Hoppa till innehåll

.

Vilken klass

22 replies to this topic

#1 OFFLINE   olfa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 170 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 16:32

Funderar på att uppgradera mitt 5-6 spö och tittat lite på GL Lpxe. Kan dock inte bestämma mig för om jag ska ha en 6a eller en 5a. Kommer framförallt att använda den till regnbåge samt abborre i sjö, men vill självklart kunna ha kul när man kör harr och öring i fjällen om man är där. Vilken skulle ni ha valt?

/Olof

#2 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 16:34

5:a
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#3 OFFLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 16:37

5a

#4 OFFLINE   olfa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 170 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 16:47

Tack för svaren, gott att ni verkar vara överens :rolleyes:

Den enda tanken jag hade var att en 6a skulle kunna hantera förtyngda flugor bättre, och givetvis vind bättre, vet ni om det skiljer sig mycket?

/Olof

#5 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 16:53

Visa inläggolfa på Jun 1 2009, 17:47 sade:

Tack för svaren, gott att ni verkar vara överens :rolleyes:

Den enda tanken jag hade var att en 6a skulle kunna hantera förtyngda flugor bättre, och givetvis vind bättre, vet ni om det skiljer sig mycket?

/Olof

Det beror naturligtvis på hur tunga flugor du menar men jag anser att dagens kraftfulla spön och utvecklade linor gör att man inte behöver gå upp i klass för att klara normalt förtyngda öringflugor och att vinden friskar i lite. Det klarar en 5:a med bravur.

#6 OFFLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 16:55

Visa inläggflyfisher30 på Jun 1 2009, 17:53 sade:

Det beror naturligtvis på hur tunga flugor du menar men jag anser att dagens kraftfulla spön och utvecklade linor gör att man inte behöver gå upp i klass för att klara normalt förtyngda öringflugor och att vinden friskar i lite. Det klarar en 5:a med bravur.

En guidline femma är ju närmre en sexa i klassning så den blir kanon :rolleyes:

#7 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 16:57

Visa inläggmarr på Jun 1 2009, 17:55 sade:

En guidline femma är ju närmre en sexa i klassning så den blir kanon :rolleyes:

Lika med min Tfo Axiom 5:a.

#8 OFFLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 16:59

Kastar zonkers i stl 2/0 o gäddråttor med mitt klass 5 spö, blir lite slagit men de funkar :rolleyes:

#9 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 17:02

Visa inläggmarr på Jun 1 2009, 17:59 sade:

Kastar zonkers i stl 2/0 o gäddråttor med mitt klass 5 spö, blir lite slagit men de funkar :rolleyes:

Det är det jag menar. Dagens spön går inte att jämföra med för ngr år sen. Man kommer långt med 5:or

#10 OFFLINE   olfa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 170 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 17:09

Låter grymt då blir inte klassfrågan ett problem iaf. :rolleyes: Har ni några åsikter om Lpxe-spöt. Pris vs prestanda?

#11 OFFLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 17:16

Visa inläggolfa på Jun 1 2009, 18:09 sade:

Låter grymt då blir inte klassfrågan ett problem iaf. :rolleyes: Har ni några åsikter om Lpxe-spöt. Pris vs prestanda?

Köpte ett till min styvfarsa, dock gamla modellen. Tror klingan är densamma. Riktigt skönt spö som man kan göra allt med.
Kasta långt, kort, under o överhand.

#12 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 17:17

Eftersom jag personligen aldrig kastat ett lpxe kan jag bara referera till alla lovord om spöt och den trots allt moderata prisklassen och konstatera att det borde vara ett bra köp.

#13 OFFLINE   olfa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 170 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2009, 17:40

låter ju riktigt bra, får nog bli ett sånt när skattepengen kommer! Tack för alla svar!

#14 OFFLINE   Danoij

Advanced Member

• Edgemember+
  • 776 Inlägg:

Skrivet 05 Aug 2009, 14:56

Flikar in en snabb fråga då jag såg inlägget med att en GL 5:a är närmare en 6:a.
Jag har nyss köpt ett GL LeCie #5, frågan är dock om man ska köra en #6 lina på det? Just nu har jag den billigaste tänkbara linan på min rulle, tror den heter Vision Attack #5...
Tips på annan lina som skulle kunna lira bra med det spö mottages tacksamt :D Främst sjöfiske efter regnbåge som gäller..

/Daniel

#15 OFFLINE   Ulf W

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1069 Inlägg:

Skrivet 05 Aug 2009, 15:13

Visa inläggDanoij på Aug 5 2009, 15:56 sade:

Flikar in en snabb fråga då jag såg inlägget med att en GL 5:a är närmare en 6:a.
Jag har nyss köpt ett GL LeCie #5, frågan är dock om man ska köra en #6 lina på det? Just nu har jag den billigaste tänkbara linan på min rulle, tror den heter Vision Attack #5...
Tips på annan lina som skulle kunna lira bra med det spö mottages tacksamt :D Främst sjöfiske efter regnbåge som gäller..

/Daniel

Kör en rio dart #6 på min LPXe #6 och det funkar kanon.
Så en dart #5 kanske
So many Seatrout - So little time

#16 OFFLINE   plind

Advanced Member

• Edgemember
  • 2496 Inlägg:

Skrivet 05 Aug 2009, 15:18

Visa inläggDanoij på Aug 5 2009, 13:56 sade:

/Daniel

Hej Daniel, du skulle köpt Loomiset istället :D Skämt å sido, LeCie är ett jättebra spö, har 2 st.
En 9,6`#5 och en 9,6`#6
Mätte nyligen upp dem enligt "ERN"-systemet och 5:an blev 5,6 medan 6:an blev 6,0.
Inte så stor skillnad på dem mao. Kan säkert finnas individuella variationer mellan spön i samma klass oxå.
Till min 5:a använder jag mest en Loop "Optistream" #5 lina.
Kan tänka mig att en SA "GPX" eller en Rio "Grand" skulle passa bra oxå då dessa är "tunga" femmor.

#17 OFFLINE   Danoij

Advanced Member

• Edgemember+
  • 776 Inlägg:

Skrivet 05 Aug 2009, 15:25

HalloJ! He he, ja.. kanske det.. vem vet, kanske kollar om du har det kvar om någon månad :D

Måste ju säga att välja lina är en riktigt djungel.. Känns lite som att jag borde ha en lina med olika färger på klump och runningline(?!) så jag lätt kan se/hitta rätt när man väl ska skjuta linan. Upplever ofta att jag har för mycket lina i luften vilket innebär att kastet kollapsar när när linan ska iväg.
För tanken är väl (ursäkta den kanske dumma frågan) att man ska ha främst klumpen i luften och sedan skjuta resten med en WF lina?

#18 OFFLINE   Christer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1858 Inlägg:

Skrivet 05 Aug 2009, 19:42

Låter grymt då blir inte klassfrågan ett problem iaf. :D Har ni några åsikter om Lpxe-spöt. Pris vs prestanda?

Kastmässigt så får du nog mest spö för pengarna i Lpxe!
Dock så är det ju så att om du använder en rätt klassad lina, så måste du vara en mycket duktig kastare för att utnyttja spöt ordentligt.

Har en 9´ #6, tvådelad. den har jag till kustfisket.
Har kastat 20 cm kaninremsor med en SA pike taper #7 med det spöt! Nema problema!
Funkar kanon med en GL coastal #6, men den klumpen väger väl 16 g, tror jag

Leif vet hur han skall designa spön för att de skall kasta bra!!

/ C
LOVE is a 10-letter word......FLYFISHING

#19 OFFLINE   Bowen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1351 Inlägg:

Skrivet 05 Aug 2009, 19:50

Inte för att jag är en fena på detta direkt, men se dig inte blind på om det är en femma eller sexa, kolla hur spöt är klassat i stället, och provkasta.

Jag har ett loop multi klass sex, det är 7,9 enligt ERN, AFTM, dvs nästan en åtta.
Så prova ett klass fem som är klassat klass fem, och bestäm dig då hur "styvt" spö du vill ha.

Sen köper du spö utefter det, skit i vad det står för siffra på spöna, det stämmer sällan längre.

#20 OFFLINE   Småland

Advanced Member

• Edgemember+
  • 386 Inlägg:

Skrivet 05 Aug 2009, 20:38

Visa inläggDanoij på Aug 5 2009, 15:56 sade:

/Daniel

Jag är ingen expert direkt men,

Jag har ett LeCie HPF F #6

Har testat lite olika linor till det och den som funkat bäst om man ska ha skjut i grejorna är hittills Rio outbound WF6S1 som är en sinktip. En "tung" lina som funkar superbra till kusten. Men det är ju ingen presentationslina direkt.
Tri cast linorna har jag upplevt som trassliga men liknar Outbounden i skjutegenskaperna och funkar också i samma klass som spöt.
Guidelines nya Fourcast var lite snällare och smidigare än Tricasten och är hittills mitt val som flytlina vid sjö/kust.
Tänker dock beställa en outbound WF6F också för jag gillade verkligen den linan.

Guidelines Coastal funkar också i samma klass men det är väl främst en kustlina som ju hörs på namnet. Tycker inte det är samma fart på den som Outbounden men använder den stilla dagar då den stör vattnet mindre.

Har en SA lina i klass 6 också som jag tycker är för lätt men presenterar fint.

Om du väljer någon av Guidelines, loops eller Rio´s linor så skulle i alla fall jag ta en klass 5 lina till ditt spö.
Vad gäller övriga fabrikat så har jag ingen direkt erfarenhet.

Btw, En supersmidig flytlina för en liten peng är Worchestershire som elgeco säljer. Den är superb till torrflugefiske, slitstark och väldigt allround men kanske är lite lätt i samma klass till ditt spö? Hm... Har alltid haft den linan men äger ingen just nu. Blir till att prova en sjua till mitt spö, kostar ju så lite...

Jaja, lite ordbajs och tankar ifrån mig. Allt är inte skrivet i sten då alla ju upplever saker och ting olika som tur är.

Lycka till.

Fredrik
Om man vevar in ett kast med flugspö, är det spinnfiske då?

#21 OFFLINE   Danoij

Advanced Member

• Edgemember+
  • 776 Inlägg:

Skrivet 05 Aug 2009, 21:00

Tack för bra input! Blir nog en lina från SA eller Rio..
Har tidigare (för typ 10 år sedan) använt Lee Wulffs TT lina men vart nog aldrig riktigt vän med den. Hur är den 'nya' dyra Sharkskin då, någon som testat?

#22 OFFLINE   Småland

Advanced Member

• Edgemember+
  • 386 Inlägg:

Skrivet 05 Aug 2009, 21:07

Visa inläggDanoij på Aug 5 2009, 22:00 sade:

Tack för bra input! Blir nog en lina från SA eller Rio..
Har tidigare (för typ 10 år sedan) använt Lee Wulffs TT lina men vart nog aldrig riktigt vän med den. Hur är den 'nya' dyra Sharkskin då, någon som testat?

Har varit sugen men aldrig testat den själv eftersom alla säger att den för ett jävla oväsen i ringarna. Sen är den ju inte direkt gratis heller...
Om man vevar in ett kast med flugspö, är det spinnfiske då?

#23 OFFLINE   Danoij

Advanced Member

• Edgemember+
  • 776 Inlägg:

Skrivet 11 Aug 2009, 20:49

Ljudet och dom onda fingrarna som Sharkskin verkar ge gör nog att jag siktar på en annan lina. Just nu känns det som att SA GPX eller Rios Grand som är mest intressanta.
Kanske skulle vara så smart att jag provkastade med dem innan ... hmmm.... :D

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar