Hoppa till innehåll

.

På öringjakt med torrfluga!

43 replies to this topic

#1 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 09:19

PRESENTATION

Hej!

Jag, som för övrigt heter Fredrik, och min kamrat Peter tänkte starta en liten fiskedagbok här på edge. Vi fiskar helst efter öring och allra helst med en torrfluga, kläckare eller ytlig nymf knuten i vår tafsspets. Vi fiskar främst i vanliga FVO snarare än att "flänga upp" på specialsträckor och kvoterade vatten i obebyggda trakter i fjällen efter jakten på "drömfisken". Vilda bestånd öring i outbyggda rinnande vatten ska det dock vara och vi gillar ej trängsel.

Vi brukar varje år försöka att få en gemensam fiskevecka på en sträcka av ett vatten där vi bägge trivs, vattnet är en medelstor mager å. Det är en sträcka jag själv fiskat i ca 25 år med fluga och min kamrat har varit där i ca 10 år nu vid det här laget. Vi har många gemensamma upplevelser och "fiskeminnen" efter dessa 10 år, en del unika, en del roliga och andra mindre roliga. :rolleyes:

EN KORT ÅTERBLICK

En kort återblick i bilder från de senaste åren:

Bifogad bild: 75an_orginal.jpg

En öring som fick namge en tidigare namnlös liten missförstådd hölja. En stöddig öring på 75 cm (i ärlighetens namn 74,5). Höljan fick det listiga namnet "sjuttiofemman" (75:an). Den fisken var pricken över i:et på ett otroligt härligt morgonfiske i strålande väder med klarblå himmel där öringar från kilot och uppåt landades närmast på löpande band (lätt överdrivet), alla togs på dun då det var en fin morgonkläckning av Heptagenia sulphurea som stod som grund till fisket denna morgon. Klockan 09:45 på förmiddagen så satte jag mig ned och tänkte -"det här är för lätt -jag slutar att fiska"! Sagt och gjort så packade jag mina grejjer och begav mig hemåt igen, lite sved det i själen eftersom fisket fortfarande var hett men jag var på nåt sätt "mätt" i fiskesjälen för den dagen. Tyvärr kunde inte denna fisk återutsättas då den inte fick liv igen efter en riktigt hård och lång fight i rätt så varmt vatten. Fisken var helt tom i magen och hade endast mat i strupen så den var ej så tung som sig bör. Måhända kan skicket på fisken ha försvårat återutsättningen. Trots skicket så vägde den in en bra bit över 2 kilo iaf.

Bilden är tyvärr dåligt arrangerad och med en dålig kamera, men man kan trots allt se att fisken är lång och har ett rejält fenverk.

Bifogad bild: 1.7_redigerad_75.jpg

En vacker öring på 1.7 kg tagen på torrfluga, en rolig historia bakom den som jag ej glömmer. Jag och min kamrat fiskade i en hölja gemensamt. En fisk visar sig, lägger ut en fluga och fisken stiger till den. Jag skymtar den något, fast fisk! Visuellt och den initalia känslan gav ej rätt signaler och jag säger till Peter -"ähh inget stort, en öringsprätt -kanske 6 hg!". Jag sätter en enorm press på fisken för att ta in den så fort möjligt för att ej skrämma andra fiskar mer än nödvändigt, kampen hårdnar och med tiden inser vi nog snart bägge (även jag) att den är liiite större än 6 hg. Ja, min största 6 hgs öring kan jag väl säga. B)

Bifogad bild: peken_o_klimp_bra_bild.jpg

En vacker öring tagen av min kamrat i kallt smältvatten V26 -08, vattnet var högt (riktigt högt) och smällkallt, i en liten sidoström där man normalt inte skulle tänka tanken att blöta sin fluga landades denna vackra fisk, därför minns jag den speciellt.

Bifogad bild: Gul_ater_oring.jpg

Denna fisk härrör från samma fiske som ovan, inte stor men en skönhet att se på. Kolla de vita fenkanterna.

Bifogad bild: gul_avatarbilden.jpg

En härligt saffransgul öring, i mitt tycke en otroligt vacker öring. Kanske en av de vackraste i kroppsbyggnad och färg som jag fångat, kortet är dessutom taget med en mobilkamera...

Detta inlägg har redigerats av hinlis: 23 Jul 2009, 16:13

#2 OFFLINE   Hank

Advanced Member

• Edgemember+
  • 622 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 09:28

Mycket vackra fiskar :rolleyes:
Jamtland, Jamtland, jamt å ständut!

#3 OFFLINE   Belker

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8475 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 09:28

Vackert B)

Var fiskar ni någonstans :D :rolleyes:
Visit My Website

Dennis Ryberg snart 41årig kock från Svedala(Malmö)

"Ingenting är omöjligt, det är bara olika svårt."

#4 OFFLINE   Claes

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 276 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 09:31

Fina fiskar! :rolleyes:

#5 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 09:31

Instämmer i mycket vackra fiskar. :rolleyes:
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#6 OFFLINE   ulrik

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2280 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 09:32

Riktigt go läsning till frukost kaffet.

Denna tråd blir till å följa :rolleyes: B)
wise use and limit your catch

HÅVAR.se

#7 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 09:42

Fiske del av V27 och del av 28 -09

Tyvärr fick vi år bara en gemensam kväll under denna period, sedan var jag själv tvungen att blidka min familj och åka hem. Vi får ta nya tag om några veckor igen är tanken. Några härligt vackra öringar kan vi dock visa upp. Här är resultatet av mina första kast på en av mina favorithöljor under min första fiskedag.

Bifogad bild: 4122_14kg_i_hv_2.jpg

En vacker öring tagen på första fiskedagen och i tredje kastet i min favorithölja. Det är inte mitt favorit-fiskeställe dock, det är ett fiskrikt sel längre ned i vattensystemet.

Bifogad bild: 4122_14kg_i_vatten_2_2.jpg

Åter i sitt rätta element igen, på återseende *hoppas jag*

Detta inlägg har redigerats av hinlis: 23 Jul 2009, 13:53

#8 OFFLINE   Belker

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8475 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 09:44

hinlis på Jul 23 2009, 10:42 sade:

Fiske del av V27 och del av 28 -09

Tyvärr fick vi år bara en gemensam kväll under denna period, sedan var jag själv tvungen att blidka min familj och åka hem. Vi får ta nya tag om några veckor igen är tanken. Några härligt vackra öringar kan vi dock visa upp.

4122_14kg_i_hv_2.jpg

En vacker öring tagen på första fiskedagen och i tredje kastet i min favorithölja.

4122_14k...tten_2_2.jpg

Åter i sitt element

:rolleyes:
Visit My Website

#9 OFFLINE   Gustav Fröléen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4405 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 09:46

Vackra fiskar Fredrik... :rolleyes:

#10 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 09:53

fortsättning....

Bifogad bild: 6172_i_hven_1.jpg

Under vår enda gemensamma fiskekväll så håvade min kamrat denna öring åt mig klockan 23 på kvällen och passade samtidigt på att föreviga ögoblicket, en öring om 1350 gram som knep en djupt sittande kläckare.

Bifogad bild: 6172_hagiring_under_vattnet_1.jpg

Åter i sitt rätta element igen, med förhoppningar om ett kärt återseende (ja, så tänker kanske inte firren men...)

Bifogad bild: 6172_peterring_1.jpg

Och denna rejäla praktöring på 71 cm landade min fiskekamrat efter det att jag hade åkt hem igen! Han har studerat den ett par dagar och hade stundom kastat ALLT och lite till på den utan resultat. Denna sena timme såg han hur den steg och tog kläckande heptagenia sulphurea, de feta Danica-dunen fick glida förbi helt orörda!!! Peter kom att tänka på 2 st kläckande nymfer av den gula som jag givit honom innan jag åkte hem och berättat att flugmönstret fällt några fina fiskar för mig längre nedströms på sträckan, och de tog den klockrent. En djupt sittande flytande nymf, en riktigt "tjernobyl-gul" sulphurea-kläckare. Ett eller ett par kast senare så sög fisken aktuell fluga och efter en stunds hård kamp med 5X i tipp kunda han landa den säkert i håven. Tyvärr hade han varken måttstock eller våg, en flugkrok fick bli markeringspenna på klingan som sedan uppmättes med tumstock till 71 cm dan därpå. Ingen exakt vetenskap, men med lite +- i kanten så.... En otroligt vacker öring i "rätt" storlek för vattnet.

Detta inlägg har redigerats av hinlis: 23 Jul 2009, 14:00

#11 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 09:59

Belker på Jul 23 2009, 10:28 sade:

Vackert B)

Var fiskar ni någonstans :D :rolleyes:

Ha, ha ....mja jag önskar jag skulle kunna berätta men jag vill inte det då det är en känslig sträcka som lätt kan överfiskas. Men det är inget "drömvatten". Såna här vatten finns det runtom i vårt avlånga land, lättillgängligt, billigt fiske och nog så bra.

#12 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1873 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 10:09

Härliga bilder o fina fiskar nice
Inte bara fisket/fisken som är viktig, lika viktigt o träffa o tjöta med nya människor.kastar kassst men njuter o får fisk ändå(ibland iaf:))

presentation av mej http://www.edgeflyfi...__1#entry155077

#13 OFFLINE   Flisan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1263 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 10:42

Vilka fiskar.......såna skönheter!! :rolleyes:

Det där är definitivt en pärla värd att vårda och att tala tyst om.........
"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan

#14 OFFLINE   Belker

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8475 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 10:46

:rolleyes: 71:an vart ju grymt fin B)
Visit My Website

#15 OFFLINE   Belker

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8475 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 10:48

hinlis på Jul 23 2009, 10:59 sade:

Ha, ha ....mja jag önskar jag skulle kunna berätta men jag vill inte det då det är en känslig sträcka som lätt kan överfiskas. Men det är inget "drömvatten". Såna här vatten finns det runtom i vårt avlånga land, lättillgängligt, billigt fiske och nog så bra.

jo det fattade jag att du skulle hålla tyst om :D det var mäst därför som jag frågade på öppet forum :rolleyes:

hade jag trot att jag skulle få det ur dig så hade jag skickat ett IM B)
Visit My Website

#16 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 11:00

Belker på Jul 23 2009, 11:48 sade:

jo det fattade jag att du skulle hålla tyst om :D det var mäst därför som jag frågade på öppet forum B)

hade jag trot att jag skulle få det ur dig så hade jag skickat ett IM :D

Ha ha, jag förstår det! Får väl se om det kommer nåt IM då.... :rolleyes:

#17 OFFLINE   andez

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1148 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 11:36

Mycket bra fiskedagbok, denna kommer följas med stort intresse. torrflugefiske i strömmande vatten efter di store bruna är vad jag anser är det ulitimata flugfisket och det jag själv nästan uteslutande bedriver.
Grattis till mycket fina öringar. Ser fram emot nästa rapport.

kudos!
Postad bild
"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”
troutwaters.se - wild trout flyfishing

#18 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 11:58

andez på Jul 23 2009, 12:36 sade:

Mycket bra fiskedagbok, denna kommer följas med stort intresse. torrflugefiske i strömmande vatten efter di store bruna är vad jag anser är det ulitimata flugfisket och det jag själv nästan uteslutande bedriver.
Grattis till mycket fina öringar. Ser fram emot nästa rapport.

kudos!

Då har vi samma ståndpunkt och bedriver liknande fiske :rolleyes: Kul! Har du nån dagbok måhända? hmmm *letar*

Hälsningar
/Fredrik

#19 OFFLINE   Belker

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8475 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 12:25

hinlis på Jul 23 2009, 12:00 sade:

Ha ha, jag förstår det! Får väl se om det kommer nåt IM då.... :D

:rolleyes: B) :D :P
Visit My Website

#20 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2561 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 13:58

Mycket vackra öringar du fått där, helt klart värt att vara lite diskret om det vattnet, tyvärr så är det väl ofta så att folk har en förmåga att flockas vid kända ställen istället för att som ni gör fiska på lagom okända vatten som inte är ett dugg sämre för det,, B)

Några tips om vatten värda ett besök runt Vallsta/Järvsö tar jag iofs. gärna emot då det kanske blir ett besök på "Pensionat svärmor" där i nästa vecka........... :rolleyes: :D

#21 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 14:48

Kustis på Jul 23 2009, 14:58 sade:

Mycket vackra öringar du fått där, helt klart värt att vara lite diskret om det vattnet, tyvärr så är det väl ofta så att folk har en förmåga att flockas vid kända ställen istället för att som ni gör fiska på lagom okända vatten som inte är ett dugg sämre för det,, B)

Några tips om vatten värda ett besök runt Vallsta/Järvsö tar jag iofs. gärna emot då det kanske blir ett besök på "Pensionat svärmor" där i nästa vecka........... :rolleyes: :D

Oj, jag är lite dåligt bevandrad i Järvsötrakten om jag ska vara ärlig... men mellanljusnan ovanför Färila kan vara ett alternativ på strömmande vatten iaf om vattenståndet är ok. Hoppströmmen, Laforsen, skytesvallen m.fl. -länge sedan jag fiskade där nu dock, många år sedan snackar jag om!

#22 OFFLINE   Danne_85

Advanced Member

• Edgemember
  • 1016 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 15:19

Jäklar så snygga öringar ni fått på ert ställe.... Kommer att tråden!

#23 OFFLINE   Beretta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2195 Inlägg:

Skrivet 23 Jul 2009, 22:12

Swaaajnigt snyyygga örrets.
"En fiskare är inte bättre än storleken på hans håv"

#24 OFFLINE   Peken

Newbie

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Skrivet 24 Jul 2009, 00:13

Då har även jag hittat hit till Edge =) .. jag är Fredriks fiskepartner som har nämnts här i tråden =)

#25 OFFLINE   andez

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1148 Inlägg:

Skrivet 24 Jul 2009, 00:37

hinlis på Jul 23 2009, 12:58 sade:

Då har vi samma ståndpunkt och bedriver liknande fiske B) Kul! Har du nån dagbok måhända? hmmm *letar*

Hälsningar
/Fredrik

Har en gammal dagbok men många av bilderna försvann vid "krashen" så orkade inte ta upp den igen. Men skall slänga upp en hemsida vad det lider.
Alltid kul med purister, äkta guldgrävare .. :D

Peken på Jul 24 2009, 01:13 sade:

Då har även jag hittat hit till Edge =) .. jag är Fredriks fiskepartner som har nämnts här i tråden =)

Välkommen! :rolleyes:
Postad bild
"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”

#26 OFFLINE   Christer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1858 Inlägg:

Skrivet 24 Jul 2009, 05:13

Peken på Jul 24 2009, 01:13 sade:

Välkommen hit!

Sjukt fiske...gör mig sjuk...fiskefeber!

Jag skickar läkarräkningarna till er :rolleyes:

/ C
LOVE is a 10-letter word......FLYFISHING

#27 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 28 Jul 2009, 08:33

Tackar er alla för era poistiva kommentarer!

Förhoppningsvis blir det fler härliga öringar att visa på bild efter fiske någon dag under perioden V33 - V34

#28 OFFLINE   andez

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1148 Inlägg:

Skrivet 31 Jul 2009, 21:09

Det ser vi fram emot ..

lycka till! ;)
Postad bild

#29 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 18 Aug 2009, 12:32

V33

Uppe i lappland igen i 5 dagar inkluderat resedagar. Kom lagom till kallfront med regn och blåst och tilltänkt fiske förbyttes till 2 1/2 dagars arbete, 4 nya golv och träningsvärk i arslet och en ömmande rygg... Fisket fick inskränkas till i princip ett fisketillfälle (eftermiddag/kväll) samt några fåtal kast kvällen innan i den lokala ån, den som man når från husknuten :lol: Ja, det blev ej som jag tänkt då situationen gjorde att jag föredrog att rusta stugan detta tillfälle istället för att fiska på (ytligt) inaktiv fisk. Vädret var trist, ömsom blåst ömsom regn, kallt, i princip inga kläckningar. V37, 3-4 fiskedagar blir nästa tillfälle, då skall tiden endast ägnas till fisket. Hoppas på bättre förutsättningar då, har man tur så innebär fina varma dagar på hösten ett trevligt och ibland utmanande torrflugefiske. Men man är mer väderberoende än tidig säsong. Vi hoppas vädrets makter står oss bi.... och nästintill myggfritt har det kanske också hunnit bli då! :wub:

Fiskekväll (torsdag): Gick ut på eftermiddagen, morgonen därpå var tid för hemresa. Lite ångestfylldhet kände jag då jag varit där uppe i öringarnas rike flera dagar utan att ge fisket en chans, en kväll ute är ofta ej nog för att "hitta rätt" i tid o plats m.m. Jag hade det dock skönt, vädret var trevligt och varmt, någon liten skur kom annars var det uppehåll och solen smekte ibland på omgivningarna och mig. Jag satt mycket och studerade vad som hände (läs: vad som inte hände) därute i vattnet. Jag drack kaffe och åt korvmacka i min ensamhet utmed ån. Det kläckte små mängder av fjällåslända, men inte nog för att locka upp några mängder av fisk med storlek. Det var svårt att motivera en torrfluga i tafsspetsen, fisken vakade ju dock väldigt sporadiskt, även om det företrädesvis var småfisk. Jag såg efter lång tids spaning en tillsynes riktigt fin fisk i inströmmen till selet visa sig vid ETT tillfälle. Jag tolkade det som att den tog något i eller strax under ytfilmen. Den aktuella strömmen är en ström där fisken från selet stiger till i för att äta emellanåt. Jag tog mig till en bra position och valde en ytlig forssländenymf (maraboumönster ala Sören Lindroth) som flugmönster. Efter ett antal kast så stannade linan upp lite i strömmen, jag svarade och linan stramade upp. Spöt böjde sig härligt djupt, jag kände att det var tungt därute. Fisken gick med för de lite större öringarna på så typiskt och karaktäristiskt tungt o lugnt o "pumpande" sätt med bestämda steg rakt nedströms. Den hade tydligen ej tänkt att stå kvar i strömmen utan skulle ned i selets trygghet igen. Jag satte ganska hård press på fisken för att trötta ut honom medans han gick nedströms och kände samtidigt ett glädjerus genom kroppen -den här är min! -hann jag tänka samtidigt som den välvde i ytan kanske tiotalet meter nedströms mig. Jag hann se att den var stor och skimrande guldgul innan den vände ned mot botten igen. Strax därpå och ett par - tre rejäla "knyck" senare så fjädrade spöt tillbaka. Tafsen hade gått av! Ovan min skarvade blodknut för att förlänga tafsen. :) Jag hade ej kontrollerat tafsens skick innan fisket påbörjades. Jag förbannade min egen dumhet och lathet där ute vid vattnet då, speciellt som jag brukar vara noga med min tafs och dessutom predikar det för andra stup i kvarten. På grund av fiskets karaktär så var jag nog faktiskt nonchalant och hade kanske omedvetet ej förväntat mig mycket av kvällen. Det gör jag nog ej om på ett tag igen.... men minnet är bedrägligt o kort förvisso. Att "väga" fisken med syn och känsla är inte helt lätt och långtifrån någon exakt vetenskap, men om jag säger att den var närmare 2 kilo än 1. Den kan ha varit ännu lite större, men säger jag närmare 2 kilo än 1 så överdriver jag med säkerhet inte i alla fall.

Jag upplevde dessutom en rolig grej under denna kväll, sent på kvällen i en annan hölja så svävade ett fåtal könsmogna gula forssländor ut över vattnet och satte sig den för att försäkra artens fortlevnad. Några togs av mindre öringar. Jag knöt raskt på en imitation och skulle till att lägga ut på en för mig känd ståndplats. När min tafs och fluga dansar i luften strax ovan ytfilm hitom ståndplatsen så skjuter en liten öring likt en raket upp i luften som från ingenstans och hoppar högt efter flugan (utan att hinna på den). Jag lägger ned den på vattnet och den sväljer omedelbart min gula imitation. Öringen var ej stor, några få hekton. Men en ovanlig och rolig grej var det onekligen. Jag landade vidare närmare tiotalet öringar på torrfluga, inga värda att nämna vid storlek dock. I strömslutet stod några fina harrar och insöp de sista av fjällåsländor, men jag lät dem fortsätta i godan ro och vandrade hemåt i det svaga månljuset då rådimman började att breda ut sig över de lugna partierna av vattnet i dalgången.

Ja fisket blev det inget av nästan, kameran låg nedpackad i ryggan mest hela tiden och bilden på "drömfisken" finns bara fotograferad av näthinnan när den välver i ytan strax innan den går förlorad... men det är precis så som fisket ska och bör vara ibland, kittlande... och fiskelyckan är som att balansera på en knivsudd ibland. Alla frågetecken därtill -hade jag haft tafsen i ordning så kanske? Men å andra sidan så kan den likväl ha överlistst mig i alla fall!? Precis så här är och bör fisket vara. Jag älskar er öringar, även när ni är svårtrugade och svåröverlistade -kanske än mer då om jag ska vara ärlig!

Ja, ni som hade hoppats på ett antal vackra öringar på bild blir nog kanske väldigt besvikna, inga kort, inga lyckade drillningar, inget drömfiske, bara en retligt kittlande öring och ett tafsbrott i text (och läkande vadarbyxor) över en kvälls fiske. Några dagar under V37 är fiske inplanerat dock, precis dagarna innan det totala fiskeförbudet i strömmande vatten inträder. Då skall det fiskas och fotograferas -och inget annat!

/Fredrik med hål i vadarbyxorna

Detta inlägg har redigerats av hinlis: 18 Aug 2009, 12:40

#30 OFFLINE   K.Richard

Advanced Member

• Edgemember
  • 296 Inlägg:

Skrivet 19 Aug 2009, 10:14

Tack för en välskriven dagbok med fiske helt i min smak! :wub:
Ser fram mot rapport från v37.
Mvh Kristian

Svara

1 användare läser detta ämne