Tekniker - Gädda
350 topics in this forum
-
Tjo på er! Jag är nybliven flugfiskare och köpt mig ett klass 8 set från fiskeflugor.se Med klass 8 så tänkte jag att det kan bli lite mer allround då jag läst att det även skulle kunna köras till HÖ. Med detta set som jag beställt så är det en flytlina som ingår. Nu är det så att de flesta rekommenderar att man kör med intermediate och det verkar mest lockande för min del. Därför behöver jag lite tips kring vad för lina som jag kan köpa som även skulle kunna funka till HÖ. Anledningen till klass 8 spöt är att jag inte känner mig tvungen att börja kasta monster flugor utan jag är nöjd med 15-20cm flugor. Till Gädda dvs. Skulle också behö…
-
- 1 reply
- 1.2k views
- 1 follower
-
-
Nån som hört något om denna lina som skall vara på gång enligt Fishline ->http://www.fishline.se/guideline-pike-intermediate-fluglina/product_details.php/products_id/1472 Det ser dock ut som att den går att beställa!!!???
-
-
- 15 replies
- 15.3k views
-
-
Jag köpte ett jättefint kit från flugor.se med allt man kan tänka sig för att börja. Men nu har jag ett dilemma. Jag ser att tubflugor är jättepopulära för flugfiske efter gädda, men i mitt kit kom det bara med en flytlina på rullen. Är det ens möjligt att fiska tubfluga med flytlina? Eller bör jag skaffa en sjunkande variant? Känns lite sådär att investera i flugor för att inse att det inte alls blir bra.
-
- 2 replies
- 1.3k views
-
-
Hej! Är ganska ny inom flugfiske och har köpt ett nytt kit för gädda. Det första jag gjorde var att gå en kastkurs och där fick jag tips på övningar för att få in grunden i mitt kastande. Har övat ca 20-30 gånger nu med mitt flugspö och jag kommer ut ganska enkelt 20m med några luftkast utan dubbeldrag. Jag hade till en början lyckats ganska bra med dubbeldrag tekniken och jag "kände" när det blev rätt och visste direkt när jag gjorde fel. Men igår när jag var ute och provkastade vid en pöl så hände något märkligt när jag försökte kasta med hjälp av dubbeldrag. Vid bakkastet så förlorade jag känslan helt, det kändes nästan som att linan fastnade mel…
-
- 12 replies
- 6.3k views
-
-
Jag letar efter ett billigt flugspö för gädda. Här på forumet har jag sett positiva omdömen om att exp4 serien ska vara okej för sitt pris. Dock har jag inte hittat några kommenatarer om gäddmodellerna i serien. Enligt guidelines hemsida så ska modellerna 909 #9 9 och 910 #9 10 vara anpassade för gädda. Har någon testat dem? Skulle de kunna duga för att testa gäddflugfiske? Finns det något rekomenderat budgetspö som är ett bättre val?
-
- 5 replies
- 17.4k views
-
-
Fiskar harr i en mindre bäck där det även verkar finnas en del gädda. 1) Äter gäddan harren alternativt, konkurrerar den ut den på något sätt? Eller bidrar gäddan till att hålla ekosystemet i balans och på det sätt gynnar harren? (ex. större gäddor äter abborrar eller mindre gäddor som i sin tur inte äter upp harrar). Bakgrunden till min fråga är om det är lönt att fiska riktat efter gädda i dessa vatten för att skappa bättre tillväxtutrymme för harren. Det handlar inte om att "leka gud" över ekosystemet (även om det kan låta så) utan rör sig om 1-2 områden i bäcken där kanske 2-3 gäddor skall tas upp. Gäddan äts upp av farmor, så den går inte till spillo. 2) Hur f…
-
-
- 21 replies
- 7.5k views
-
-
Hej allihopa, en ny flugfiskare här. Började förra veckan av en enkel anledning. Flugsträckan i min stad håller mycket mer fisk än haspelsträckan. Framför allt gös. Jag har förstått att gös inte är vanligt att man flugfiskar efter men efter att ha sökt omkring på nätet fick jag åtminstone klart för mig att det går. Dock fungerar det inget bra för mig. Jag använder ett klass 9 gäddspö med wf10 ultra fast sink Lina och gäddfluga med splitshot på tafsen. Når botten med många om och men linan tar sig in till kanten alldeles för fort och jag har svårt att kontrollera linan och flugan som jag vill. Är det någon här ute som har flugsfiskat gös eller gädda i snabbt strömmande, dj…
-
- 0 replies
- 5.1k views
-
-
Går det att göra fina underhandskast med enhands gäddspö då man oftast fiskar med stora buskiga flugor?
-
-
- 5 replies
- 8.2k views
-
-
Vid flugfiske efter gädda, vad har ni för tankar & idéer om att ha samma klass på linan som spöt, eller gå upp en klass på linan? Förstår att det är väldigt olika och att jag generaliserar grovt, men ändå vad har ni för tankar? Kan ta ett exempel: Kan ni se några för nackdelar mellan dessa: Guideline exp4 #10 9' med en Guideline pike lina #10, mot ett Guideline exp4 #9 9' med en Guidelina pike lina #10?
-
- 0 replies
- 6.5k views
-
-
Hej har nu ett vision big daddy klass 9. 9ft och tycker att det är ett ok spö. Kör nu med intermediate lina big daddy också och ska byta till slowmo. Men tänkte ev byta till ett annat spö och testa en annan lina med. Så kom gärna med tips på vad det finns för vettiga spön för att vända dessa stora rosa flugor. PS fiskar ej från båt utan från land eller ut vadad en bit.
-
-
- 11 replies
- 14.6k views
-
-
Har läst och sett filmer om hur folk drar upp tonvis med gäddor på 40 minuter (typ). Själv kan jag räkna fluggäddorna på högerhandens tumme och pekfinger. Hur fanken gör jag för att lura slanggurkan på hösten? Snabbt, långsamt, grunt, djupt, vassruggar, branter, vikar?!?! Vart söker jag och vilka flugor och hur tar jag hem dem? Ge mig den ultimata sanningen nu.
-
-
- 11 replies
- 10.8k views
-
-
Hej! Snart dags att förbereda höstens gäddflugfiske. Vill höra om nya erfarenheter när det gäller tafsmaterial för gäddflugfiske. Jag har testat Pro Leader och PAFEX och är inte riktigt nöjd med dessa material. Pro Leadern har smågäddor klippt rakt av för mig två ggr vilket är två ggr för mycket! PAFEX wiren tycker jag slits och "krullas" för snabbt vilket innebär att de kan behöva bytas bara efter några kontakter. Födelen med ovanstående material är ju att de är smidiga vilket gör att flugan rör sig "naturligt" och att de är lätta att knyta.Tyvärr överväger nackdelarna för mig varför jag nu vill ha tips och erfarenheter från er på andra material. Här är några mat…
-
-
- 47 replies
- 29.5k views
-
-
Hej! Vad jag har förstått det som så ska man ha ca 2m nylonlina mellan flytlinan och wiren. Men vilken tjocklek är att föredra och ska den vara färgad? Spöet jag använder är ett exp4 klass 8. Sen har jag en fråga angående Guideline Pike linan som jag har. I toppen så är där ingen ögla utan är som en vanlig lina. Hur ska jag koppla den till nylonlinan? Samt så undrar jag om någon har tips på en kink fri wire? Mvh! William
-
- 4 replies
- 15.9k views
-
-
Hej! Vad är egentligen skillnaden mellan ett vision big daddy #9 och exempelvis ett enhands switch spö typ LPXe #8-9? Är det aktionen som är den stora skillnaden, och hur påverkar den mina kast? Anledningen till frågan är att jag snart kommer stå med båda spöna och funderar på om big daddy spö:et blir överflödigt.
-
- 3 replies
- 9.9k views
-
-
Hej, Var ute på gräsmattan idag och testade mitt nyinköpta gäddkit. Jag fick ut flugan hyggligt en 15-20m, men tyckte den kändes obehagligt nära ansiktet hela tiden. Bör jag ändra tekniken något, eller är det bara storleken på flugan som gör att det känns närmre än vanligt? Förstår ni hur jag menar? Sent from my iPad using Tapatalk
-
-
- 6 replies
- 11.5k views
-
-
Någon här som provat sink-tip fluglina till gäddfisket?
-
- 0 replies
- 11.8k views
-
-
Tänkte börja fiska efter gädda. Vilka spö och linor gäller nu?
-
-
- 22 replies
- 15.6k views
-
-
Hej! har en vision big daddy intermediate lina.. men den sjunker för snabbt tycker jag! nån som har tips på en mer långsamt sjunkande intermediate?
-
-
- 6 replies
- 14.9k views
-
-
Hej! Vilken knut ska jag använda till att skarva ihop fluglinan och nylon tafsen? Grinner och Orvis verkar enkla och bra? Såg även en youtube film där man kan smälta ihop fluglinan till en ögla med hjälp av en tändare och krympslang. Så ja helt enkelt vad är det bästa och mest hållbara! Mvh! William
-
-
- 3 replies
- 15k views
-
-
Fått för mig att det saknas ett sådant i mitt spöställ. Ni som fiskar gädda med det, Vilka linor (klass, fabrikat) använder ni? / Jh
-
- 2 replies
- 15.2k views
-
-
Hittade en paket av ovan nämnda material hemma i en låda. Någon som testat det? Det säljs på el-ge och om man läser beskrivningen så låter det ju ganska spännande. Hard Mono från Climax. Ett tafsmaterial som ger lika bra skydd som ståltafs mot vassa tänder. Ett bättre alternativ i lägen där fisken kan vara skygg. Klockrent vid predatormete, trolling, flugfiske efter gädda eller som tafs vid spinn eller jerkbaitfiske. Detta tafsmaterialet utgörs av en mycket slitstarkt nylon, med en speciellt härdad yta. Det har smidigheten och genomskinligheten som nylon och bit motstånd som en ståltafs. Detta tafsmaterial lämpar sig för att fånga gädda, gös och andra predatorer i sötv…
-
- 6 replies
- 13.4k views
-
-
Nån som vet om det finns något liknande material som flash, långa tunna remsor, men som inte är glittrigt?
-
- 7 replies
- 13.5k views
-
-
Nån som kan tipsa om en bra klump till gäddfisket? Är glad om jag slipper klippa o knyta själv. Gärna f/i eller f/s2 typ. Tacksam för tips på en bra runningline oxå. Har ett Scott S4s #9.
-
- 0 replies
- 16.3k views
-
-
Hej på er! Har tidigare fiskat med vanliga gäddflugor, vanligtvis i flash, men blev lite sugen på Niklas Bauers gäddtuber och köpte därför 3 st. När jag nu testade dessa med flytlina, vilket jag föredrar att fiska med, märkte jag att de var svåra att få ner under ytan direkt vid nedslaget och att de sedan fiskade extremt ytligt. Jag provade att blöta ner dem ordentligt men det hjälpte inte så mycket. Jag föredrar att flugan sjunker ner precis vid nedslagsplatsen och inte efter någon meter eftersom man ofta lägger kast precis i exempelvis en vasskant och då vill man ju att flugan skall börja fiska direkt. Hur gör ni när ni fiskar med dessa? Måste man förty…
-
-
- 18 replies
- 13.6k views
-
-
Hitta en rolig sida för oss Gäddfiskare. http://www.pikeflyrod.com/ Har mailat dom och frågat om dom skickar till Sverige väntar på svar.
-
- 10 replies
- 14.5k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.