Hoppa till innehåll

.

Sameo Classic

79 replies to this topic

#61 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 19:24

bollen har trillat ner, tack

#62 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 19:29

Visa inläggmeek på 11 Apr 2012, 19:24 sade:

bollen har trillat ner, tack

he he....fan trodde ett tag att mina 5 år som gymnasielärare varit helt bortkastade :) pedagogik är svåra saker :D

Detta inlägg har redigerats av Ken: 11 Apr 2012, 19:29

#63 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6288 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 19:31

Visa inläggKen på 11 Apr 2012, 19:29 sade:

he he....fan trodde ett tag att mina 5 år som gymnasielärare varit helt bortkastade :) pedagogik är svåra saker :D
Fysik eller mattelärare?
www.netflies.se

#64 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 19:34

Visa inläggkeester på 11 Apr 2012, 19:31 sade:

Fysik eller mattelärare?
Nope Keester
Grafisk formgivning, multimedia, mediaproduktion och marknadsföring... Media gymnasiet...

#65 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6288 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 19:38

Visa inläggKen på 11 Apr 2012, 19:34 sade:

Nope Keester
Grafisk formgivning, multimedia, mediaproduktion och marknadsföring... Media gymnasiet...
Min dotter går på en sån linje. :)
www.netflies.se

#66 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 19:44

Visa inläggkeester på 11 Apr 2012, 19:38 sade:

Min dotter går på en sån linje. :)
Coolt! det är ett väldigt trevligt och framförallt roligt yrkesval!
Man har aldrig tråkigt på jobbet :) Trots att jag numera ju naturligtvis kombinerar det med flugfisket, är det trots allt det jag fortfarande arbetar med till största del, jag är o förblir grafisk formgivare, bara att jag har mina egna produkter att designa numera :)

#67 OFFLINE   TechMark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 275 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 20:09

Pedagogik verkar dock vara ett bortglömt begrepp på lärarhögskolan numera om man ska tro en bekant som pluggade till lärare.
Hennes pedagogikkurs bestod i att läsa 600 sidor i en bok på två veckor och sedan ha gruppdiskussion det de läst under ett lektionspass, sen hade de betyg i pedagogik. :huh:
Som tur är lyckas somliga lärare bemästra pedagogik på egen hand.

#68 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6288 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 20:14

Ken är en jättebra pedagog, men jag tror inte att han har pluggat för att bli det!
www.netflies.se

#69 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 21:31

Du e snäller du :) och Du har rätt att jag inte pluggat till lärare Keester :)
Blev dock lätt påtvingad en 8poängskurs pedagogik när jag fortfarande trodde lärarjobbet var något för mig (på så vis kunde jag få fast anställning trots att jag saknade formell lärarbehörighet)
tyvärr den meninglösaste kurs jag gått på hittils i mitt liv måste jag erkänna :/

#70 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 21:35

hmm? undrar vad han skrev först?? :unsure: (Detta inlägg har redigerats av Ken: Idag, 20:29)
men ändrade sig :ph34r:

:D :D

#71 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 22:02

som dyslektisk halvblind och allmännt frånvarande person så MÅSTE jag redigera mina inlägg i efterhand...annars vet jag inte ens SJÄLV vad jag menar när jag skriver :)

#72 OFFLINE   TechMark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 275 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 22:19

Visa inläggKen på 11 Apr 2012, 21:31 sade:

Du e snäller du :) och Du har rätt att jag inte pluggat till lärare Keester :)
Blev dock lätt påtvingad en 8poängskurs pedagogik när jag fortfarande trodde lärarjobbet var något för mig (på så vis kunde jag få fast anställning trots att jag saknade formell lärarbehörighet)
tyvärr den meninglösaste kurs jag gått på hittils i mitt liv måste jag erkänna :/
Kul att höra att det är flera som halkat in i (och ut ur) läraryrket som obehörig. Personligen slapp jag pedagogiken, läste den mycket nyttigare kursen "Informationsteknik" (ej att förväxla med IT - Informations teknologi) som gick ut på konsten att förmedla information i skrift och tal.

#73 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 22:33

och detta forum är bland de få som inte klagar på sär skrivning ar, som jag är kung på, så det är tacksamt ;)

#74 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 22:35

låter som en betydligt bättre kurs :D...min lillebror är precis nyutexaminerad behörig lärare, mina 2 svägerskor är även dom behöriga lärare sedan många år.., så du kan ana att ämnet har diskuterats en hel del i familjen :)
Tyvärr verkar den tillämpade pedagogiken inte prioriteras....men men, jag är rätt glad att jag lämnade den världen..kul att få uppleva den ett tag och jävligt skoj med eleverna och att hålla lektioner!
...resten därutöver...well...

( jo jag fick in o redigera stavfel igen Meek :) )

Detta inlägg har redigerats av Ken: 11 Apr 2012, 22:38

#75 OFFLINE   TechMark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 275 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 22:45

Visa inläggKen på 11 Apr 2012, 22:35 sade:

Tyvärr verkar den tillämpade pedagogiken inte prioriteras....
Du vet väl hur man enkelt testar pedagogisk förmåga?
Sätt personerna två och två på varsin sida av ett bord,den ena med ryggen mot whiteboarden. Den som sitter med ryggen mot whiteboarden ska ha penna och ett papper, den andre ska "knäppa händerna under bordet" och enbart muntligen förklara vad som ritas på whiteboarden så att personen med papperet kan avbilda whiteboarden så exakt som möjligt. Där brukar kommunikationsproblem visa sig rätt snabbt, tro mig... :D

#76 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 23:11

Visa inläggTechMark på 11 Apr 2012, 22:45 sade:

Du vet väl hur man enkelt testar pedagogisk förmåga?
Sätt personerna två och två på varsin sida av ett bord,den ena med ryggen mot whiteboarden. Den som sitter med ryggen mot whiteboarden ska ha penna och ett papper, den andre ska "knäppa händerna under bordet" och enbart muntligen förklara vad som ritas på whiteboarden så att personen med papperet kan avbilda whiteboarden så exakt som möjligt. Där brukar kommunikationsproblem visa sig rätt snabbt, tro mig... :D

snäppet värre är s.k reversed engineering :D

#77 OFFLINE   TechMark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 275 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 23:24

Visa inläggmeek på 11 Apr 2012, 23:11 sade:

snäppet värre är s.k reversed engineering :D
Jupp, men en förbaskat kul övning i kommunikation. Det är en viss skillnad mellan "Rita en fyrkant" och "Rita en fyrkant på ca 3x3cm ståendes på högkant, 4cm ned från papperet överkant och 7cm från vänsterkanten" ifråga om resultat, tro mig. Been there, done that... :D

#78 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 23:28

Visa inläggTechMark på 11 Apr 2012, 23:24 sade:

Jupp, men en förbaskat kul övning i kommunikation. Det är en viss skillnad mellan "Rita en fyrkant" och "Rita en fyrkant på ca 3x3cm ståendes på högkant, 4cm ned från papperet överkant och 7cm från vänsterkanten" ifråga om resultat, tro mig. Been there, done that... :D

jo vi har kört det i skolan minns jag :D

vi körde en annan grej också; läraren berättade en historia som en skulle berätta vidare till 5 st som stod på tur ute i korridoren och blev insläppta en och en och skulle berätta vidare (du fattar)
sen jämfördes historian med då och nu.

man ska ta ryckten med en nypa salt tror ja :D

#79 OFFLINE   TechMark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 275 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 23:43

Visa inläggmeek på 11 Apr 2012, 23:28 sade:

jo vi har kört det i skolan minns jag :D

vi körde en annan grej också; läraren berättade en historia som en skulle berätta vidare till 5 st som stod på tur ute i korridoren och blev insläppta en och en och skulle berätta vidare (du fattar)
sen jämfördes historian med då och nu.

man ska ta ryckten med en nypa salt tror ja :D
Den har jag både varit med om och kört själv.
Sedan har du klassikern "Kan du följa en instruktion?", en lista på 50 punkter som ska genomföras under tre minuter. Punkt ett, läs alla punkter innan du gör något. Punkt två, skriv ditt namn i övre högra hörnet. Sedan blir det bara dummy-uppgifter tills man kommer till punkt 50, gör endast punkt ett och två. :D

#80 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2012, 06:24

he he klassiker! :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar