Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tekniker - Gädda

1. Started by tepe,

Hitta en rolig sida för oss Gäddfiskare. http://www.pikeflyrod.com/ Har mailat dom och frågat om dom skickar till Sverige väntar på svar.

• 10 replies
    • 14.5k views
  2. Started by Modino,

Då var det dags igen :-) Jag vet att det postats ett antal trådar i ämnet men det gör väl inget? Jag skall beställa ny tafsspets (wire) till gäddflugfisket i höst. Har testat följande och är inte nöjd med någon av anledningarna jag specat nedan. - Pro Leader - går av titt som tätt - PAFEX - slits snabbt och krullar sig efter några gäddor. Annars bra. - BFT Titanium - Har sönder beteslåsen, kinkar. Nu väljer jag mellan Vision Wireline och Darts Carbon Coated Wire. Darts är ju mycket billigare så frågan är om prisskillnaden för den dyrare Wireline är motiverad? Nån som testat båda?

• 0 replies
    • 16.6k views
  3. Started by Etanol-Man,

Har ett Guideline Epik Pike Kit ( 9 fot # 9 )och en flytlina följde med, men köpte även #9 AirFlo Forty Plus Sjunk 5 till detta för djupare gäddfiske. Är det möjligt att använda denna lina till detta eller bör jag satsa på en ren guideline pike sjunklina ?? Eller någon annan lina ?? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

• 5 replies
    • 15.7k views
  4. Started by danner,

Vet någon vilken wire som kan brännas samman så man slipper knyta? Det följde. med en sådan färdig tafs i Big Daddy kit:et, men är sugen på att komplettera. Ha det gott! Daniel

• 5 replies
    • 14.5k views
  5. Started by Dominus1,

Hej! Har precis börjat flugfiska gädda med fluga efter många år av öring och harr, Tycker det är riktigt roligt men har problem med att få ut dom stora flugorna som jag vill. Får inte till någon riktigt sving. Kör med en 1,5m lång nylon tafs + 30-40cm wire line. Tycker det känns som flugan inte riktigt vänder något bra då man inte får de där riktiga utskjutet som jag får när jag fiskar med klass 5/6. Så tänkte bara kolla om nån av er hade samma problem och har något tips om det är något man ska tänka på. Har förövrigt ett Big Daddy 9". Tacksam för svar! MVH Magnus

• Like
    • 2 replies
    • 11.5k views
  6. Started by Umeå-Lars,

Tja. Undrar varför man inte bara använder vanlig gäddtafs ( som till spinfiske) till fisket istället för special tafsar för fluga? Har kört med "spinn" tafs mitt första gäddflugfiske år och inte haft några problem. Jag har visserligen inte hunnit vara ute så mycket pga småttingar (barn) ;-) . Bara en fundering från nån med lite erfarenhet.

7. Started by Cr1m1n4L,

Tja alla gäddtokar... Lite sugen på ett nytt flugspö till slemgurkorna... Det jag nu undrar om ni kan hjälpa mej med är... Jag fiskar oftast från båt kanske ska skaffa en flytring.... Ska man ha ett klass 9 ..9 fots eller ska man satsa på 8'4 fotarn Har ett GL Epik pike kit nu Mvh Skit fiske på er!!!!

8. Started by Knugen,

Hej, är nybörjare på flugfiske, har kört några kast med ett billigt skitspö, lyckades fästa en gädda som snodde min fluga. Det jag tänkt fiska är väl mest gädda och abborre. Det blir mycket fiskande från land i början, möjligtvis att man vadar ut. Kan inte speciellt mycket om de olika klasserna på flugspön, och undrar vad som skulle vara bra utrustning för en nybörjare. Flugorna kommer jag så klart binda själv, detta har jag dock en hel del utrustning till. Ska man köpa ett komplett start-kit eller man ska köpa allt var för sig? Ska jag satsa på att köpa en eller två rullar? En men flytlina och en med sjunklina? Kommer jag kunna använda samma spö till både mindr…

• 5 replies
    • 9.9k views
  9. Started by Azbt,

Var ute nyss på en premiär-tur med mitt gäddflugspö! 2-3 gången jag flugfiskar för övrigt. Fyfan vad det gick illa. Har sånt dåligt tålamod. Har så dåligt tålamod att jag nästan överväger att sälja skiten... Tips på kastteknik, videos människor kring eskilstuna som har tid att lära ett dumhuvud att kasta?

• 7 replies
    • 10.3k views
  10. Started by nicklas.nilsson,

Har ett scierra piké fly 9fot klass 7/8. Har just nu en rulle, ron Thomson, hyper speed #5-6 dock känns det lite klent att kasta med och att klumpen på linan är ca 9 m så det är jäkla jobbigt å få ut en stor fluga. Vilken rulle och linan skulle du rekommendera, eller kan ja behålla rullen å sätta på ny lina? Tacksam för svar

• 10 replies
    • 9.4k views
  11. Started by JSC,

Någon som hunnit testa denna kombo? Flera flera år sen jag fiskade gädda med fluestang men sugen att testa igen extra intresserad att pröva switchspö #8 10,10f med skagitlina. Erfarenheter av denna kombo någon?

• Like
    • 7 replies
    • 10.4k views
  12. Started by Troll,

Nu har jag förvisso inte testat än, men jag har en föraning om att sheepheads och motsvarande flugor flyter rätt bra. Hur sänker ni era? Doppar och kramar ur som en disksvamp tills dom sjunker? Sjunklina? Sjunktafs och dra ner flugan som en rackelhane eller motsv? (funkar ju med skaters, poppers, dahlberg divers och dylikt) Eller bara mängder med bly?

• 3 replies
    • 7.9k views
  13. Started by jflyfishing,

Ni gäddflugfiskare! Här har jag en video om hur man kan göra en sjysst krok-rig för er som fiskar med tuber! Enjoy! Mvh//Jon http://vimeo.com/53000797

• 5 replies
    • 8.8k views
  14. Idag inhandlades en flugfiske rulle till sommarens gäddfiske. men den ska vist duga för havsöring och lax oxå. hur som helst så är den helt underbar! länge leve flugfiske efter gädda!

15. Started by Henka,

Ok, jag erkänner, jag har blivit gäddbiten, men inte i handen... ni förstår säkert hur jag menar. Hur bör ni er åt för att lura de stora otäcka elaka krokodilerna? 10 grader i vattnet, fiskar ni långsamt, eller med lite fart? När ska man börja fiska långsamt, eller är det mer en fråga om dagsform än vattentemp? Lönar det sig att testa en liten fluga (<10 cm) eller är det så enkelt att stor fisk äter stora flugor? Jag är inte ute efter att fiska upp en massa snipor, målsättningen för året är >100 cm, att de finns är bortom alla tvivel... telefånerat

• 22 replies
    • 10.7k views
  16. Started by carpenter,

Jag är helt ny på det här med gäddfluga! Flytring är beställd. Ser verkligen fram mot att få ut och plaska med den! Men det återstår lite prylar. Spö och rulle kan ju vara bra att ha Sög rätt bra i plånboken när jag köpte ringen. har funderat på att köpa ett kit här är ett par.http://www.capricorn...pike-kit-9.html eller det härhttp://www.capricorn...-gaddpaket.html Eller kanske skulle jag satsa på ett beg här på edge? Det finns ett GL ACT4 8# och ett Vision catapult nite 8# samt en Vision deep 7/8 rulle Skulle någon av dessa spön funka som gäddspön? Vision spöt är väl ett jäkligt snabbt spö? Trivs inte så bra med alltför snabba spön, men det är ju vid fiske i dom l…

• 44 replies
    • 12.4k views
  17. Started by Finn,

Finns säkert några trådar angående detta men måste få dela med mig om min upplevelse idag. Började rätt bra med första gäddan krokad efter ca. 15 minuters fiske, tyvärr klev den av ungefär lika snabbt som den attackerade. Efter det började eländet. Vinden tilltog ganska ordentligt så flugfiske va väl kanske inte den mest njutbara fiskemetoden man kunde bedriva och min båt är alldeles för liten för att handskas med vågorna som rullade in (höll fan på att sänka den). Hade en hel del gäddor som följde efter flugan men antingen missade dom attacken eller så tittade dom bara på den hela vägen in till båten för att sedan vända hem. Detta kunde hända 3 gånger på samma gädda. …

• 27 replies
    • 4.8k views
  18. Started by Isak Boström,

Som rubriken lyder så har jag problem med att kroka gäddorna! Mina flugor går relativt högt och är ca 15cm långa bakom kroken och när gäddorna tar Flugan med ett jätte plask och jag gör mothugg så fastnar dom helt enkelt inte. Vad gör jag för fel? Är jag för snabb? Är väldigt jag är väldigt tacksam för svar.

• 14 replies
    • 6.2k views
  19. Started by The Jerkman,

Hej, är i princip helt ny på gäddflugfiske har max stått och testat spöt i någon halvtimma vid vattnet. Så för att göra frågan enkel, så vill jag veta så mycket som möjligt om hur man flugfiskar. Eftersom jag inte har flugfiskat regnbåge innan heller. Det jag vet är att jag kommer inte alls långt med gäddspöt medan jag kommer ganska långt med ett vanligt regnbågsspö som jag testat förut(fast på land då). Så allt om hur man använder ett gäddflugspö på ett bra sätt så man kommer hyfsat långt? Tacksam för svar! Om ni har något bra tips på bra sommarfärger när det gäller gäddflugfiske är det också välkommet

• 11 replies
    • 5.2k views
  20. om ni fick välja 3 sorters gäddflugor, vilka tre skulle det då bli?

• 19 replies
    • 7.2k views
  21. Started by double action,

Det verkar som det är många som kör med grov nylon som tafs vid gäddflugfiske??? ??? Jag kaske har haft otur men mina gädder verkar tugga sänder 0.50 gaska lätt... Nu kör jag med 0.37 whiplash (eller hur f-n det satavas). Den har ingen gädda bitit av än i alla fall!

• 65 replies
    • 31k views
  22. Started by John-Daniel,

Tja! Jag har surfat runt lite men inte hittat direkta svar på mina frågor.. Efter att ha flugfiskat i ca 11 år, tänkte jag börja fluga efter gädda. Jag har aldrig fiskat efter större fiskar än max 3-4 kg. Jag skulle vilja ha en liten förklaring till vad för utrustning som är lämplig. Jag har funderat på att skaffa mig ett Evotec 796, kan det funka bra eller är ett tyngre spö att föredra? Är det bra att skaffa sig två uppsättningar med lina? Typ en sploe flyt och en spole intermidate? Och hur ser egentligen tafssystemet ut när man flugfiskar efter gädda? MVH J-D

• 2 replies
    • 4.6k views
  23. Guest leifan
    Started by Guest leifan,

någon här som har prövat multe på fluga?.skulle va kul att pröva på detta vad jag hört kinkiga fiske.....

• 21 replies
    • 8.3k views
  24. Started by mange203,

Hej Har börjat testa att dra gädda och en fråga nu, ska man ha flytande lina eller intermediate? Har Flugor.se MTXs flash original och det vart en liten runt kilot. Gäller alltså nu på våren. //Mange

• 2 replies
    • 4.3k views
  25. Started by aggebagheera,

Hej allihopa, tänkte inviga mig själv här genom att fråga en sak jag länge undrat över... te.x i fly vs jerk filmerna som man kan se på youtube, så har Niklaus Bauer en låda på magen, som jag kallar korvlåda. men vad kallas en sån egentligen? ber om ursäkt ifall tråden hamnat fel, mod kan gärna flytta så den hamnar rätt isåfall

• 9 replies
    • 4.7k views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.