jag vet ju vad som gömmer sig därute bland grynnorna......har ju sett Dig tampas med riktigt flotta fiskar förr!! :wub:

Krya nu på Dig!! :)

Och slå sedan en signal när Du känner Dig bättre, så skall jag hjälpa till med bilderna!!
"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan

#42 OFFLINE   Olamörrum

Olamörrum

Member

• Members
  • PipPip
  • 55 inlägg

Postad 06 Feb 2009, 08:38

Tack för det. Vi hörs

Ola

#43 OFFLINE   Bonnie

Bonnie

Member

• Members
  • PipPip
  • 24 inlägg

Postad 06 Feb 2009, 15:42

Tack för det. Vi hörs

Ola

Vore fint med tips på bra fiskeplatser på blekingekusten,har flyttat upp hit för ett tag sedan och fått tips om hörvik med omnejd,har inte hunnit testa ännu , teoretiskt sett borde det väl stryka omkring en hel del öringar som går upp i mörrumsån skräbeån och de andra åarna eller ? kommer själv från arlöv och där var det skjutbanan - lomma-barsebäck och brofästet som gällde,en hel del besor men också ett antal blänkare blev det/Bonnie

#44 OFFLINE   rensvind

rensvind

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1913 inlägg

Postad 06 Feb 2009, 16:38

Det är alltid känsligt att nämna specifika platser på nätet, det är ju inte bara vi som kikar här. Hela blekinge skärgård består ju av sydvända vikar, ut och leta fisk på platser som ser heta ut. Sten, tång och bråkigt ska det vara, med vind och rörelse i vattnet, det är bästa sättet att lära sig. Tråkigt svar jag vet, men sant.

Redigerat av rensvind, 06 Feb 2009, 16:39.

Super Natural British Columbia

Winter Steelhead är det enda som räknas

#45 OFFLINE   Olamörrum

Olamörrum

Member

• Members
  • PipPip
  • 55 inlägg

Postad 06 Feb 2009, 17:55

Som sagt det finns mängder med fins platser att fiska havsöring på. Kan bara säga att jag håller med föregående talare men viss är det lite roligare om man får lite konkreta tips. Nu kan inte jag allt men lite, frågar du någon annan så får du säkert andra tips.
Hela sternö är värt att prova helt klart, det är lätttillgängligt och håller alltid fisk och även boön öster om sternö.
Sen är det västra blekinge och söderut mot lister.
Norje gryt, lörbykladd, lörbyskog, tocken, krokås, hörvik som du själv nämnde, hela sträckan mellan hörvik och nogersund. Det kallas Getabjär sen finns det hanö alla uddarna från kråkenabben till sillnäs udde sen finns ju ställe ner mot landön och åhus men där är jag inte lika hemma.
Så ut och fiska dom är där en del tålamod så sitter det en till slut.

Lycka till

Ola

#46 OFFLINE   monkeytime

monkeytime

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1170 inlägg

Postad 20 Feb 2009, 21:15

:D Riktigt blank och fin kring kilot ca men lite rosa. Knyckte gott i 5an :D Ingen som får någon
öring nuförtiden? Inte mycket liv i vattnet här, 1-2mm märlor och lite mysis... ;) Äntligen klarare
i vattnet så en liten tur ska nog hinnas med imorrn om solen behagar lysa. En spinnjon som blev
rastad av respektive o dotter och så träffade jag en go o nyfiken amstaff. Fan så fina de är!

Postad bild

#47 OFFLINE   Pada

Pada

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2640 inlägg

Postad 20 Feb 2009, 22:08

:D Riktigt blank och fin kring kilot ca men lite rosa. Knyckte gott i 5an :D Ingen som får någon
öring nuförtiden? Inte mycket liv i vattnet här, 1-2mm märlor och lite mysis... ;) Äntligen klarare
i vattnet så en liten tur ska nog hinnas med imorrn om solen behagar lysa. En spinnjon som blev
rastad av respektive o dotter och så träffade jag en go o nyfiken amstaff. Fan så fina de är!

Postad bild

Grattis min vän! ;) Trodde inte du var en sån bågedräpare...B)

#48 OFFLINE   Nille

Nille

Advanced Member

• Edgemember+
  • 309 inlägg

Postad 21 Feb 2009, 19:49

:lol: Riktigt blank och fin kring kilot ca men lite rosa. Knyckte gott i 5an :D Ingen som får någon
öring nuförtiden? Inte mycket liv i vattnet här, 1-2mm märlor och lite mysis... :lol: Äntligen klarare

Postad bild

:lol: B) :D
Grattis!!!

#49 OFFLINE   Olamörrum

Olamörrum

Member

• Members
  • PipPip
  • 55 inlägg

Postad 01 Mar 2009, 12:02

Grattis till fiske, den var ju fin :lol: :lol:

Ola

#50 OFFLINE   Lennart

Lennart

Advanced Member

• Edgemember
  • 627 inlägg

Postad 01 Mar 2009, 14:57

Snyggt jobbat.

En blir ju likasom sugen på det dära fesket bara en ser va granna di ä. :lol:
/ Lennart

#51 OFFLINE   Bonnie

Bonnie

Member

• Members
  • PipPip
  • 24 inlägg

Postad 22 Mar 2009, 21:52

var ute idag vid krokås för andra gången på två veckor,det var en 5-6 stycken som fiskade där både med fluga och spinn,har inte fått ett napp och ej heller sett någon annan få fisk där så det är kanske dags och dra mot nogersund till :)

#52 OFFLINE   Nelson

Nelson

Advanced Member

• Edgemember
  • 265 inlägg

Postad 14 Apr 2009, 04:58

Hej,

En kille har tagit en öring på 3-4 kg på årtholmen i början av helgen vet dock inte om det var på fluga.

Så det fisk där ute...

Hls Ola

#53 OFFLINE   Freddan75

Freddan75

Advanced Member

• Edgemember
  • 326 inlägg

Postad 27 Aug 2009, 10:09

Problemet i Blekinge är ju att det finns så lite fisk. Fiskevården är på skånsk 70-talsnivå. Sedan har ju skånska "kalkströmmar" lite annan potential. Även så med VÄstkusten. Blekinges åar är oerhört humusfärgade.
Prästen är min bäste vän!

#54 OFFLINE   Musti

Musti

Advanced Member

• Edgemember
  • 196 inlägg

Postad 27 Dec 2009, 00:02

Kanske kan vakna denna tråden till liv igen nu när premiären börjar :D Någon som hade tänkt att dänga ett pass framöver? Själv hade jag tänkt sticka ut 1 Januari, kanske dock med spinngrejer då det utlovas 12 m/s... Men får alltid hoppas på det bästa!
May the force be with you...

#55 OFFLINE   Joakim K

Joakim K

Advanced Member

• Edgemember
  • 372 inlägg

Postad 28 Feb 2010, 00:05

Blir nog premiärtur imorrn. Åtminstone några timmar på förmiddan innan östvindarna blir för hårda...

Joakim
Joakim Karlsson

#56 OFFLINE   HåkanViskafors

HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 12375 inlägg

Postad 28 Feb 2010, 00:06

Blir nog premiärtur imorrn. Åtminstone några timmar på förmiddan innan östvindarna blir för hårda...

Joakim

Jag håller tummarna! :)
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#57 OFFLINE   Joakim K

Joakim K

Advanced Member

• Edgemember
  • 372 inlägg

Postad 28 Feb 2010, 00:12

:) B) Tack!
Joakim Karlsson

#58 OFFLINE   Barra Buster

Barra Buster

Advanced Member

• Edgemember
  • 274 inlägg

Postad 28 Feb 2010, 10:52

Ingen som vill dela med sig av lite tips kring Karlskronaområdet? Jag har tips (säkert ganska välkända sådanna) om ronnebyområdet så vi kan byta :) Är det den yttre skärgården som gäller i kna?

#59 OFFLINE   majkel

majkel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 116 inlägg

Postad 11 Mar 2010, 16:12

Tjena tänkte kolla med er som bor runt karlshamn hur havskusten ser ut ??? Är det is i början eller öppet vatten ?

#60 OFFLINE   Husky

Husky

Älvräddare

• Edge Moderator
  • 4321 inlägg

Postad 12 Mar 2010, 15:37

Ingen som vill dela med sig av lite tips kring Karlskronaområdet? Jag har tips (säkert ganska välkända sådanna) om ronnebyområdet så vi kan byta :ph34r: Är det den yttre skärgården som gäller i kna?

Sydsidan på Aspö, Sturkö och Hasslö.
Jag skulle gärna veta vart regnbågen håller till i Ronnebyån.
John Schütte, Styrelseledamot i Älvräddarnas Samorganisation.

Bli medlem i Älvräddarna här: http://alvraddarna.se/medlem/

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar