Hoppa till innehåll

.

Tältkäk - utan kylvaror

30 svar till detta ämne

#1 Gäst_Loopmannen_*

Gäst_Loopmannen_*
  • Guests

Postad 10 May 2004, 18:09

Behöver la lite tips på vad jag ska köpa och äta uder min 11dagars vistelse i mörrum, ska laga käk på mitt gasolkök och har ingen möjlighet till kyl och frys.

Pasta, Bullens pilsnerkorv, stekt korv me brö och havregrynsgröt är det som brukar lagas. Vad mer kan jag hitta på? Det ska hällst vara enkelt, gott och gå snabbt att laga  :P :)

#2 OFFLINE   Ismo

Ismo

Frontline Member

• Edgemember
  • 5921 inlägg

Postad 10 May 2004, 18:15

Behöver la lite tips på vad jag ska köpa och äta uder min 11dagars vistelse i mörrum, ska laga käk på mitt gasolkök och har ingen möjlighet till kyl och frys.

Pasta, Bullens pilsnerkorv, stekt korv me brö och havregrynsgröt är det som brukar lagas. Vad mer kan jag hitta på? Det ska hällst vara enkelt, gott och gå snabbt att laga  :P :)

Eftersom du inte verkar fiska..när du är "nånstans"..så en rejäl Statoil-stol & ett långt j-vla sugrör..nedstoppad i en 25l Dunk med Oboj..ev. oxå ett Parasoll för solen & regn.
Lite chips knaske.. :D ;)

Shoolen skiiiner! å te ä Våå.

#3 Gäst_Loopmannen_*

Gäst_Loopmannen_*
  • Guests

Postad 10 May 2004, 18:15

hmm, blir man mätt på de?  ;D

#4 OFFLINE   Flyguy

Flyguy

Frontline Member

• Edgemember
  • 2646 inlägg

Postad 10 May 2004, 18:18

Burkravioli! Smakar fan, men man vänjer sig! :D ;)
"Inte en droppe till!!"

#5 OFFLINE   BB.

BB.

Advanced Member

• Edgemember
  • 759 inlägg

Postad 10 May 2004, 18:18

vita bönor
Mer vita bönor
Ännu mer vita bönor
och Knorr "Pasta påse"

#6 Gäst_Loopmannen_*

Gäst_Loopmannen_*
  • Guests

Postad 10 May 2004, 18:20

ahhhhhhhhhhhhhhhh ni bare rekomenderer dret  >:(

pasta och havregrynsgröt äro fint  :D

#7 OFFLINE   Puttestuts

Puttestuts

Frontline Member

• Edgemember
  • 1764 inlägg

Postad 10 May 2004, 18:20

Sibylla ;)

#8 Gäst_Loopmannen_*

Gäst_Loopmannen_*
  • Guests

Postad 10 May 2004, 18:21

Sibylla ;)

sibylla, ja, men jag har "bara" 50:- dagen att spendera på käk å fika  :)  :P

#9 OFFLINE   Ismo

Ismo

Frontline Member

• Edgemember
  • 5921 inlägg

Postad 10 May 2004, 18:22

Idiotgryta.

Vita bönor, falukorv, champinjoner och lök.

Koka upp å låt puttra en stund.

Korven kanske du inte ska ha liggande i tältet... men så långt är det inte till ica laxen eller vafan det heter  :P

Det där lät gott :D..får man fiska i fred efter den måltiden :-

Shoolen skiiiner! å te ä Våå.

#10 OFFLINE   Flyguy

Flyguy

Frontline Member

• Edgemember
  • 2646 inlägg

Postad 10 May 2004, 18:23

vita bönor
Mer vita bönor
Ännu mer vita bönor
och Knorr "Pasta påse"

Hoppas Du har skorsten på tältet.... :-X ;)
Konserver finns hur mycket som helst att välja på, torrkäk är att glömma, dyrt. Vikten spelar väl mindre roll när det inte är ett par fjäll att traska över! :D
"Inte en droppe till!!"

#11 OFFLINE   BB.

BB.

Advanced Member

• Edgemember
  • 759 inlägg

Postad 10 May 2004, 18:26

och just ja, en fiskekamrat till mig har för vara att sätta i sig 800 grams ravioli burkar!  :o
Jag lovar att du blir mätt!  ;) ;D

(Har även sett att dom finns i burkar på 1200g om du råkar ha bra aptit...)

#12 OFFLINE   seger

seger

Advanced Member

• Edgemember+
  • 421 inlägg

Postad 10 May 2004, 18:33

vita bönor
Mer vita bönor
Ännu mer vita bönor
och Knorr "Pasta påse"

Prutt :o

Köttsoppa på konserv fungerar också, inte så gott men va fan :P
www.jaktsidan.se

#13 OFFLINE   kekke

kekke

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1102 inlägg

Postad 10 May 2004, 18:38

vaför inte lax??  ;D

#14 OFFLINE   lill-peter

lill-peter

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1199 inlägg

Postad 10 May 2004, 19:13

Loopis, misstänker att detta är din första "längre" fisketur... Hursomhelst, det är ju inte direkt ute i ödemarken du fiskar ;D Snabbmakaroner med ketchup och lite stekt korv är aldrig fel. Korven kan med fördel utelämnas :D

Finns färdiga pastasåser på påse man kan köpa, är helt ok. Konserver har nämts, gillar dom dock inte.

Panpizza är aldig fel om du bara kan hitta en ugn 8) Godis, helst choklad är finfin laxmat.

Annars är ju resturang fint, se bara till att akta dig för Pizzan i mörrum, är helt oätlig :-X :- :'( Tror det finns en sibylla som har bra hamburgare om jag inte minns fel..

Men, häng inte upp dig på käket, du har ju fettreserver att ta av ::) ;D ;D FISKA FISKA FISKA
"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."

#15 Gäst_Loopmannen_*

Gäst_Loopmannen_*
  • Guests

Postad 10 May 2004, 19:27

Lill-peter, jag tackar för ditt genomtänkta svar. Jo 11dagar har jag inte varit ute i sträck så jätte många ggn  ::), mäst 3-4dagars turer.

Snabbmakaroner (eller spahgetti), ketchup och bullenspilsnerkorv (eller hotdogs) brukar slinka ner.

Färdiga pastasåser på påse har jag, konserver utöver bullens, bläääää  :-X

Svårt att fixa en ugn

Det finns 2 pizzerior i mörrum, en neråt tempo som har den oäliga, och så mona lisa med utsökt pizza, men som sagt 50:- om dagen har jag till mat  ;D

det finns en grill som tar 40-50:- för en hamburgetallrik, riktigt gott...

Frukost: Havregrynsgröt och bröd
Middag: Pasta eller Restaurang
Kvällsmat: Havregrynsgröt och börd
I mellan målen: baner, redbull och choklad  :D

I en hela 11dagar , det blir rock´n roll  :)

#16 OFFLINE   seger

seger

Advanced Member

• Edgemember+
  • 421 inlägg

Postad 10 May 2004, 19:28

vaför inte lax??  ;D

Eller gravad id som sägs vara en läckerhet, å du lär inte ha några problem med den råvaran Loopis ;D ::) ;) ;)
www.jaktsidan.se

#17 OFFLINE   Isak

Isak

Advanced Member

• Edgemember
  • 403 inlägg

Postad 10 May 2004, 19:33

Pasta och köttfärssås på konserv är faktiskt inte alls tokigt.
Brukar blanda ut köttfärssåsen med salami eller rökt skinka för att få den lite "matigare".
Rökt och/eller saltad mat håller ju längre dessutom.

Blir ju nästan lite hungrig  ;)

#18 OFFLINE   Isak

Isak

Advanced Member

• Edgemember
  • 403 inlägg

Postad 10 May 2004, 19:34

Asså... nu menade ju inte att pastan skulle varapå konserv  8)

#19 Gäst_diver1_*

Gäst_diver1_*
  • Guests

Postad 10 May 2004, 22:06

Asså... nu menade ju inte att pastan skulle varapå konserv  8)

Jodå, spaghettiringar i tomatsås är kanon. Behöver inte ens värmas  ;D

#20 Gäst_Håkke_*

Gäst_Håkke_*
  • Guests

Postad 11 May 2004, 06:07

Några seriösa råd om du har en tight budget.

Skit i redbullen. Fullständigt värdelös som sportdryck  :P (För inte faan dricker du väl den för att du tycker den är god  ???). Köp en påse maltodextrin på någon bryggerishop (tex www.humle.se) och blanda pulver med vatten och blandsaft. Mycket godare och effektivare.

Gör en variant på havregrynsgröten genom att blanda i blåbärssoppepulver. Ä faktiskt skitgott 
Torka färdigkryddad och brynt köttfärs i ugnen och ta med dig. Bara att tillsätta vatten.
Dryga ut varma koppen med pasta. Kör med torkad frukt istället för choklad så får du i dig någon vitamin också  ::)
Ta med dig en tjälknöl. Håller sig ett par tre dagar utan problem och blir riktgt billigt då du säkert kan sno köttbiten ur mamsens frys  ::) Eller ännu bättre, be henne tillaga den åt dig  ::)
Multivitamin kan vara bra för att undvika skörbjugg ...

Kör hårt!

#21 Gäst_Dallas_*

Gäst_Dallas_*
  • Guests

Postad 11 May 2004, 06:43

Köp frystorkat NATO militär ransoner!

Finns på nätet å i Norge att köpa! BRA mat till halva priset av t.ex. "Wildlife" och "RealExpedition" som kostar ca.50-80kr påsen.

#22 Gäst_ffk-silverkroken_*

Gäst_ffk-silverkroken_*
  • Guests

Postad 11 May 2004, 07:04

Bästa tältkäket som min polare "Metarn" brukar laga i fjällen. Det är gott billigt och snabblagat!

Recept: ;D
Koka snabbmakaroner i stromkök häll av vattnet men spar lite vatten i kastrullen. Ta och häll i varmakoppenpulver efter egen smak.
Vips, så har du pasta med sås!

Variera med olika sorters varmakoppen och kanske lite bullens korv (koka med i pastavattnet).
Annars är sk Pasta påsar med sås och pasta något du kan titta på och finns i många smaker.

Skitt fiske!

//Silverkroken

#23 Gäst_Betis_*

Gäst_Betis_*
  • Guests

Postad 11 May 2004, 14:09

Bästa tältkäket som min polare "Metarn" brukar laga i fjällen. Det är gott billigt och snabblagat!

Recept: ;D
Koka snabbmakaroner i stromkök häll av vattnet men spar lite vatten i kastrullen. Ta och häll i varmakoppenpulver efter egen smak.
Vips, så har du pasta med sås!

Variera med olika sorters varmakoppen och kanske lite bullens korv (koka med i pastavattnet).
Annars är sk Pasta påsar med sås och pasta något du kan titta på och finns i många smaker.

Skitt fiske!

//Silverkroken

Det här sista verkar vara ett bra tips. Går ju att variera i det oändliga då det finns så många sorters varma koppen.
Tipset med blåbärsoppa i gröten är inte helt fel heller.
Vita bönor och korv är helredigt. Skall du spara pengar så köp hellre färsk korv i affären. Du kan ju handla precis innan du skall laga. Det blir billigare än burkkorv.
Som sagt, du har affären nära. Använd olja att steka i så är problemet med kylförvaring löst.

Här kommer ett Betistips:

Ta med pulvermos.
Stek 1 pkt bacon och lägg åt sidan.
Gör pulvermoset och blanda i en burk med ärtor och baconet. Sopa i dig direkt från grytan så spar du disk.
Ta stekflottet från baconet med så blir det bra smak.

Ett Betistips till:
Vegetarisk Chili.

Fräs en hackad lök och två hackade vitlöksklyftor samt en tärnad paprika i lite olja i den stora Trangiagrytan.
På med en burk vita bönor. Låt det bli varmt. Klart.
Är du som jag att du gärna vill ha kött med så skiva ner några choritzokorvar i, det har de på Ica vid Laxens hus.
Till detta kränger du en halv limpa fransbröd.
Den andra halvan sopar du i dig till frukost dan därpå.

#24 OFFLINE   Lilja

Lilja

Member

• Members
  • PipPip
  • 78 inlägg

Postad 11 May 2004, 14:47

Försvarets guldburkar... say no more... Köp en hel platta så klarar du dig länge, de kostar inte en förmögenhet heller. Lapskojs rules ;)

#25 Gäst_ozon_*

Gäst_ozon_*
  • Guests

Postad 11 May 2004, 23:41

ÖB överskottsbolaget säljer många konserver t.ex. skinka 2st för 25 kr, corned beef 15 kr o.s.v. Potatismos (pulver) och skinka till middag, skiva lite skinka som pålägg till mellanmålsmörgåsen.

#26 OFFLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8481 inlägg

Postad 12 May 2004, 13:19

Mina viktigaste ingredienser är kryddsnurra (finns i välsorterade mataffärer) med typ 8 kryddor i en, och en vitlök. I övrigt är det väl bara att handla som vanligt på affären, om du inte skall vandra?! Om förutsättningarna är som du skriver ser jag ingen anledning till varför du skulle äta sämre än vanligt? Köp torrpasta, inte konserv, och en rejäl bit parmesan. Frukt är bra och kan ligga ute, knäckebröd och rallarhalvor. Kaviar och skinkost. Pulvermos. Rökt skinka eller tjälknöl, jättebra. Snabbris också finemang. Torra rätter är bara dyra tycker jag.

bag-in-box
chips
turkisk peppar

#27 Gäst_Bee_*

Gäst_Bee_*
  • Guests

Postad 03 Jun 2004, 23:05

Vill bara påpeka att varma koppen är inte särskilt bra ur näringssynpunkt.
Syrran opererade käken nyligen och fick endast äta soppa. Dock inte varma koppen eller liknande pga att dom inte innehåller någon större mängd näring = självsvält.
Men dom smakar gott!  :D
Speciellt thai coconut & lemongrass. *yummy*

#28 Gäst_Håkke_*

Gäst_Håkke_*
  • Guests

Postad 04 Jun 2004, 07:13

Vill bara påpeka att varma koppen är inte särskilt bra ur näringssynpunkt.
Syrran opererade käken nyligen och fick endast äta soppa. Dock inte varma koppen eller liknande pga att dom inte innehåller någon större mängd näring = självsvält.
Men dom smakar gott!  :D
Speciellt thai coconut & lemongrass. *yummy*

Jorå, nog innehåller de lite näring alltid. Problemet torde snarare vara avsaknaden av annat än härdat fett  :P

#29 OFFLINE   johan.hook

johan.hook

Member

• Edgemember
  • 33 inlägg

Postad 04 Jun 2004, 09:16

Köp frystorkat NATO militär ransoner!

Finns på nätet å i Norge att köpa! BRA mat till halva priset av t.ex. "Wildlife" och "RealExpedition" som kostar ca.50-80kr påsen.

Dallas, har du nån länk?

#30 OFFLINE   NinjaTobbe

NinjaTobbe

Advanced Member

• Edgemember
  • 870 inlägg

Postad 04 Jun 2004, 09:55

Nu orkar jag inte läsa alla inlägg, men jag brukar ta med Bacon, Rökt saltat fläskkött! Självdöd rökt, torkad ren. Saftsoppa, jordgubbskräm, Bröd typ hönekakor och mjukost på tub!

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar