Isoperla på 02 Jan 2012, 14:36 sade:
Allt om Flugfiskes fiskevattenreportage är ta mig f-n ett av de största hoten mot våra fjällvatten om man nu bortser från de hot som industriell exploatering utgör (vattenkraft,gruvdrift etc), varje liten jokk blir omskriven utan tanke på utfiskning och slitage på naturen. Vatten efter vatten fiskas sönder, men det gäller tydligen främst att sälja lösnummer, visa sin nuna på bild samt tala om hur många öringar över 1,5 kilo som man fångat under en vecka. Drevet går och det är ju inte så att bara seriösa flugfiskare hittar dit bara för att det publiceras i en ren flugfisketidning. Jag högaktar skribenter som tex. John Gierach som vägrar att avslöja sina favoritställen trots tryck från läsare och redaktioner, men alla har inte sådan ryggrad.
Det är emellertid en annan sak om man gör ett reportage om en stor, lång och produktiv älv, men AOF verkar inte vilja göra några gränsdragningar, dvs det mesta publiceras. Gör man dessutom ett reportage om öringfiske i Skåne nämner man i sin frustration namnet på ett mindre vattendrag där man inte kunnat köpa kort för att fiska då det bara säljs årskort, reportaget har antagligen bidragit till tjuvfisket och med att det blivit mer känt. Ett sådant förhållningssätt är oansvarigt och onödigt.
Det är emellertid en annan sak om man gör ett reportage om en stor, lång och produktiv älv, men AOF verkar inte vilja göra några gränsdragningar, dvs det mesta publiceras. Gör man dessutom ett reportage om öringfiske i Skåne nämner man i sin frustration namnet på ett mindre vattendrag där man inte kunnat köpa kort för att fiska då det bara säljs årskort, reportaget har antagligen bidragit till tjuvfisket och med att det blivit mer känt. Ett sådant förhållningssätt är oansvarigt och onödigt.
Det var bättre förr när man lusläste Westrins alla böcker och själv planerade in sina fjällresor.
Det SKA vara ett äventyr, ända från kartan på köksbordet och när man åker hem från fjällen.
Jag är väldigt selektiv när det gäller att tipsa om fjällvatten.
Tråkig utveckling när allt ska vara så tillrätta lagt utan att man behöver anstränga sig eller gå på en mina, som man själv har gjort genom åren.