Hoppa till innehåll

.

Fredrik-flugarns fiskedagbok

74 replies to this topic

#61 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 26 Oct 2009, 18:50

Tror höstsvalkan hämtat med sig lite mer än bara sik och hö!
-Det verkar som nån säl är runt hörnet och pressar in firrarna...

#62 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 06 Mar 2010, 13:51

Gäddpremiär! (utan gädda förstås)
-Några kast i Jockes göshål

En vak på hela 4*15meter. Vattendjup 50cm. Ingen gädda hemma men väldigt vackert att vara ute trots att det blir lite svalt om fingrarna vid -12 grader...

Slutsats: Kastklump verkar fungera fint men amnesia runningline är absolut inte så minnesfri vid muchosminus...

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: jockeshole.jpg

#63 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 16 May 2010, 07:43

Första firren på torrt landad :D

hembunden fluga förstås... plastvingad blekfis. Firren mätte nog hela 15cm och var en ovanligt vacker mört <_<

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: blek.JPG

Detta inlägg har redigerats av Fredrik-flugarn: 16 May 2010, 07:44

#64 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30783 Inlägg:

Skrivet 16 May 2010, 08:00

Visa inläggFredrik-flugarn på May 16 2010, 08:43 sade:

Första firren på torrt landad :D

hembunden fluga förstås... plastvingad blekfis. Firren mätte nog hela 15cm och var en ovanligt vacker mört <_<
En bra start :D
Postad bild

#65 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 16 May 2010, 08:15

Visa inläggsasse på May 16 2010, 10:00 sade:

En bra start :D

Har lyckats skramla ihop ett riktigt trevligt #3 set med hjälp av Big och Uggen. Har bara träskfiske här i hemkrokarna. Förbenat vad det går att kasta långt med såna dära pyttegrejer. Men en grej funderar jag på lite...

Fredrik-flugarns "standard småfisketafs"
1/2 spölängd 0.50
1/4 spölängd 0.45
1/8 spölängd 0.40
1/8 spölängd 0.35
Å så en repa tippet på 0.28.... <_<

Fy tusiken så grov och knölig den var till sånt här mikroskopiskt småpimplande :D
-Hur gör riktiga myggfiskare? Ere köpistaperat eller har nån nåt knytrecept. Tippet på 0.12mm?

#66 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2561 Inlägg:

Skrivet 16 May 2010, 10:44

Visa inläggFredrik-flugarn på May 16 2010, 09:15 sade:

Har lyckats skramla ihop ett riktigt trevligt #3 set med hjälp av Big och Uggen. Har bara träskfiske här i hemkrokarna. Förbenat vad det går att kasta långt med såna dära pyttegrejer. Men en grej funderar jag på lite...

Fredrik-flugarns "standard småfisketafs"
1/2 spölängd 0.50
1/4 spölängd 0.45
1/8 spölängd 0.40
1/8 spölängd 0.35
Å så en repa tippet på 0.28.... :huh:

Fy tusiken så grov och knölig den var till sånt här mikroskopiskt småpimplande :wub:
-Hur gör riktiga myggfiskare? Ere köpistaperat eller har nån nåt knytrecept. Tippet på 0.12mm?

Utgår oftast från en nio fots färdigtaperad tafs med spets på 0.20, vid fiske med större nymfer typ Montana eller streamer så är det oftast lagom,,

Sen förlänger jag tafsen med tunnare material ju mindre fluga jag använder, skygg fisk & små flugor blir det alltså ner mot 0.14-0.12,,

#67 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 16 May 2010, 10:58

Jahapp jahapp... Det kanske blir att ta en tur till butiken då...
Annars vore det ju läge att prova furled... förstås... Hmm. En rolig planet det hära. :huh:

#68 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 30 May 2010, 20:17

Min flugprovarvik är sönder. Inte en gädda eller några fräna plogar någonstans. Bara knökfullt med borre. Det känns ju lagom manligt att mjölka upp lekstinn borre på #10 grejer :P .

-Ganska fina är de förstås ändå, som mat... Lite mysigt väder kan man också säga att det var i kväll.
Den goda nyheten är att hemböjda bendback-kroken inte missade ett enda hugg :D . Får se hur det går med gurkorna som har lite hårdare foderkvarn.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: ab.jpg

Detta inlägg har redigerats av Fredrik-flugarn: 30 May 2010, 20:18

#69 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30783 Inlägg:

Skrivet 31 May 2010, 06:34

Visa inläggFredrik-flugarn på May 30 2010, 21:17 sade:

Min flugprovarvik är sönder. Inte en gädda eller några fräna plogar någonstans. Bara knökfullt med borre. Det känns ju lagom manligt att mjölka upp lekstinn borre på #10 grejer :P .

-Ganska fina är de förstås ändå, som mat... Lite mysigt väder kan man också säga att det var i kväll.
Den goda nyheten är att hemböjda bendback-kroken inte missade ett enda hugg :D . Får se hur det går med gurkorna som har lite hårdare foderkvarn.

De kommer nog.
Fränt med abborre och kul att flugan funkar. Ska bli spännande och se hur den funkar på gäddorna.
Postad bild

#70 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 31 May 2010, 09:39

Visa inläggsasse på May 31 2010, 08:34 sade:

De kommer nog.
Fränt med abborre och kul att flugan funkar. Ska bli spännande och se hur den funkar på gäddorna.

Lite nervis är jag allt... Alla borrar satt precis som på bilden med kroken i det mjuka läppskinnet. Vet inte om det beror på att kroken ej fått fäste tidigare eller om det helt enkelt inte ryms in mera lurv i munnen :) Flugan är ju trots allt galet fet och runt 15 cm lång. ;)

#71 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 05 Jul 2010, 11:35

Tappade mitt livs gädda i går kväll. Ett stort as på över metern som stod i vägen när jag skulle poppa smågäddor från stranden som kvällsterapi. Fick ingenting på popper (det brukar vara ett 5 gäddors ställe) och dängde "det sista kastet" med en flashfluga i vasskanten. Kabloff! Det såg ut som någon hade tappat en älg från helikopter. Blev så ställd att gäddan han dra en turné in i vassen och gick fri. Tafsen och flugan lossnade inte ur vassknippet utan satt fastsnodd i skräpet. Gäddstocken stod brevid i ytan i säkert 10 minuter och bara glodde på tofsen när jag försökte dra loss den. Försökte få flugan att se så levande ut att gäddan skulle ge den en chans till, men icke. Den skrattade säkert den jäveln. Försökte riva loss flugan med våld men då brast fluglinan vid nålknuten. Till sist gled den lugnt och fint ut till en djup stömränna brevid och försvann.

Gissa vem som hade kalsongerna på och inte vågade lyfta tårna en millimeter från bottnen när det till sist var dags att vada ut och bärga flugan och tafsen? Det där aset hade ledigt fått in min söta lilla 47 till fot i gapet. Nu har jag åtminstone haft närkontakt med fågelätarn om det var samma monster som jag sett mumsa fågelungar förra året. Har legat sömnlös och smitt planer hela natten. Den där rackarn behöver definitivt frisk luft. Den såg överraskande smäcker och tunn ut för att vara så vansinnigt lång. Det vore roligt att se vad den väger.

Är lite orolig att det var min "bendback" fluga som har så galen vinkel på krokspetsen att den bara krokar småttingar som är mjuka och fina i munnen ännu. Tyvärr går den där lokalen inte att fiska av utan nån sorts vasskydd.

AAAAaaarrrrggg!:ph34r:

#72 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30783 Inlägg:

Skrivet 13 Jul 2010, 19:59

Visa inläggFredrik-flugarn på 05 Jul 2010, 11:35 sade:

Tappade mitt livs gädda i går kväll. Ett stort as på över metern som stod i vägen när jag skulle poppa smågäddor från stranden som kvällsterapi. Fick ingenting på popper (det brukar vara ett 5 gäddors ställe) och dängde "det sista kastet" med en flashfluga i vasskanten. Kabloff! Det såg ut som någon hade tappat en älg från helikopter. Blev så ställd att gäddan han dra en turné in i vassen och gick fri. Tafsen och flugan lossnade inte ur vassknippet utan satt fastsnodd i skräpet. Gäddstocken stod brevid i ytan i säkert 10 minuter och bara glodde på tofsen när jag försökte dra loss den. Försökte få flugan att se så levande ut att gäddan skulle ge den en chans till, men icke. Den skrattade säkert den jäveln. Försökte riva loss flugan med våld men då brast fluglinan vid nålknuten. Till sist gled den lugnt och fint ut till en djup stömränna brevid och försvann.

Gissa vem som hade kalsongerna på och inte vågade lyfta tårna en millimeter från bottnen när det till sist var dags att vada ut och bärga flugan och tafsen? Det där aset hade ledigt fått in min söta lilla 47 till fot i gapet. Nu har jag åtminstone haft närkontakt med fågelätarn om det var samma monster som jag sett mumsa fågelungar förra året. Har legat sömnlös och smitt planer hela natten. Den där rackarn behöver definitivt frisk luft. Den såg överraskande smäcker och tunn ut för att vara så vansinnigt lång. Det vore roligt att se vad den väger.

Är lite orolig att det var min "bendback" fluga som har så galen vinkel på krokspetsen att den bara krokar småttingar som är mjuka och fina i munnen ännu. Tyvärr går den där lokalen inte att fiska av utan nån sorts vasskydd.

AAAAaaarrrrggg!:ph34r:

Det kanske var den jag såg leka förra våren.
10kg lätt.
Du tar den i höst ,)
Postad bild

#73 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 14 Jul 2010, 11:33

Visa inläggsasse på 13 Jul 2010, 19:59 sade:

Det kanske var den jag såg leka förra våren.
10kg lätt.
Du tar den i höst ,)

Näe, det här stället är rätt långt bort. En riktig drömlokal. Men tyvärr väldigt liten.
Stället
I djuprännan är det alltid bra ström. Där ligger 40+borrar om ungefär 10 dagar. I vassbukten ligger småroliga poppergäddor. Har man tur ligger det tydligen riktiga as till gäddor precis på den muddrade kanten till "kanalen" som går under bron. Bonuset är att man kan kasta av hela det intressanta stället från land utan att behöva pluppa i nån kajak. Gott om braxen är det också men underligt nog har jag inte sett någon gös där, ännu...

#74 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30783 Inlägg:

Skrivet 14 Jul 2010, 16:15

Visa inläggFredrik-flugarn på 14 Jul 2010, 11:33 sade:

Näe, det här stället är rätt långt bort. En riktig drömlokal. Men tyvärr väldigt liten.
Stället
I djuprännan är det alltid bra ström. Där ligger 40+borrar om ungefär 10 dagar. I vassbukten ligger småroliga poppergäddor. Har man tur ligger det tydligen riktiga as till gäddor precis på den muddrade kanten till "kanalen" som går under bron. Bonuset är att man kan kasta av hela det intressanta stället från land utan att behöva pluppa i nån kajak. Gott om braxen är det också men underligt nog har jag inte sett någon gös där, ännu...

Ok.
Perfekt ställe att fiska på mao :)
Postad bild

#75 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 14 Jul 2010, 16:30

Det är bara den sabla elkabeln som de kunde trolla bort. Man måste ha tungan i rätt mun om man kastar från bron.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar