Bloggandet är ju något som oundvikligen ligger i tiden. Jag har länge haft planerna på att starta upp en blogg på vår hemsida (www.fiskebroder.com) med rapporter, bilder, kåserier och annat trams.
Men som det så ofta blir när man får tid över så har flugspöet och vattnen därute hägrat mer än pennan och tangentbordet. I bristen på tid (?) har helt enkelt skrivandet blivit ordentligt lidande. Den dokumentation som väl gjorts har varit högst sporadisk och spridd på en mängd ställen: dagböcker, anteckningslappar, internetforum, gästböcker, kaffefilter, slogbodar… på alla möjliga konstiga och mer eller mindre påhittiga underlag.
Nu tänkte jag dock ta tag i mig själv med start ikväll.
Från och med nu ska det rapporteras mer eller mindre kontinuerligt ifrån mina och eriks (xidor) äventyr. Det brukar finnas en tendens att lite av varje kan hända, framförallt när erik är med. Han har en del roliga idéer ibland den pojken.
För egen del så är fiskesäsongen ordentligt försenad pga ett flertal orsaker. Delvis börjar plugget nere i Linköping ta sådan tid att mitt tidigare regelbundna fiskeskolk/distansplugg i malungstrakten har blivit svårare att lösa. Jag trodde givetvis att jag hade löst detta genialiskt genom att lura i en klasskamrat att vi skulle köpa en båt tillsammans för att fiska gädda i roxen (Linköping). Tyvärr var motorn lika trög som den var billig så det fisket har det hitintills inte blivit så mycket av med.
Hursomhellst, min fiskesäsongen drar igång på allvar till helgen. Då bär det av upp till Malung för lite skogsarbete med päronen, vilket tro det eller ej innebär att det blir fiske på kvällarna. Väderprognoserna har ju dock sett roligare ut: regn, regn och åter regn, så vi får väl se vart det hela slutar.
Planen är i alla fall som följer: fredag - röding, lördag - stor öring, och eventuellt lite gädda på söndag om det hinns med. Röding och öringfisket är starkt beroende av kläckningar som med lite otur kan regna bort. Men som tur är har vi ju en ganska fin plan-b i Västerdalälven, där harren och öringen inte är lika kräsna. Så fisk kommer det bli oavsett väderlek!
Resten av sommaren kommer jag försöka ta mig upp var och varannan helg för fiske (jobbar i eskilstuna hela sommaren). Erik däremot, som är bosatt i malung, är väl ute var och varannan DAG skulle jag tro. Så om även han kan få tummen ur röven och skriva någon gång då och då så ska nog uppdateringsfrekvensen bli helt okej.
Planerna för sommar-fisket ser väl i grova drag ut såhär:
juni: sjöfiske efter öring/röding, harr/öring i älven.
Juli: harr/öring i älven.
Aug: sjöfiske efter öring
Sept-dec: Gädda! , och ev. lite harrfiske i älven.
Dessutom har vi bokat in en höjdare vecka 27 (min enda semestervecka), nämligen en resa till Tydal och åarna Tya och Neas fina öringar. Vi var där även förra sommaren men fick avbryta resan i förtid pga magsjuka. Vi hann dock få ordentligt med mersmak. I år är vi dessutom laddade till tänderna med erfarenheter och ”hemliga lokala” tipps.
Mer om den resan senare…
Nu är det dags för Markus att sova så det börjar väl bli dags att runda av denna ”teaser”, så får vi återkomma med fler inlägg till helgen. Kan väl passa på att tillägga att bloggen även kommer kunna följas på vår hemsida, där det dessutom kommer finnas fullt med bilder att kika på (en del kommer säkert hitta in hit också).
På återseende!