Har en del funderingar kring flugval i klart vatten vs mörkare vatten rent entomologiskt. När man fiskar har flera säkert
hört sol= ljusa flugor! Molnigt=mörkare flugor? Men det jag funderar på är mer att vid ett kristallklartvatten gentemot ett
tex humusfärgat, att ha olika färg på den aktuella flygfäet? Vid ett skitigare vatten = mörkare sländor & vise/versa. Alltså
ser/är? tex en en röd strömslända ngt mörkare eller ljusare vid de båda vattnen. Det jag undra r är! Kan samma slända ha mörkare/ ljusare skiftning vid just ett mörkare vs ljusare vatten?? ps. novis inom entomologin
.
Entomologiskt vatten!
Started By skorpetorparn, 2009 06 16, 21:51
2 replies to this topic
#2 OFFLINE
Skrivet 18 Jun 2009, 10:46
Själv fiskar jag nästan bara i klara vatten, enda gången det kan vara lite grumligt är om det är riktigt högt vatten. Då det är grumligt så väljer jag ljusare flugor. Anledningen är att en ljusare fluga syns bättre i grumligt vatten, eller mot en mörk botten. Testa bara om du är ute med en båt i en sjö. Kasta ner en bit grillkol och sedan ett ägg. Vilket syns bäst? Jo ägget. Jag kan ha fel men för mig funkar det, plus att det är simpel logik.
MVH//Emil
MVH//Emil
Jävla skit tänker man ibland, men lik förbannat så fortsätter man älska flugfiske!
Torrfluga=Status
www.miekak.com
www.heli.se
Torrfluga=Status
www.miekak.com
www.heli.se
#3 OFFLINE
Skrivet 23 Jun 2009, 21:00
Ulf B på Jun 18 2009, 11:51 sade:
Ja, färgen på insekter kan skilja sig vid olika vatten, en art som visar det tydlig är Vulgata eller sjösandslända där färgskillnaderna är stora.
Färgen är dock INTE avhängig färgen på vattnet i första hand utan verkar påverkas av andra faktorer.
Ska du fiska så exakt entomologiskt som du kan så är väl det en bra idé att se vilken färg olika sländor har i de akteulla vattnen.
Röd strömslända, som för övrigt är röd i spinnerstadiet, kan i dunstadiet ha olika färgvarianter men är som spinner just roströd och inte mycket annat.
U
Färgen är dock INTE avhängig färgen på vattnet i första hand utan verkar påverkas av andra faktorer.
Ska du fiska så exakt entomologiskt som du kan så är väl det en bra idé att se vilken färg olika sländor har i de akteulla vattnen.
Röd strömslända, som för övrigt är röd i spinnerstadiet, kan i dunstadiet ha olika färgvarianter men är som spinner just roströd och inte mycket annat.
U
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar