Hoppa till innehåll

.

Mellanlägg

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
247 replies to this topic

#61 OFFLINE   Ronnie

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2862 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 09:25

Visa inläggsasse på May 14 2009, 23:18 sade:

Vi kan mellanlägga ihop i sommar Ronnie :wub:
Aaa,men nog kämpar även jag för ett direkt kast.Men i bland tar jag om.. ;)

#62 OFFLINE   Sunray

Advanced Member

• Edgemember
  • 1297 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 20:02

Visa inläggRonnie på May 14 2009, 21:55 sade:

Ni är alla så kloka, :D ,, :lol: ,Men skräm inte väck nybörjarna,ett mellanlägg eller,,bara man utövar sin hobby å har kul..Sen att man kan ha som mål att kasta utan mellanlägg är ju självklart,men det får väl komma när kastaren är mogen för det. :lol: .Eller tänker jag fel??

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår problemet... Skulle det alltså vara enklare för en nybörjare att först lära sig en felaktig teknik och sen tillbringa tid med att "lära bort" det felet, istället för att lära sig rätt från början?
Det är ju inte alls så att det är "enklare" att kasta med mellanlägg och alltså skulle vara lättare att lära sig som nybörjare, det är ju bara en synnerligen onödig ovana som det verkar lite dumt att lägga sig till med... :lol:

Om vi "gamlingar" kunde lära oss att kasta utan mellanlägg så borde väl dagens nybörjare kunna klara av samma sak?

/ PJ
Jag vet inte om jag är ambivalent eller bara har svårt att bestämma mig...

#63 OFFLINE   Ronnie

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2862 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 20:19

Visa inläggSunray på May 15 2009, 19:02 sade:

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår problemet... Skulle det alltså vara enklare för en nybörjare att först lära sig en felaktig teknik och sen tillbringa tid med att "lära bort" det felet, istället för att lära sig rätt från början?
Det är ju inte alls så att det är "enklare" att kasta med mellanlägg och alltså skulle vara lättare att lära sig som nybörjare, det är ju bara en synnerligen onödig ovana som det verkar lite dumt att lägga sig till med... :D

Om vi "gamlingar" kunde lära oss att kasta utan mellanlägg så borde väl dagens nybörjare kunna klara av samma sak?

/ PJ
Vad jag är ute efter är att ni "gamlingar" tycker att det skall vara si eller så.....ja menar vi nybörjare betalar samma årsavgift,å har säkert samma glöd för detta som ni gamlingar....Alla vill väl självklart lära den bästa tekniken..Men en del gör mellanlägg,andra inte....

#64 OFFLINE   Olavi

Advanced Member

• Edgemember
  • 877 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 20:23

Visa inläggAhlbin på Apr 29 2009, 18:22 sade:

Instämmer till fullo!

Våga vägra mellanlägg :D
Instämmer helt i protestkören mot mellanlägg. En snake-roll när det djävlas är helt på sin plats, men inga jäkla mellanlägg som rispar upp halva poolen.
J

#65 OFFLINE   Ronnie

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2862 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 20:27

Vilka värdelösa kastare det är i Jockfall,tror alla jag sett gör mellanlägg..

#66 OFFLINE   Norrbaggen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 488 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 22:21

Mellanlägg, Mörrumkast, eller som jag beteknar det Trönder-Spey = Nej tack :D
Detta är helt och hållet bevis på at man inte kan hantera sitt spö och lina til fullo. Mellanlägg är totalt onödigt, och spesielt på det viset det oftast utförs, kraftfullt plaskande rakt ut i älven.
Jag vil påstå at det stör och oroar fisk som annars man sjölva eller påföljande fiskare kunde ha stor möjlighet at trigga til hugg. At vinkla linan med rotasjonen i kroppen underlättar, och bidrar til längre kast. Rotasjonen i kroppen gör det ochså enklare at få tafsen strak på vattenytan, och et perfekt ankringspunkt inför framkastet. Här har man ochså möjlighet att plassera sin ankringspunkt längre ut i älven om man har liten plats bakom sig til D-loopen. At vinkla en kort klump 90gr och mer är , och skjuta 15m skjutlina är inga problem. One touch only. Samma gäller om man har utrymme at göra en snakeroll, vinklas denna lätt mer enn 90 grader, och man lätt skjuter samma lina. Jag har häller inga problem med at vinkla en riktig långlina som en XLT eller en Carron 105' i et drag, men här krävs sjölvfallet mera utrymme til V-loopen som det brukar bli på långa linor.

Personligt tycker jag at jag kastar länger i et vinklat kast med at utnyttja rotasjonen i kroppen, framför et rakt bakkast (ej vinklat).
Det är inte mkt som skal til för at man känner at der bliver högre hastighet i linan när man använder kroppens rotasjon (högre hastighet = potensiale för längre kast)

Jag tycker inte der finnst "excuses" för mellanlägg, detta är enbart negativt sett ut ifrån kastning och fiske.
Det är bara att träna lite, och träna med så lite kraft som över hovedet möjligt. Man bliver förvånat över hur lite kraft som behövs.

At man kan ha behov för at switcha upp eller skruva upp en sjunklina innan man kastar hör ju til fisket, detta försiggår oftast rakt nerströms nära egen bredd.

Detta inlägg har redigerats av Norrbaggen: 15 May 2009, 22:24

Norrbaggen

#67 OFFLINE   Ronnie

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2862 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 22:30

Vill minnas Ismo var med om en grejj när två st nybörjare från Lainio vildmark skulle lära sig kasta tvåhands,Mellanlägg,riv å slit ovan laxens huvud,,,verkade inte spela nån roll,,Lax togs det i alla fall...Ismo minns säkert bättre än mig detta...

#68 OFFLINE   Norrbaggen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 488 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 22:35

Visa inläggRonnie på May 15 2009, 21:30 sade:

Vill minnas Ismo var med om en grejj när två st nybörjare från Lainio vildmark skulle lära sig kasta tvåhands,Mellanlägg,riv å slit ovan laxens huvud,,,verkade inte spela nån roll,,Lax togs det i alla fall...Ismo minns säkert bättre än mig detta...

Javisst, sjölvfallet är alla laxar sjölvmordkandidater. :D
Även du, om du tänker efter har vel förståelse för at sjanserna för at få en lax att hugga är större om den inte anar ditt närvaro?
En viss skilnad på regel och undantag :lol:

Detta inlägg har redigerats av Norrbaggen: 15 May 2009, 22:36

Norrbaggen

#69 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10171 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 22:37

Visa inläggRonnie på May 15 2009, 20:19 sade:

Vad jag är ute efter är att ni "gamlingar" tycker att det skall vara si eller så.....ja menar vi nybörjare betalar samma årsavgift,å har säkert samma glöd för detta som ni gamlingar....Alla vill väl självklart lära den bästa tekniken..Men en del gör mellanlägg,andra inte....
En grej som är lite häftig. När man kommer ifrån mellanläggen, alltså när kroppsrotationen börjar fungera, så laddas spöt nåt helt otroligt, spöt spänns upp och fantastiska kastlängder är möjliga att uppnå.
Det är lite granna det man önskar att "mellanläggarna" skall träffa, mjuk och fin acceleration, fin ankring och smack i backen så bara rasslar grejerna ut helt kraftlöst. En ahaupplevelse, en glädje i kastandet.
Och inga onödiga plask i poolen.

Många "kan" detta, de vet bara inte om det, mellanläggen blir till ett muskelminne. Om man "vågar" så kan man, kasten blir kanske till en början några meter kortare, efter en fiskevecka så sitter de, det är helt klart värt att offra en fiskevecka, eller om man har tillgång till lokala strömvatten... ännu bättre, en veckas träning, man sätter det !

mellanlägget uppstår oftast för att man inte vågar tro på sig själv, och för att det till slut blir ett muskelminne man blir obekväm med att bryta.
Ibland har man ett för snabbt spö ? man hinner inte med, offra en klump, klipp ner den en meter så den blir lättare att vända runt, vips så sitter det...

och alla fiskade lyckligt lax i alla sina dagar :D
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#70 OFFLINE   Ronnie

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2862 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 22:41

Visa inläggNorrbaggen på May 15 2009, 21:35 sade:

Javisst, sjölvfallet är alla laxar sjölvmordkandidater. :D
Även du, om du tänker efter har vel förståelse för at sjanserna för at få en lax att hugga är större om den inte anar ditt närvaro?
En viss skilnad på regel och undantag :lol:
Javisst missförstå mig icke,jag kastar gärna utan mellanlägg,,,,,,Men jag hakar ej upp mig på dom som gör mellanlägg,ty jag vet att även dom har laxfisket som sitt främmsta intresse+ att de löser fiskekort..Och att jag bevisligen fått och vet andra som fått lax med mellanlägg..Så så noga kan det väl inte vara. :lol:

#71 OFFLINE   Norrbaggen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 488 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 22:46

Visa inläggRonnie på May 15 2009, 21:41 sade:

Javisst missförstå mig icke,jag kastar gärna utan mellanlägg,,,,,,Men jag hakar ej upp mig på dom som gör mellanlägg,ty jag vet att även dom har laxfisket som sitt främmsta intresse+ att de löser fiskekort..Och att jag bevisligen fått och vet andra som fått lax med mellanlägg..Så så noga kan det väl inte vara. :D

Dom långt flesta laxfiskare vil nog intyga i at fiska på "virgin water" är at föredra alla dagar. Näst efter detta får vara fiska på vatten som är minst möjligt oroad, och att laxen inte anar din närvaro.
Norrbaggen

#72 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10171 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 22:54

Visa inläggRonnie på May 15 2009, 22:41 sade:

Javisst missförstå mig icke,jag kastar gärna utan mellanlägg,,,,,,Men jag hakar ej upp mig på dom som gör mellanlägg,ty jag vet att även dom har laxfisket som sitt främmsta intresse+ att de löser fiskekort..Och att jag bevisligen fått och vet andra som fått lax med mellanlägg..Så så noga kan det väl inte vara. :D
För mig, personligen, så är det en slags "läroskala"
Man är med om veckor då lax går, flugor, kastteknik, vadning etc spelar ingen som helst roll... "fel" fiskare tar flest fiskar etc...
Sen kommer barkbrödsdagarna... alla går tomma, utom de där jämrans kastexperterna/fiskeexperterna... efter tillräckligt många surpass så har de alltid lyckats lura upp en firre, ett hugg, en välvning... när andra går tomma.

Sen blir det sötbrödsdagar, det kommer lax igen och inga regler gills :lol:

Personligen så strävar jag efter att vara en av de där som lurar upp en firre eller två när allt känns mörkt och eländigt.

Och när man anser sig vara nära, eller rent av redan framme, så är alla orosmoment irriterande,... ja, mellanläggen kanske det värsta ?

Och så vill man ju som sagt att alla skall känna sig så heta som möjligt, att alla skall känna att just jag kan lura upp en firre idag, det är där min frustration kommer in i bilden, man kanske bryr sig för mycket ? vad vet jag ? men jag vill att det skall gå så bra det bara kan för alla fiskare och min ringa erfarenhet säger att enkelvinklat vinner i längden :lol:

Sen skall man inte sluta fiska för att man har det kämpigt med kasttekniken, bara att nöta på, men reflektera gärna över hur andra fiskar och hur man själv fiskar, då löser sig många kastproblem/fiskesituationer.

De som går långsamt, de som mellanlägger, folk som slappar men oerhört fiskesugna när man kilar ner till en sträcka... ja, det är sånt man får leva med...
Det gör de lediga och ofiskade sträckorna, de tillfällen saker och ting går ens väg... värda sin vikt i lax :lol:
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#73 OFFLINE   Ronnie

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2862 Inlägg:

Skrivet 15 May 2009, 23:43

Visa inläggsempai på May 15 2009, 22:54 sade:

För mig, personligen, så är det en slags "läroskala"
Man är med om veckor då lax går, flugor, kastteknik, vadning etc spelar ingen som helst roll... "fel" fiskare tar flest fiskar etc...
Sen kommer barkbrödsdagarna... alla går tomma, utom de där jämrans kastexperterna/fiskeexperterna... efter tillräckligt många surpass så har de alltid lyckats lura upp en firre, ett hugg, en välvning... när andra går tomma.

