.
Mellanlägg
#1 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 07:48
Nu tänkte jag ändå prova på lite skjutklump fiske för att ta reda på om jag missat något kul. Jag har ett lpxe- spö som borde passa för dylika övningar om jag bara skaffar en bra skjutklump och en bra skjutlina till den.
Min fråga är nu: varför gör man mellanlägg med klumplinor? Är det svårt att byta riktning med klumplina?
#2 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 08:21
Vadare på Apr 29 2009, 07:48 sade:
Nu tänkte jag ändå prova på lite skjutklump fiske för att ta reda på om jag missat något kul. Jag har ett lpxe- spö som borde passa för dylika övningar om jag bara skaffar en bra skjutklump och en bra skjutlina till den.
Min fråga är nu: varför gör man mellanlägg med klumplinor? Är det svårt att byta riktning med klumplina?
nej det är inte ett dugg svårt, men folk är lata. undantag tunga sjunklinor då som man behöver rulla upp men man behöver inte göra långa mellanlägg och plaska som en idiot med dem heller.
-r
#3 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 08:47
rensvind på Apr 29 2009, 08:21 sade:
-r
Håller helt med. det är ju faktiskt lättare med en klump än med en kort speylina.
Mellanläggskastet kallas för "Mörrumskastet" och är ett ofog som bör beivras!!!!
Dålig kastteknik?
Sen finns det ju visserligen kast som utnyttjar vattnets friktion för att ladda spöt - men det är en helt annan sak.
/Jonas
#4 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 09:15
Ahlbin på Apr 29 2009, 07:47 sade:
Mellanläggskastet kallas för "Mörrumskastet" och är ett ofog som bör beivras!!!!
Dålig kastteknik?
Sen finns det ju visserligen kast som utnyttjar vattnets friktion för att ladda spöt - men det är en helt annan sak.
/Jonas
Intressant, jag kan inte mycket om kastning med tvåhandsspön. Vad är ett mellanlägg? Pacering av linan innan ett kast där man ändrat riktning på kastet? Eller...
/S
#5 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 10:02
Min presentation
Min företagssida
www.kastskolan.se
#6 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 10:04
Jakob Lundgren på Apr 29 2009, 10:02 sade:
OK, tackar, låter logiskt. Man gör något med linan för att förbereda sig inför leveranskastet, t.ex. lägger en slinga framför sig. Man kanske borde skaffa sig ett tvåhands
/S
#7 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 10:10
Prinsviggo på Apr 29 2009, 10:15 sade:
/S
Jo, du har nog fattat rätt. Ett vinklat spey/underhandskast som delas upp i två utlägg, ett där man vinklar upp linan i kastriktningen och lägger ut klumpen och ett avslutande då man använder mer kraft och skjuter lina.
Det tas ofta till när kombinationen kraftig vinkling kombinerat med önskad kastlängd överstiger kastarens förmåga.
#8 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 10:13
Jakob Lundgren på Apr 29 2009, 11:02 sade:
Nu vet jag inte exakt vad ett TRC är men nåt i den stilen är det nog. Det som gör det till ett otyg är att man lägger ut linan rakt över fiskevattnet och plaskar och river i vattnet mycket mer än nödvändligt.
#9 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 10:21
Här är ett exempel på TRC.
Används i NZ när man har riktigt tunga flugor som man fiskar in lite närmare och därför behöver lite mer lina i D-bågen för att få ut dem.
Min presentation
Min företagssida
www.kastskolan.se
#10 ONLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 10:24
Orsak?
1: Oftast fiskar jag in kasten så det hänger rakt ner i hård ström. Då blir vinkeln stor och då är det ibland jobbigt och få upp linan och vinkla ut den ordentligt.
2: Ofta fiskar jag vid buskiga älvar/berg/stenar så det inte går att lägga och vrida överkroppen tillräckling för att få ett bra kast på ett försök.
3: Jag vill alltid att linan ska sträcka och lägga sig rakt. Gör man en kraftig vinkling så är det svårare att få kastet att sträcka på längre lina.
4: Laxen skite fullständigt i om det plaskar lite. Jag har sett folk få fisk i bakvattnet av forsbåtarna. Så länge det inte en riktigt långflytande blanknacke så tror iaf jag att laxen är ganska tålig för plask.
Däremot är det skillnad på skygg höstöring.
#11 ONLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 10:25
Jakob Lundgren på Apr 29 2009, 11:21 sade:
Används i NZ när man har riktigt tunga flugor som man fiskar in lite närmare och därför behöver lite mer lina i D-bågen för att få ut dem.
Men hallå
För det första, vem kommer på alla namn på alla specialkast som finns nu
Och för det andra, skulle det där plaska mindre än ett mellanlägg
#12 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 10:43
Nejdå, det plaskar inte mindre. Påstod jag aldrig heller. Men jag var medveten om att Staffan var bekant med ovanstående kast så jag gjorde en liknelse
Min presentation
Min företagssida
www.kastskolan.se
#13 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 10:54
Om man nu råkar ha en sjunklina, som efter utfiskat kast ligger djupt i vattnet rakt nedströms, så är det ju en enkel sak att rolla upp linan till ytan RAKT NEDSTRÖMS och sen lägga ut kastet. Det finns ingen anledning att lägga ut ett mellanlägg över älven.
Våga vägra mellanlägg!
/ PJ
#14 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 10:57
sasse på Apr 29 2009, 10:25 sade:
För det första, vem kommer på alla namn på alla specialkast som finns nu
Och för det andra, skulle det där plaska mindre än ett mellanlägg
För mig är "mellanlägg" liktydigt med en kastteknik som kan förbättras - om man med en hel DT eller longbellylina kan lyfta, vinkla och kasta 20-25 m lina utan "mellanlägg" så måste det ju vara enklare att göra detta med en klump som ibland inte är längre än 10-11 meter. Om "mellanlägg" skrämmer fisken eller inte får vi väl aldrig svar på, men tittar man på när detta kast utförs på en blanknacke, i motljus en klar och tidig morgon så undrar i alla fall jag hur fisken som står under klumpen reagerar. Att sedan britterna som har en månghundraårig tradition av laxfiske skyr detta med "mellanlägg" som pesten "makes you wonder....."
För övrigt kallades detta kast "Byskekastet" innan det för några år sedan fick namnet "Mörrumskastet" i en av våra fisketidningar.
mvh CH, APGAI
#15 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 10:58
Sunray på Apr 29 2009, 09:54 sade:
Om man nu råkar ha en sjunklina, som efter utfiskat kast ligger djupt i vattnet rakt nedströms, så är det ju en enkel sak att rolla upp linan till ytan RAKT NEDSTRÖMS och sen lägga ut kastet. Det finns ingen anledning att lägga ut ett mellanlägg över älven.
Våga vägra mellanlägg!
/ PJ
Instämmer till fullo!
#16 ONLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 11:21
sasse på Apr 29 2009, 09:24 sade:
Orsak?
2: Ofta fiskar jag vid buskiga älvar/berg/stenar så det inte går att lägga och vrida överkroppen tillräckling för att få ett bra kast på ett försök.
3: Jag vill alltid att linan ska sträcka och lägga sig rakt. Gör man en kraftig vinkling så är det svårare att få kastet att sträcka på längre lina.
2: Enligt mig kräver ett kast som man plockar hem utifrån älven efter ett mellanlägg mer utrymme än ett direktvinklat. D-loopen går rakt motsatt kastriktningen in i buskarna istället för att ligga i en båge ovan vattnet uppströms fiskaren.
Man kan iofs köra med tekniken att man ankrar tafsen väldigt långt ut i älven för ett rakt utlägg efter ett mellanlägg. Det kräver lite plats, men ger och andra sidan inte heller möjlighet till några längre kast.
3: Enligt mig genererar man mer energi och fart i linan då man direktvinklar än om man kastar ett rakt kast. Kastet är mer dynamisk och kontakten med linan är mer kontinuerlig. Jag tror jag kastar längre och sträcker bättre vid direktvinkling.
Ser ingen fördel med mellanlägg.
Detta inlägg har redigerats av BB.: 29 Apr 2009, 11:30
#17 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 12:09
Vänligen
/Staffan
#18 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 12:13
sasse på Apr 29 2009, 11:24 sade:
Däremot är det skillnad på skygg höstöring.
Här håller jag inte alls med.
Det må vara så om man är helt ensam i en pool med väldigt kraftig ström eller annat som skapar en stor "ljudmatta", men med mycket folk i en pool (ett skräckexempel är 4:an i Mörrum) som gör mellanlägg på mellanlägg, så är jag helt övertygad om att de stackars laxarna "kryper" fram längs botten.
Sunray på Apr 29 2009, 11:54 sade:
Våga vägra mellanlägg!
/ PJ
Precis!!
Folk borde lära sig tekninken att vinkla upp bättre, istället för en massa mellanlägg........
Att göra ett mellanlägg för att få upp linan (oftast en tung sjunklina) borde, precis som Du skriver, bara göras nedströms och inte över poolen.
#19 ONLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 15:48
Däremot har jag sett många som tycker att kastet har fiskat av långt innan land och kastar ut utan mellanlägg och är jättenöjda. Men då missar de fiskarna inne vid land
För mer mellanlägg och bort med folk som inte kan vada istället.
#20 ONLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 15:50
#21 ONLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 16:10
Jag likställer inte mellanlägg med att rolla upp linan rakt nedströms innan kast. (Ibland med viss riktningsförändring ut mot älven, typ 10 grader). Rolla upp nedströms gör jag hela tiden, även med flytlina för att sträcka upp i spakvatten. Känns upplägget inte bra lägger man ju också tillbaka klumpen nedströms för att ta om. Räknar inte detta som mellanlägg.
Ett mellanlägg för mig är att vinkla ut ordentligt i älven och sen ta in för kast.
Mer mellanlägg? Vad har vadning med mellanlägg att göra?
#22 ONLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 16:41
BB. på Apr 29 2009, 17:10 sade:
Jag likställer inte mellanlägg med att rolla upp linan rakt nedströms innan kast. (Ibland med viss riktningsförändring ut mot älven, typ 10 grader). Rolla upp nedströms gör jag hela tiden, även med flytlina för att sträcka upp i spakvatten. Känns upplägget inte bra lägger man ju också tillbaka klumpen nedströms för att ta om. Räknar inte detta som mellanlägg.
Ett mellanlägg för mig är att vinkla ut ordentligt i älven och sen ta in för kast.
Mer mellanlägg? Vad har vadning med mellanlägg att göra?
Jag vet inte vad det kallas. Får väl filma o visa
Angående vadningen var bara ett påstående eftersom många hävdar att det skrämmer fisken.
#23 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 17:41
Att sedan legalisera "mellanlägg" med att "en av Sveriges bästa lax och öringfiskare gör mellanlägg" känns billigt. Dessutom....... kan man ju undra hur man kvalificerar sig till denna titel? Får man flest fiskar? Störst fiskar? Skriver i tidningar? Fiskar flest dagar? Något annat? Om svaret är flest fiskar, kan kanske just detta faktum beror på att det är svårare att få fisk efter den som gör "mellanlägg".
När det gäller vadning håller jag med om att det kan gå till överdrift.
mvh CH,
som för övrigt lärt rätt många kasta både enhands och tvåhands utan "mellanlägg" - på båda sidor av Atlanten.
#24 ONLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 17:58
EVERFLOAT på Apr 29 2009, 18:41 sade:
Att sedan legalisera "mellanlägg" med att "en av Sveriges bästa lax och öringfiskare gör mellanlägg" känns billigt. Dessutom....... kan man ju undra hur man kvalificerar sig till denna titel? Får man flest fiskar? Störst fiskar? Skriver i tidningar? Fiskar flest dagar? Något annat? Om svaret är flest fiskar, kan kanske just detta faktum beror på att det är svårare att få fisk efter den som gör "mellanlägg".
mvh CH,
som för övrigt lärt rätt många kasta både enhands och tvåhands utan "mellanlägg" - på båda sidor av Atlanten.
Det är bara klumpfisket jag pratar om då jag till 99% fiskar lax och havsöring med det.
Om du fixar 25-30meter i 45c kast utan mellanlägg med sträckt tafs så är det riktigt bra. Bättre än 99% av de jag sett.
Angående mellanlägget och kompisen som fångar fisk, igen är bara som sagt att det enligt många skrämmer fisken.
Och om han är en av Sveriges bästa lax/havsöringsfiskare? Svar ja. Bla Frödin rankande honom som en av de 10 bästa. Du kan läsa om honom i det förra FFA om du vill.
#25 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 18:18
Att det inbland förekommer "suicide-salmon" utefter älvarna, innebär inte att alla fiskat beteer sig på samma sätt
#26 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 19:22
EVERFLOAT på Apr 29 2009, 16:41 sade:
mvh CH,
Instämmer till fullo!
Våga vägra mellanlägg
#27 ONLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 19:26
#28 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 19:28
Jakob Lundgren på Apr 29 2009, 09:21 sade:
..en kan ju tro att linan sitter fast !
#29 OFFLINE
Skrivet 29 Apr 2009, 20:13
sasse på Apr 29 2009, 19:26 sade:
JAG gör det INTE iallafall!!!
DU är välkommen att fiska med mig när du vill så får du ju se - du verkar ju vara en kul prick så det skulle vara kul att fiska lite tillsammans
#30 ONLINE
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Detta ämne är stängt