Jump to content
  • views
    17,593

About this blog

allmänt svammel från en fiskefåne

Entries in this blog

EB piketournament -10

Jaha då har man varit ute på sin första gäddtävling någonsin De var totalt 80 tävlande å vi i vårt gäng va 11st. Va snuskigt dåligt fiske då gäddorna mest följde betena men i vår grupp fick jag mest fisk med de otroliga resultatet 3st i båten men missade ett par hyggliga som nog skulle haft en chans till tio i topp på tävlingen men icke sa nicke dom ville inte följa med upp Så störst i vårt gäng fick min båtkompis med den makabra längden av 74cm.. tyvärr la vi av tidigt idag då grabbarna va

ismete

Jaha då har man varit ute på ett par ismete-pass och de första passet fick mej att tänka till lite.. Så till andra passet så va ett stormkök, yxa, varma handskar och strumpor, tändvätska m.m införskaffat och man måste ju erkänna vilken skillnad de gör att ha rediga grejer och ta sig tid att fixa en riktig brasa å lite riktigt käk Tyvärr ska de väl tilläggas att fisket inte va mycket att hurra för 2 gäddor på 2 pass Bättre lycka nästa gång får man väl säga..

funderingar för -10

Nu sitter man här i kylan och jul och nyår är över och man får väl summera -09 till ett hyfsat år med både dåliga och bra stunder.. Men den stora frågan då är ska 2010 bli ett bättre eller sämre år?? Man kan väl bara vänta och se Planer för -10 börjar iallafall ta form och tänkte jag skulle dela med mej lite av dom Har ju som vissa kanske läst bokat upp mej för en resa till Bosnien som jag hoppas ska bli kanon men försöker hålla förhoppningarna låga så man inte blir besviken pågrund av ens

förbenade oflyt

Skulle hjälpa min styvfar att spackla lite gipsväggar idag men en tur i gäddviken innan va bokad Vädret va kanon å vatten-nivån hade gått upp aningens men blåsten kunde nog ställa till det, men ut på den sidan av viken där det ändå gick att kasta hyfsat och 10-15 kast senare satt en pigg 2-3kg i andra änden Får in den å tar ett fint gälgrepp men den har sugit i sig flugan rejält så när jag ska byta grepp så TAPPAR jag tången ramsan som följer är ej lämplig att återberätta medans jag låter

lång helg med starck

Kompisen kom på besök den här helgen för lite fiske på öland efter gädda och öring!!! Han dök upp vid 8.00 lördag morgon å så begav vi oss men så kom vi på att vi kanske skulle kolla vatten-nivån så vi stannade på ett av mina vadarställen här ikring å tur va väl de för om ni kollar bild 3 så e den tagen för 2 veckor sen, å vid normalt vattenstånd så syns bara en av dom stenarna över vattenytan å idag va de ännu lägre, de va så pass lågt att man kunde gå rakt över till bryggan i gympadojor torrs

pikehunter29

Gäddtur i blåst och regn

Ooooo va jag älskar vädertjänsten Kollade både Yr och Smhi igår kväll 2 sekundmeter 4 i byarna med duggregn sa dom!!! Fint tänkte jag å plockade ihop gäddprylarna.. Va ute idag vid 09.00 hela vägen dit va de uppehåll å fläktade knappt i trädtopparna men när jag kliver ur bilen så börjar de regna Men men skam den som ger sig tänker jag å knatar iväg,, de första man upptäcker är att dom satt upp elstängsel bygg hus för fulla muggar (har inte varit på de här stället på ett år) så tog ett bra ta

Lite gäddtur på öland

Hade legat sjuk ett par dagar förra veckan så när helgen kom vågade man sig inte på några långturer men på söndagen bestämde jag mej,, kort-tur på öland med sikte på lite gädda.. När jag kom fram så upptäckte jag att de va som jag trott,, otroligt lågt vatten de ihop med solsken och vindstilla bådade inte gott men men ihop med spöt å på med vadarna.. Börjar traska utåt å kasta lite smått.. inga följen eller nafs däremot hoppande fisk fast längre ut (utanför kasthåll ) knallar vidare bortöver

Helsingborg-runda

I helgen va man i Helsingborg och hälsade på en god vän,, planen va att en hel del fiske skulle förekomma Kom dit vid 21.30 på fredagen å lite mat serverades maten intogs under diskussionen om vart fisket skulle bedrivas på lördagen, å valet föll på ett p&t vatten å tid bestämdes sen va de sova som gällde.. 07.30 va de uppställning å frukost, pga lite strul med fiskeutrustning så kom vi inte iväg så snabbt så va på plats kl:09.30 fisket va otroligt trögt inte ett vak syntes å timmarna g

dag med mycke små olyckor :)

Tjena alla flugsmäckare idag tackade jag min lyckliga stjärna att jag inte är allergisk mot getingstick Dagen började tidigt uppställning 04.30 för att vi skulle va på plats tidigt å undersöka ett litet rinnande vatten där de ska va isatt öring..På plats va vi vid kl:06.00 å mot ån gick vi,, upptäcker att den i stort sett är uttorkad lite tråkigt men fisken borde ju bli lätthittad i vattensamlingarna som finns kvar tänkte vi Jag stannar till vid första pölen (går inte kalla det för pool) å kom

findag vid ån

åkte upp till min lilla hemligå idag för lite trevligt fiske i sommarvärmen.. vattenståndet va lågt som väntat och ovanligt klart, det första jag stöter på när jag ska börja fiska är ett stim med färnor ca 7-8st på 3hg och upp till ca 2kg glad i hågen så sätter jag på en liten montana (har funkat förr) dom tittar nyfiket på den men ingen tar knyter på en goddard caddis som jag låter glida över dom, den största av dom e uppe å petar till den å pulsen ökar men inget hugg så bestämmer mej för a

uppdatering bilder :)

här kommer en liten uppdatering... 1:rullar som införskaffats till tropikresan som går av staplen nästa år (hoppas dom håller) 2:flugaskarna till samma resa fylls sakta på 3-4:lite bilder på mitt spöbygge som sagt e mitt första så ha överseende med kvalifluxen på jobbet

spöbyggnation :)

jaha då va man igång med spöbygget en #3-4 blir de på 8,6" har gjort mina första lindningar som jag måsta säga jag blev väldigt nöjd med fel går väl att hitta men som första lekprojekt å utan nån kunskap så får man inte gnälla... jämförde med polarns budgetspö å måste säga att hans såg betydligt sämre ut..fortsättning följer efter helgen å då med bilder från spöbyggnationen och kanske lite trevligt båge-fiske ... sketfiske på er

midsommar å bågefiske

Lyckades "lura" mina vänner att vi skulle hyra stugorna vid mitt lilla regnbågsvatten för vårt midsommar-firande... så 11 personer blev vi som skulle samlas å grilla, skjuta lerduvor, köra fyrhjuling å givetvis fiska Jag hoppade upp tidigt å va på plats 8.00 å lägger ut en hemmabunden streamer i vattnet där jag såg 2 bågar simma förbi det bar sig inte bättre än att den lägger sig som en torrfluga på ytan då jag inte blötte den innan utlägg innnan jag hinner dra till så kommer en 2kg å suger in

underbar dag

va i vårt lilla favorit-regnbågsvatten idag å de visade upp sig från sin bästa sida!!! Hade bestämt mej för å köra med mitt lilla 7,6" med obromsad rulle för att få ut så mycke av fighten som möjligt när vi kommer dit visar de sig att de är torrt som gällde så på med en liten geting å utlägg PANG en ca 4kg båge rent av mördar min lilla fluga å följande utrus ger mej en smäll på tummen som sent kommer glömmas tyvärr släpper den efter en stund dagen flyter sedan på med siktfiske på fina bågar me

trevlig påsk

Har varit en lugn å trevlig påsk med en del fiske men tyvärr ingen påskmat Va ute med en vän i fredags å metade gädda började bra med 10st snabba men dog sen ut några timmar för att dra igång igen vid 12 hugget blev totalt 18st kändes väldigt bra Lördagen smet vi iväg på ett regnbågspass började bra för mej med 3 snabba min kompis gick de dock lite trögare för så han fick ta över min plats å då lossnade det för honom med så efter en underbar dag i solen kunde vi räkna in 9 bågar totalt å ett g

ångest

Jaha då va de söndag igen å inget fiske blev de i helgen heller då isen fortfarande ställer till problem Fick satsa på å binda några flugor istället å ta ett par whiskey (förvisso inget fel på de) men man upptäcker när man sitter där vid städet hur mycket material man saknar å va pengar de kostar(surt) tur man kan införskaffa efter hand å inte behöver köpa allt på ett bräde Undrar lite också vad man ska göra nästa helg en vän vill att jag kommer å ismetar men har isen försvunnit så e man ju s

nya flugor å fest ikväll :)

Blev ett par flugor till inatt varav en egen påhittad sak men såg lite kul ut Men nu e de dags å börja plocka ihop sig å åka på fest ha en trevlig helg allihop !!!

flugpill på fredagen

Jaha nu sitter man här å de va fredag igen vad göra??? JO binda lite flugor för den planerade trippen till Los roques har fått ett litet mönster från en trevlig kuf här på forumet som jag har börjat med...sen ska de väl inskaffas mer material så blir de gommys å annat kul bilder kommer efterhand som alstrena färdigställs!!! Hoppas nr 1 som kommer idag duger åt alla flugproffs som häckar här

planering Los roques

Jaha då har man varit hemma en stund efter sin lilla tripp till Maldiverna Så nu är planerna igång på en resa till Los roques vi är som de verkar nu 3 glada fiskare som siktar på antingen oktober i år eller jan-feb nästa år (beror på priset å fisket).... Men som sagt vi är väl inte omöjliga på att ha med oss flera om nån är intresserad så nu sitter man här å surfar runt å kollar spön å rullar, drag å flugor, linor å tafsar, flyg å hotell mycke grejer som ska kollas är det hehe.. De är ju så nä

nedräkning

Jaha nu närmar de sig med stormsteg.. Bara 9 dar kvar till man hoppar på planet till maldiverna Så nu e de genomgång så man har alla prylar e ju inte så många dagar man har på sig å fixa med sånt pga alla helgdagar å sånt tjafs Men men ska nog ordna sig man behöver ju inte så mycke kläder direkt å fiskeprylarna e ju ordnade

spöa styvfarsan

Vilken dag de blev idag va meningen att min styvfar å jag skulle åkt ut på kombinerad fågel/gäddjakt men hoppade upp till kyla å blåst så vi avbokade de å styvfar min smet ut i skogen!! Men under dagen så blev vädret bara bättre å bättre så ringde honom vid 11-hugget för å kolla om vi skulle ta en tur ändå å de skulle vi kom ut strax innan 13.00 å efter lite mobbing för att jag skulle vifta fluga så körde vi igång,, knöt på gårdagens alster från bindstädet å började vifta.. Styvfarsan hade

pikehunter29

Dag på sjön, kväll med bl.a flugbindning

Jaha idag gav man sig ut med en polare i hans lilla alu-balja för å jaga dom slemmiga,, va ute å guppade vid strax efter 12 i gråmulet väder å duggregn provade ett par ställen som han kände till men pga lågvatten va de svårfiskat (å kanske ska till-lägga att detta va med spinn då blåst å trång båt gjorde flugning svårt) gick bom med andra ord efter en ordentlig förflyttning till en fin vik så nöp de på en liten för mej å kompisen hade en stor virvel bakom draget precis vid båten synd den inte

storstädning

Jaha då va ännu en helg till ända å pga kylan blev de ju inte mycke till fiske va ute på lördagen ett par timmar å vågar knappt säga de här men blötte ner mina spinn-grejer resultatet blev fjuttiga ett hugg som man med stelfrusna fingrar givetvis missade Söndagen fick gå till storstädning då jag va hundfri så va uppe vid 8 i morse å gnot å polerat i stort sett hela dagen ,, hann t.o.m gå igenom gaderoben med fiskeprylar å kan bara konstatera att man samlar på sig mycke dynga hehe nehe dags

Förbannade blåst

Jaha då skulle man varit å fiskat då om de inte varit för den förbaskade blåsten Tråkigt då alla hoppade av får se om man tar sig i kragen å tar en sväng själv å ser om man kan hitta nån vik som ligger hyfsat skyddat Men men annars får man väl se fram mot att de e partaj ikväll ...... Sketfiske på er å må vinden va på er sida