Sen blir det sötbrödsdagar, det kommer lax igen och inga regler gills :lol:

Personligen så strävar jag efter att vara en av de där som lurar upp en firre eller två när allt känns mörkt och eländigt.

Och när man anser sig vara nära, eller rent av redan framme, så är alla orosmoment irriterande,... ja, mellanläggen kanske det värsta ?

Och så vill man ju som sagt att alla skall känna sig så heta som möjligt, att alla skall känna att just jag kan lura upp en firre idag, det är där min frustration kommer in i bilden, man kanske bryr sig för mycket ? vad vet jag ? men jag vill att det skall gå så bra det bara kan för alla fiskare och min ringa erfarenhet säger att enkelvinklat vinner i längden :lol:

Sen skall man inte sluta fiska för att man har det kämpigt med kasttekniken, bara att nöta på, men reflektera gärna över hur andra fiskar och hur man själv fiskar, då löser sig många kastproblem/fiskesituationer.

De som går långsamt, de som mellanlägger, folk som slappar men oerhört fiskesugna när man kilar ner till en sträcka... ja, det är sånt man får leva med...
Det gör de lediga och ofiskade sträckorna, de tillfällen saker och ting går ens väg... värda sin vikt i lax :lol:
Tony,du är klok du..... :D

#74 OFFLINE   Norrbaggen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 488 Inlägg:

Skrivet 16 May 2009, 08:38

Visa inläggsasse på Apr 30 2009, 08:18 sade:

Japp, känns som den funkar än iaf :lol:

Vad är det för skillnad att göra ett roll nedåt?
Plaskar inte det heller?

Den ytan som jag gör mellanlägget på har ju jag redan fiskat av.
Eller tänker jag helt fel?

Skillnaden ligger i at på nogot sätt måste du ju få upp linan för at göra klart til nästa kast :lol: Möligens har jag tilägnad mig et annat kastfel, för jag gör en mer "inshore switch" altså rullar upp linan riktat mot egen brädd. Jag börjar oftast mina kast med en liten inshore flick med spöspetsen i lyftet , detta bildar en liten rörelse i linan, för så stanna lyftet och svänga linan ved att vrida kroppen (ej slänga linan rundt kroppen med armarna). Denna lilla inshore flick gör det mkt enklare att plassera tafsen presis vart du önskar, og strak på vattenytan.

Att du tycker du har fiskat av poolen utan resultat, är vel inte entydigt med at andra fiskare som vil fiska av skal gå och irritera sig på hur du stör poolen. Som oftast får dom inte fisk dom heller.
Om man switchar rätt och kastar rätt så plaskar inte en sjunk 4 mkt mer enn en flytlina, man fäster ju enbart tafs och fluga.

Visa inläggsasse på Apr 30 2009, 09:43 sade:

He he. Så du menar att laxen tål ett plask men inte två?
B)
Vad händer om en lax hoppar i poolen? Det plaskar ju 10 gånger mer än ett mellanlägg?
;)

Säger det igen. Undvik mellanlägg om det går men tänk på vadning mm. Det stör troligtvis mer än linan någonsin gör.

Visst plaskar det i en pool med lax. Som oftast vet inte fiskare värför laxen gör höga språng för så att landa på bredsidan med så stort plask som möjligt.
Som oftast stormar fiskare til för at bombardera denna platsen. Som oftast utan resultat, men på "virgin water" brukar det smälla til direkt.
At laxen hoppar sådär beror på at den är oftast störd, men om du vet at den inte är störd av dig eller annan fiskare, kajak padlare eller annat har du din sjans. Mest troligt hoppar den då så för at markera sin plats i poolen, och gjöra sig så "stor" som överhovedet möjligt, bara för at skrämma bort rivaler.
Sjölvfallet passar det då utmärkt med att sjölva plaska och vispa vattenytan så mkt som möjligt :D

Visa inläggsasse på May 10 2009, 15:40 sade:

Eller så ger man f-n i turistpooler och fiskar som man vill :D

Jag har fiskat turist pooler och privatvatten i många år, faktisk 33år inte tycker jag der finnst skilnad på hur man skal bete sig vid fiske. Att göra presis hur man vil, och plaska, tokdänga på samma plats ger vel sällan resultater. Fiska raskt av poolen, fiska poolen så ostörd som möjligt, undvik at visa profil mot horisont (ligg lågt) se til at inte andra åskådare häller står och viftar med armar vid poolen. På detta viset kan du häller fiska av poolen flera gånger utan att störa laxen. Undvik ochså att drilla laxen i delar av poolen där du vet der står ostörd lax.
Som du om möjligt förstår handlar laxfisket om mkt mer enn bara dig sjölva, derför tycker jag det inte finnst skilnad på hur man skal bete sig på dom olika vatten. :lol:

Detta inlägg har redigerats av Norrbaggen: 16 May 2009, 08:39

Norrbaggen

#75 OFFLINE   E.T.

Advanced Member

• Edgemember+
  • 704 Inlägg:

Skrivet 16 May 2009, 08:48

Visa inläggNorrbaggen på May 16 2009, 07:38 sade:

Jag har fiskat turist pooler och privatvatten i många år, faktisk 33år inte tycker jag der finnst skilnad på hur man skal bete sig vid fiske. Att göra presis hur man vil, och plaska, tokdänga på samma plats ger vel sällan resultater. Fiska raskt av poolen, fiska poolen så ostörd som möjligt, undvik at visa profil mot horisont (ligg lågt) se til at inte andra åskådare häller står och viftar med armar vid poolen. På detta viset kan du häller fiska av poolen flera gånger utan att störa laxen. Undvik ochså att drilla laxen i delar av poolen där du vet der står ostörd lax.
Som du om möjligt förstår handlar laxfisket om mkt mer enn bara dig sjölva, derför tycker jag det inte finnst skilnad på hur man skal bete sig på dom olika vatten. :D

Väl talat!

#76 OFFLINE   Inchmarlo

Advanced Member

• Edgemember
  • 269 Inlägg:

Skrivet 18 May 2009, 07:31

Att visa hänsyn vid ett vatten och till sina medfiskare behöver inte ha något med mellanlägg att göra. EJ heller om man är maskfiskare eller flugfiskare... :o

Att av gammal vana göra ett mellanlägg när man igentligen har kunnandet för att vinkla och kasta i en rörelse är en sak, medans de som bara fiskar några dar en vecka per år och aldrig hinner med att bli Expert gör ett mellanlägg för att få grejerna att sträcka pga de inte har kunnandet gör väl inte dem till sämre människor som ska bannlysas vid älvarna!?

Det är trots allt en hobby/passion att fiska och vi har alla olika sätt att göra det på. Givetvis så försöker man att hjälpa sina fiskekompisar som har färre timmar i älven än en själv med allt som har med laxfisket att göra och där ingår väl att mellanlägg bör undvikas så långt som möjligt. Sedan är vi ju alla olika duktig på vår hobby/passion och alla kan inte bli en ny kastfantom, men vi kan ha trevligt kring älven ändå. :)
;-))

#77 OFFLINE   marcus799

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 197 Inlägg:

Skrivet 19 May 2009, 15:47

Varför göra ett mellanlägg när man bara behöver hålla precis klumpen utanför för att gör direkta snabba vinklingar. Linan går utan tvekan att vända 45 grader om man vill det. Sätta D-loopen framför sig helt enkelt.

#78 OFFLINE   marcus799

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 197 Inlägg:

Skrivet 19 May 2009, 15:49

jag vill inte gnälla , men det är skitenkelt. Har ett youtube klipp där jag visar vad jag menar, fast med enhandss spöt.

#79 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30783 Inlägg:

Skrivet 19 May 2009, 16:15

Det är jättekul att se något som detta engagera så mycket. Mycket imponerande :)
Man ser tydligt också att jag måste ha fiskat och sett något helt otroligt ovanligt.
Under de 10-12 åren som jag har fiskat lax så har jag nog bara sett närmare ett tusental laxfiskare/havsöringsfjskare. Av dessa är det i princip ingen som INTE gör en variant på mellanlägg. Men det kanske bara är jag som har haft otur. Vad vet jag. Jag tror dock att det är många nybörjare som läser detta och inte vågar fiska bland folk när de löser ovanstående.

Det är därför jag säger som jag har sagt 10 gånger i denna tråden. Försök att störa så lite som möjligt. Behöver man göra ett mellanlägg så gör det. Vada försiktigt och försök att komma in i naturlunken. Men framförallt, NJUT av fisket :)
Postad bild

#80 OFFLINE   jojo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 Inlägg:

Skrivet 19 May 2009, 16:28

När man läser igenom den här tråden inser man att många anser sig bestulna på sin laxfångst pga mellanläggsfiskare, eller ?

#81 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5553 Inlägg:

Skrivet 19 May 2009, 16:33

..meningslöst att göra ett mellanlägg om inte kastet bär ytterligare 5-10m bort!
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#82 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30783 Inlägg:

Skrivet 19 May 2009, 16:40

Visa inläggjojo på May 19 2009, 17:28 sade:

När man läser igenom den här tråden inser man att många anser sig bestulna på sin laxfångst pga mellanläggsfiskare, eller ?
Känner lite det samma :)

Som sagt, jag har fikat i klara älvar med folk som inte ens kan få ut linan med 10 mellanlägg och alla har fått fisk. Jag har fiskat i älvar med lugnt, stilla vatten med folk som inte kan få ut linan utan 10 mellanlägg och alla har fått fisk.

Som jag tidigare skrev så har jag varit med i båtarna i tana när de fiskar i relativt klart vatten och totalt lungt och stilla.Långa blanknackar och sjöliknande system. Där ror de och plaskar och ändå får fisk. Flugorna och dragen fiskar ca 10-15m efter båten. Den som tycker att ett mellanlägg stör mer än en roddbåt kanske ska tänka om :)

Det jag vill ha sagt är att FÖRSÖK kasta utan mellanlägg men jag törs i princip lova att många laxar tar ändå. Speciellt när man fiskar i runningppols som fyller på med ny fisk hela tiden.

En annan kul sak är de som försöker fiska utan mellanlägg och istället vadar ut mitt i älven för att kasta, då är det inte kul att fiska bakom...

I år funderar jag på att strunta i vadare och köra med stövlar eller bara goretexkängor för att smyga och planera fisket mer. På de flesta ställerna i Nordnorge behöver man inte vadare utan kör med dem av´gammal vana. Om folk skulle koncentrera sig på att vada försiktigt eller ta det lugnt till älven. Jag tror iaf att en klumpig vadare skrämmer mer fisk än vad alla mellanlägg på edge gör ihop.
Postad bild

#83 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30783 Inlägg:

Skrivet 19 May 2009, 16:54

Visa inläggNorrbaggen på May 16 2009, 09:38 sade:

Skillnaden ligger i at på nogot sätt måste du ju få upp linan för at göra klart til nästa kast :) Möligens har jag tilägnad mig et annat kastfel, för jag gör en mer "inshore switch" altså rullar upp linan riktat mot egen brädd. Jag börjar oftast mina kast med en liten inshore flick med spöspetsen i lyftet , detta bildar en liten rörelse i linan, för så stanna lyftet och svänga linan ved att vrida kroppen (ej slänga linan rundt kroppen med armarna). Denna lilla inshore flick gör det mkt enklare att plassera tafsen presis vart du önskar, og strak på vattenytan.

Att du tycker du har fiskat av poolen utan resultat, är vel inte entydigt med at andra fiskare som vil fiska av skal gå och irritera sig på hur du stör poolen. Som oftast får dom inte fisk dom heller.
Om man switchar rätt och kastar rätt så plaskar inte en sjunk 4 mkt mer enn en flytlina, man fäster ju enbart tafs och fluga.

Visst plaskar det i en pool med lax. Som oftast vet inte fiskare värför laxen gör höga språng för så att landa på bredsidan med så stort plask som möjligt.
Som oftast stormar fiskare til för at bombardera denna platsen. Som oftast utan resultat, men på "virgin water" brukar det smälla til direkt.
At laxen hoppar sådär beror på at den är oftast störd, men om du vet at den inte är störd av dig eller annan fiskare, kajak padlare eller annat har du din sjans. Mest troligt hoppar den då så för at markera sin plats i poolen, och gjöra sig så "stor" som överhovedet möjligt, bara för at skrämma bort rivaler.
Sjölvfallet passar det då utmärkt med att sjölva plaska och vispa vattenytan så mkt som möjligt :)

Som du om möjligt förstår handlar laxfisket om mkt mer enn bara dig sjölva, derför tycker jag det inte finnst skilnad på hur man skal bete sig på dom olika vatten. :)

Du har så rätt.
Om du menar att jag förespråkar att man får göra som man vill genom att plaska mm så har du missuppfattat mig totalt.
Sedan missar du en till sak, jag har aldrig någonsin fiskat på ett privatvall. Men jag kan välja om jag ska stå bland alla andra i de ska bästa poolerna eller gå 5-10km och fiska helt själv. Det var de jag menade.
Postad bild

#84 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30783 Inlägg:

Skrivet 19 May 2009, 16:55

Visa inläggIsmo på May 19 2009, 17:33 sade:

..meningslöst att göra ett mellanlägg om inte kastet bär ytterligare 5-10m bort!
Ja, det är dumt o göra ett mellanlägg och kasta kortare :)
Jag gör dem för att få kontroll på linan pga olika orsaker och kunna skjuta ut mer lina.
Postad bild

#85 OFFLINE   Norrbaggen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 488 Inlägg:

Skrivet 19 May 2009, 23:43

Visa inläggsasse på May 19 2009, 15:54 sade:

Du har så rätt.
Om du menar att jag förespråkar att man får göra som man vill genom att plaska mm så har du missuppfattat mig totalt.
Sedan missar du en till sak, jag har aldrig någonsin fiskat på ett privatvall. Men jag kan välja om jag ska stå bland alla andra i de ska bästa poolerna eller gå 5-10km och fiska helt själv. Det var de jag menade.

Jag har inte fiskat i älvar vart man måste gå 5-10km för at komma fram til poolen. Jag har enbart hyrt en avgrensat strecka eller kjöpt fiskkort på en avgrensat strecka som har vore innom max 20min gånge. Dessa fiskstreckor har sellan vore mera enn 1 km.

Beklagar at jag uppfattade dig som en plaskare. När jag började fiska lax, flötade dom timber på min hemmaälv. Alt detta timber skapade mycke ståk och ljud, ja riktigt stöyande ibland. Laxen var inte så var på den tiden. Idag vadar jag mkt sellan djupare änn knedjupt. Problemet med mellanlägg är at det tyks vara at det görs i regel, inte undantagsvis.

Jag tycker som nämdt at det är helt onödigt, samt at jag ochså tycker det är onödigt at bete sig på et sätt som man vet irriterar andra fiskare. Detta vare sig onödig djup vadning, trög avfiskning, mkt plaskande och onödiga mellanlägg på laxens ståndplatser. Innse at om laxen inte ville ta flugan just presis när din fluga var där, inte är enstydande med at den inte vil ta en fluga lite senare. Kanskje bara en kvart senare, eller när du fiskar över 2:a gången. (om du inte har skrämt den).

Inte alla kastar lika bra, men varför inte innse det? Nogra fiskar mkt, andra fiskar mkt lite, varför skal nogra stå i en pool å träna på sin kastteknik? Varför inte heller träna på en plats där man inte stör fisket.? Skal man fiska så fiska med dom linlängder man behärskar utan att störa fisket för andra fiskare. Dom flästa av oss som har fiskat et tag har ochså fått lax på mkt korta kast, och på kast där linan har landat i en hög. Jag har iaf en oskreven regel : kastat lina ligger, och kastet fiskas ut oansätt just för at det stör mindre enn at ta inn och kasta på nytt.

Detta inlägg har redigerats av Norrbaggen: 19 May 2009, 23:48

Norrbaggen

#86 OFFLINE   Ronnie

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2862 Inlägg:

Skrivet 20 May 2009, 20:30

Visa inläggNorrbaggen på May 19 2009, 23:43 sade:

Jag har inte fiskat i älvar vart man måste gå 5-10km för at komma fram til poolen. Jag har enbart hyrt en avgrensat strecka eller kjöpt fiskkort på en avgrensat strecka som har vore innom max 20min gånge. Dessa fiskstreckor har sellan vore mera enn 1 km.

Beklagar at jag uppfattade dig som en plaskare. När jag började fiska lax, flötade dom timber på min hemmaälv. Alt detta timber skapade mycke ståk och ljud, ja riktigt stöyande ibland. Laxen var inte så var på den tiden. Idag vadar jag mkt sellan djupare änn knedjupt. Problemet med mellanlägg är at det tyks vara at det görs i regel, inte undantagsvis.

Jag tycker som nämdt at det är helt onödigt, samt at jag ochså tycker det är onödigt at bete sig på et sätt som man vet irriterar andra fiskare. Detta vare sig onödig djup vadning, trög avfiskning, mkt plaskande och onödiga mellanlägg på laxens ståndplatser. Innse at om laxen inte ville ta flugan just presis när din fluga var där, inte är enstydande med at den inte vil ta en fluga lite senare. Kanskje bara en kvart senare, eller när du fiskar över 2:a gången. (om du inte har skrämt den).

Inte alla kastar lika bra, men varför inte innse det? Nogra fiskar mkt, andra fiskar mkt lite, varför skal nogra stå i en pool å träna på sin kastteknik? Varför inte heller träna på en plats där man inte stör fisket.? Skal man fiska så fiska med dom linlängder man behärskar utan att störa fisket för andra fiskare. Dom flästa av oss som har fiskat et tag har ochså fått lax på mkt korta kast, och på kast där linan har landat i en hög. Jag har iaf en oskreven regel : kastat lina ligger, och kastet fiskas ut oansätt just för at det stör mindre enn at ta inn och kasta på nytt.
Låter mycket klokt..

#87 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30783 Inlägg:

Skrivet 21 May 2009, 05:48

Visa inläggNorrbaggen på May 20 2009, 00:43 sade:

Bra och mycket vettiga saker igen.
Postad bild

#88 OFFLINE   Speyside

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1624 Inlägg:

Skrivet 24 May 2009, 19:17

Mycket intressant läsning. Jag brukar efter utfiskat kast höjja spötoppen, sen i uppvridet slå in linan framför mig som ett "C", Då har jag tafsen i perfekt läge för att dänga ut på nytt. Cirkle C heter kastet och det har jag lärt mig av mäster MD. Fungerar perfekt från båda sidor av älven.
Detta är bara hur jag kastar tvåhands om jag har tung lina på, annars så vrider jag upp, ankrar och skjuter iväg... :rolleyes:
Mvh Jonas

#89 OFFLINE   NinjaTobbe

Advanced Member

• Edgemember
  • 867 Inlägg:

Skrivet 24 May 2009, 19:43

Håller i stort med om att mellanlägg oftast är onödigt och ett otyg. Men
jag har svårt att tro att jag under alla mina dagar som laxfiskare har kunnat missa alla kastexperter som bara verkar finnas på internet sidor. Jag själv anser mig vara en kastare över medel, men långt ifrån expert. Själv använder jag mkt sällan mellanlägg, men vid väldigt bred älv där man vadar djupt o måste kasta långt med stor vinkel för att komma ut till huvudfåra/ ståndplatser så använder jag mig ofta av mellanlägg för att nå ut. O jag har inte någon gång sett någon utvadad över midje djup som vinklat utan mellanlägg o kastat de längder jag gör med mellanlägg och liknande utrustning. men många som kastat längre med mellanlägg efter vinklingen. samt att vid dessa tillfällen så stör inte mellanlägget fisken på samma sätt eftersom mellan lägget stör ytan långt ifrån de mest intressanta fiskeplatsern. jag har absolut ingen föståelse för hur spöt skall kunna laddas bättre med ett vinklat kast än med ett rakt!?

Detta inlägg har redigerats av NinjaTobbe: 24 May 2009, 19:50

Ja, det stämmer. Jag är både snyggast, trevligast och populärast på detta forum.

#90 OFFLINE   Tråddödarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10577 Inlägg:

Skrivet 24 May 2009, 21:10

Visa inläggRonnie på May 15 2009, 10:25 sade:

Aaa,men nog kämpar även jag för ett direkt kast.Men i bland tar jag om.. :lol:

Då är det inte mellanlägg, utan två kast! :rolleyes:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar