Hoppa till innehåll

.

Kastterminologi - alla dessa ord

19 replies to this topic

#1 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2009, 15:42

Ofta när det gäller definitioner råder delade meningar. Hör av er om ni vill ändra på något, jag har säkert missat massor. Jag hoppas ändå att det ska kunna tjänstgöra som en liten ordlista för dem som inte ännu är bekanta med alla kastrelaterade begrepp som förekommer. /S

Engelska/Svenska/Förklaring

Acceleration....................Accelererande av linan, kan åstadkommas genom translation, rotation eller genom att dra i linan med handen ("haul")

Casting Arc/Kastvinkel....................Vinkeln mellan det främre och bakre stoppet

Casting Sector/Kastsektor....................Området (tårtbiten) som spöet ritar mellan det bakre och främre stoppet. Förväxla inte med vinkeln som bara är en siffra,
sektorn är en tvådimentionell figur med en area.

Haul, Double Haul/Drag, Dubbeldrag..................När man ger linan extra fart genom att snabbt dra i den med handen som inte håller spöet och sedan mata tillbaks den. Kan öka den möjliga linhastigheten eller avlasta spöhanden för att åstadkomma samma resultat som utan dubbeldraget men med mindre ansträngning. Vid dubbeldraget dram man och matar sedan tillbaks linan i en rörelse och förbereder på så sätt inför nästa kast.

Drift/Upphämtning....................Kraftlös ompositionering av spöet efter bakre eller främre stoppet i syfte att bl.a. öka längden på kaströrelsen och dämpa utrullningen av linan samt få en rytm i sitt kastande. Vanligt i bakkastet där man för spöet snett bakåt uppåt i samma riktning som linan rullar ut.

Energy transformation/Energiomvandling....................Energi kan inte nyskapas eller försvinna, endast omvandlas från en form till en annan. Rörelseenergin som finns i hela systemet övergår till linan efter att stoppet gjorts, loopen formas och linan rullar ut. Den bromsas hela tiden av t.ex. luftens motstånd, desto smalare loopar desto mindre förluster. Tafsens uppgift är att bromsa linan med den lilla garntuss/fluga som bör användas vid ett flugkast. Den hjälper således till att hålla linan sträckt. All energi övergår till värme i slutändan. Om du kapar tafsen och struntar i garnet så hör du ofta en smäll även om timingen är bra. Det är ett tecken på att energiförlusterna är små och att linstumpen helt enkelt bryter ljudvallen då den slår över, som en pisksnärt alltså. Detta kan orsakas av dålig timing också trots att garn eller fluga används.

Loop/Linbåge....................Den del av linan som är i framkant efter att stoppet är gjort och loopen således har formats, där linan rullar ut/vänder över

Lower leg/Nedre linbenet......................Undre benet, nedre delen av linan bakom själva loopen

Rebounce/Återfjädring.....................När spöt har varit laddat/böjt så kommer det att räta ut sig när linans belastning släpper. Först blir spöet rakt (RSP), sedan blir det återfjädrat, det fjädrar tillbaks helt enkelt.

Rotation (But rotation)....................Rotation av spöet, accelererande av linan, sätts in sist i kastet tillsammans med dubbeldraget. Man talar ibland om sen rotation, detta är bra för att öka längden på kaströrelsen.

Rotational speed/Rotationshastighet....................Hastighet med vilken butten roteras, man talar sällan om specifika hastigheter men om man ska göra det så måste enheten bli grader/sekund. Man vrider ju butten ett visst antal grader per tidsenhet

RSP...................."Rod Straight Position", "Raka Spö Positionen". Exakt det ögonblick då spöet är rakt, förekommer i både bakkast och framkast. Efterföljs av en rebounce, en återfjädring som gör att spöet är böjt åt andra hållet för ett kort ögonblick.

Sliding, Glidning....................Ompositionering av spöet genom att låta linan glida genom ringarna och möta linhanden i framkastet

SLP...................."Straight Line Path". Den del av kaströrelsen där spötoppen ritar en rak spötoppsbana. Här accelereras linan utan större förluster i en bestämd riktning.
Om spöet vore helt stelt skulle det vara svårt att få till någon SLP överhuvudtaget

Stop.....................Att stoppa spöet, sker vid både framkast och bakkast. Man stoppar kastet för att linan automatiskt ska få högre fart än spöet och därmed formas loopen

Stroke, Kaströrelse....................Kaströrelse, finns många stilar och tekniker men oavsett stil kan man alltid tala om "stroken"

Stroke length/Längden på kaströrelsen.................Eftersom man ofta vill ha hög hastighet på linan så är det bra med lång, effektiv, kaströrelse. En kort kaströrelse består endast av en rotation.

Timing....................Begrepp som används för att beskriva tidpunkten för olika kastmoment. Bra timing är då man gör en sak vid rätt tillfälle, dålig timing är t.ex. om ett
framkast påbörjas för tidigt, dvs innan loopen rullat ut. Detta resulterar ofta i en stor relativ hastighetsskillnad mellan det övre och undre benet på loopen
och vi får ett pisksnärtsljud när linan vänder över.

Tip Travel, Spötoppsrörelse....................Formellt den sträcka som spötoppen tillryggalägger från början av kastet till RSP, jag brukar tala om spötoppsrörelse och med det avse "hur" spötoppen rör sig. Beror på sammanhang vad man menar. Spötoppens rörelse är alltid intressant.

Tracking, Spöföring....................Begrepp som används för att beskriva hur rakt spötoppen färdas, i tre dimensioner. Bra tracking är liten avvikelse i sidled såväl som höjdled.

Translation, Sidledsförskjutning....................Translation av spöet, accelererande förflyttning utan rotation. När man för spöet framåt utan att rotera det. Ju längre translation desto längre stroke.

Upper leg, Övre linbenet....................Övre benet, övre delen av linan bakom själva loopen

Källa: det mesta från eget huvud men en del är fritt översatt från bl.a. www.sexyloops.com. Tack Jakob för hjälpen med översättning till svenska, en del "input" samt och korrekturläsning

#2 OFFLINE   Stefan Siikavaara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1275 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 10:07

Hej Staffan!

Här har du de definitioner som används på Sexyloops.

http://www.sexyloops...initions2.shtml

http://www.sexyloops...finitions.shtml

De fungerar mycket bra faktist.

Mvh
Stefan

Detta inlägg har redigerats av Stefan Siikavaara: 24 Jun 2009, 10:08

FFF MCCI - MSX

#3 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 10:14

lysande..Tnx!!

#4 OFFLINE   fredrikh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 391 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 10:48

Visa inläggStefan Siikavaara på Jun 24 2009, 11:07 sade:

Hej Staffan!

Mvh
Stefan

Hej!

Vad händer vid ett wiplash-kast? Ses den korta rörelsen som en egen kort stroke då? Eller som sweep kanske?

Stroke (or Overall Stroke): A coordinated series of movements which includes a Casting Stroke.
A Stroke starts when the rod hand first moves in the direction of the cast.

Sweep: To position the line.
Sweeping or pulling the line into position.

Spöet har rört sig i nästkommande kasts riktning och en "ny" stroke har därmed påbörjats? ^_^

Om det inte räknas som en egen stroke, hur förklarar man då driften?

Drift: To position the rod between casting strokes.
Moving the rod to adjust Casting Arc, Stroke Length or Casting Plane. Drift applies little or no force on the line.

mvh,
Fredrik

#5 OFFLINE   Stefan Siikavaara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1275 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 12:04

Hej Fredrik!

Det där är en jättebra och intressant fråga som jag tycker du ska ställa på Loops direkt.

Frågan jag skulle ställa tillbaka till dig är vad du ser för skillnad mellan ett whiplash/pullback-kast och ett reachkast?

Citat

Vad händer vid ett wiplash-kast? Ses den korta rörelsen som en egen kort stroke då? Eller som sweep kanske?

Med den korta rörelsen så menar du sekvensen när man drar tillbaka toppen eller hur? Då blir den rörelsen sett utifrån grunddefinitionerna vi gjorde Drift. Samma som om du gör ett reach-kast till exempel.

Det finns inget i våra definitioner som hindrar spöet att drifta i vilken riktning som helst. Så Moving the rod to adjust Casting Arc, Stroke Length or Casting Plane. går att applicera på det här.

Citat

Spöet har rört sig i nästkommande kasts riktning och en "ny" stroke har därmed påbörjats?

Jo, precis så ser jag det. I och med att vi byter riktning så går vi in en ny Stroke åt andra hållet, med den kan definitivt innehålla Drift innan Casting Stroke börjar.

Dettta fungerar definitionsmässigt även om det inte finns någon efterföljande Casting Stroke, alltså om du gör ett kast och applicerar Drift i motsatt riktning och sedan låter linan landa.

Vid ett reachkast kan du till exempel drifta spöet åt alla riktningar, även i direkt motsatt riktning som linbågen färdas åt. Det gör jag ofta från ett sidkast för att få en riktigt tvär vinkel på linan. Förra helgen tog jag några magiska fiskar med såna kast i en liten bäck... ^_^ -_-

Mvh
Stefan
FFF MCCI - MSX

#6 OFFLINE   fredrikh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 391 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 12:47

Citat

Frågan jag skulle ställa tillbaka till dig är vad du ser för skillnad mellan ett whiplash/pullback-kast och ett reachkast?

Så länge drift, som du säger, inte är riktningsbestämt, är skillnaden inte så stor antar jag. Skulle vara detta då: Drift applies little or no force on the line.
Då jag kastar wiplash drar jag tillbaka toppen ganska rejält. Särskilt på längre lina.

Citat

Jo, precis så ser jag det. I och med att vi byter riktning så går vi in en ny Stroke åt andra hållet, med den kan definitivt innehålla Drift innan Casting Stroke börjar.

Dettta fungerar definitionsmässigt även om det inte finns någon efterföljande Casting Stroke, alltså om du gör ett kast och applicerar Drift i motsatt riktning och sedan låter linan landa.

Bra förklarat! Stroken innehåller då alltså "wiplashen", drift (i motsatt riktning), och sedan casting stroken?

Fredrik

#7 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 12:50

Visa inläggStefan Siikavaara på Jun 24 2009, 12:04 sade:

Hej Fredrik!

Det där är en jättebra och intressant fråga som jag tycker du ska ställa på Loops direkt.

Med den korta rörelsen så menar du sekvensen när man drar tillbaka toppen eller hur? Då blir den rörelsen sett utifrån grunddefinitionerna vi gjorde Drift. Samma som om du gör ett reach-kast till exempel.

Det finns inget i våra definitioner som hindrar spöet att drifta i vilken riktning som helst. Så Moving the rod to adjust Casting Arc, Stroke Length or Casting Plane. går att applicera på det här.

Vid ett reachkast kan du till exempel drifta spöet åt alla riktningar, även i direkt motsatt riktning som linbågen färdas åt. Det gör jag ofta från ett sidkast för att få en riktigt tvär vinkel på linan. Förra helgen tog jag några magiska fiskar med såna kast i en liten bäck... :) ;)

Mvh
Stefan

Hej Stefan och Fredrik och alla andra... Definitionerna som ni hänvisar till är bra, jag har lusläst dem och till och med förstorat en kopia som sitter framför näsan på jobbet -_- Jag har haft synpunkter dock, det går ju alltid att hitta, de jag hittade involverade t.ex ett snap cast. Eller vad säger ni om denna;

Stroke (or Overall Stroke): A coordinated series of movements which includes a Casting Stroke.
A Stroke starts when the rod hand first moves in the direction of the cast.

Den sista meningen, i ett snap cast rör sig spöet åt ena hållet men linan åt det andra, alltså, riktningen på kastet är inte densamma som riktningen för spöet. Å andra sidan så startar men ju ett snap cast med att föra spöet bakåt, dvs åt samma håll som linan sedan kommer att fara. Ja ja, det går ju alltid att hitta småsaker. Jag skrev för övrigt mina definitioner innan dessa var publicerade på Loops, en annan sak som jag tänkt på är det där med SLP, jag har definierat det lite annorlunda än vad de gjort på SL. Jag har fokuserat på den del av kaströrelsen där spötoppen faktiskt rör sig i en rak bana medan de på SL har definierat det som den tänkta raka linje mellan stoppen. I båda fallen är det ju frågan om en imaginär och abstrakt definition, i mitt fall kan man säga att spötoppen aldrig rör sig längs den riktiga SLP, inte om man mäter tillräckligt noga. I SL:s def så är det ju bara en tänkt linje som egentligen är omöjlig att följa om man mäter tillräckligt noggrant. Inom matematiken är en punkt dimensionslös, en linje endimensionell, en yta tvådimensionell och en volym eller rymdgeometrisk figur tredimensionell. Mäter man tillräckligt noga så är alla tredimensionella, även punkten som kan betraktas som en "pöl" med bläck innehållandes en viss volym bläck, see what I mean?

Kul med en diskussion kring detta men Fredrik, du ska nog vända dig till de som skrivit definitionerna om du vill ha ett bra svar. Du har väl en del i detta Stefan?

Hare bra pôjkar

/Staffan

PS, det där med whiplashen är intressant, jag tycker inte en ny stroke har påbörjats så länge syftet är att påverka linan i den riktning den redan far. En whiplash är väl snarare en variant av stop som gör att energitransformationen underlättas genom att ge det undre benet fart i motsatt riktning. Överrullning skyndas på, lite som vid en check haul. Eller ^_^ ?

#8 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 12:51

Visa inläggStefan Siikavaara på Jun 24 2009, 10:07 sade:

Hej Staffan!

Mvh
Stefan

Tack Stefan, som du såg, de sitter på anslagstavlan på jobbet. Kanonjobb!

/S

#9 OFFLINE   fredrikh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 391 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 12:59

Visa inläggPrinsviggo på Jun 24 2009, 13:50 sade:

Kul med en diskussion kring detta men Fredrik, du ska nog vända dig till de som skrivit definitionerna om du vill ha ett bra svar. Du har väl en del i detta Stefan?

Det är ju precis vad jag gjort! ^_^

#10 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 13:10

Visa inläggfredrikh på Jun 24 2009, 11:59 sade:

Det är ju precis vad jag gjort! ^_^

Jomenvisst är det så, tänkte för en sekund att du ställde frågan till mig också -_-

/S

#11 OFFLINE   fredrikh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 391 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 13:33

Visa inläggPrinsviggo på Jun 24 2009, 14:10 sade:

Jomenvisst är det så, tänkte för en sekund att du ställde frågan till mig också ^_^

/S

Alla som vill får självklart svara. Men nu har vi ju sån tur att en av de som ligger bakom definitionerna finns här på forumet.

mvh,
Fredrik

#12 OFFLINE   Stefan Siikavaara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1275 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 14:13

Hej Staffan!

Snap cast är en ytterst besvärlig grej. Det diskuteras friskt om hur det egentligen fungerar. Men även det kastet har en stroke som innehåller en casting stroke jepp.

Viktigt att komma ihåg är att ingen av rörelse-definitionerna är direkt kopplade till var linan befinner sig. De utgår från handen (Stroke) och spöet. Det finns inget som hindrar att spöet går åt ett håll och linan åt ett annat.

Hej Fredrik!

Citat

Stroken innehåller då alltså "wiplashen", drift (i motsatt riktning), och sedan casting stroken?

Om du gör whiplash i ett kast och låter linan landa så drar du tillbaka efter din casting stroke. Drift efter din casting stroke. Så långt är det ganska enkelt.

Det blir intressant om du direkt därifrån går in i ett kast åt andra hållet. Du har bytt riktning och enligt våra definitioner har du då påbörjat en Stroke åt andra hållet. Då ändrar du egentligen på nästa kast genom drift -_-

Moving the rod to adjust Casting Arc, Stroke Length or Casting Plane

Det blir som reggae av hela kastcykeln ^_^

Ännu roligare blir det när du gör som jag brukar göra ibland. Stoppa, dra tillbaka toppen, och sedan följa med linan framåt längre än där jag stoppade. Sedan in i nästa kast.

Mvh
Stefan
FFF MCCI - MSX

#13 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2009, 14:43

Visa inläggStefan Siikavaara på Jun 24 2009, 14:13 sade:

Hej Staffan!

Snap cast är en ytterst besvärlig grej. Det diskuteras friskt om hur det egentligen fungerar. Men även det kastet har en stroke som innehåller en casting stroke jepp.

Viktigt att komma ihåg är att ingen av rörelse-definitionerna är direkt kopplade till var linan befinner sig. De utgår från handen (Stroke) och spöet. Det finns inget som hindrar att spöet går åt ett håll och linan åt ett annat.

Mvh
Stefan

Ja, snapkastet är intressant, jag är ganska säker på att det har med massans tröghet och minsta motståndets lag att göra, exakt hur det förhåller sig ska man nog passa sig för att säga. Jag återkommer alltid till Newtons andra rörelselag, den är kung i kastningsvärlden tycker jag. Bara en så underbar sak som denna, varje kraft behöver en motsatt riktad reaktionskraft, det är resultatet av denna reaktionskraft som tydligt visar sig i spöet under en kaströrelse, det böjs/laddas åt ett håll, linan acellereras/påverkas av en kraft åt motsatt. Detta går att applicera på snapkastet men då får man först undersöka vad som händer i ett snapkast. När du hämtar upp och laddar för att snapkasta så har linan två sätt att uppföra sig på, antingen så kastas hela linan dubbelvikt med loop och allt framåt eller så dras "flug benet" i den riktning krafterna påverkar det, dvs mot loopfronten/hjulet som trots att det inte sitter fast i ett nav vänder runt linan. Av dessa två alternativ väljer linan det minsta motståndets lag. Förhållandet mellan de båda alternativen borde vara detsamma oavsett linstorlek men jag är inte säker på det. Här kommer massans tröghet in enligt mig, tänk dig att du gör ett snapkast med väldigt långsamt accelererande rörelse, då skulle inte linan slungas iväg på samma sätt, man behöver chocka linan för att få det där navet som egentligen inte finns (det där sista är jag inte säker på men jag tror att det förhåller sig på det sättet). Intressant som sagt. Om man befinner sig i rymden, på en rymdkapsel, och plötsligt förlorar kontakten med färjan så finns det bara ett sätt att ta sig tillbaks, kasta ett föremål i motsatt riktning, bara att hoppas att man har en skiftnyckel eller liknande i handen. Newtons andra rörelselag!

Vh
Staffan

Edit: Det där med reaktionskraften sammanfattas i Newtons tredje rörelselag, inte den andra, hursomhelst, förhållandet mellan kraft, massa och acceleration är den andra (F=m*a). Kolla in denna länk, beräkningarna i lag 2 är felaktiga, det ska vara 400/0,2 (inte delat med 200 eftersom kg är SI enhet för massa), annars kanon.

http://videos.drole.ch/video/NWE_aGqfUDs/T...aac-Newton.html

#14 OFFLINE   Adi

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 138 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2010, 09:20

"Rotation (But rotation)....................Rotation av spöet, accelererande av linan, sätts in sist i kastet tillsammans med dubbeldraget. Man talar ibland om sen rotation, detta är bra för att öka längden på kaströrelsen."

Någon som kan förklara lite närmare vad det här med rotation innebär ?
Är det det när man ser rullen rotera under kastet, att den roterar mera "utåt" under bakkastet och "inåt" under framkastet ?
I förklaringen ovan står det att den sätts in i sista kastet tillsammans med dubbeldraget men jag tycker jag ser denna rotation under hela kastet och inte bara i slutet, t ex ser man det i den här videon (0:55 -1:03). På vilket sätt bidrar denna rotation till accelererande av linan ?

/Adi

#15 OFFLINE   C_A

Advanced Member

• Edgemember
  • 1596 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2010, 19:18

Hej Adi,

Inte lätt att förklara med ord men gör ett försök.
Låt säga att du har ett avstånd på spöbutten mot underarmen i bakkastet
på ca 45 grader ifrån varandra. Spöbutten pekar ut från underarmen

När du gör framkastet så drar du fram accelererar spöet och bibehåller
samma vinkel ända till att inte kan mer då slår du ihop vinkel mot
din underarm, vinkel blir 0 grader. Spöbutten ligger då intill din underarm.

Hoppas att detta var tydligt nog.

//Christer

#16 OFFLINE   Karlsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 364 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2010, 21:00

Visa inläggAdi på Apr 11 2010, 09:20 sade:

"Rotation (But rotation)....................Rotation av spöet, accelererande av linan, sätts in sist i kastet tillsammans med dubbeldraget. Man talar ibland om sen rotation, detta är bra för att öka längden på kaströrelsen."

Någon som kan förklara lite närmare vad det här med rotation innebär ?

/Adi

Hej Adi

Du har helt ret i at Eoin bruger rotation igennem hele hans kastebevægelse på den video, men man kan også godt forsinke denne rotation ligesom man kan rotere meget tidligt. Når vi rotere stangen så bevæger spidsen sig længere end bunden, det er det vi udnytter til at kaste en flueline eller en spinner eller et æble på spidsen af en pind :)

Se billedet herunder for en bedre forklaring af forskellige former for rotation :P

Et eksempel på sen rotation

Mvh
Lasse

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Rotationifluekast.jpg

Karlssonflyfishing.com
FFF MCCI
FFF CBOG
AAPGAI MCCI

Theory is good, knowledge is better

#17 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 13 Apr 2010, 00:17

Sen rotation och grymt fint sista dubbeldrag där Lasse :) It made me a little nervous though when the line almost snagged the zipper on the jacket...

Adi, när man roterar en pinne så rör sig pinnen en bestämd vinkel , så här... \ / ... (se Lasses bild). Det är inte svårare än så. Vid ett flugkast sker detta och det är i huvudsak denna rörelse av spöet som används för att sätta fart på linan. Du utnyttjar hävstången i det långa spöet och toppen får hög fart. När man talar om "but rotation" så menar man bara den vanliga rotationen av spöet. Hastigheten på but rotationen kan t.ex. mätas i antal grader per sekund (inte för at det är så lätt att ta reda på men iaf). Butten är ju intakt/opåverkad så att säga, överdelen på spöet laddat/böjt så det är enklare att tala om buttens rotation även om den är exakt den samma som handtagets/korkens rotation.

Det finns en annan rörelse också som accelererar linan men betydligt mindre, man talar om translation eller drag, så här... / /... Då utnyttjar man inte spöets hävstångseffekt, man roterar inte utan bara för spöet framåt. Spöets nedre del och spöets övre del rör sig ungefär lika mycket framåt. Det kan vara riktigt bra för att bl.a. reducera slack till efterbrännkammaren (rotationen) kommer in, då vill man inte ha något slack alls i systemet för det tar bort värdefull acceleration av linan.

Slutligen, om man först parallellförskjuter spöet, translation, och sedan roterar, rotation, så har man utnyttjat en lång sträcka för att accelerera linan. Man talar ibland om största möjliga kraft över längsta möjliga sträcka. Det uträttar största möjliga arbete på linan och således uppnås största linhastighet.

Den sista accelererande komponenten är dubbeldraget och det ska sättas in på slutet någon gång under rotationsfasen, ju senare desto bättre eftersom dubbeldraget inte får ta slut innan rotationen är slut. Man talar ibland om att dubbeldra genom RSP (rod straight position), det ska finnas liiiiite arm/dubbeldrag kvar när spöet är rakt. En av de största vinsterna med dubbeldrager är dock att fördela arbetet mellan spöhand och linhand, du upplever att du måste ta i mycket mindre för att komma en bestämds sträcka när du fiskar.

Vh
Staffan

#18 OFFLINE   Adi

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 138 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2010, 06:33

Visa inläggPrinsviggo på Apr 13 2010, 01:17 sade:

Sen rotation och grymt fint sista dubbeldrag där Lasse B) It made me a little nervous though when the line almost snagged the zipper on the jacket...

Adi, när man roterar en pinne så rör sig pinnen en bestämd vinkel , så här... \ / ... (se Lasses bild). Det är inte svårare än så. Vid ett flugkast sker detta och det är i huvudsak denna rörelse av spöet som används för att sätta fart på linan. Du utnyttjar hävstången i det långa spöet och toppen får hög fart. När man talar om "but rotation" så menar man bara den vanliga rotationen av spöet. Hastigheten på but rotationen kan t.ex. mätas i antal grader per sekund (inte för at det är så lätt att ta reda på men iaf). Butten är ju intakt/opåverkad så att säga, överdelen på spöet laddat/böjt så det är enklare att tala om buttens rotation även om den är exakt den samma som handtagets/korkens rotation.

Det finns en annan rörelse också som accelererar linan men betydligt mindre, man talar om translation eller drag, så här... / /... Då utnyttjar man inte spöets hävstångseffekt, man roterar inte utan bara för spöet framåt. Spöets nedre del och spöets övre del rör sig ungefär lika mycket framåt. Det kan vara riktigt bra för att bl.a. reducera slack till efterbrännkammaren (rotationen) kommer in, då vill man inte ha något slack alls i systemet för det tar bort värdefull acceleration av linan.

Slutligen, om man först parallellförskjuter spöet, translation, och sedan roterar, rotation, så har man utnyttjat en lång sträcka för att accelerera linan. Man talar ibland om största möjliga kraft över längsta möjliga sträcka. Det uträttar största möjliga arbete på linan och således uppnås största linhastighet.

Den sista accelererande komponenten är dubbeldraget och det ska sättas in på slutet någon gång under rotationsfasen, ju senare desto bättre eftersom dubbeldraget inte får ta slut innan rotationen är slut. Man talar ibland om att dubbeldra genom RSP (rod straight position), det ska finnas liiiiite arm/dubbeldrag kvar när spöet är rakt. En av de största vinsterna med dubbeldrager är dock att fördela arbetet mellan spöhand och linhand, du upplever att du måste ta i mycket mindre för att komma en bestämds sträcka när du fiskar.

Vh
Staffan

Hej,

Tack för alla förklaringar. Jag tror jag börjar förstå det här med rotation.
Ämnar gå på några kastkurser nu till våren och tänker ta upp detta där för att få djupare förståelse men fram tills dessa ska jag testa själv också.
Det viktigaste att komma ihåg, om jag förstått det hela rätt, är att dubbeldraget ska sättas in på slutet någon gång under rotationsfasen, ju senare desto bättre eftersom dubbeldgraget inte får ta slut innan rotationen är slut. Det ska finnas lite dubbeldrag kvar när spöt är rakt (RSP).

Mvh
Adi

#19 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1091 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2010, 06:37

Kanon med en så tydlig konceptualisering B)

Jag som inte är sådär överdrivet kastintresserad, men ändå upplever lite krångel och, även stundtals vill kasta nån meter längre, har väldigt stor hjälp av att få hjälp med att sätta ord på de olika delarna och momenten.

:ph34r:

#20 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2010, 06:52

Det är inte skitenkelt att dubbeldra sådär sent men om man har det i bakhuvudet så kan man arbeta på att få det senare och senare. Anledningen till det sista tror jag beror på att dubbeldraget i många fall används för att reducera slack i systemet, att få kontakt med linan. Ju bättre kastare desto mindre slack och desto lättare att dra sent.

Vh
Staffan

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar