Hoppa till innehåll

Foto

Förbannade filtsulor!

25 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   age

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1405 inlägg

Postad 29 May 2009, 14:40

Jag har genom åren gjort ett antal vurpor p g a filtsulor på vadarskor ;)

Nu är "råttet mågat" !!! B)

För nu nästan två månader sedan knäckte jag mitt älskade GL Forcelite i Mörrum p g a "halkande" filtsula! ^_^

Idag steg jag upp 04:30 och drog upp till Lögde och han fiska Everlids innan jag återigen halkade i en utförsbacke på gamla löv och fick vänster ben och fot under mig och tänjde ut ett yttre ledband styggt(som fd volleybollspelare vet jag att jag nu är justerad ca 14 dar ;) )

Sitter nu med dubbla Naprosyn och en "pinne" malt i magen och tycker synd om mig själv :lol:

Nu blir det att inhandla ett par Simms River... Aqua... :wub: Jag har 44/45 i skor - vilken storlek skall jag ha?

//age
Du kan le' en häst till vatten, men inte lära den fiska...

http://www.age.harnosand.net/

#2 OFFLINE   Hannu

Hannu

Frontline Member

• Edgemember+
  • 8548 inlägg

Postad 29 May 2009, 14:46

Jag har storlek 11 och har normalt 43.
En 12:a kanske?

För övrigt ett klokt beslut då jag upplever Aquastealth betydligt greppsäkrare på land.

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

#3 OFFLINE   GuDis_ABEL

GuDis_ABEL

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1190 inlägg

Postad 29 May 2009, 15:11

Ajajaj,

Jag har fiskat med SIMMS revershed med den gamla aquastealth sulan, och den är sjukt fin att använda. Jag har fasen inte halkat mer än på snorhala alger i havet.

Niclas /Trollhättan ------BONEFISH ska det vara !!! == STOR sådan !!!!

Min Blogg GuDis Blogg

Http://www.slipstenar.se dyra och mycket bra slipstenar och köksknivar.

#4 OFFLINE   amebix

amebix

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1040 inlägg

Postad 29 May 2009, 15:11

strolek 13 skulle jag köra på så du får plats med rejäla sockor i kängorna jag har 44-45 o kör på 13 o det funkar gött för mej iaf

#5 OFFLINE   Hannu

Hannu

Frontline Member

• Edgemember+
  • 8548 inlägg

Postad 29 May 2009, 15:14

Rivershed finns nu även med Vibramsula.
http://www.taimen.co...roducts_id=5370

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

#6 OFFLINE   magnolia

magnolia

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 3572 inlägg

Postad 29 May 2009, 15:47

Vem har inte ramlat p.g.a. filtsulor som är hala då det är lerigt. En gång stod jag och en jämtländsk kock vid Edsforsen och utbytte artigheter om vem som först skulle gå ut i vattnet och göra ett försök på de fåtaliga vak som vi såg långt ut i strömmen. Jag blev övertalad att vara den förste. Då jag klev ned från den gräskant som utgjorde strand i det höga vattenflöde som rådde halkade jag i leran och kom att göra en oavsiktlig piruett; minst ett halvt varv och därmed dängde jag spöt i den snälla kockens vadarstav.
Jag trodde definitivt att detta var slutet för mitt exklusiva spö som nog inte går att ersätta. Tack och lov så höll spöt. Men eftersom det var dagens andra incident med det nybyggda spöt har jag knappt vågat fiska med spöt sen detta hände för några år sedan.

Jag läser i en engelsk fisketidning att på Nya Zeeland kan användning av filtsulor ge upp till fem års fängelse eftersom det är stor risk att allvarligt farliga organismer kan spridas just genom filtsulorna.

Jag hoppas att alternativa sulor nu blivit så bra att vi kan lämna "filtstaditet"! Det är ju som vanligt främst vad vi konsumenter efterfrågar som avgör hur marknaden ser ut. Skriver vi om alternativen och om vi upplever dessa som fullgoda ersättningar och t.o.m. som förbättringar så kommer utvecklingen att fortsätta. Det finns ju ersättningsfiltsulor att limma fast på befintliga vadarskor. Det borde väl snart dyka upp ersättningssulor av gummiblandningar ev. med hårdmetalldubbar. Dubbar är bra om det är slemmigt underlag, men kan vara hala på en mycket släta berghällar fick en fiskekompis erfara. Det är väl heller inte så lyckat att gå in i en affär och påverka golvet med dubbarna?

Vi vet ju att det finns vadarskor med snabbt utbytbara sulor och en del verkar trivas med den lösningen. Men för egen del tycker jag att det är lite jobbigt med ytterligare saker att hålla reda på.
Vad jag vill ha är sulor som anpassar sig till underlaget och ger så bra grepp som möjligt. Automatiskt!
Adaptiva vadarskor kanske ligger i framtiden? ^_^

#7 OFFLINE   amebix

amebix

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1040 inlägg

Postad 29 May 2009, 16:13

det lite illa i det hela är att det verkar som att simms o andra tillverkare använder den europeiska marknaden för o göra sej av med utgågna modeller (filtsulor) det är stört omöjligt o få tag i ett par vettiga vadarkängor här i stan som inte har filtsula o nya väntas inte in förns i augusti....sen finns det ju en drös med grejjer som dom inte ens lanserar i den lilla avkroken europa......

#8 OFFLINE   Daniel Ewald

Daniel Ewald

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4469 inlägg

Postad 29 May 2009, 16:22

Har klarat mig från att ramla, men har varit på god väg många gånger...

Ska byta till gummi sula innan det händer! ^_^
Medarbetare på +FishEco...

#9 OFFLINE   Flugkungen_91

Flugkungen_91

Advanced Member

• Edgemember
  • 368 inlägg

Postad 29 May 2009, 16:26

Köpte ett par simms guideboot nyligen med aquastelth och jag har inte änns glidit en ända gång på någon sten ännu.
Är i alla fall väldigt nöjd med dom. ^_^
((((FLUGKUNGEN_91 fiskedagbok))))
Flugdängarn från Bästkusten

http://www.troutwaters.se/

#10 OFFLINE   decode

decode

Classic Member

• Edgemember+
  • 13137 inlägg

Postad 29 May 2009, 16:30

Rivershed finns nu även med Vibramsula.
http://www.taimen.co...roducts_id=5370

flikar in lite, vad är skillnaden på den sulan och aquastelth?

Har skrivit många gånger om mina vurpor med vanlig filt... körde dubbad filt förut
men fick bara tag på ett par med vanlig filt förra våren när det var lite brått och
använde dem hela förra året, aldrig ramlat så mycket som då ;) Tur man tränar och
är van att få stryk i sportens värld för jävlar vilka smällar man åker på i strömmen ibland ^_^ :wub:

Ska banne mig också köpa ett par med gummisula, men som sagt...vad är skillnaden på de båda sorterna?
-')<<<-<

#11 OFFLINE   B10

B10

Member

• Members
  • PipPip
  • 54 inlägg

Postad 30 May 2009, 17:16

flikar in lite, vad är skillnaden på den sulan och aquastelth?

Har skrivit många gånger om mina vurpor med vanlig filt... körde dubbad filt förut
men fick bara tag på ett par med vanlig filt förra våren när det var lite brått och
använde dem hela förra året, aldrig ramlat så mycket som då :D Tur man tränar och
är van att få stryk i sportens värld för jävlar vilka smällar man åker på i strömmen ibland :D ;)

Ska banne mig också köpa ett par med gummisula, men som sagt...vad är skillnaden på de båda sorterna?

Undrar samma sak jag med.
Sitter och pekar på beställknappen men vet inte om man ska ta med aquastelth eller vibram sula.
Någon som vet?

#12 OFFLINE   Bowen

Bowen

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1356 inlägg

Postad 30 May 2009, 17:34

Undrar samma sak jag med.
Sitter och pekar på beställknappen men vet inte om man ska ta med aquastelth eller vibram sula.
Någon som vet?

Tror vibram är nästa steg, dvs. aquastelth kommer försvinna?
Mina rivershed som jag beställde för ett tag sen fanns inte med aquastelth längre, utan det var vibram som gällde. Eller så ljög dom mig rätt ansiktet?

I vilket fall som helst, vibramsulan är 10 ggr bättre än filt på både torraland och i vattnet. Jag är supernöjd.

#13 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10791 inlägg

Postad 30 May 2009, 18:44

Yup, Aquastealth var förra årets modell, nu vibram.

Snackas om slut hos Simms, de som inte har hemma är rökta... går inte att beställa från Simms... surt.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#14 OFFLINE   decode

decode

Classic Member

• Edgemember+
  • 13137 inlägg

Postad 30 May 2009, 18:51

Snackas om slut hos Simms, de som inte har hemma är rökta... går inte att beställa från Simms... surt.

Är det alltså samma material men annan utformning eller vad? :D :D
-')<<<-<

#15 OFFLINE   age

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1405 inlägg

Postad 30 May 2009, 19:11

Haltade in på Fjällräven i Ö-vik på hemvägen från Lögde och där hade de Simms med vibram mende såg inte alls ut som dessa

http://www.sportfisk....php?artnr=291# som jag vill ha :D

när jag kände på dem var det mera som sulorna hos mina jaktkängor - hårda! :D

Menar du att Aqua är bättre än vibram?

//age

#16 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10791 inlägg

Postad 30 May 2009, 19:14

Är det alltså samma material men annan utformning eller vad? :D :D

Aquastealth är aquastealth och vibram är vibram.... Törs säga att aquastealth är lite "kladdigare" men samma slitstyrka på de båda, de nya är mer i vandrarkängestuk.

Jocke har de nya, kanske han kan uttala sig, jag har de gamla... mycket nöjd med mina, betvivlar att vibram är sämre.

FFF - CCI

#17 ONLINE   Steobe

Steobe

Member

• Edgemember
  • 89 inlägg

Postad 30 May 2009, 19:24

Beställde Wibram från en känd sportfiske-butik,men hävdade att dom inte tas in i Europa så jag fick auqasteath istället....Märkligt!
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

#18 OFFLINE   Bowen

Bowen

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1356 inlägg

Postad 30 May 2009, 19:32

Beställde Wibram från en känd sportfiske-butik,men hävdade att dom inte tas in i Europa så jag fick auqasteath istället....Märkligt!

Ja det lät verkligen som kvalificerat skitsnack.. Men aqua funkar säkert fint med!

#19 ONLINE   Steobe

Steobe

Member

• Edgemember
  • 89 inlägg

Postad 30 May 2009, 19:42

Har bara kört med filt förut,å det kan omöjligt vara sämre.
Helt värdelöst om man ska gå en längre bit,risk för kryckor å spöbrott
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

#20 OFFLINE   Andreas Bengtsson

Andreas Bengtsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 841 inlägg

Postad 31 May 2009, 18:19

Har ett par guideline-kängor nu med filt och visst halkar man ibland men jag kan inte säga ofta, fiskar vid kusten i snitt 2 dagar/vecka. Hur greppar kängor med gummisula på stenar under vatten?? Mina har sulan börjat släppa på, har limmat ena kängan men andra ska också få sig en omgång lim, men funderar till nästa säsong att köpa nytt, ska jag då välja gummisula??

www.teamcommando.com Nu i viloläge...

#21 OFFLINE   age

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1405 inlägg

Postad 31 May 2009, 18:44

Tack för alla synpunkter och tips ;)

Jag har nu bestämt mig och beställt ett par Rivershed Vadarsko Aquastealth storl 13 ;)

Ledbandsskadan jag ådrog mig verkar vara lindrigare än jag fruktade :lol:

//age

#22 OFFLINE   GuDis_ABEL

GuDis_ABEL

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1190 inlägg

Postad 31 May 2009, 20:09

Grattis till MYCKET bra kängor..

Jag var rädd att min Rivershed med Aquastealth sulas skulle ta slut fort ,alltså slitas ut fort. För gummit är riktigt mjukt och gött.

Men jag har nu efter många dagars användning inte sett något slitage på själva sulan, bara dekor sömmen som går runt sulan har slitits bort men det påverkar inte funktionen något.

Stabilare känga får man leta efter.

Niclas /Trollhättan ------BONEFISH ska det vara !!! == STOR sådan !!!!

Min Blogg GuDis Blogg

Http://www.slipstenar.se dyra och mycket bra slipstenar och köksknivar.

#23 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10791 inlägg

Postad 31 May 2009, 20:23

Tack för alla synpunkter och tips :D

Jag har nu bestämt mig och beställt ett par Rivershed Vadarsko Aquastealth storl 13 ;)

Ledbandsskadan jag ådrog mig verkar vara lindrigare än jag fruktade :lol:

//age

Gött att höra, jag vrider mig så snart jag läser ordet ledband... knäna mina borde jag ha reklamerat för länge sen... och så sägs det att idrott är nyttigt ;)

FFF - CCI

#24 OFFLINE   mr.dryfly

mr.dryfly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 161 inlägg

Postad 31 May 2009, 21:27

Samma sak för mig, gick till min fiske butik och skulle beställa simms guide boot med vibram sula, men det gick inte....
simms tänker tydligen inte släppa vissa skor med vibram sula i europa förrns i höst nån gång...men rivershed skon finns med vibram sula, men bara storlek 11 och uppåt.....antar att dom vill tömma resterande lager med filt och aquastealth sulan först, simms slutar väl med filtsulor 2010 el. 2011?

#25 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Joakim jocke8211 Ericsson

Frontline Member

• Edgemember
  • 8660 inlägg

Postad 01 Jun 2009, 06:42

Aquastealth är aquastealth och vibram är vibram.... Törs säga att aquastealth är lite "kladdigare" men samma slitstyrka på de båda, de nya är mer i vandrarkängestuk.

Jocke har de nya, kanske han kan uttala sig, jag har de gamla... mycket nöjd med mina, betvivlar att vibram är sämre.

Japp har sprungit in dessa "tanks" nu och har faktist inte vurpat en enda gång på stenarna på kusten sen dess...

Filt kan dra dit pepparn växer...

Jag är skitnöja med mina Vibram sulor... Kompisen har Aquastelt sulan och vi jämförde lite... ingen större skillnad.. båda greppar mycket bra!

// jocke
Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

#26 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10791 inlägg

Postad 01 Jun 2009, 22:33

Japp har sprungit in dessa "tanks" nu och har faktist inte vurpat en enda gång på stenarna på kusten sen dess...

Filt kan dra dit pepparn växer...

Jag är skitnöja med mina Vibram sulor... Kompisen har Aquastelt sulan och vi jämförde lite... ingen större skillnad.. båda greppar mycket bra!

// jocke

Låter fin fint :rolleyes:

FFF - CCI

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar