Skrivet 09 Apr 2012, 19:25
Avlägger rapport från fiskeresa Fredag till Söndag. Vi var fyra flugfiskare som fiska en bit norr om halmstad.
Långfredag. Fiskar seneftermiddag/kväll. Vi fick bekänna färg och insåg hur svårt det är att komma ifrån busvädret på den mer öppna kusten, mycket vågor och färgat vatten. 0 Fisk
Påskafton. På förmiddan åker vi till en liten lävik och hittar lite småfisk. Totalt tre fisk upp och några tappade, själv fick jag ingen. Vi valde att flytta oss på eftermiddan men då blev det åter problem med vind och vi hittar heller ingen fisk.
Påskdagen. Uppe på ett fint stenrev innan soluppgång. Vindstilla och kallt, is i spöringarna! Stället ser sjukt hett ut med djuphålor mellan stenarna och stenar som bryter ytan. Fiskar av flera fina platser med stark tro på fisket. Bonanzan uteblev men två andra i gänget drog varsin fisk i 45cm klassen. Själv tappar jag helt tron på fisket, vädret och hallandskusten - ställer in mig på att gå bom tre dagar i rad. Lyckas vid 9tiden tillslut få på en fisk som stod grunt bakom en sten på klassisk leopardbotten. Fisken bjuder på tre korta rusningar och en luftfärd men landades enkelt eftersom vi var två. Den var 60cm blank och smal(Fick givetvis gå tillbaka, lägger kanske upp bild senare). Satt väldigt skönt, hade lika väl kunnat gå total bom. Ingen får nån mer fisk under dagen och vi ger upp när vinden blåser upp runt tvåtiden. Såg 5-6 andra flugfiskare denna dag och ingen hade fått nått.
Sammanfattningsvis väldigt trögt fiske, tre dagar, fyra fiskare och totalt 6 landade fiskar. Men väldigt fin kust därnere, och reven med stor klappersten/flyttblock är riktigt roliga att fiska av men förvånande att de inte höll mer fisk! Förhoppningsvis kommer det gå bättre nu på "hemmaplan" i veckan.