En kort summering över fiske i Lappland under V27 2010:
Inledning:
Högt vatten, kallt vatten, snö på fjället och klent insektsliv präglade denna fisketur. V27 brukar normalt vara en relativt insekts-säker -men ändå ganska tidig- vecka för en tur i dessa regioner. Nu var våren/sommaren ovanligt på efterkälken och det hade varit väldigt kallt väldigt länge. Fiskens magar var halvtomma och innehöll mest mygg visade det sig på de få exemplar som fick bli mat. Myggen var för övrigt ovanligt få till en början på grund av vädret som varit, men de ökade markant i takt med det varmare vädret som kom samtidigt med oss. Längre ned i vattensystemet så kläckte en del insekter, där var vattnet ett par grader varmare. Under tiden vi var där så steg vattentemperaturen ett par grader och insekterna började -till vår stora glädje- att ploppa upp i ytan emellanåt. Däremot var det inte de dagsländor man förväntade sig denna årstid som kläckte. Det ytliga fisket förlades till dagar/eftermiddagar då de flesta kläckningar ägde rum. Vi testade även sen kväll o nattfiske och försökte att anpassa fisket efter väder o vind. Det var för övrigt väldigt starka vindar vissa dygn vilket försvårade det fiske vi vill bedriva. Något mörkerfiske är inte att tala om under V27 på dessa breddgrader, det är ljust dygnet runt. Vid mulen väderlek blir det dock lite skumt ett par timmar och detta utnyttjade vi en mulen natt, som jag kommer att återkomma till.
Fisket:
Fisket ja, fisket präglades av att söka finna fiskens positioner och att komma underfund med vad o när de sökte föda aktivt (på positioner och födosök som lämpar sig att imitera). Vi fick fiska ovanligt mycket för att leta efter dem, deras positioneri vattnet var inte vad man väntade sig alla gånger och fisken var generellt väldigt inaktiva för årstiden. Väldigt få fiskar av rang visade sig med ytligt födosök, vilket inte är underligt med tanke på förutsättningarna. Dock landades nog någonstans runt 15 öringar i storlek från 50cm och upp till 60cm, de riktigt stora öringarna lyste dock med sin frånvaro i statistiken även om vi förmärkte deras stegrande aktivitet under tiden. Några få visade upp sig mycket sporadiskt i ytligt födosök. Det var dock svårt, för att inte säga förgäves, att locka dem till att suga i sig våra flugor. Men skam den som ger sig...
Midnattsöring:
...vi gav oss ut i eländigt väder med starka opålitliga vindar. Fiskade sporadiskt under dagen då vinden bedarrade under korta perioder, någon mindre öring landades och sedan inväntade vi att vinden skulle bedarra. Den gjorde så efter 11 -12 timmars väntan. Vattnet blev blankt och det mörknade betänkligt vid midnatt tack vare vädret. Vilket också var vad vi hade hoppats på, svag vind och lite mörker. Tyvärr blev det kallt, bara 3-4 grader i luften. Några sporadiska nattsländor for över vattnet och en del fåtal försiktiga vak kunde ses. Jag intog en position i ett sel där en udde skapar en strömkoncentration och en liten men skarp strömkant. Tiden var strax före midnatt. Där var några fiskar som vakade försiktgt. Både en och två fiskar steg på en myggimitation som stripade när jag redan hade "fiskat klart", de vak vi såg var försiktiga men det var aggressiva jaktförsök på en stripande mygga!!! Jag gjorde slag i saken och slängde på en nattslända med muddlerhuvud. Kast ett, ett rejält påslag, och fisken var krokad, fisken pumpade snart hårt och bestämt, den verkligen "stötte" i spöt så det bockade sig djupt. Det var den ovanligt hårda och ganska ovanliga frekvensen som gjorde att jag misstänkte att detta var nåt utöver det vanliga. Bromsen ställdes på 7 (av 10 steg) på min Sage 2550 men det dröjde inte länge innan jag insåg att det var för lite för att tämja denna fisk utan rejäl handpåläggning på spolen. Fisken "stötte" på i fortsatt samma frekvens och med samma kraft. Precis när jag strax senare vrider upp ett steg till på bromsen så fjädrar spöt tillbaka och fisken är borta. Slet den av tafsen? Vad hände? Jag vevar in och ser att allt ser ok ut, flugan har bara släppt ur fiskens mun helt enkelt... kanske missade jag koncentrationen för ett kort ögonblick och fisken fick lite slack, eller så satt den inte tillräckligt djupt från början helt enkelt, jag vet inte, men lite förargligt kändes det där och då precis vid midnatt. Strax senare så stripar jag min nattslända något högre upp när en riktigt stor fisk formligen kastar sig över min fluga, både peken och jag ser den och konstaterar att det var en riktigt stor fisk, vi förvånas bägge över hur aggressivt fiskarna attackerar de stripande nattsländorna. Vi står nästan handfallna och gapar, attackerna kommer så oväntat och så plötsligt och intensivt att man har "ståpäls" och pulspåslag så fort flugan är i vattnet. I mörkret verkar fiskarna dock missa flugan allt som oftast. Under en kort magisk tid vid midnatt så kastar sig fiskar över våra flugor på ett besynnerligt aggressivt sätt som jag sällan eller aldrig skådat tidigare men resultatet i våra håvar måste sägas vara klent trots detta, de flesta krokas aldrig, några sliter sig och rätt var det är så slutar de att attackera våra flugor lika dramatiskt som när de började. Jag känner mig lite missmodig, jag har varit vaken länge och suttit och väntat på detta och så verkar slutet så försmädligt. Vi går upp och tar en kort paus och reflekterar över det vi upplevt. En eller två Lucky Strike senare så knyter jag på en stor simpa med muddlerhuvud längst ut på min tafsspets. Det är en simpa som PA bundit åt mig. Jag vadar ut och tänker att jag måste ge dem en chans till. På andra kastet exploderar det över simpan som stripas strax under ytan, fisken krokas och pulsen stiger. Jag känner ganska snart att fisken inte är i närheten av den som jag fightades med precis vid midnatt, men ändock är det inte en liten öring då den ger mig en god fight under en stund. Fisken håvas av peken och visar sig vara en ganska tunn öringhona på 57 cm, hon ser ut att vara mer eller mindre tom i magen och hon får bli mat till två hungriga nattfiskare som tänkt sig invänta en eventuell morgonkläckning. Vi inväntar morgonen som visar sig erbjuda sol och värme och får se en formidabel morgonkläckning av en uppsjö av olika insekter. Fisket ger någon öring på torrt men omständigheterna gör att vi röjer oss för lätt och det är svårt att veta vad de äter, då artrikedom och antal är enormt. Detta är vår sista fiskedag och nu exploderar insektslivet, vi har inte sovit på över 24 timmar och framåt förmiddagen sitter vi mest och stirrar på skådespelet utan att fiska. Vi är trötta och hungriga och har en bra bit att vandra innan vi kan sätta oss i bilen och åka till stugan. Vi tackar för oss denna gång, och hoppas på ett kärt återseende. Tunga fötter släpas efter oss i den steniga och branta teränggen. Vi knyter oss vid 14 tiden efter en rejäl måltid i stugvärmen och får några timmars sömn mot kvällningen. Sista kvällen i Lappland, vädret slår om igen, det blåser upp och vi är trötta. Vi ställer in fisket och sover för imorgon står en lång hemresa i bil på schemat...
i väntan på bättre tider...
simpätande "tröstöring"
vädret växlar snabbt
svårfiskat
fjällmört
Ursäkta bildkvaliteten, några av dessa bilder är tagna med en gammal mobilkamera.
/Fredrik
Detta inlägg har redigerats av hinlis: 20 Jul 2010, 16:01