Hoppa till innehåll

.

Sameo Classic

79 replies to this topic

#31 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 09:23

Visa inläggKen på 24 Jan 2012, 08:50 sade:

Enklast att få reda på vad linan ÄR är bara väga de första 30 foten (9.14m) ..sen kolla aftm tabellen :) (e.g. minus eventuell förtapering..den brukar vara 20-30 cm..dvs "slitdelen", den vikten är inte mycket dock...)

Bifogad fil aftmtabell.jpg

Ska kolla det när jag kommer hem. Mäta ERN på spöet tänker jag inte göra, någon måtta får det vara! :)
Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#32 OFFLINE   Rikard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 138 Inlägg:

Skrivet 25 Jan 2012, 23:56

Visa inläggMathiasL på 24 Jan 2012, 08:47 sade:

Loopspöet är lite underklassat.

trodde Loop var kända för att överklassa sina spön ??? Sen fick jag för mig att Sameo höll klassningen så noga man bara kan?

Det var enklare förr - ABU fiske 1, 2, 3 och 4 :D

Detta inlägg har redigerats av Rikard: 25 Jan 2012, 23:57

#33 ONLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1133 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 00:10

Underklassat betyder ju att spöet är lägre klassat av loop än vad det "egentligen" är. Så att loops femma egentligen är en sexa. Vanligt misstag. :)

Detta inlägg har redigerats av lagrace: 26 Jan 2012, 00:11

#34 OFFLINE   Rikard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 138 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 00:14

Visa inlägglagrace på 26 Jan 2012, 00:10 sade:

Underklassat betyder ju att spöet är lägre klassat av loop än vad det "egentligen" är. Så att loops femma egentligen är en sexa. Vanligt misstag. :)

Såja det var beviset för att smärtstillande (ryggstrul) sen kväll och trötthet inte är någon bra combo - natti natt :P

#35 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 00:14

Själv fick jag för mej att AFFTA klassningen enbart gäller linor men vad vet jag :)

#36 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 10:31

Visa inläggMagnus Hammarström på 26 Jan 2012, 00:14 sade:

Själv fick jag för mej att AFFTA klassningen enbart gäller linor men vad vet jag :)

Som DU vet Magnus, så rekomenderar vi tillverkarre en lina till spöt oftast med hjälp av ett nummer på klingan ;-)

OFTAST är det aftm klassningen (eftersom den är den enda som är gemensam) iallfall ibland alla icke skandinaviska tillverkare ;-)

Vi kanske ska förklara förkortningen AFTTA? eftersom du ju nämner den nya amerikanska organisationen :)
AFFTA är namnet på efterföljaren till avsomnade AFTM/AFTMA organisationen....

MEN det är fortfarande samma lin-klassning som Aftm...

AFTMA
American Fishing Tackle Manufacturers (association)

AFTM,
Association of Fishing Tackle Manufacturers
samma linklassnings-system

AFFTA
American Fly Fishing Trade Association ...
ny organisation samma linklassnings-system...( numera finns ett tilägg med ett nytt linklassningssystem för tvåhandsfisket,
men som vad jag vet inte slagit lika väl ut och blivit samma standard som enhandslinorna blev ?
Kanske för att amerikanska tillverkare faktiskt inte är i majoritet, eller ens ledande i världen av utvecklandet av tvåhands kastningen?, vad vet jag... )

Olika namn , samma system...

Alltså fortfarande Linklassningssystem.

Underklassade linor= väger MER än vad de ska än motsvarande aftm klassade...dvs linan har ett lägre nummer på kartongen och spolen än vad vikten på 9.14m gör gällande mot aftm tabellen.

Ska spöt då ha denna tyngre linan, kan man väl för enkelhetens skull få kalla det underklassat?

men visst....vi klassar inte spön, vi rekomenderar klassade linor till dom ....rätt ska kanske ändå va rätt :D

#37 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 13:55

Visa inläggMathiasL på 24 Jan 2012, 08:47 sade:

Jag är glad för Anders G:s skull och all hjälp han fått men för sjutton gubbar, varför ska Guideline göra det så svårt? Jag har en Coastal-sjua till ett Loopspö, en sexa, och om man går efter vad Ken säger så är Coastalen egentligen en nia. Konstigt att linan känns lite tung... :blink: Ska jag behöva byta till en femma för att linan och spöet ska matcha någorlunda? Loopspöet är lite underklassat.

undrar hur många, i vårt avlånga land, som kastar med helt fel setup?
jag minns när jag såg en kast video för många år sen att det såg väldigt enkelt ut.
vad är problemet tänkte man?? lyfta upp spöt sakta för att sen accelerera, stoppa i det läget dom stoppar på e.t.c
men ICKE!! :)
sen när man verkligen funnit en grym combo så kan man verkligen förstå hur enkelt de hade när de spelade in kastvideon - spöt kastar ju åt en :)

hänger man inte på ett forum och får info m.m utan är ensam i sitt utövande så kan det vara lätt hänt att man beskyller sig själv för att vara helt korkad på att lära sig kasta.
och sliter resten av livet med en #5:a som igentligen är en #4 och med en lina som är nära #6 men med #5 på kartongen

men tillverkarna måste tjäna grymma pengar på folks "felköp" den saken är säker ;)

visst! du kan alltid gå in på typ Capricorn och gå därifrån med en fin combo men man borde ju kunna klara sig utan att behöva göra det också.

#38 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 18:03

Åter till rubriken!

Ken, moi brat!
Varför görs inte classic som 4-delat variat oxo? Skulle fånga mitt intresse ordentligt... ;-)
Bor i Kristinehamn. / Wolfland.

#39 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6288 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 18:08

Visa inläggmeek på 26 Jan 2012, 13:55 sade:

undrar hur många, i vårt avlånga land, som kastar med helt fel setup?
jag minns när jag såg en kast video för många år sen att det såg väldigt enkelt ut.
vad är problemet tänkte man?? lyfta upp spöt sakta för att sen accelerera, stoppa i det läget dom stoppar på e.t.c
men ICKE!! :)
sen när man verkligen funnit en grym combo så kan man verkligen förstå hur enkelt de hade när de spelade in kastvideon - spöt kastar ju åt en :)

hänger man inte på ett forum och får info m.m utan är ensam i sitt utövande så kan det vara lätt hänt att man beskyller sig själv för att vara helt korkad på att lära sig kasta.
och sliter resten av livet med en #5:a som igentligen är en #4 och med en lina som är nära #6 men med #5 på kartongen

men tillverkarna måste tjäna grymma pengar på folks "felköp" den saken är säker ;)

visst! du kan alltid gå in på typ Capricorn och gå därifrån med en fin combo men man borde ju kunna klara sig utan att behöva göra det också.
Just för nybörjare, vore det bra om klassningen stämmer för både linor och spön.
Det borde vara förbjudet för tillverkare som inte följer klassningen, att skriva nummer på sina produkter.
www.netflies.se

#40 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 21:52

Visa inläggFelix på 26 Jan 2012, 18:03 sade:

Åter till rubriken!

Ken, moi brat!
Varför görs inte classic som 4-delat variat oxo? Skulle fånga mitt intresse ordentligt... ;-)
Jag tar det med mig :)....vi måste dock tapera om samtliga ...det räcker alltså inte kapa på ett ställe till, utan dom måste taperas på nytt ..men jag ska kolla upp till nästa generation :)

#41 OFFLINE   GA GBG

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 233 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 22:06

Visa inläggFelix på 26 Jan 2012, 18:03 sade:

Åter till rubriken!

Ken, moi brat!

Efterlyser också Classic 4-delat.....!

#42 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 22:21

Visa inläggKen på 26 Jan 2012, 21:52 sade:

Jag tar det med mig :)....vi måste dock tapera om samtliga ...det räcker alltså inte kapa på ett ställe till, utan dom måste taperas på nytt ..men jag ska kolla upp till nästa generation :)

Du kanske till och med har med dig till mässan i stockholm? Vore nice....
Bor i Kristinehamn. / Wolfland.

#43 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 23:19

Visa inläggFelix på 26 Jan 2012, 22:21 sade:

Du kanske till och med har med dig till mässan i stockholm? Vore nice....

he he, räkna att det tar ett bra tag...det tar tid att ta fram nya taperingar:)

#44 OFFLINE   Perra_werner

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 16:30

Fiskar också med classic spön och har en fråga.
Har både klass 4 och 6 och köpte 4cast linan till båda spöna,men tycker den funkar bäst på 4:an.
Blir lite tung på 6:an. Då min fråga hur kan det va så??

#45 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 16:47

väg linorna på de första 9.14 metrarna...kolla mot aftm tabellen...du kommer nog bli förvånad över vilken skillnad det kan vara mellan hur GL väljer klassar linorna...

#46 OFFLINE   Perra_werner

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 17:06

Ok.
Men om man har två linor i samma klass typ 4cast i klass 6 kan dom då väga olika?

#47 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 17:52

hmm?, om 2 st likadana 4Cast i #6 väger olika, då kan dom väl lika gärna lägga ner allt skulle ja tro.
på andra decimalen kanske det får diffa

är inte expert som Ken utan antagandet görs på rent sunt förnuft ;)

men inget förvånar väl i detta fluglineträsk :D

#48 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 18:13

eh...har du 4cast klass 6 lina på classic 4?
och samma lina på classic 6, men tycker att den är för tung för sexan?
ELLER har du ett 4cast #4 på classic 4 och en 4cast#6 på classic sex?

jag fattar inte riktigt vad du menar tror jag?

#49 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 18:16

Om jag fattade rätt så kan det vara så att klass4 linan stämmer men att 6an kan vara överklassad. Kan nog stämma isf för jag tycker det känns så på dom spöna som Perra nämnde. Jag är dok ingen expert inom detta med linor direkt.

#50 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 18:30

Jo jag trodde så oxo, men blev förbryllad at frågan som följde: citat: "Men om man har två linor i samma klass typ 4cast i klass 6 kan dom då väga olika? "

Enklast är ju väga linorna fortfarande :)
Jag har ju naturligtvis inte vägt alla linor från alla tillverkare så jag kan tyvärr inte svara på hur exakt GL linorna väger från klass till klass, och modell till modell :) men dom jag har vägt har varit i stor variation mot aftm.

#51 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 18:33

Visa inläggPerra_werner på 11 Apr 2012, 16:30 sade:

Fiskar också med classic spön och har en fråga.
Har både klass 4 och 6 och köpte 4cast linan till båda spöna,men tycker den funkar bäst på 4:an.
Blir lite tung på 6:an. Då min fråga hur kan det va så??

känns som man skulle vilja invertera de där sista du skrev.
jag kör en 4Cast #4 till ett #6 spö, Pool 12, 7 delat, och det passar prefekt.
jag köpte lina i hopp om att den skulle funka på mitt #4 Rod Walker men den va på tok för tung.

men va vet ja, det kanske har med kast stil? ;)

#52 OFFLINE   Perra_werner

Member

• Members
  • PipPip
  • 11 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 18:37

Har en 4på4:an och en 6på6:an.
Det jag mena va som meek svara.

#53 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 18:39

Jag hade en 3cast i "klass 4", som vägde in på strax under 12 g...dvs som en klass 7 enligt aftm.
Den kommer jag naturligtvis ihåg eftersom den var så extremt sneklassad, men jag håller inte alla linors vikter i huvet Meek :D

Är 4cast fyran mindre tokklassad kan den väga som en sexa...o passa ett pool 12 som ska ha en sexa...
MEN ditt Rodwalker som är dsignat för en en rättklassad aftm4 blir linan alldeles för tung på..

#54 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 18:41

Visa inläggPerra_werner på 11 Apr 2012, 18:37 sade:

Har en 4på4:an och en 6på6:an.
Det jag mena va som meek svara.

om dom kunde skilja i vikt fast det va samma klass på linan?

mmmm, det kan experterna svara på, men jag tycker det vore knaas om fallet var så :)
då kan väl alla producenter gå över till shootingheads och skicka med en sax :D

Detta inlägg har redigerats av meek: 11 Apr 2012, 18:43

#55 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 18:48

Visst påverkar kaststilen en hel del även det Meek
...nya kastare vill ofta ha tunga linor för att de upplevs lättare att kasta med för att dom laddar spöt så innibänken...Det man gör är ju att man överbelastar spöt ordentligt...dock förlorar man ju den kraftresurs man behöver för längre kast när man behöver hålla lite mer lina i luften...

Duktiga kastare klarar ofta kasta med lättare linor efterom dom har bättre timing och rakhet än kastare som tror sig måste "känna" linan vända :)

Perra: jag tror enklast är att väga...jag mistänker att sexalinan kan vara jäkligt tung...sorry...kanske är 4an lite mindre "för tung" men även den är tung...

#56 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 18:56

Visa inläggKen på 11 Apr 2012, 18:48 sade:

Visst påverkar kaststilen en hel del även det Meek
...nya kastare vill ofta ha tunga linor för att de upplevs lättare att kasta med för att dom laddar spöt så innibänken...Det man gör är ju att man överbelastar spöt ordentligt...dock förlorar man ju den kraftresurs man behöver för längre kast när man behöver hålla lite mer lina i luften...

Duktiga kastare klarar ofta kasta med lättare linor efterom dom har bättre timing och rakhet än kastare som tror sig måste "känna" linan vända :)

Perra: jag tror enklast är att väga...jag mistänker att sexalinan kan vara jäkligt tung...sorry...kanske är 4an lite mindre "för tung" men även den är tung...

så bra då, då jag älskar min 4cast 4:a på #6 spöt ;)

det som jag trodde du skulle svara på Ken uteblir hela tiden.
och det är: kan en 4cast #4 lina väga mkt annorlundare än en annan 4cast #4 lina?
jag vet inte, för jag har aldrig testat detta med att väga linor över huvudtaget.
men mitt sunda förnuft säger mig att linor skall väga lika så länge det är samma modell och i samma klass från tillverkaren (gäller alla tillverkare)
annars så är det sjukare än jag trodde det redan va :D

#57 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 18:57

Stämmer nog som Ken säger. Jag upplever att 4cast linan klass6 på Classicspöt klass6 blir för tung och faller mycket. Blir tvungen att ha hög linhastighet och tighta bågar för att motverka att den ska fall och då blir det inget jag vill presentera en torrfluga med. Blir för "hettsigt"

#58 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 19:02

det finns naturligtvis inividuella variationer i linorna, men dom ska ju ligga inom vad som aftm anger...det ligger ca ±0.38g på lägre klasser i diff, och ca ±.58g i de högre klasserna...det kan man se i AFTM tabellen.

Så en klass 4 lina ska ligga mellan 7.39 till 8.16g ...
en klass 6 lina 9.85 till 10.88g

Hur GLs variationer mellan klasserna är vet jag helt enkelt inte :)

Vet bara att GL linorna generellt är tyngre...och varierar mellan modell till modell...
Synd för det är trevliga linor med bra taperingar...

Detta inlägg har redigerats av Ken: 11 Apr 2012, 19:06

#59 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 19:13

okey, danke
inte för att jag blev så mkt klokare :D

#60 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1255 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 19:21

Läs igen då Meek :P

Linorna kan variera individuellt, men får bara ha en felmarginal på ca ett gram och måste hålla sig inom de ramar varje klass håller :)
det gäller alla aftm klassade linor.

GL klassar inte sina linor enligt aftm (verkar det som) så dom kanske har helt andra spann att leka med.
jag vet inte hur dom klassar sina linor så jag kan inte svara på deras individuella variationer inom samma modell och klass alltså :)
Eller ens hur stora variationer dom tillåter :)
blev det klarare? :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar