Jag tyckte det var dags för en ny gäddflugtur.
Med stora problem fick jag ut båten från båtplatsen. Lågvattnet gjorde det besvärligt. Tur att det är dybotten. Annars hade det inte gått.
Hade inga som helst förhoppningar egentligen på fisket. Men lite har man ju alltid. Ville dock mest bara ut å svinga spöt lite.
Förhoppningarna raserades till 0 när vattnet var ginklart och -40 i vattenstånd. Vattenståndet hade jag ju koll på men vattenfärgen är svår att förutse ibland
när vinden har vridit fram å tillbaka. Ja, vinden hoppades jag skulle öka lite inför det analkade regnet. Soligt lång tid nu ju å då borde gäddorna gå igång på regnet i det klara låga vattnet. Men vinden dog ut fullständigt när jag ankrade upp för första gången.
Med den våren som varit med alla gäddfiskare här utanför så har fisket aldrig varit så dåligt. Mååånga som inte begriper att platser måste vila
emellan fisketurerna. Och många nya fiskare här utanför. Helt sjukt mycket folk faktiskt om man bara jämför för 3 år sedan. Minst en 5-dubbling av fiskare.
Så jag påstår med bestämdhet att det är sönderbankat här utanför nu.

Långt ifrån ensam om den slutsatsen.
Och det tar lååång tid för att gäddan återfår lusten att uppehålla sig på de platserna igen. Vet det av erfarenhet.
Nåja, jag kastade en 15-20 min ändå utan att se någon gädda på en förr säker plats. Borde stå nån liten snipa där men inte.
Så jag vevade upp å körde ut å pilkade en stund. Fick 6 st torskar som precis missade stekpannan på storleken.
Påväg hem kom regnet i alldeles för liten mängd för att gjort nån skillnad på gäddfisket.
Ska ta upp det om gäddbestånd och fiskeförbud på gäddor under leken senare.
Må väl!
Anders Erlandsson - Fiskar mest längs Blekingekusten, och oftast med flugspöt efter gäddor.