Hoppa till innehåll

.

Senaste "Allt Om Flugfiske"

306 replies to this topic

#301 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6743 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 17:52

Visa inläggIsoperla på 02 Jan 2012, 14:36 sade:

Allt om Flugfiskes fiskevattenreportage är ta mig f-n ett av de största hoten mot våra fjällvatten om man nu bortser från de hot som industriell exploatering utgör (vattenkraft,gruvdrift etc), varje liten jokk blir omskriven utan tanke på utfiskning och slitage på naturen. Vatten efter vatten fiskas sönder, men det gäller tydligen främst att sälja lösnummer, visa sin nuna på bild samt tala om hur många öringar över 1,5 kilo som man fångat under en vecka. Drevet går och det är ju inte så att bara seriösa flugfiskare hittar dit bara för att det publiceras i en ren flugfisketidning. Jag högaktar skribenter som tex. John Gierach som vägrar att avslöja sina favoritställen trots tryck från läsare och redaktioner, men alla har inte sådan ryggrad.
Det är emellertid en annan sak om man gör ett reportage om en stor, lång och produktiv älv, men AOF verkar inte vilja göra några gränsdragningar, dvs det mesta publiceras. Gör man dessutom ett reportage om öringfiske i Skåne nämner man i sin frustration namnet på ett mindre vattendrag där man inte kunnat köpa kort för att fiska då det bara säljs årskort, reportaget har antagligen bidragit till tjuvfisket och med att det blivit mer känt. Ett sådant förhållningssätt är oansvarigt och onödigt.
Banne mig det bästa jag läst sedan jag konfirmerades!

Det var bättre förr när man lusläste Westrins alla böcker och själv planerade in sina fjällresor.
Det SKA vara ett äventyr, ända från kartan på köksbordet och när man åker hem från fjällen.
Jag är väldigt selektiv när det gäller att tipsa om fjällvatten.
Tråkig utveckling när allt ska vara så tillrätta lagt utan att man behöver anstränga sig eller gå på en mina, som man själv har gjort genom åren.
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#302 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6743 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 17:54

Visa inläggjeppe på 02 Jan 2012, 17:33 sade:

Mejlade två gånger, fick inget svar, avslutade prenumerationen...
Bra gjort!
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#303 OFFLINE   Perro

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2118 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 18:32

Visa inläggHannu på 02 Jan 2012, 17:52 sade:

Banne mig det bästa jag läst sedan jag konfirmerades!

Det var bättre förr när man lusläste Westrins alla böcker och själv planerade in sina fjällresor.
Det SKA vara ett äventyr, ända från kartan på köksbordet och när man åker hem från fjällen.
Jag är väldigt selektiv när det gäller att tipsa om fjällvatten.
Tråkig utveckling när allt ska vara så tillrätta lagt utan att man behöver anstränga sig eller gå på en mina, som man själv har gjort genom åren.
Mycket riktigt!
Det är lite av pudelns kärna med mitt flugfiskeintresse, att leta upp nya och spännande vatten. Det kan bli både bu och bä men man blir en erfarenhet rikare, bomturerna har lyckligtvis inte blivit så många....

Många tror säkert att det handlar om enbart själviskhet när man inte vill basunera ut bra fiskevatten. Det kan stämma till en viss del men i huvudsak tycker jag att man bör lära sig på egen hand hur man hittar fisken. Jag tror att man skaffar sig en djupare kunskap och respekt för naturen man vistas i om man går tillväga på det sättet. Billiga helikopterresor med bolag som bara ser till att sitsarna ska vara fyllda under säsongen gör att fisketrycket kan bli orimligt på vissa platser. Alla borde prova på att vandra till fiskvattnen i fjällen, först då tror jag att man får en större insikt i hur naturen fungerar.
Flugfiske för mig är inte att bli neddroppad av en helikopter och ha en veckas rock´n roll-fiske med alla bekvämligheter....långt därifrån..

Blev lite OT nu, men detta är viktiga saker om vi vill ha bra fiske i framtiden.

Flertalet fiskare är inte så försiktiga och hänsynsfulla som vi kanske tror, och därför kan en sådan här artikel få förödande konsekvenser.
Jag kommer inte att förlänga min prenumeration.
"Att utveckla jägarblicken (coure d`oille) är nyckeln till att lyckas upptäcka öring.
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."

-John Randolph

#304 OFFLINE   Southside

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 19:27

Helt rätt Hannu, tjusningen är att under vinterhalvåret lusläsa kartor, höjdkurvor säger mycket. Flygkartor säger än mer.
Köper AOF sporadiskt och det är som att läsa en serietidning, undantag Håkan Stenlund.

#305 OFFLINE   Record

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4859 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 20:23

Visa inläggPerro på 22 Dec 2011, 14:59 sade:

Ros och ris till Jan/Feb numret av AOF.
Lysande Harry-strip av JLindegren... ^_^

Nu till det tråkiga...Än en gång bjuder man ut ett litet och känsligt vatten utan hämmningar, viktigast är väl att sälja lösnummer.. :angry:
Arvesjokken är kanske inte helt okänd men den kan definitivt inte tåla ett högt fisketryck...Skitdåligt av AOF att inte tänka på det..

Så, nu har jag gnällt färdigt.. :mellow:

Det var inget gnäll av dig utan du har helt rätt ... skandal att namnge ett sånt känsligt vatten . :angry:
Nog trodde man att skribenterna på AOF hade större kunskap än så men antalet sålda nummer väger väl tyngre en sån här gång.

.
http://www.fiskegubben.se/ http://www.scandcane.com http://www.westforkfly.se

39-årig yngling från Black Bear Village i storstan som gillar gamla fiskegrejer.

#306 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 20:49

Visa inläggErövrarn på 13 Jun 2007, 22:22 sade:

Är Jonas artikel om hur man tar sin storharr denna sommar riktigt bra och informerande? :)
Vad tycker all harr-expertis här inne? :D

gør du en før bra tidning så har du snart inga læsare....alla ær fullærda och ær ute och fiskar istællet :lol:
låt dom "hållas" och ge dom små tips då och då ;)

harrfiske for dummies tyckte jag va rætt kass, webradion med Nordigårds om harrfiske va mkt bættre.
det friskade upp minnet på sånt man læst tidigare i bøcker m.m
ja tror jag ska ta mig en lyssning till våren på den telefonintervjun innan man drar ut på tidiga vårfisket ;)

#307 OFFLINE   lillefar

Advanced Member

• Edgemember
  • 4142 Inlägg:

Skrivet 03 Jan 2012, 14:23

Nu har jag läst nummret och tycker kanske att vi inte behöver slå på varningstrumman rikigt ännu, för var det nån som blev sugen på att åka dit? Tyckte artikeln var sisådär och vattnet framställs som ett mediokert dussinvatten bland andra. Sen var han ju bara på de lätttillgängliga nedre delarna, Och de övre är så usla, tråkiga med äcklig fisk att ni andra inte behöver åka dit.
Sen TV:n kom har ljugartraditionen alltmer försvunnit. Nu finns det inga ljugare, bara lögnare. För ljugaren är ljugandet en konst, för lögnaren är det ingen konst att ljuga.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar