Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tekniker - Gädda

1. Started by Didrik,

Som frågan lyder... har aldrig lyckakts.

• 32 replies
    • 47k views
  2. Started by gäddfiske,

Hej! Har kikat lite på olika gäddset och pank tonåring som man är köper jag gärna lite billigare prylar. Hittade ett set på Dan-tackel som var billigt. Vad tror ni om det, är det nåt att ha? http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=1747 //David

• 5 replies
    • 3.7k views
  3. Started by Musti,

Har börjat kasta lite med gäddflugor senaste tiden på mitt 7 klassade spö. Men har en del problem, jag är på väg att kroka mig i nacken vid varje kast. Anledningen: När jag gör bakkastet så faller flugan ner mot marken istället för att flyga i luften, och det är en hårsmån från att kroka min nacke. Är det kasttekniken det hänger på eller kanske att flugan är för tung för min klass?. Spöt jag använder är ett Ron Thompson och jag använder mig utav en vanlig Intermediate lina klass 7. Har ni en lösning? Ha de' Pontus

• 8 replies
    • 3.6k views
  4. Started by Twitcher,

Vad har ni för favoritsetup till gäddfisket? Motivera gärna med varför ni valt en viss aktion på spöt, klassning och lina.

• 21 replies
    • 5.1k views
  5. Started by Putte,

Håller på att sätta ihop ett gäddspö och det som saknas är öglan som man fäster tafsen i. Detta är första gången som jag inte köper ett färdigt kitt utan köper allt separat. Tog hem ett par öglor som det står # 8 kg / 16 lds på. Undrar om dessa passar på mitt klass 8-9 spö eller om det är för klent? Tycks inte hitta så många olika öglor på nätet så det kanske bara finns en storlek.. Tackar för svar.

• 11 replies
    • 3.1k views
  6. Started by Putte,

Någon som provat detta spö? Hittar inte mycket info om det. Rullen som hänger med är BioCraft XT78.

• 0 replies
    • 2.6k views
  7. Started by Fredrik-flugarn,

Jag tror jag har hittat den ultimata lösningen på mitt bekymmer med gäddor på grunt och djupare vatten... Har någon erfarenhet av detta snöre? Min gamla lina är inte längre lite trött. Den känns som ett snorigt skosnöre mellan fingrarna. Tror denna skall bli dess ersättare Bilden är lite missvisande, det är ett kit med flyt och sjunk-tip... http://www.looptackle.se/website1/1.0.1.0/571/2/ Tacksam för både erfarnheter och skrivbordsfunderingar. Den är svår att hitta hos återförsäljare, åtminstone i Finland. Förresten vad innebär sjunk IV... så där i cm per sekund eller vad som helst? mvh.FF

• 20 replies
    • 4k views
  8. Started by gäddfiske,

Ja som sagt, det här har inget med gäddflugfiske att göra men jag hittade inget ställe att lägga den tråden på så det vart här, gäddan är ju i alla fall en fisk utan fettfena Jag har nära mig en liten å som rinner mellan två sjöar. När jag var där i sommras för att fiska abborre såg jag några fiskar som jag aldrig sett förut. Antagligen en vitfisk och den ville inte ta mina streamers som jag la framför dom (väldigt klart vatten och ljus botten så man ser lätt fisken). Väldigt fin liten å och det skulle vara grymt kul att kunna fiska lite i strömmande vatten på hemmaplan. Har hört att iden tar på fluga och även på torrt och många andra vitfiskar också gör det. Nån som…

• 4 replies
    • 2.5k views
  9. Started by Schade,

Vad skiljer en sk gäddlina mot en vanlig wflina? Sett att vissa tillverkare gör pikelines, och blev lite nyfiken på skillnaden.

• 24 replies
    • 7.9k views
  10. Started by orion,

tjena, har ett problem som gäller min cortland pike fluglina. känner att den är lite för tung för mitt spö enligt mitt tycke (har ett vision 3zone klass 8 ) Linan är klass 9 och har kapat den lite,men vågar inte klippa mer eftersom det påstår genom 2 olika källor 2 olika riktmärken för vikten för klumpen! Enligt guideline så ska en klump till ett klass 8 spö ligga runt 16-18 gram. Enligt en känd gäddflugfiskebok som jag har i min ägo så ska den ligga runt 13,5 gram. vilket är rätt? är helt virrig i denna fråga, och skulle uppskatta hjälp oerhört mycket. Mvh Fredde

• 5 replies
    • 2.7k views
  11. Started by Magnus,

Jag undrar om någon har en rekommendation angående hur mycket man kan kapa av spetsen på linan för att få bättre flyt i överrullningen av flugan, jag upplever att linspetsen är för tunn och lång. Mvh Magnus

• 5 replies
    • 2.5k views
  12. Started by sasse,

Satt o tänkte på en sak. Smågodis för gäddan. Inte sötsakerna utan mindre beten för köldstela eller mätta gäddor. Det är ju många som vet att det smäller på stora gäddor på måjiggar, spinnare och små wobblers när man riktar in sig på betydligt mindre fiskar. Det händer ju även oss flugfiskare. Så sent som i vintras fick jag en 5kg´s gädda på en strl 10 flashnymf och 0.20mm tafs Jag kan ju avslöja att det inte var gädda jag siktade på Så är det någon som har testat detta riktakt? Jag har och håller på att binda upp ett gäng mindre flugor. De är ca 6-8cm långa. Ska bli kul o testa dem i vinter när gäddorna står och tjurar.

• 16 replies
    • 3.3k views
  13. Started by sasse,

Hittade filmerna och nu när jag fått ordning på youtubandet så måste jag dela med mig. Detta är från kvällen då det var drömfiske i ytan. Aggressiva men svårlurade gäddor. Bland det fränaste jag varit med om

14. Started by chris,

Hej. Gäddfiskare gå in på .harasjomala.com- kolla bilderna på bitna regnbågar. Regnbågens vikt?? Kan en gädda göra detta? Ch.

• 2 replies
    • 4.5k views
  15. Guest litolito
    Started by Guest litolito,

Hittade detta på Visions hemsida: Niklaus' Gear tip: Take a Big Mama line, cut 70cm from the tip, and use an 11 weight line on a 10 weight Gtfour SW medium rod and you have a deadly combination for pike. Fler som kört så pass tunga grejer för gädda? Själv ser jag ingen direkt nackdel att välja något av de tyngre klasserna 9-10 med lina #10-11! //Danne

• 97 replies
    • 13.8k views
  16. Started by sasse,

Blir man ensam här på gäddarean ett tag nu snart? Misstänker att öringfisket drar lite intresse från tandgurkorna Jag kommer iaf köra på i samma spår. Någon snetur efter öring blir det men huvumålet är dundergurkan

• 40 replies
    • 6.4k views
  17. Started by tårta,

Jag har fiskat 2 pass på Gädda och börjat med Sasse´s eminenta huggmagneter (utan hulling). Första kortturen hade jag 5 kontakter, varav 3 st som jag hade på ordentligt (flera sekunder) och spänd lina, sedan bytte jag fluga till en av mina egna (fula) och fäste den första gäddan. Idag var jag ut igen och satte på hullinglöst, drog på en gädda 3 ggr, första hugget var mest ett nafs, andra hugget hade jag spöböj i 2 sekunder, tredje gången satt den i 4-5 sekunder sen släppte den. Nu blev jag sur och satte på en egen (ful) fluga och satte första mothugget och fick upp en slank 2 kilosgurka. Dagen fortsatte med hullingfluga och alla (4 st) som jag hade spöböj på, kom …

• 13 replies
    • 2.4k views
  18. Started by sasse,

Många brukar skämtsamt säga att gäddan hugger på allt och att det bara är att kasta ut å sitter den där. Det håller jag inte med om. Visst finns det dagar då den hugger på allt men jag har på senare tid sett beteenden som är grymt intressanta. Aggressiva men selektiva gäddor som måste trugas och lirkas med. Likaså gäddor som kommer i 300km/h och bara smäller till flugan utan att fastna hur man än gör. Kan lova att jag iaf ser på gäddan med nya ögon. Stor aggressiv och selektiv fisk. Kan det bli bättre?

• 43 replies
    • 5.7k views
  19. Started by sasse,

Vad tror ni om lågvatten och gäddlek? Skiter gäddan i det och kör på ändå eller försöker de vänta in det? Vi har - 20cm här nu och alla ängar och stränder är torra. Undra om de väntar eller vad de gör? Någon som har iakttagit detta eller har andra tankar?

• 28 replies
    • 5.8k views
  20. Started by Lars van Aller,

Skaffat fishcat och ett loop multi 9'6"# 8. Gäddan i Mälaren verkar att ha lekt nästan färdigt. Kastar loss till helgen, foton och rapport kommer Bundit en hel hoper med gäddflugor allt ifrån Sara till flashmonster med ögon-skitkul

• 3 replies
    • 1.6k views
  21. Started by hinkraka,

Tjena allesammans! NU är det islossning här uppe och vattnet börjar värma upp. Tänkte hinna med lite slemgurkejakt innan leken och samtidigt vill jag passa på att träna med tvåhands! Så min fråga är ju då: går det bra att fiska gädda med tvåhandsspö? Jag har ett 13'6" med en 14m klump på kanske 33 gram, det är ju mångt mer än mina gäddlinor är i AFTM och det borde ju vara enkelt att bära ut flugona då! Man kanske får hitta ett läge med kortare tafs för att få det att funka smärtfritt i alla fall. Så... vad säger ni? har ni testat? Sasse?

• 6 replies
    • 2.9k views
  22. Guest magnus berglund
    Started by Guest magnus berglund,

Har varit ute och fiskat från flytringen flera ggr den senaste tiden och de varma sommarkvällarna är ju oftast helt vindstilla. I små och medelstora insjöar blir det ju inte mycket till dyningar heller. Jag har haft riktigt pissdåligt fiske utan i stort sett något hugg överhuvudtaget... > Har fiskat av annars riktigt giftga ställen men utan resultat. Ledsamt är det...! Min fråga till er andra gäddfiskare är alltså: har ni lika trögt fiske vattnet ligger som en spegel?

• 12 replies
    • 2.8k views
  23. Started by sasse,

Alla trådar gällande spön, rullar och linor är flyttade till butt till krok arean: http://www.edgeforum.com/index.php?showforum=53 Mvh Magnus

• 0 replies
    • 1.1k views
  24. Guest litolito
    Started by Guest litolito,

Brätta gärna vad ni anväder för lina, tafsar och vilka knutar som gäller, vid gäddfiske!

• 7 replies
    • 2.3k views
  25. Started by Twitcher,

Tänkte höra vad ni har för teorier kring hemtagning. Som ny inom gäddflugandet funderar man ju lite. Spelar det ingen roll alls, är det situationsberoende eller är det så att det finns en perfekt teknik?! Har fått för mig att ganska kraftiga och medellånga ryck funkar bra. Med ganska glesa intervaller. Så har jag tagit mina gäddor hittills iaf. Men det kanske krävs en rappare hemtagning när vattnet blir varmare?

• 7 replies
    • 1.8k views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.