.
Tältkäk - utan kylvaror
Gäst_Loopmannen_*
Postad 10 May 2004, 18:09
Pasta, Bullens pilsnerkorv, stekt korv me brö och havregrynsgröt är det som brukar lagas. Vad mer kan jag hitta på? Det ska hällst vara enkelt, gott och gå snabbt att laga :P :)
Postad 10 May 2004, 18:15
Behöver la lite tips på vad jag ska köpa och äta uder min 11dagars vistelse i mörrum, ska laga käk på mitt gasolkök och har ingen möjlighet till kyl och frys.
Pasta, Bullens pilsnerkorv, stekt korv me brö och havregrynsgröt är det som brukar lagas. Vad mer kan jag hitta på? Det ska hällst vara enkelt, gott och gå snabbt att laga :P :)
Eftersom du inte verkar fiska..när du är "nånstans"..så en rejäl Statoil-stol & ett långt j-vla sugrör..nedstoppad i en 25l Dunk med Oboj..ev. oxå ett Parasoll för solen & regn.
Lite chips knaske.. :D ;)
Shoolen skiiiner! å te ä Våå.
Postad 10 May 2004, 18:22
Idiotgryta.
Vita bönor, falukorv, champinjoner och lök.
Koka upp å låt puttra en stund.
Korven kanske du inte ska ha liggande i tältet... men så långt är det inte till ica laxen eller vafan det heter :P
Det där lät gott :D..får man fiska i fred efter den måltiden :-
Shoolen skiiiner! å te ä Våå.
Postad 10 May 2004, 18:23
Hoppas Du har skorsten på tältet.... :-X ;)vita bönor
Mer vita bönor
Ännu mer vita bönor
och Knorr "Pasta påse"
Konserver finns hur mycket som helst att välja på, torrkäk är att glömma, dyrt. Vikten spelar väl mindre roll när det inte är ett par fjäll att traska över! :D
Postad 10 May 2004, 19:13
Finns färdiga pastasåser på påse man kan köpa, är helt ok. Konserver har nämts, gillar dom dock inte.
Panpizza är aldig fel om du bara kan hitta en ugn 8) Godis, helst choklad är finfin laxmat.
Annars är ju resturang fint, se bara till att akta dig för Pizzan i mörrum, är helt oätlig :-X :- :'( Tror det finns en sibylla som har bra hamburgare om jag inte minns fel..
Men, häng inte upp dig på käket, du har ju fettreserver att ta av ::) ;D ;D FISKA FISKA FISKA
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."
Gäst_Loopmannen_*
Postad 10 May 2004, 19:27
Snabbmakaroner (eller spahgetti), ketchup och bullenspilsnerkorv (eller hotdogs) brukar slinka ner.
Färdiga pastasåser på påse har jag, konserver utöver bullens, bläääää :-X
Svårt att fixa en ugn
Det finns 2 pizzerior i mörrum, en neråt tempo som har den oäliga, och så mona lisa med utsökt pizza, men som sagt 50:- om dagen har jag till mat ;D
det finns en grill som tar 40-50:- för en hamburgetallrik, riktigt gott...
Frukost: Havregrynsgröt och bröd
Middag: Pasta eller Restaurang
Kvällsmat: Havregrynsgröt och börd
I mellan målen: baner, redbull och choklad :D
I en hela 11dagar , det blir rock´n roll :)
Gäst_Håkke_*
Postad 11 May 2004, 06:07
Skit i redbullen. Fullständigt värdelös som sportdryck :P (För inte faan dricker du väl den för att du tycker den är god ???). Köp en påse maltodextrin på någon bryggerishop (tex www.humle.se) och blanda pulver med vatten och blandsaft. Mycket godare och effektivare.
Gör en variant på havregrynsgröten genom att blanda i blåbärssoppepulver. Ä faktiskt skitgott
Torka färdigkryddad och brynt köttfärs i ugnen och ta med dig. Bara att tillsätta vatten.
Dryga ut varma koppen med pasta. Kör med torkad frukt istället för choklad så får du i dig någon vitamin också ::)
Ta med dig en tjälknöl. Håller sig ett par tre dagar utan problem och blir riktgt billigt då du säkert kan sno köttbiten ur mamsens frys ::) Eller ännu bättre, be henne tillaga den åt dig ::)
Multivitamin kan vara bra för att undvika skörbjugg ...
Kör hårt!
Gäst_ffk-silverkroken_*
Postad 11 May 2004, 07:04
Recept: ;D
Koka snabbmakaroner i stromkök häll av vattnet men spar lite vatten i kastrullen. Ta och häll i varmakoppenpulver efter egen smak.
Vips, så har du pasta med sås!
Variera med olika sorters varmakoppen och kanske lite bullens korv (koka med i pastavattnet).
Annars är sk Pasta påsar med sås och pasta något du kan titta på och finns i många smaker.
Skitt fiske!
//Silverkroken
Gäst_Betis_*
Postad 11 May 2004, 14:09
Det här sista verkar vara ett bra tips. Går ju att variera i det oändliga då det finns så många sorters varma koppen.Bästa tältkäket som min polare "Metarn" brukar laga i fjällen. Det är gott billigt och snabblagat!
Recept: ;D
Koka snabbmakaroner i stromkök häll av vattnet men spar lite vatten i kastrullen. Ta och häll i varmakoppenpulver efter egen smak.
Vips, så har du pasta med sås!
Variera med olika sorters varmakoppen och kanske lite bullens korv (koka med i pastavattnet).
Annars är sk Pasta påsar med sås och pasta något du kan titta på och finns i många smaker.
Skitt fiske!
//Silverkroken
Tipset med blåbärsoppa i gröten är inte helt fel heller.
Vita bönor och korv är helredigt. Skall du spara pengar så köp hellre färsk korv i affären. Du kan ju handla precis innan du skall laga. Det blir billigare än burkkorv.
Som sagt, du har affären nära. Använd olja att steka i så är problemet med kylförvaring löst.
Här kommer ett Betistips:
Ta med pulvermos.
Stek 1 pkt bacon och lägg åt sidan.
Gör pulvermoset och blanda i en burk med ärtor och baconet. Sopa i dig direkt från grytan så spar du disk.
Ta stekflottet från baconet med så blir det bra smak.
Ett Betistips till:
Vegetarisk Chili.
Fräs en hackad lök och två hackade vitlöksklyftor samt en tärnad paprika i lite olja i den stora Trangiagrytan.
På med en burk vita bönor. Låt det bli varmt. Klart.
Är du som jag att du gärna vill ha kött med så skiva ner några choritzokorvar i, det har de på Ica vid Laxens hus.
Till detta kränger du en halv limpa fransbröd.
Den andra halvan sopar du i dig till frukost dan därpå.
Postad 12 May 2004, 13:19
bag-in-box
chips
turkisk peppar
Gäst_Bee_*
Postad 03 Jun 2004, 23:05
Syrran opererade käken nyligen och fick endast äta soppa. Dock inte varma koppen eller liknande pga att dom inte innehåller någon större mängd näring = självsvält.
Men dom smakar gott! :D
Speciellt thai coconut & lemongrass. *yummy*
Gäst_Håkke_*
Postad 04 Jun 2004, 07:13
Vill bara påpeka att varma koppen är inte särskilt bra ur näringssynpunkt.
Syrran opererade käken nyligen och fick endast äta soppa. Dock inte varma koppen eller liknande pga att dom inte innehåller någon större mängd näring = självsvält.
Men dom smakar gott! :D
Speciellt thai coconut & lemongrass. *yummy*
Jorå, nog innehåller de lite näring alltid. Problemet torde snarare vara avsaknaden av annat än härdat fett :P
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar