%PM, %22 %937 %2010 %22:%nov

Gäddbiten - Hell Yeah!

Skrivet av

Väderprognosen på yr.no visade 14 m/s över Fyn. Vi skulle köra bilen över broarna till havsöringsparadiset men det kändes lite i överkant med kuling. Det blev många webbsökningar på diverse vädersajter under veckan och mera frekvent ju närmare lördagen vi kom. På torsdagen tog vi det slutgiltiga beslutet, resan till havsöringens hemvist blåste tyvärr bort.

Mitt i svårmodet kom vi att tänka på gäddorna i Blekinge där vi hade varit för första gången två veckor tidigare och fiskat riktat med fluga. Den gången hade vi en alldeles underbar dag, vindstilla och blå himmel. Sådant väder är tydligen inte så bra för gäddfisket fick vi höra av de som kan, men det gav ändå mersmak för oss havsöringsfiskare.

Vi planerade alltså att åka mot nordost istället för sydväst med förhoppningen att de halvöar vi har tittat ut på kartorna skulle vara bevuxna med träd och buskar så vi kunde dra nytta av läförhållanden på lovartsidan. Lite motigt var det att gå upp klockan sju på morgonen och lämna sambo och barnen sovande i sängen medan vinden tjöt i väggarna utanför huset.

Efter två timmar i olika bilar kom vi fram till halvön och insåg att det blåser ganska friskt. Närmare bestämt runt 10 m/s. Vågorna bröt rejält mot västra sidan av halvön. Men på östsidan såg det ut som en lugn sommardag, solen var framme och ytan låg relativt stilla. Härligt! Fram med spöna. Emil hade köpt ett Loop PikeBoosterspö enkom för gäddfisket så han hade grejer som håller i vinden, jag plockar fram det tyngsta spöet i arsenalen, ett klass 7 LeCie laddat med en klass 8 flytlina. Spöt har visat att det klarar av gädda, men var det en mindre på under två kilo mitt i sommaren vid stugan ute i skärgården. Nu var förhoppningen att det skulle bli mycket tyngre fisk på flugan.

Vi vadar på västsidan och lägger ut de första kasten. Fast man kan knappt kalla det för kast, det blir mer att skicka linan så högt det går och sen släppa. Det är lite som att flyga drake med flugor... Efter några fruktlösa kast hittar vi en väldigt fin vik. Den visar sig vara grund längst inne och har en ganska stor platå utanför med meterdjupt vatten. Platsen känns mycket het. Det är en riktig gäddvik och mycket riktigt, efter tre kast försvinner min svarta flashfluga i ett rejält plask. Och sen blir det en rejäl harang ej lämpat för känsliga öron då gäddan släpper med en gång, kroken fick inget fäste.

Emil, som står på andra sidan av viken och ser allt, blir också upphetsad av att se att vi faktiskt har hittat gäddan. Några kast till och pang så sitter det en gädda på hans svarta zonker. Den lever runt bra i viken men även den släpper efter ett tag. Nu är vi rejält taggande. Det finns gädda i vattnet och vi har hittat rätt plats.

Nästa kast når fram till en grupp med stenar som sticker upp i mitten av viken. Det ser ut som en bra ståndplats. Stripning, stripning, Pang!! Vattnet exploderar och något stort och ljust blänker till i ytan. En perfekt strip-strike och jag har fast fisk! Spöet bugar djupt och leendet växer i samma takt som spöskurvan. Gäddan rusar mot andra sidan av viken, rakt mot Emil som har fått fram kameran. Det blir några bra bilder på spöböjen och leendet men sen är det explosiva slut. Det är mest en fråga om att veva in den tunga fisken. Då uppenbarar sig nästa skillnad gentemot havsöringsfisket, hur ska flugan lossas? Det är många vassa tänder i gäddmunnen och man inser snabbt vikten av en bra peang. Problemet är att den jag har med är alldeles för kort. Det är inte mycket att be för, in med fingrarna och bänd upp käften. Flugan kommer ut ganska lätt men det rinner en del blod. Fast det visar sig snart att det bara är mina fingrar som blöder, gäddan blöder ju inte alls. Efter några snabba bilder med gäddan i knäet  simmar den tillbaka ut i viken.

Vi värmer upp en burk gulaschsoppa på trangiaköket. Den smakar helt underbart efter bataljerna som gjort lunchen något försenad. Vi bestämde oss för att gå över samma område en gång till innan vi går över till den västra sidan. Och i samma vik som innan så får Emil till det igen. Det är en mindre gädda men ack så efterlängtad. Vi kände båda att de outforskade vikarna på västsidan kallade. Så vi tog ett beslut och vandrade snabbt över till andra sidan.

På plats så använder vi våra nyvunna kunskaper om Blekingegäddan och spanar ut två platser som vi tror stenhårt på. Emil tar "lagunen" som man bara kan nå genom att vada över till en liten ö. Efter att ha tittat på medan han vadar över så börjar jag gå ut mot den andra platsen, en vik med ett antal större stenar långt inne där det blir lite lä från vågorna. Det blir inte många steg innan Emil tjuter av glädje. Spöet bugar djupt, en fin fisk. Mycket kul, gäddan är precis lika stor som den första, mellan 80-85 centimeter och som stöpt i samma form.

Nu blir det bråttom tillbaks till den lilla viken som vi hade spanat ut tidigare. Väl framme går det inte så bra att kasta ut i viken, vinden ligger fortfarande på ganska rejält så det blir till att backa tillbaka. Men bakom stenarna som ligger längst in i viken visar sig vattnet vara lite lugnare. Jag lägger ut ett kort kast för att dra av lite mera lina från rullen och sträcker linan för att påbörja ett längre kast. Då exploderar vattenytan! En gädda slänger sig fram mot flugan och missar. Adrenalinet sprutar, nästa kast blir det absolut sämsta för dagen. Men vad gör det? Gäddan står kvar och angriper flugan precis lika aggressivt, ett stort plask och bra med fart. Ett antal hopp och rusningar senare kan den piggaste gäddan hittills landas, fotograferas och släppas. Det blöder från handen igen men det känns som ett billigt pris efter dagens fiske.

I bilen på väg hem är vi överens om att gäddfiske med fluga är jättehäftigt. Inga långa tafsar, inget pill med små knutar eller peanger för att lossa mikroflugor. Det är bara rock'n roll fiske och fullt med adrenalin. Det kommer garanterat att bli flera turer mot nordost under höstarna istället för att som vanligt blicka avundsjukt över sundet.