Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fiskevatten - Lax

  1. Har fiskat råneälven och ängesån för några år sen och så blev jag förälder, sen verkar bestånden helt ändrats där tyvärr när jag tänkte ta upp laxfisket igen. Hur ser Laino, Muonio, Kalixälven ut? Eller är ängesån värd att fortsätta nöta i? begränsat med tid så tänkte om någon kan rekommendera en guide man kan boka för 2-4 timmar intro i en av älvarna. Gillar ju råneälven och ängesån. Ska vara lätt att vada inte för djupt, vill inte stå i kö alls och vara någorlunda ensam. kollat lite på nätet och det verkar vara mycket 7 dagars paket och exklusiva sträckor som erbjuds. Hade velat ha ett intro, bra tips på ställen man kan börja söka av och sen gärna lite fiske med guide …

  2. Hej, är nybörjare som älskar fiske och undrar om ni har några bra fiskeställen där man kan fiske lax från land i Västerbotten. Tänker spontant Vindelälven och Byskeälven. Finns det några lättillgängliga ställen där? Tack på förhand!

  3. Started by anle,

    Kommer att inleda min tvåhandskarriär till våren, då jag är bosatt i närheten av Byske älv har jag lite funderingar kring vilka zoner som kan vara passande en nybörjare. Lite lugnare sträckor tänker jag mig främst. Och sträckor där man kanske inte behöver de grymmaste sjunklinorna. Någon kanske har input att komma med gällande lugnare zoner under vår och passande sjunkklumpar? Tack på förhand.

      • Like
    • 21 replies
    • 16.6k views
  4. Started by Fiskebilen,

    Skottland har lockat länge men det har helt enkelt inte blivit av tidigare men nu så finns tanken att få till något i mitten av oktober -27. Anethe och jag tänker oss att vi ska vara där runt 9 dagar, vi hyr bil så vi smidigt kan åka runt och bo på trevliga hotell, bed and breakfast och besöka något destilleri, kanske Islay där det huserar några trevliga rökiga favoriter. Men nu till det jag gärna tar emot tips om. Skottland och oktober så är Tweed ett bra ställe att vara på vad jag förstår, det finnas hyggligt gott om sträckor på Fishpal men dom säger mig inte så mycket. Jag planerar för tre dagar fiske och söker en bra och trevlig sträcka för flugfiske med tillgång ti…

  5. Started by SimonP,

    Hej alla, I dessa oroliga coronatider med stängda gränser tror jag inte att jag är den enda som är orolig över kommande laxfiskesäsong, inte minst i Norge. Jag skulle därför gärna motta tips på laxfiskevatten här i Sverige, för att ha en plan B om Norge helt skulle skita sig denna säsongen.

  6. Started by Fisk,

    Jag försöker sätta mig in i fisket kring Lakselva. Som jag förstår det så är det en del fiskekort som släpps genom Elveguiden och några genom FeFo/natureit? När brukar korten släppas? Är det några sträckor som är bättre eller sämre i slutet av juli?

  7. Started by Ismo,

    Vet ej!!..om det är rätta tråden.. Men!! https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/75-000-laxar-på-rymmen-ett-allvarligt-hot/ar-AA1Oe7dU?ocid=winp1taskbar&cvid=68e94d72c51c491db5b9bfd10ea32b0d&ei=9

    • 1 reply
    • 289 views
  8. Started by E12,

    Hei! Jag har fått möjligheten att få fiska en vecka i Gammelstuhølen Orkla denna sommar. Har noll koll på vattnet, och hittar inte ngt på nätet om den heller. så finns det någon Fiskekompis här på edge som har lite bra info att dela med sig av vore jag grymt tacksam:) mvh/Kent

  9. Started by Chrglx,

    är det nån som har tips om bra boende kring Stjördal?

  10. Tja, En del nyfikenheter ifrån en som inte fiskar lax pga ofta krävs det skräckinjagande bröstvadning i strömmande vatten iaf häromkring. Läser jag om laxfiske i t ex Norrland och Skottland får jag alltid intrycket att det är heavy lifting med veckor av grindande ofta utan kontakt. Samtidigt så har vänner som fiskar i en välkänd å i Blekinge ni vet vilken typ alltid utdelning under halvdagspass under säsong. Är den ån sensationellt bra? Utsättning? Betydelse av Östersjöns tillstånd?

      • Thanks
      • Haha
      • Like
    • 48 replies
    • 3.8k views
  11. Started by nova63,

    Hallojsan är det någon som fiskat i frafjorden. Och vet om man kan bo i husbil vid älven. Så man slipper ha vanlig bil..

  12. Started by Chrglx,

    är det nån som fiskat Alta i allmänhet och haft turen att vinna i lotteriet i synnerhet?

      • Thanks
      • Like
    • 10 replies
    • 4.7k views
  13. Nån som har input om denna lodge som ligger strax uppströms Grindallodgen. Vore kul att få lite mer kunskap om sträckorna som erbjuds. /Leif K

  14. Started by Christian1971,

    Hej! Om jag förstår rätt så är det varmt och lite vatten. Är det lönt att lägga någon dag i älven? Väl mött

  15. Started by Ismo,

    https://nsd.se/nyheter/kalix/artikel/alarmerande-siffror-for-populara-laxalvarna-kan-stoppa-fisket/lw4320wr Det står kort om urusel Lax uppgång i Ängesån &&&&& ????? Linaälv..se bild i artikeln. Linaälv...?????..den harju ett regelrätt fall! i princip...16,5m högt!!..det finns en LAXTRAPPA,till höger sett upströms..besökte stället -97 med en kompis.. Det fallet har inte en Lax sen urminnes tider klarat..endast numera via trappan( när den nu byggdes)..Å DET ÄR EN TRAPPA!!!! en får nackspärr!!..av att titta uppåt!!..ifall en skulle stå strax under fallet.

      • Like
    • 13 replies
    • 2k views
  16. Started by Ben664,

    Hello ! I'd like to fish next year (July) Bergeforsen, but I'm not very sure about what I have to do... On Bergeforsfisket website, they're talking about "lottery" for the tickets ? But I only saw groups tickets. How about single person rservation ? I'm interested in fishing Zone 1 Any help more than welcome Thanks !

    • 0 replies
    • 446 views
  17. Started by Sasko1,

    Är det någon som vet om någon lax har stigit till Säveån(Jonsered), eller om någon har fått fisk ???

  18. Started by Chip,

    Mandal elveeigarlag betalar inte tillbaka fiskekort från 26/6 till 10/7. Här är deras motivering. Det er Miljødirektoratet som har stengt fisket, ikke elveeigarlaget. Köp inga fiskekort i förväg. Åk inte till Mandal. Från 1968. Norgesvisan Text & Musikk : Hasse Alfredson & Tage Danielson Dom säger att man inte ska generalisera och säga t.ex. att Tyskland ej är bra. Det ska man inte heller i allmänhet jag tror, men detta gäller inte om det land där norrmän bor. Norge, Norge, det är ett ruttet land. Norrmän, norrmän, ett jävla rövarband. Norrmän, norrmän, dom fiskar dålig torsk. Så om du ser en slisk so…

      • Like
    • 4 replies
    • 1.6k views
  19. Started by Christian1971,

    Hej! Ska åka en runda med husbil i Danmark. Tänkte ta med ett spö o fiska lite i Skjern om temperaturen håller i sig. Är det något särskilt att tänka på i denna å? Vilka sträckor ska man helst fiska på? Tips på passande camping mottages. Finns det fler intressanta åar att fiska i? Väl mött Christian

      • Thanks
    • 4 replies
    • 1.1k views
  20. Det er ikke pent, men det er konsequent! https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2024/juni-2024/laksefisket-stanses-i-deler-av-landet-fra-23.-juni

      • Like
      • Thanks
    • 9 replies
    • 2.3k views
  21. Started by Koh-i-Noor,

    Är det någon som fiskat på Horgöiens vatten under senare år? Synpunkter och upplevelser?

    • 0 replies
    • 814 views
  22. Started by Andersson,

    Har lyckats fått med familjen till Norge på semester för 5:e gången men nu när döttrarna har blivit tonåringar så är det mycket sol och bad som hägrar och då har vi fått styra resan mot sydligare delen av Norge😎 Vi tänkte semestra i Arendal och jag tänkte höra ifall någon här har fiskat lax i älvarna däromkring? Jag har kikat lite på både Nidelva och Otra. Dock kanske inte samma natur som uppe i Tröndelagsälvarna där jag brukar hålla till annars men glad att jag får med mig tjejerna till Norge även fast dom börjar bli större☺️

    • 1 reply
    • 1.3k views
  23. Started by Christian1971,

    Hej! Någon som fiskat i Bjerkreim denna säsong? Väl mött

  24. Started by Krille 1,

    Hej ! Enkelresa 45 mil till Mörrum ! Är det läge nu att åka ? Är det lönt att prova på fisket ? Hälsningar Krister

      • Like
    • 6 replies
    • 1.6k views
  25. HEJ Tänkt test västland i Norge och upp Till Bergen. och fiska lax. De gör inget om de stor- lax älvar eller små lax älvar. Vi hade tänk åka i Mitteln på Augusti. Jag vet att de måste regn i dom. Öppen för förslag.

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.