Hoppa till innehåll

.

Tillbaks från västra Arjeplogsfjällen

49 replies to this topic

#31 OFFLINE   Alex

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 300 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2011, 09:52

Visa inläggpaloma på 23 Jun 2011, 19:43 sade:

Kul att du kommer till "mina" trakter kanske kan fiska någon dag.. Det finns Vulgata i en del vatten men inte i så många så vitt jag vet? Finns dock på begränsade områden i Vuoggatjålmejaure.

Det kläcker dessutom två större dagsländor ca 12-15mm, båda är mörka en av dom har i spinner stadiet bara 2 stjärtspröt
och dessutom stora orangeröda ögon, den andra har som brukligt 3 stjärtspröt och är mörkt brun till färgen.
Sen finns det ju alltid fjädermygg, ganska stora ca 10mm och mörktgrå eller vinröda(i allafall när dom kläcker). Och bäcksländor i blandad storlek och dom senaste dagarna har det dessutom funnits en del harkrankar i mellan storlek ca 20-30mm.

Jonas

Det får vi absolut göra. Skickar över mitt nummer.

Låter som det kan vara stor vasslända och någon simslända. Rätta mig om jag har fel?!

#32 OFFLINE   Alex

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 300 Inlägg:

Skrivet 24 Jun 2011, 10:03

Visa inläggpaloma på 23 Jun 2011, 19:43 sade:

Kul att du kommer till "mina" trakter kanske kan fiska någon dag.. Det finns Vulgata i en del vatten men inte i så många så vitt jag vet? Finns dock på begränsade områden i Vuoggatjålmejaure.

Det kläcker dessutom två större dagsländor ca 12-15mm, båda är mörka en av dom har i spinner stadiet bara 2 stjärtspröt
och dessutom stora orangeröda ögon, den andra har som brukligt 3 stjärtspröt och är mörkt brun till färgen.
Sen finns det ju alltid fjädermygg, ganska stora ca 10mm och mörktgrå eller vinröda(i allafall när dom kläcker). Och bäcksländor i blandad storlek och dom senaste dagarna har det dessutom funnits en del harkrankar i mellan storlek ca 20-30mm.

Jonas

Verkar som att det inte går att skicka PM till dig. Du når mig på 0761271110 om du känner för att dänga någon dag.

/alex

#33 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 14:50

Vattnet fortsätter att sjunka och tempen går sakta uppåt. Senaste dagarna har det varit sparsamt med nattsländor men däremot svärmar det en hel del dagsländor. Två stjärtspröt stl 14,arten kryper ner längst vadare och stenar för att lägga ägg vet inte vad det är för art. Dessutom ligger det en hel del stora harkrankar, fjädermygg och bibio.
Har sett en del riktigt stora fiskar vaka efter fjädermygg(?). // Jonas

Detta inlägg har redigerats av paloma: 30 Jun 2011, 14:52

#34 OFFLINE   Lasse Håkansson

Advanced Member

• Edgemember
  • 1519 Inlägg:

Skrivet 12 Jul 2011, 12:02

Tillbaks igen, ett år senare ^_^

Veckan började bra med en älgburgare som Jonas fixade till (var det verkligen Hängöra? :lol: ).
Lite dåligt rödingfiske men fin-fint öringfiske gör att veckan ändå blev succe som vanligt.

Flera öringar över kilot, alla utom en simmar kvar.

Vi ses nästa år!

/Lasse
Ta det lugnt, du fixar det!

#35 OFFLINE   Stroem

Advanced Member

• Edgemember
  • 61 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2011, 11:23

Nån som har varit upp nyligt och kan säga om Vuogga var grön av allt jökelvatten? Åker imorrn!
www.bakomkolven.blogspot.com

#36 OFFLINE   Lasse Håkansson

Advanced Member

• Edgemember
  • 1519 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2011, 11:40

Visa inläggStroem på 17 Jul 2011, 11:23 sade:

Nån som har varit upp nyligt och kan säga om Vuogga var grön av allt jökelvatten? Åker imorrn!

Menar du Sildut så är den ju alltid gröntonad, den var inte grumlig när vi lämnade för en vecka sedan men det kan ju ha regnat en hel del sedan dess.

/Lasse

#37 OFFLINE   Stroem

Advanced Member

• Edgemember
  • 61 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2011, 12:41

Visa inläggLasse Håkansson på 17 Jul 2011, 11:40 sade:

Menar du Sildut så är den ju alltid gröntonad, den var inte grumlig när vi lämnade för en vecka sedan men det kan ju ha regnat en hel del sedan dess.

/Lasse
Jo det är ju sildut som gör Vuogga grön. Minns en gång när vi var upp efter jokken. Eftersom vi inte såg botten trodde vi det var hur djupt som helst men det var bara 5dm ungefär. Brukar bli värre ju längre sommaren går i stort sett

#38 OFFLINE   Stroem

Advanced Member

• Edgemember
  • 61 Inlägg:

Skrivet 21 Jul 2011, 21:51

Väldigt växlande väder med regn och åska och dåligt fiske hade vi..

#39 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 01 Aug 2011, 20:37

Lite sent kanske men till Sieldut försvar är det som redan nämnds en jökelälv och till råga på allt verkar det som att öringen som har levt där i ca..10000 år äntligen anpassat sig till det pastis färgade vattnet ;) Fisket har varit väldigt bra i år och flera olika gäng har haft sitt livs fiske där i år, med flera fiskar över två kilo och en hög genomsnitts vikt.

Får tacka Lasse för hollandaisen !

#40 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 21 Feb 2012, 13:39

Så det börjar bli dax att lyfta tråden lite. Någon som ska upp till Vuogga i sommar?

Lasse blir det någon tripp i år eller har ni andra planer?

Detta inlägg har redigerats av paloma: 21 Feb 2012, 13:42

#41 OFFLINE   joakimf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Skrivet 21 Feb 2012, 22:24

Hallå
Kommer upp till vuogga i mitten av juli.Vill gärna åka ut en helikoptervecka för lite öring/röding-fiske. Åker förmodligen ensam dock, så några paket med inkluderad guide blir nog för dyrt. Skicka gärna pm om förslag.

Joakim

Detta inlägg har redigerats av joakimf: 21 Mar 2012, 13:12

Uppsalabo med siktet inställt på rödingfiske i sommar

#42 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 09:39

Härligt med en veckas gammal hederlig ensamhet på fjället! Har spenderat många veckor ensman längst fjällälvar och sjö stränder,
finns inget bättre om man är väl förbered.

#43 OFFLINE   joakimf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2012, 13:16

Jo, finns en fördel med att bestämma helt själv över fisket, även om lappsjukan kan smyga på så smått när man är långt ute och inte ens har mobiltäckning. Tyvärr så missar man ju den delade fiskeglädjen/fiskeolyckan.
Uppsalabo med siktet inställt på rödingfiske i sommar

#44 OFFLINE   mangew

Advanced Member

• Edgemember
  • 431 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2012, 13:51

Nog hade jag tänkt mig Arjeplogstrakten även i sommar, några dagars fiske ska det bli. Brukar väl inte vara allt för strapatsbenägen men en promenad på några timmar eller kanot/båttur går bra. Har varit i Heikkaströmmen och Veijeströmmarna de sista två åren och haft helt ok fiske. Vad finns det att välja på om man styr mot Vuoggatjållme? Färdvägar, dvs parkerar man nånstans och går i riktning? Ska man åka helikopter?

Förslag?
Drev sportfiskeshoppen http://www.mwsportfiske.se, Ängsstugans fiskecamp

#45 OFFLINE   Lasse Håkansson

Advanced Member

• Edgemember
  • 1519 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2012, 13:59

Vi planerar vecka 30 och räknar kallt med nylagade älgburgare när vi landar på söndagen vecka 29 :P

/Lasse

#46 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 22 Mar 2012, 20:48

Visa inläggmangew på 21 Mar 2012, 13:51 sade:

Nog hade jag tänkt mig Arjeplogstrakten även i sommar, några dagars fiske ska det bli. Brukar väl inte vara allt för strapatsbenägen men en promenad på några timmar eller kanot/båttur går bra. Har varit i Heikkaströmmen och Veijeströmmarna de sista två åren och haft helt ok fiske. Vad finns det att välja på om man styr mot Vuoggatjållme? Färdvägar, dvs parkerar man nånstans och går i riktning? Ska man åka helikopter?

Förslag?

Visa inläggLasse Håkansson på 21 Mar 2012, 13:59 sade:

Vi planerar vecka 30 och räknar kallt med nylagade älgburgare när vi landar på söndagen vecka 29 :P

/Lasse
You know it!

#47 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 10 Apr 2012, 15:21

Det har börjat nu!

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: DSCF38741.JPG

Detta inlägg har redigerats av paloma: 10 Apr 2012, 15:21

#48 OFFLINE   guidetobbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Skrivet 10 Apr 2012, 15:46

Tokfin öring! Gick den tungt och stonka eller fick du se någon backing?
Team FSK

Startat en blogg nu! http://guidetobbe.blogspot.se/

Gone fishing...

#49 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 10 Apr 2012, 17:42

Tack!
Nej, nån backing såg jag inte till men det var inte norrbottens längsta kast heller. ;)
Men två 10-15 meters rusningar med lite vevande i mellan, och några kortare sprinter när den skulle upp till ytan och landas.

Men som sagt det är kallt i vattnet säkert inte över 0,5.
Så här tidigt på säsongen precis som under sommarn om vattnet är ohälsosamt varm
drillar jag alltid fisken hårt och med rimlig tafsgrovlek. Idag 0,26mm, tubfluga enkelkrok utan hulling. // Jonas

Detta inlägg har redigerats av paloma: 10 Apr 2012, 17:43

#50 OFFLINE   Flugan85

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1120 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 21:21

Jäkligt fin!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar