Danoij på Aug 11 2009, 21:58 sade:
En kort rapport från fisket i helgen. Blev noll fisk för min del trots ganska så många fiskar som var aktiva i ytan. Hade en som var uppe och drog i min geting men tyvärr lyckades jag inte kroka den.
Riktigt frustrerande när fisken vakar 3-4 meter i från båten om man lägger fluga på fluga till dem men inget fungerar. Det enda jag inte testade var flicksländor som beskrivs ovan (hann inte binda) samt gräshoppor. Annars testade jag det mesta jag hade i asken, allt ifrån myror, getingar, kläckare till streaking caddis. Borde kanske gått över till nymf men eftersom dom var så pass aktiva så tyckte jag att jag borde pricka rätt till slut.
En fråga angående tex streaking caddis, jag uplever att den efter ett par kast börjar dyka när man drar hem den, är det dax att byta ut den mot en torr då eller fiskar den lika bra halvdränkt? Ibland kan det vara så att den dras ner under ytan men sedan ploppar upp när men stoppar hemtagningen, är öven detta ok eller bör man byta/torka den?
I det läget du beskriver hade jag tagit nåt litet, en liten myggpuppa som får ligga i ytfilmen. Men det kanske du provade.
Ibland kan det vara stört omöjligt, faktum är att jag i år gått bom oftare i regnbågssjöar än vad jag gjort i naturliga öringvatten.
Angående Streaking Caddis så funkar den säkert halvdränkt, ibland dyker nattsländorna och då funkar det bra. Det finns tex. E-12:or med guldskalle som just ska imitera detta beteende. Rackelhanen, som är en nattsländeimitation precis som ovan nämnda, är konstruerad för att just dyka och ploppa upp på ytan igen.
Den metoden brukar trigga igång fisken ganska bra, i stilla vatten.
Men vill du fiska flugorna torrt så rekommenderar jag att du använder flytmedel (jag använder Loons Aquel) och kanske även torrflugepulver om flugan, lyckligtvis, fått fiskslem på sig.
Personligen har jag övergett hjorthåret lite eftersom det suger åt sig vatten till slut och blir ganska svåra att torka. Men flyter bra fram tills dess gör det ju.