Hoppa till innehåll

.

Bosnienresan med Sliva-bum gänget

183 replies to this topic

#61 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:18

Uppe på infarten ser vi 4 bilar…alla från Slovenien (!!!!!) Jo då…Slovenerna åker till Bosnien för att flugfiska! :rolleyes: …Vi får reda på att det är 9 flugfiskare på pensionatet …och att dom alla vill till Martin Brod…vi kommer överens om att kuppa dom!, vi beställer matpaket och skippar frukosten för att vinna tid, och ger oss iväg en timme innan våra slovenska grannar käkat frukost för att på så vis få Martin Brod för oss själva!

Martin Brod är lite ”cirkus fiske”, Mängder av Regnbåge har planterats in senaste åren, vilket i princip förstört det för all harr och öring som naturligt skulle finnas där…vi valde ÄNDÅ fiska i Martin Brod bara för upplevelsen…den som inte varit där kan inte förstå hur mycket fisk som finns där…det GÅR inte förklara…man är rädd att trampa på fisken när man kliver i

Efter den första strömfåran ligger en liten ö man kan passera uppe på…där rinner vatten kors och tvärs i ett litete djungel system…överallt är det fisk…Leif följer mig ut, och på en yta av 3-4 kvm ser vi 35-40 regnbågar i decimeterdjupt vatten…dom flyttar inte på sig, för det finns knappt plats!!, de största ligger på runt 2 kg!---jag klappar en hona försiktigt på ryggen med spöt…hon står kvar, men ger mig en ”piss off” blick surt!..

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Eminbrod2.jpg
  • Bifogad bild: kenspool.jpg

Detta inlägg har redigerats av V-Ken: 02 Jun 2009, 08:19

#62 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:20

Vi fiskar med nymf, streamer och torrt…det hugger villt, efter 25 fiskar slutar jag räkna, detta ÄR för galet!!, men eftersom det ju är sista da´n så fiskar man sig trött och mätt ganska fort!
Nedströms är det lite svårare, men det är så mycket fisk att man inte tror det är sant!!
Vi käkar frukost nere vid vattnet, och har det bra…solen skiner som vanligt och vi njuter!
Dagen går, med god lunch i Kulen Vakuf, och sedan mera fiske i Martin Brod!
Lite framåt 4 tiden e jag, Richard och Leif lite trötta, så vår snälle Milan kör oss tillbaka till Kulen Vakuf…Hans och Lasse fiskar lite till, och Emin har tillsammans med Jan resdan dragit nedströms för att fiska i Kulen Vakuf…

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: smedrill.jpg
  • Bifogad bild: martinbrfrbron.jpg
  • Bifogad bild: f_rdkost.jpg

#63 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:22

Cirkusfiske...jo visst, men HÄR fiskar man sig trött, vi slutar räkna efter 25-30 fiskar....var...

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: skyggfisknot.jpg
  • Bifogad bild: vackert.jpg
  • Bifogad bild: LITEHARR_MARTINBROD.jpg

Detta inlägg har redigerats av V-Ken: 02 Jun 2009, 08:23

#64 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:24

Det snabba vattnet, med grov fisk ger bra fajter!....krävs bra grejjer för att det ska hålla!! :rolleyes: :)

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: rickardsp_b_j.jpg

#65 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:31

Det blir lite Boxargrogg på verandan med mycket ljug och det mesta handlar om hur Jävla bra vi har det:)..När det mörknar kommer resten hemsläpandes för en rejäl middag!!!
Soppa, Köttstuvning med sallad och potatismos och Crepes med plommonfyllning efterätt…
Vi har beslutat skänka Jan ett Black chili för smygfisket i Sanica, och han ljublar…Milan, som inte är flugfiskare…än, överraskar vi med ett klass 5 Sameo supreme, med lina…han blir alldeles tårögd, men INGEN har så väl förtjänat ett spö som han, Vilken klippa!!!
Han är mållös, men vi ser hur rörd han blir, Mats Öberg som ju är en varmhjärtad varelse, rörs till tårar, och skänker på stående fot en Medalist rulle till honom!!! Milan är lycklig, och nu, för första och enda gången tar även Milan ett glas Kruska!!, han dricker nästan aldrig (senaste gången var när hans bästa vän fick en son!) Men NU skålade han, glad och rörd!
Perfekt avslutning på resan!....fast vi har ju en dag till.....

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: verandan.jpg
  • Bifogad bild: milan.jpg
  • Bifogad bild: jan.jpg

Detta inlägg har redigerats av V-Ken: 02 Jun 2009, 11:35

#66 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:34

Sista dan blir det packning och utcheckning…vi kör mot Klokot, som har premiär för nya sträckor, där kikar vi en stund, och träffar Ivan på Musica magazine, den enda flugfisketidningen i Bosnien, han gillar svenskar och lyser upp när han får höra Emins och Hans planer att hjälpa till att få Svenskar att upptäcka landet!..Klokot ser HELT klart vasst ut, och Hit lovar vi oss själva att återvända för seriöst fiske!!
Lite kul, på en fiske premiär här bygger dom upp ett par tre barer i olika tält, med grillar och full folkfest!, otroligt, tänk om det skulle vara så hemma...?...
Vi klipper lite bira och minglar en stund, sen fortätter vi till Bosanska Krupa för lunch!

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: klokot1.jpg
  • Bifogad bild: klokot2.jpg

#67 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:34

Klokot är väldigt vacker...mycket folk på premiären, men det lugnar sig så småningom!

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: klokot3.jpg

Detta inlägg har redigerats av V-Ken: 02 Jun 2009, 08:35

#68 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:36

!..Ahh, nere vid vattnet ligger restaurangen…Una….den enda!! Här i River Una finns ett av världens största bestånd av Hucho (Donau Lax) vi sätter oss till bords och 35 meter från vårt bord ser vi en Hucho hoppa!
Ane, en lokal kändis och gammal vän sedan tidigare, dyker upp vid vårt bord, Ane är dykare och har filmat unika scener under ytan med huchos, och visat på deras unika jaktmetoder…Huchos är Grymmt starka och stora…vi ska återkomma med 2-hands spöna till hösten lovar vi!

Lunchen som består av soppa till förrätt (som vanligt är soppan Supergod!!!!) och sedan blir det helgrillat lamm igen…och denna gången tvekar Ingen att det är gott!!!, vi njuter av utsikten maten och sällskapet…en Kruska till kaffet och livet leker!!!

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: leffeUna.jpg
  • Bifogad bild: leffeoemin_UNA.jpg

#69 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:40

Ane lovar guida oss om vi vill återkomma med 2-hands spöna för en Hucho omgång i höst...vissttusan ska vi det!
fisk på över 30 kg....Jieeez... :rolleyes:

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Ane.jpg

Detta inlägg har redigerats av V-Ken: 02 Jun 2009, 08:54

#70 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:41

Vi säger adjö till Ane, och lovar återkomma, sedan fortsätter vi färden hemåt…Vi passerar gränsen till Kroatien, och de flesta somnar så sött i bilen…10 minuter innan flygplatsen ropar Milan till, att nu e de dags å vakna!

På flygplatsen ser vi planet är försenat till Wien, FAN!!! Vi har anslutningsflyg ju!!...Snabbt omboka, rusa till gaten, jag och Emin först , resten efter…hör i kontrollen att något strular för någon, men vakterna ber oss skynda på!!!
…planet väntar!!!
…när vi står på plattan vid bussen, hör vi att Rickard inte är bokad på planet!!!!

FAAAN vad gör vi???!, Lasse hade slängttill Rickard sin sista 100 eurosedel, så att Rickard iallaflall hade pengar!
–Milan fixar säkert detta, han är en klippa, säger Hans, och javisst, det ÄR han!!!!...

Vi flyger ut, men oroliga för ”lillkillen”
I Frankfurt (som vi istället för Wien flugit till) får jag ett samtal från Rickard med beskad att han bokat plan till dagen efter, och att Milan hjälpt till att fixa hotell och resten…skönt, resten får vi lösa när han kommer hem!...Tydligen så var Rickards biljett ombokad till tidigare plan, något han missat…surt, men sådant händer…Nu fick han en Extra natt i Zagerb istället..
Vi har nu en stund att slå ihjäl tiden i Frankfurt så vi går och käkar…fan va dyrt!!...ja om man jämför med Bosniska priser!.

Detta inlägg har redigerats av V-Ken: 02 Jun 2009, 08:56

#71 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:42

Plötsligt ringer Hans telefon…han blir tyst…försvinner….
Efter en stund kommer han tårögd tillbaka…har något hänt?, frågar Emin lite oroligt…Ja, Svarar hans och ler…Jag ska bli Morfar!!!!!!!Jubel!!!!! Grattis!!! Vilken avslutning!!!!!!

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: morfar.jpg

#72 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 08:42

Vi firar med en pilsner till!!!! Sen åker vi sista planet mot Stockholm-Arlanda!
På plats i Stockholm hämtas bagage, sen blir det kramkalas framför den förbeställda taxin till Loop hålan!!, Matte och Lasse ger sig på varsitt håll, och nog känns saknaden redan…Vi har bestämt: Sliva Bums!, vi ska ses nästa år, samma vecka för en ny tripp till Bosnien!!!

Resten ger vi oss ut till Leif!, Där fixar Leif till en Rejäl Falukorvsmacka var åt oss, med tillhörande Boxargrogg!!! Värdig avslutning på vår perfekta fiske vecka!! Fan vilket gäng, vilket fiske!!!!, Vilken Resa!!, Ses snart igen kära Sliva-Bums!! Zivio!!!!!
Ken
Sliva Bum och Bamboozer!

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: vilken_resa.jpg
  • Bifogad bild: dit_igen.jpg

Detta inlägg har redigerats av V-Ken: 02 Jun 2009, 08:43

#73 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10171 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 09:22

Fasiken va trevligt.

Välkommen åter och tack för god läsning och fin fina bilder :rolleyes:
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#74 OFFLINE   Veso

Advanced Member

• Edgemember
  • 254 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 09:45

Jäkla Ken.. Tror att jag grät stundtals medan jag läste dina ordbravurer.. Vilken reportage!! Ännu än gång reste jag ditt tack vare Dig, fastklistrad vid datorskärm.. Inte en flaska, en tunna Nektar Pivo är du bjuden på när vi träffas der näre! Och det kommer vi att göra framöver..

#75 OFFLINE   Hurtig

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1968 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 09:55

Ja, det var nästan som att vara tillbaka ;)

Mycket väl skrivet, roomie, och jättefina bilder ;)

Om Du är för finkänslig får väl jag be alla att särskilt notera våra fina huvudbonader :(

Det var bara bambusurgubbarna som var aningen för fina att bära dem :(

Lita på att gänget samlas igen när Matte ska fylla år igen :rolleyes: :) :D
"Vi simmar alla i samma båt"

#76 OFFLINE   Paul

Advanced Member

• Edgemember
  • 1968 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 10:06

Ren poesi!

Tack för att ni delar med er av fantastiska bilder och fina beskrivningar. Man får rysningar!

Mvh
Paul

#77 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 02 Jun 2009, 10:28

Ja vad säger man.... :rolleyes: Annat än att vi ses nästa år, samma tid, samma underbara del av Europa...... :) ;) ;)
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#78 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 12:28

Tack snälla för all feedback!! :)
, jag är dyslektiker (fick diagnosen redan i tredjeklass), så jag har rätt mycket problem med skrivandet (stavandet framförallt, men jag tränar på att se "ordbilder"...tyvärr blir det lite konstigt ibland iallafall) nu hindrar det mig inte så mycket eftersom jag inte har självkritik, eller vett att hålla mig från skrivandet :rolleyes: ...Övning ger träning heter det ju ;)

Ken

#79 OFFLINE   Mats Öberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2834 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 12:41

Jupp!

Precis så var det Ken. Tack för den utförliga och inlevelsefulla flashback´en. :rolleyes:

Same procedure 2010..... :)

Edit; Fast det ska vara 52 bast.... Sketonge!

Detta inlägg har redigerats av Mats Öberg: 02 Jun 2009, 12:43

"Wise men talk bacause they have something to say; Fools because they have to say something" - Plato

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#80 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 12:52

Visa inläggMats Öberg på Jun 2 2009, 13:41 sade:

Jupp!

Precis så var det Ken. Tack för den utförliga och inlevelsefulla flashback´en. :D

Same procedure 2010..... B)

Edit; Fast det ska vara 52 bast.... Sketonge!
:lol: nä nä :lol 53!....OK 52 då...jag e sifferdysse oxå!!
...(så går det när man e högfärdig å kör med carlin keps B) )

#81 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 13:39

Visa inläggyoxler på Jun 2 2009, 07:34 sade:

Härlig story o grymma bilder Ken! :lol: :D B) B)

Mycket varmt välkommen tillbaka!

2 saker
1 snygg bild på dig i Frotte ;)
2 dåligt att vara på mässa enda gången förra halvåret då jag hade tillgång till bil och stod och bankade på dörren ;)
??? Frotté??? va fan??? Min Hoj skulle va med men jag????,,,,får väl leta upp ett ex, för jag har då rakti inte fått hem någon tidning inte! :huh:

2; so sorry, jag ska kompensera med extra starkt kaffe när du kommer hit!! :)
//Ken

#82 OFFLINE   yoxler

Advanced Member

• Edgemember
  • 2742 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 14:28

Visa inläggV-Ken på Jun 2 2009, 14:39 sade:

??? Frotté??? va fan??? Min Hoj skulle va med men jag????,,,,får väl leta upp ett ex, för jag har då rakti inte fått hem någon tidning inte! :lol:

2; so sorry, jag ska kompensera med extra starkt kaffe när du kommer hit!! :D
//Ken

jo dom tyckte väl du var snyggare än den rrroranga hojen, hur nu de kan tycka det :huh:
Iof så kanske hojen fanns med inne i tidningen, det kollade jag inte men du var med på Gerts topplista i slutet B) Kan se om jag har exet kvar hemma så kan du få det nästa gång jag kommer förbi.

Har jag flax så kan jag komma på torsdag lite efter 14. Jag tar gärna en dubbel espresso B)
Team Happy Smoke member http://www.facebook....36568386388854/

#83 OFFLINE   drina

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 174 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 14:34

Ken välkomen tillbaks mannen ,synd att din sköna skrivande måste ta slut med äran underbara resan.Men det kommer inte bli många månader inan man för läsa igen om en ny resa ,det vet jag och det glädjer mig massor.Måste tillläga att din camera gör Bosnien änu vackrare faktiskt uderbara bilder mannen.......................

#84 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 15:02

Visa inläggdrina på Jun 2 2009, 15:34 sade:

Ken välkomen tillbaks mannen ,synd att din sköna skrivande måste ta slut med äran underbara resan.Men det kommer inte bli många månader inan man för läsa igen om en ny resa ,det vet jag och det glädjer mig massor.Måste tillläga att din camera gör Bosnien änu vackrare faktiskt uderbara bilder mannen.......................

tnx mate!...jag tror bestämmt det blir en tur ner i oktober...kan inte hålla mig :lol:

#85 OFFLINE   Sommar

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3597 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 17:10

Underbart vännen!!!!

:lol: :D

Härlig story och fina bilder!!!

....och givetvis är jag glad att du tillbaka i matchen.....

B) B)

Postad bild

#86 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2561 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 19:03

Ja djävlar!! :lol: :D Det här var en comeback som hette duga det!! :) ;) B)

Underbara ord och bilder Ken! B)

Varmt välkommen tillbaka! :huh:

Mvh Lalle,,

#87 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 19:06

tnx guys!, kul å bli så välkomnad!!

#88 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 02 Jun 2009, 19:21

Visa inläggV-Ken på Jun 2 2009, 16:02 sade:

tnx mate!...jag tror bestämmt det blir en tur ner i oktober...kan inte hålla mig B)
Hördu.....fan trot men jag ser ut att vara kompledig i Oktober :lol: :D
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#89 ONLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 19:39

Visa inläggOops på Jun 2 2009, 20:21 sade:

Hördu.....fan trot men jag ser ut att vara kompledig i Oktober :lol: :D
:huh: Konstigt men Richard sa detsamma!!!, Man då drar vi Leffe!!!! Andreas på sameo är på oxå!!! :) Läckert!!
Kan du fatta hur vackert det måste vara med Pliva i höstskrud???? B) B)
kolla denna bild som Jan Jankovic tagit....läckert va?

Detta inlägg har redigerats av V-Ken: 02 Jun 2009, 19:44

#90 OFFLINE   Heliüs

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3679 Inlägg:

Skrivet 02 Jun 2009, 19:41

Jätte-trevlig läsning och underbara bilder..! :lol: Välkommen hit...igen... B) :D
2000 -en tös
2006 -en tös
2011 -en pöjk!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar