Hoppa till innehåll

.

Lilla Lövsjön Gråbo (Lerums kommun)

122 replies to this topic

#61 OFFLINE   Oresjö

Advanced Member

• Edgemember+
  • 281 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2009, 20:09

Gör det.

Alltid skoj att träffa nya människor som man kan fiska med i framtiden.
Före detta cAs.
Vem är jag?

#62 OFFLINE   Cechnymfen

Advanced Member

• Edgemember
  • 184 Inlägg:

Skrivet 20 Nov 2009, 16:28

Någon som har varit uppe det senaste? Nappar det ngt?
Skall upp imorgon lördag, och försöka lura dem lite. Senast fick jag en fin båge på 1,9 kg, som var i riktigt fin kondition.
Vadning: det vanligaste sättet för en torrflugefiskare att förvandlas till en våtflugefiskare.
There's a fine line between flyfishing and just standing on the shore like an idiot.

#63 OFFLINE   losmopedo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 455 Inlägg:

Skrivet 24 Nov 2009, 17:03

Jag å Andtrax var uppe idag... kallt som satan då vi båda hade läckande vadare :D

Fick 2 mindre på booby - båda simmar kvar... fina fenor - kolla bilden....

fram på em så blev pressen hemifrån större.... 2st på 45cm+ bonkades... fina fiskar det med men i smalaste laget kanske.... de var ganska tomma i magen men en hade dock en stor zonker från flugor.se i magen.... halvsmält men det gick att utläsa att den varit lila från början :( ... tyckte även att det skramlade lite efter min första vadarstrapats å mycket riktigt så hade jag en rostig kustvobbler som satt fast i vadarkängan :P :D ...

Annars är jag nöjd med min premiär vid Lövsjön - skönt att slippa höra trafik å vi var ensamma hela dagen :D blåsten gjorde dock att det var lite svårt att fjutta med #4 så den packades inte upp... hade dock lite vakande fisk mot em som såg ut att käka fjädermygg men de högg på B3 iaf B)

/
Magnus

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: finfena.jpg

Detta inlägg har redigerats av losmopedo: 24 Nov 2009, 17:16

#64 OFFLINE   Beskman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1060 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2009, 22:40

Var uppe en vända idag med en arbetskamrat/fiskekamrat. Riktigt fint väder, helt vindstilla större delen av dagen och vi var helt ensamma vid sjön (förutom två damer och deras tre badande hundar!).

Det blev några hugg, en tappad och en landad. Överlag ganska trögt, eller så är det vi som inte är så duktiga på att välja flugor. Bågen jag landade var en riktigt grann sak. Runt 1,4 kg i fin lekdräkt, med en liiiten fin mördarhaka. Krokade den först på tredje försöket och det hela var lite roligt. Först kastade jag ut min skumma booby head. Precis när den landade meckade jag fram en snus och när jag lyfter blicken ser jag hur det plaskar runt boobien, som inte hunnit sjunka än. Missar mothugget. Tar hem lite småryckigt och kastar ut igen. Då plogar det runt flugan, inget hugg. Ut igen. Hinner ta hem all lina och precis när jag ska lyfta för nytt kast högg det och den satt där den skulle. Hade varit sur om jag inte hade landat den rackaren.

Jag har en fråga till er som är erfarna: när fisken hade legat och vilat (död) i en halvtimme så blev halva fisken alldeles blek, ungefär som de ser ut när de ligger på isbädd hos fiskehandlaren. Det var den bakre halvan som bleknade och den såg ut ungefär som folk som har fel på sitt pigment. Det märkliga var att när jag kom hem hade firren stilig lekdräkt igen. Hur går det till?

Bifogar en sunkig mobilkamerabild på denna fina skapelse. Fighten var dock inte mycket att hurra för, lite trist. Verkar vara bättre fart på bågarna i Kullsjön.

EDIT: lägg märke till flugans "ögon". Det ena är avbitet, misstänker att det skedde i och med första ythugget. Såg det först efter att jag hade tagit kortet.

Bifogad bild: DSC00924.JPG

//Joel

Detta inlägg har redigerats av Beskman: 29 Nov 2009, 22:55

#65 OFFLINE   Beskman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1060 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2009, 22:41

Visa inlägglosmopedo på Nov 24 2009, 17:03 sade:

Jag å Andtrax var uppe idag... kallt som satan då vi båda hade läckande vadare :rolleyes:

Fick 2 mindre på booby - båda simmar kvar... fina fenor - kolla bilden....

fram på em så blev pressen hemifrån större.... 2st på 45cm+ bonkades... fina fiskar det med men i smalaste laget kanske.... de var ganska tomma i magen men en hade dock en stor zonker från flugor.se i magen.... halvsmält men det gick att utläsa att den varit lila från början ;) ... tyckte även att det skramlade lite efter min första vadarstrapats å mycket riktigt så hade jag en rostig kustvobbler som satt fast i vadarkängan :wub: :( ...

Annars är jag nöjd med min premiär vid Lövsjön - skönt att slippa höra trafik å vi var ensamma hela dagen :P blåsten gjorde dock att det var lite svårt att fjutta med #4 så den packades inte upp... hade dock lite vakande fisk mot em som såg ut att käka fjädermygg men de högg på B3 iaf B)

/
Magnus

Vad tog de på för booby? Jäkla fin motorbågsfena för övrigt.

#66 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2009, 23:12

Boobyn verkar galet effektiv som torrfluga, missade precis som dig ett hugg senast medan jag väntade på att linan skulle sjunka, sen missade bågen flugan kastet efteråt.

Grattis till en redig båge. :rolleyes:

#67 OFFLINE   Beskman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1060 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2009, 13:16

Visa inläggnenja på Nov 29 2009, 23:12 sade:

Boobyn verkar galet effektiv som torrfluga, missade precis som dig ett hugg senast medan jag väntade på att linan skulle sjunka, sen missade bågen flugan kastet efteråt.

Grattis till en redig båge. :rolleyes:

Ja, ythugg är ju jädrans häftigt om inte annat. Hände ju liknande förra gången i Lilla Lövsjön, men då var den en foambagge och fisken slet bara av tafsen.

Tack! Inte den största jag har fått, men den största jag fått sen min comeback och helt klart den vackraste båge jag fått. Blev förmodligen avslutning på flugsäsongen och då känns det ju bra med en fin sådan!

//Joel

#68 OFFLINE   Cechnymfen

Advanced Member

• Edgemember
  • 184 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2010, 10:53

Var uppe vid sjön igår för lite isfiske med edgaren Barbapappa. En fantastisk dag för fiske, ca -13, 20 cm snö, strålande sol och i princip vindstilla. Det är lite mer än 30 cm is på sjön för tillfället. Resultatet av dagens fiske blev 2 st regnbågar och 8 st abborrar, varav jag tog 2 st abborrar (de minsta för dagen). Allt gick tillbaka till sjön igen. Här kommer några bilder, som tog med min mobil.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Bild067.jpg
  • Bifogad bild: Bild068.jpg

Vadning: det vanligaste sättet för en torrflugefiskare att förvandlas till en våtflugefiskare.
There's a fine line between flyfishing and just standing on the shore like an idiot.

#69 OFFLINE   Roger R

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Skrivet 20 Apr 2010, 11:12

Glöm nu för guds skull inte 1:Maj...!
Lilla Lövsjön i Gråbo
Vatten är ett fanstyg.
Det är till exempel ett fördärv för god whisky. Det enda som vatten kan användas till är fiskuppfödning

#70 OFFLINE   Cechnymfen

Advanced Member

• Edgemember
  • 184 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2010, 05:16

Visa inläggRoger R på Apr 20 2010, 12:12 sade:

Glöm nu för guds skull inte 1:Maj...!
Lilla Lövsjön i Gråbo
Är uppe i Baltak då, så tyvärr missar man premiären. Men det finns ju gott om tid att lura bågarna ändå efter det.

#71 OFFLINE   Johan K

Advanced Member

• Edgemember+
  • 767 Inlägg:

Skrivet 04 May 2010, 22:24

Då var årets premiärtur avklarad. Det vakade mycket när vi kom till sjön vid 17.30, men jag hann inte mer än få ut en torrfluga förrän regnet började vräka ner. Fisken var på humör trots vädret och jag fick fem stycken på en nymf fiskad en bit under ytan.

/J
Det finns inget i världen så rättvist fördelat som förståndet - alla anser sig ha fått tillräckligt.

#72 OFFLINE   MIKAC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2548 Inlägg:

Skrivet 05 May 2010, 06:19

Tänkte fiska i lilla lövsjön till helgen, är det öppet förresten?

#73 OFFLINE   Johan K

Advanced Member

• Edgemember+
  • 767 Inlägg:

Skrivet 05 May 2010, 10:05

Visa inläggMIKAC på May 5 2010, 07:19 sade:

Tänkte fiska i lilla lövsjön till helgen, är det öppet förresten?

Det är öppet.
Det finns inget i världen så rättvist fördelat som förståndet - alla anser sig ha fått tillräckligt.

#74 OFFLINE   Cechnymfen

Advanced Member

• Edgemember
  • 184 Inlägg:

Skrivet 09 May 2010, 12:32

Ngn som har varit uppe och fiskat nyligen? Sett om det vakat ngt? Och vad det har varit som kläckt <_<

#75 OFFLINE   Sasko1

Advanced Member

• Edgemember
  • 1336 Inlägg:

Skrivet 11 May 2010, 06:19

Ingen som har varit och fiskat i lilla lövsjön som kan avlägga en
rapport om hur fisket har varit dom senaste dagarna. När satte
dom i fisk senast ???

#76 OFFLINE   Beskman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1060 Inlägg:

Skrivet 11 May 2010, 09:21

Visa inläggSasko1 på May 11 2010, 07:19 sade:

dom i fisk senast ???

Vet inte när de har satt i fisk, men jag, jlindengren och två polare till mig var uppe i söndags och hade ganska bra fiske. Jag tog tre stycken, alla på röd/svart booby head. jlindengren tog två stycken, en på wooly bugger och en på typ foambagge. De andra två hade några hugg, varav en ryckte av tafsen. Alla fiskar landades under cirka två timmar.

//Joel

#77 OFFLINE   Johan K

Advanced Member

• Edgemember+
  • 767 Inlägg:

Skrivet 11 May 2010, 18:08

Visa inläggSasko1 på May 11 2010, 07:19 sade:

dom i fisk senast ???

Vi sätter alltid i fisk inför premiären (1/5) , sen brukar det dröja ett tag. Normalt sätter vi i fisk tre till fyra gånger under säsongen. Gissar att det inte är i närheten av Kullsjöns "fiskisättningsfrekvens", men fisktrycket är ju bara en bråkdel av Kullsjöns.

/Johan - Gråbo SoFF

#78 OFFLINE   ZeeJay

Newbie

• Members
  • Pip
  • 6 Inlägg:

Skrivet 17 May 2010, 16:37

Tjena!

Var uppe för första gången i fredags kväll....lite lätt vind...kyligt men solen sken fint över sjön.
Då jag var rookie i sjön så testa jag lite kast direkt vid "sandstranden" och gick sen ett motsols varv runt sjön.
Slogs av att sjön var mycket stor och det var svårt att finna bra ställen att komma åt med kasten utom vid berghällar ca 3-4 st samt vid 3 uddar o 2 bryggor.
Lite väl få platser med tanken på sjöns storlek...vadbart kanske det är men som rookie i vattnet väljer man inte att vada det första man gör.

Fisket då....tja..min melodi är inte regnbåge men det var en del vak i nordöstra delen av sjön...mest givk de nog upp efter smått men sen senare gick jag till den västra delen och där var ett 10 tal riktigt fina vak..tom en rejäl som hoppa högt... :-)

Så ingen fisk men en fin kväll vid ett vatten som är trevligt , bra stigar runt hela sjön och fisk finns där...det kommer att bli fler besök helt klart!

Tjing

ZJ

#79 OFFLINE   Beskman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1060 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2010, 14:08

Är det någon som har koll på hur länge fisket är stängt på grund av älgjakten? Jag är nämligen grymt sugen på att åka upp till helgen.

//Joel

#80 ONLINE   Lethul

Advanced Member

• Edgemember
  • 259 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2010, 14:11

Visa inläggBeskman på 12 Oct 2010, 14:08 sade:

Är det någon som har koll på hur länge fisket är stängt på grund av älgjakten? Jag är nämligen grymt sugen på att åka upp till helgen.

//Joel

9onde till 17e fick vi reda på när vi stod och vifta med våra pengar efter fiskekort på Shellmacken :P
Vilket för övrigt var väldigt dåligt flaggat på hemsidan kan man tycka.

Detta inlägg har redigerats av Lethul: 12 Oct 2010, 14:13

nunca caminarás solo

#81 OFFLINE   Beskman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1060 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2010, 14:15

Visa inläggLethul på 12 Oct 2010, 14:11 sade:

9onde till 17e fick vi reda på när vi stod och vifta med våra pengar efter fiskekort på Shellmacken :P
Vilket för övrigt var väldigt dåligt flaggat på hemsidan kan man tycka.

Okej, tack så mycket.

Jag såg inte heller något på hemsidan, annat än informationen från 2009.

//Joel

#82 OFFLINE   Roger R

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2010, 15:22

Visa inläggBeskman på 12 Oct 2010, 14:15 sade:

Okej, tack så mycket.

Jag såg inte heller något på hemsidan, annat än informationen från 2009.

//Joel

Till och med den 17:e kunde jag utröna från deras hemsida under fliken "nyheter".
Alltså öppnar dom igen den 18:e
Vatten är ett fanstyg.
Det är till exempel ett fördärv för god whisky. Det enda som vatten kan användas till är fiskuppfödning

#83 OFFLINE   Laursen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 48 Inlägg:

Skrivet 28 Oct 2010, 20:45

Jag och 2 kompisar var i Lilla Lövsjön och fiskade idag (28/10-2010 mellan 10.00 - 18.00)

Jag fick 2st. 9hg. & 1.6kg samt en tappad och tre dragningar i linan :)

Den ena kompisen fick 3st. med topp på 1.6kg <_<

Den andra kompisen fick 1st. 8 - 9hg :lol:

Åker hellre dit än till Kullsjön och trängs, med tanke på vad som har skrivits i Kullsjö tråden den sista tiden :blink:
Postad bild

#84 OFFLINE   Andtrax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 421 Inlägg:

Skrivet 30 Oct 2010, 21:25

Någon som är vaken, nykter och vet hur dags macken i Gråbo öppnar på söndagar? Ska dit och nöta imorgon tänkte jag. Dumt att köra för tidigt och tvingas vänta på att få köpa fiskekort...
Saltvattensgalenskapen är ett faktum!!!

#85 OFFLINE   Roger R

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Skrivet 31 Oct 2010, 08:40

Visa inläggAndtrax på 30 Oct 2010, 21:25 sade:

Någon som är vaken, nykter och vet hur dags macken i Gråbo öppnar på söndagar? Ska dit och nöta imorgon tänkte jag. Dumt att köra för tidigt och tvingas vänta på att få köpa fiskekort...

Du har förmodligen redan gett dig av men Shell-macken öppnar 09:00
Vatten är ett fanstyg.

#86 OFFLINE   Roger R

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Skrivet 01 Nov 2010, 07:09

Var själv i Lilla Lövsjön igår och kammade hem 2 st. vackra regnbågar runt 1,5-1,7 kg.
Fiskade mig runt sjön, med start i majviken. Fortsatte sedan bort mot utloppet.
Där small båda regnbågarna på. Tog dem på en orange Zonker.
Förmodar att det var orange som gällde för dagen.
Hade sedan 3 dragningar i linan i samma kast, fiskarna tog väldigt försiktigt.
Det var skönt att känna lite drag i klingan.
Kanske blir det en tripp på lördag eller söndag igen.

Ps. lägger in en bild senare under dagen Ds.
MVH.Roger
Vatten är ett fanstyg.

#87 OFFLINE   Johan K

Advanced Member

• Edgemember+
  • 767 Inlägg:

Skrivet 26 Apr 2011, 21:03

Söndagen den 1 maj är det dags för premiär i Lilla Lövsjön.

Lite nya regler för året. Läs mer på klubbens hemsida http://www.grabo-fiske.se/Nyheter.php

Primiärkortet kostar 200 kronor och kan köpas uppe vid sjön. Vi (bl a undertecknad) finns vid sjön från klockan 6.

Väl mött!!

/Johan

#88 OFFLINE   Johan K

Advanced Member

• Edgemember+
  • 767 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2011, 08:36

Visa inläggJohan K på 26 Apr 2011, 21:03 sade:

Söndagen den 1 maj är det dags för premiär i Lilla Lövsjön.

Lite nya regler för året. Läs mer på klubbens hemsida http://www.grabo-fiske.se/Nyheter.php

Primiärkortet kostar 200 kronor och kan köpas uppe vid sjön. Vi (bl a undertecknad) finns vid sjön från klockan 6.

Väl mött!!

/Johan

Som sagt, premiär på söndag.

Välkomna!

/J

#89 OFFLINE   Emin Lager

Advanced Member

• Edgemember
  • 3587 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2011, 08:57

Visa inläggJohan K på 29 Apr 2011, 08:36 sade:

Som sagt, premiär på söndag.

Välkomna!

/J
Man får försöka ta sig en tur i nästa vecka :)
Kan ni inte införa flytringsfisket igen.
Det var riktigt roligt att paddla runt och fiska i Lövsjön.
Jag tror det skulle gynna er och sjön skulle bli lika poppis som förr :)
/Emin
Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!
www.h2o-flugfiske.se
Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

#90 OFFLINE   Roger R

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2011, 10:58

Visa inläggEmin Lager på 29 Apr 2011, 08:57 sade:

Man får försöka ta sig en tur i nästa vecka :)
Kan ni inte införa flytringsfisket igen.
Det var riktigt roligt att paddla runt och fiska i Lövsjön.
Jag tror det skulle gynna er och sjön skulle bli lika poppis som förr :)
/Emin

Håller fullständigt med på den punkten.
Det skulle verkligen gynna klubben.
Missuppfatta mig rätt nu, men jag tror att med tanke på det tjuvfiske som jag hört förekommer i sjön
så skulle införandet av flytringsfiske göra att det kommer mer betalande seriösa fiskare till sjön.
Jag menar att det i långa perioder kan vara ganska folktomt på seriösa fiskare runt sjön, alltså mer plats och ostördhet för tjuvfiskare.
Införande av flytringsfiske i sjön skulle hålla borta många tjuvfiskare tror jag!!!

Om folk nu bara kunde hålla sig till reglerna, vilket tydligen var problemet sist dom hade flytringsfiske i sjön.

FISKANDE FRÅN LAND

HAR FÖRETRÄDE!!!

Detta inlägg har redigerats av Roger R: 29 Apr 2011, 10:58

Vatten är ett fanstyg.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar